Page 2 of 4
Re: Mikä olikaan momentti ?
Posted: Fri Mar 23, 2007 12:17 pm
by Petri
visitor wrote:Moi, koitin löytää aikaisempaa ketjua, jossa kölipulttien momentti oli mainittuna. Ei löytynyt. Ken tietää, ole ystävällinen ja laita vielä tähän replyksi.
t. Heikki
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=1238#1238
Eli 165 Nm.
Ketju löyty niinkin yllättävästi, kuin hakusanalla "momentti".
Posted: Fri Mar 23, 2007 14:08 pm
by elmo
Minulla oli 50cm pitka momenttiavain, sai siinä vähän kiskoa!
Re: Mikä olikaan momentti ?
Posted: Sun Mar 25, 2007 13:32 pm
by Pärsky
Toimiikos tuo edellä mainittu 165 Nm myös FE74:sen kölipulteille? Taitaa olla meilläkin syytä uusina omistajina tsekata pulttien kireys ja paikata vähän kölisaumaa.
Posted: Sun Mar 25, 2007 15:51 pm
by harald
Momentti määräytyy sen pultin mukaan, ei veneen. Eli jos sinulla on M20 kierri
siinä niin uskoisin että momentti on käypäinen.
Ilonan köli
Posted: Mon Mar 26, 2007 08:28 am
by Guest
Heips,
Anssille tiedoksi. Ilonan pohjan korjaustyö on tehty sen ensimmäisen kesän jälkeen veistämön takuukorjauksena. Siinä oli ollut uutena jotain ongelmaa. Samassa yhteydessä on pohjaan lisätty ylimääräinen mattokerros, joka on vedetty yli pulttien. Olet nyt veneen viides omistaja. Itse olin kolmas ja kaikki ennen minua (myös minä) ovat vakuuttaneet, että sillä ei ole ajettu kiville. Siis ajettu! Koputeltu on kymmeniä kertoja.
FE 74X taitaa olla M18 kölipulteilla?
Posted: Mon Mar 26, 2007 15:59 pm
by visitor
Kävin aamusella puolen metrin varrella varustetun momenttiavaimen kanssa FE741:llämme. Momenttiavaimessa loppui asteikko 140 NM:iin, ja kaikki paitsi yksi pultti kääntyivät hieman (1/6- 1/8 kierrosta) ennen tähän momenttiin pääsyä. Enempää en uskaltanut vääntää, koska oli 83:seen verrattuna ohkaisempaa pulttia sekä koska asteikko lopahti kesken.
Kyllä muuten harmittaisi, jos menisi pultti poikki.
t- Heikki
Posted: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
by Erkka
Tuntuu siltä, että tästä joutuu itsekin hilautumaan pultinkiristykseen. Onko pk-seudulla kenelläkään tuollaista 170-180 nm:iin yltävällä asteikolla olevaa avainta, jota vieläpä saisi lainata hyvään tarkoitukseen?
Re: Ilonan köli
Posted: Mon Mar 26, 2007 19:44 pm
by anssi
Anonymous wrote:Heips,
Anssille tiedoksi. Ilonan pohjan korjaustyö on tehty sen ensimmäisen kesän jälkeen veistämön takuukorjauksena. Siinä oli ollut uutena jotain ongelmaa. Samassa yhteydessä on pohjaan lisätty ylimääräinen mattokerros, joka on vedetty yli pulttien. Olet nyt veneen viides omistaja. Itse olin kolmas ja kaikki ennen minua (myös minä) ovat vakuuttaneet, että sillä ei ole ajettu kiville. Siis ajettu! Koputeltu on kymmeniä kertoja.
Terve.
Olipa Iloinen yllätys! Hieno homma, että löytyy tietoa noinkin pitkän ajan päästä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että pultit menee meillä kiristykseen nyt sitten kun pitää kölisaumaa ja pohjan maalauksiakin suorittaa. Onhan pultit nyt ollut varmuudella kiristämättä aika tarkkaan 25 vuotta! Kiitos oikein paljon sinulle informaatiosta.
