Page 2 of 4
Posted: Tue Oct 09, 2007 15:44 pm
by Petri
Arkki wrote:
No kun nyt purjeveneetkin rekisteröidään niin eivät lapsemme enää saa ohjata venettä valvotusti (rekisteröidyn veneen kuljettajan tulee olla 15v täyttänyt...). Mitenkäs purjehdusopetus? Partio? Muut? Mielenkiintoinen purjehdustulevaisuus?
Hmm, tuohan onkin kiintoisa pointti, etenkin niitten lukuisten meripartiolippukuntien kannalta, joissa varmasti alle 15-vuotiaat ohjaavat veneitä valvonnan alla, aika lailla kyllä menisi pohja pois koko koulutukselta jos ruoriin/pinnaan saisi koskea vasta 15-vuotiaana/satamassa kiinnitettynä

No, ehkä siinä saa koulutettua ison tukun vinssiapinoita sitten.
Posted: Tue Oct 09, 2007 16:49 pm
by Guest
Vesiliikennelaissa (löytyy FINLEXistä 20.6.1996/463) sanotaan:
Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.
Eli ei koske purjeveneitä! Vai muuttuuko tuokin?
Toinen asia on sitten miten "kuljettaja" määritellään vesillä. Onko kuljettaja se joka pitää kiinni ratista/pinnasta vai aluksen päällikkö.
Jos se on se ratinpitäjä, olen rikkonut lakeja monesti. Pahin oli varmaan se kesä, jona olin köysipoikana vesibussissa. Tuli aika usein ajettua sitä vesibussia, vaikka sen ajamiseen vaaditaan jo aika kovat paperit (olin kylläkin 17 v). Perheen moottoriveneellä ajoin myös varsin usein jo paljon alle 15 vuotiaana, tosin en ilman isän tai veljen mukanaoloa.
Toisaalta tämä on mennyt helpompaan suuntaan. Isäni on joskus (50/60-luvulla?) saanut sakot appiukonsa veneen ajamisesta. Silloin kuulemma rekisteröityä venettä sai ajaa vain ja ainoastaan se, jonka nimi luki rekisteriotteessa.
Joakim
Posted: Tue Oct 09, 2007 16:53 pm
by Arkki
http://www.purjehtija.fi/asp/system/emp ... =1&C=35142
Suht tuore uutinen purjehtijaliiton sivuilta - ongelmakohdat rekisteröinnistä esillä ja käsitellään ensimmäisessä uuden veneilyasioiden neuvottelukunnan kokouksessa - HYVÄ.
Posted: Tue Oct 09, 2007 17:36 pm
by harald
On se hyvä että SPL herää jo tässä vaiheessa (sarkasmi on hauskaa).
Posted: Tue Oct 09, 2007 18:10 pm
by Petri-vier
Anonymous wrote:Vesiliikennelaissa (löytyy FINLEXistä 20.6.1996/463) sanotaan:
Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.
Vai muuttuuko purjevene moottorikäyttöiseksi koneajossa?
Kyllä kuljettaminen nyt omaan korvaan kuulostaisi juuri pinnasta kiinnipitämiseltä. Ei kai ajoneuvon kuljettajaksi esim. auton kohdalla lasketa takapenkillä krapulaansa nukkuvaa isää, jos 14v poika on ratissa (fiktiivinen tilanne).
Posted: Tue Oct 09, 2007 23:30 pm
by Guest
Petri-vier wrote:
Vai muuttuuko purjevene moottorikäyttöiseksi koneajossa?
Kyllä kuljettaminen nyt omaan korvaan kuulostaisi juuri pinnasta kiinnipitämiseltä. Ei kai ajoneuvon kuljettajaksi esim. auton kohdalla lasketa takapenkillä krapulaansa nukkuvaa isää, jos 14v poika on ratissa (fiktiivinen tilanne).
Tietysti purjevene muuttuu moottorikäyttöiseksi, kun sitä käytetään moottorilla.
Auton kuljettaja on täysin yksiselitteisesti määriteltävissä, mutta veneessä (tai ainakin laivoissa) "kuljettamiseen" on perinteisesti osallistunut useampi henkilö. Yksi henkilö voi esimerkiksi kääntää peräsintä, toinen säätää kulkunopeutta (purjeet tai potkuri), kolmas hoitaa tähystyksen ja neljäs antaa komentoja.
Nykyesimerkkinä tulee mieleen avomerikilpamoottoriveneet, joissa kuljettajat istuvat vierekkäin toisen hoitaessa ohjaamisen ja navigoinnin ja toisen kaasuvivun ja trimmin. Näistä tehtävistä jälkimmäinen on huomattavasti vaativampi ja ratissa taas on huipullakin esiintynyt erilaisia rahamiehiä/julkkiksia voittamassa mestaruuksia ammattimaisen kaasuttajan "siivellä".
Purjeveneessä taas ison tai spinnun skuuttaaja voi viedä venettä enemmän kuin pinnamies.
Mielestäni veneessä/laivassa on päällikkö, joka kuljettaa venettä riippumatta siitä kuka pitää pinnasta ratista kiinni. Oikeusistuin voi tietysti olla erimieltä.
Joakim
Posted: Wed Oct 10, 2007 00:04 am
by Jan
Veneessä/laivassa on käsittääkseni nimenomaan päällikkö joka vastaa aluksesta joko hän on ruorimiehenä tai ei. Näin on ainakin minulle opeteltu. Esimerkiksi merivoimien maihinnousuveneissä veneen päällikkö hoitaa normaalisti navigoinnin ja tähystyksen samalla kuin konemies ohjaa. Lokikirjassa pitäisi olla merkitty päällikön nimi.
Posted: Wed Oct 10, 2007 08:52 am
by Olli
Toisaalta, jos pinnamies puhaltaa 2 promillea, niin sakot ropsahtaa, vaikka päällikkö olisi selvin päin. Sama kaava antaisi mahdollisuuden sakottaa, jos pinnamies on alle 15, vaikka päällikkö olisi aikuinen?
Posted: Wed Oct 10, 2007 10:03 am
by Guest
Pahimmillaan tilanne olisi siis se, että kaikki, jotka jotenkin osallistuvat veneen käsittelyyn pitää olla yli 15 v (ja tietysti selvin päin)?
No minä en ainakaan aio tapoja tuon takia muuttaa. Molemmat lapset ovat alkaneet ohjata aktiivisesti 5-vuotiaana ja autopilotti on jäänyt ostamatta.
Joakim
Posted: Wed Oct 10, 2007 10:16 am
by Petri
Anonymous wrote:Pahimmillaan tilanne olisi siis se, että kaikki, jotka jotenkin osallistuvat veneen käsittelyyn pitää olla yli 15 v (ja tietysti selvin päin)?
No minä en ainakaan aio tapoja tuon takia muuttaa. Molemmat lapset ovat alkaneet ohjata aktiivisesti 5-vuotiaana ja autopilotti on jäänyt ostamatta.
Joakim
Hmm, onkohan poliisilla vasikointipalkkioita
Kaikista naurettavinta olisi, jos lopputulos olisi laki, jota ei valvota koska kaikki rikkovat sitä. Tai sitten valvonta olisi satunnaista ja siten täysin arpapeliä, mikä madaltaisi entisestään luottamusta oikeuslaitosta kohtaan.
Posted: Wed Oct 10, 2007 12:00 pm
by Olli
Petri wrote:Hmm, onkohan poliisilla vasikointipalkkioita