-Anssi-
Posted: Tue Mar 27, 2007 09:31 am
by Guest
Heips vielä Anssi,
Ilonassa on pohja hiekkapuhallettu, kitattu ja primerit (WC-systems) uusittu muistaakseni -99 paikkeilla. Tuskin on kovin suurta tarvetta vetää pohjaa täysin puhtaaksi vieläkään.
Re: FE 74X taitaa olla M18 kölipulteilla?
Posted: Tue Mar 27, 2007 09:45 am
by harald
visitor wrote:Kyllä muuten harmittaisi, jos menisi pultti poikki.
Toisaalta, vähemmän harmittaisi mikäli se menisi maissa kiristysvaiheessa
poikki...
Posted: Tue Mar 27, 2007 09:51 am
by harald
Awa wrote:Tuntuu siltä, että tästä joutuu itsekin hilautumaan pultinkiristykseen. Onko pk-seudulla kenelläkään tuollaista 170-180 nm:iin yltävällä asteikolla olevaa avainta, jota vieläpä saisi lainata hyvään tarkoitukseen?
Soita illalla niin tarkastan miten oma avain menee. Muista myös
lainapiiriä
momenttiavainta lainaksi
Posted: Wed Mar 28, 2007 10:30 am
by Pärsky
Mittailin eilen FE74:sen pultit ja näyttivät olevan 20 mm kierteellä ja 30 mm mutterit. Olisiko jollakulla lainata sopivaa momenttiavainta tämän viikon aikana pääkaupunkiseudulla?
Uskaltaakos pultit kiristää jos vene on telakoituna normaalisti kölin varaan?
Ilkka Aaltonen
puh. 040 593 2908
Posted: Wed Mar 28, 2007 11:27 am
by harald
Katso
lainapiiri säiettä (jäsenille).
Nimeomaan vene maalla on hyvä tarkastaa kireys, näin ei mutterilla
tarvitse kölin painoa nostaa.
Posted: Wed Mar 28, 2007 12:43 pm
by Panu
harald wrote:Nimeomaan vene maalla on hyvä tarkastaa kireys, näin ei mutterilla tarvitse kölin painoa nostaa.
Tervehdys
Juuri näin. Maissa saat helpommin kiristettyä, kuin vedessä jolloin koko kölin paino makaa mutterin varassa.
Jotta ymmärrettäisiin asiaa laajemmin, niin mutterin kiristysmomenttiin vaikuttavat:
- Pultin koko ja nousu
- Ulkoiset voimat (tässä tapauksessa kölin paino ja oikaisevamomentti)
- Kiinnittitettävien osien (myös pultin) materiaali (venyykö / puristuuko kasaan jne.)
- Kierteen laatu, voitelu ja puhtaus jne.
Eli ei niin yksinkertainen juttu ollenkaan, kuin alkuun luulisi.
Jos todella haluaisimme kölipulttiin määrätyn esijännityksen tulisi pulttia esijännittää esim. hydraulisella esijännittimellä ja sitten ottaa mutterista tyhjät pois. Muutoin kierteessä syntyvät kitkat yms häviöt ovat suoraan poissa esijännityksestä.
Tiedänpä kohteita (esim. laiva dieselin sylinterikannenpultit), joissa ei työkalulla vääntämällä saavuteta riittävää esijännitystä (kierre leikkaa ja hitsautuu kiinni), vaan on
pakko esijännittää pulttia ensin ja ottaa löysät pois
Posted: Fri Mar 30, 2007 09:26 am
by elmo
Moi, no tuli hiottua köli puhtaaksi ylös saakka niin että kuitu näkyy sauman yläpuolella.Mitä tuohon kuidun päälle kanattaa laittaa ennekun maalaa koko kölin epoksimaalilla?