Hmm... Näen jo sieluni silmin lööpit: "11-vuotias ajoi purjealusta - Lippukunnan johtaja nukkui kajuutassa!"
Posted: Sun Dec 02, 2007 00:06 am
by Panu
Tervehdys
Takaisin maan pinnalle. Onko kukaan vielä vaivautunut tekemään tuota tyhjänpäiväistä

rekisteröintiä ja onko niistä vielä tullut mitään palautetta?
Olisi hausta tietää, miten tuo homma on edennyt kaikkine mahdollisine sivuhuomautuksineen

.
Posted: Sun Dec 02, 2007 20:41 pm
by anssi
Moi.
Lisätään nyt omakin lusikka soppaan... Kyllähän se on kippari joka veneestä kulussa ollessa vastaa. Kipparin vastuu on jakamaton, joten se että puhutaan veneen "kuljettajasta" on harhaanjohtavaa. Jos veneen kippari luovuttaa pinnan pitämisen em. esimerkkien mukaisesti vaikka jollekin 3 G:n juupassa olevalle henkilölle osoittaa hän vain huonoa harkintakykyä. Kippari kuitenkin käskee ja vastaa aluksen liikkeistä. Eli se että miehistö on naamat purjeveneessä on kyllä: huonoa merimiestapaa, huonoa arviointikykyä, piittaamattomuutta jne....mutta ei käsittääkseni vastoin lakia. Korjatkaa jos jauhan sontaa

Posted: Sun Dec 02, 2007 23:30 pm
by Olli
anssi wrote:Jos veneen kippari luovuttaa pinnan pitämisen em. esimerkkien mukaisesti vaikka jollekin 3 G:n juupassa olevalle henkilölle osoittaa hän vain huonoa harkintakykyä. Kippari kuitenkin käskee ja vastaa aluksen liikkeistä. Eli se että miehistö on naamat purjeveneessä on kyllä: huonoa merimiestapaa, huonoa arviointikykyä, piittaamattomuutta jne....mutta ei käsittääkseni vastoin lakia. Korjatkaa jos jauhan sontaa

Kannattaa mieluummin kytkeä selväpäinen autopilotti kuin laittaa känninen kaveri pinnaan. Olen kuullut tapauksesta, jossa sakot ropsahti. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa se, että tämä tapahtui tullilaiturissa. Muualla ainakin kiinni jäämisen riski on pienempi

Posted: Mon Dec 03, 2007 13:14 pm
by elmo
Taidanpa olla tässä kuulolla ja seurata tilannetta,näyttää vähän siltä että on monta asiaa selvitettävänä .Voihan sen rekisteröidä vasta ensi syksynä jospa nämä asiat ovat silloin selvillä,nää on taas näitä lakeja
