Page 2 of 13
Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto
Posted: Sun Sep 24, 2006 19:09 pm
by KaleviHarkonen
jannek wrote:Ensimmäinen on portaaton nopeudensäätö joka tehdään erillisellä säätimellä. Oz:han käyttää sinänsä nerokasta on-12v-24v kytkentää jolla saavutetaan kaksi nopeutta sekä eteen että taakse vain kytkemällä akut rinnan tai sarjaan. Itse koimme kuitenkin tarpeelliseksi että nopeutta voi säätää portaattomasti, varsinkin rantautuessa ja pidempiä pätkiä ajaessa.
Tervehdys
Tämä on varmasti aivan oikea periaate. Toisaalta pwm säätö merkitsee hienoa elektroniikkaa ja vikaantumiselle alttiita komponentteja. 12-24V kytkentään riittää tavallinen kytkin, eli varaosia saa joka maitokaupasta (tai ainakin sähköliikkeestä) jos alkuperäisosia ei ole saatavana.
Purkkarissa on paljon liike-energiaa ja tehoton moottori/potkuri, minkä perusteella voisi kuvitella että ainakin rantautuessa ne kaksi nopeutta riittää.
jannek wrote:Mikäli kiinnostusta on enemmän, voisin vaikka Haraldin kanssa koittaa sopia jonkun ajankohdan jolloin venettä voisi tulla ihmettelemään. Kotisatama sillä on Helsingin Moottorivenekerho.
Minä ainakin olen kiinnostunut näkemään ja kokeilemaan systeemiä, sekä viran puolesta että muuten.
Ja sitten vaan odottelemaan koska Yanmar pragaa
t. Kalevi
Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto
Posted: Wed Sep 27, 2006 10:57 am
by jannek
Kalevi_Harkonen wrote:Tämä on varmasti aivan oikea periaate. Toisaalta pwm säätö merkitsee hienoa elektroniikkaa ja vikaantumiselle alttiita komponentteja. 12-24V kytkentään riittää tavallinen kytkin, eli varaosia saa joka maitokaupasta (tai ainakin sähköliikkeestä) jos alkuperäisosia ei ole saatavana.
Tämä on mielestäni hieman kaksipiippuinen juttu. Mosfeteilla toteutettu nopeudensäädin missä komponentit ovat lakan alla piirilevyssä kestää meriolosuhteita kohtuullisen hyvin. Samaa ei voi sanoa mekaanisesta kytkimestä jossa ajetaan isoja virtoja pintojen läpi.
Optimaali olisi varmaan näiden yhdistelmä, eli mosfeteilla toteutettu off-12-24 kytkentä.
Kalevi_Harkonen wrote:Minä ainakin olen kiinnostunut näkemään ja kokeilemaan systeemiä, sekä viran puolesta että muuten.
Viran puolesta? Tervetuloa vain.
// Janne
Posted: Wed Sep 27, 2006 10:58 am
by harald
Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto
Posted: Wed Sep 27, 2006 13:02 pm
by KaleviHarkonen
jannek wrote:Mosfeteilla toteutettu nopeudensäädin missä komponentit ovat lakan alla piirilevyssä kestää meriolosuhteita kohtuullisen hyvin. Samaa ei voi sanoa mekaanisesta kytkimestä jossa ajetaan isoja virtoja pintojen läpi.
Optimaali olisi varmaan näiden yhdistelmä, eli mosfeteilla toteutettu off-12-24 kytkentä.
Jos se fetti siellä joka tapauksessa on saataneen pwm samalla melkein 'ilmaiseksi'. Rakennussähkön puolella on sitten käytetty puolijohdetta releen rinnalla poistamassa kipinöintiä, mutta korroosioriskiähän se ei poista.
harald wrote:Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
Minulle sopisi.
terv. Kalevi
Re: Electric Ocean sähkömoottorivaihtoehto
Posted: Fri Sep 29, 2006 20:00 pm
by jannek
Kalevi_Harkonen wrote:
harald wrote:Lähdetäänkö sunnuntaillalla?
Minulle sopisi.
terv. Kalevi
Illalla olisi vähän ohjelmaa mutta sopisiko sunnuntaina 15:00?
// Janne 040 5461456
Posted: Fri Sep 29, 2006 21:15 pm
by harald
Tekee vähän tiukkaa mulla. Arki-ilta?
Posted: Sat Oct 07, 2006 20:05 pm
by jannek
Puhuttiin Haraldin kanssa että sunnuntaina 8. lokakuuta kello 18:00 HMVK:lla olisi mahdollista tulla vehjettä väijymään.
Jos aika käy niin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.
// Janne +358 40 5461456
Posted: Sat Oct 07, 2006 22:14 pm
by KaleviHarkonen
jannek wrote:Puhuttiin Haraldin kanssa että sunnuntaina 8. lokakuuta kello 18:00 HMVK:lla olisi mahdollista tulla vehjettä väijymään.
Jos aika käy niin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita
Onko tämä se Pohjoisrannan kohdalla oleva venesatama?
Posted: Sun Oct 08, 2006 12:49 pm
by Olli
Kalevi_Harkonen wrote:
Onko tämä se Pohjoisrannan kohdalla oleva venesatama?
Näyttäisi olevan, tuolta nettisivuilta löytyy komea ilmakuva ja kaikki:
http://www.hmvk.fi/Default.aspx?id=418518
Saattaa olla, että itsekin kurvaan tota kautta, ellei maston kaadossa venähdä odotettua kauemmin (ruuhka-aika nosturilla).
Posted: Sun Oct 08, 2006 13:46 pm
by harald
Minä ja Kalevi ollaan tulossa myös.
Posted: Mon Oct 09, 2006 19:51 pm
by harald
Olipa hieno tuo koeajo, hiukan epätodellinen jopa. Taitaa olla niin että s/y Hello
World:in laitteet on esittelykäytössä, joten laitteet olivat hyvin esillä. Katajanokan
lähettyvillä suoritetussa koeajossa ajeltiin vajaata viittä solmua pienen mukavan
hurinan säestämänä, vaikkakin veneessä moottoria ei olluit edes äänieristetty
mitenkään.
Veneessä on portaaton tehonsäätö, ja satamamanöövereissä huomasi että
vääntöä on riittävästi. Tuo vene painaa saman verran kun FE, mutta siirtyminen
eteenpäin ajosta peruutukseen meni joutuisammin verrattuna 1GM:ään.
Moottori on todella pieni, FE:ssä se mahtuisi kokonaan punkan tason alle, joten
tila voitaisiin käyttää tuplapunkkaa varten ilman suuria akseli- ja laminointitöitä.
Taitaa olla niin että tämä on kyllä se tulevaisuuden juttu. Ainoa mikä epäilyttää
on tuo kantama, joka (vieras)satamassa on kyllä sähköä mutta kun laturi on
teholtaan 1kW niin voi olla vaikeaa käytännössä ladata ilman että sulakkeet
paukkuu, ja aina ei purjehdita satamasta satamaan missä on sähköä. 30l löpöä
on aika paljon energiaa, etenkin painoonsa nähden.
Toisaalta järjestelmässä on sitten vähintään riittävästi virtaa kaiken maailman
hupivehkeille ja elektroniikalle. Joku lämppärin 1-2A ei tunnu missään tuossa enää.
Todella hieno laite, suosittelen miettimistä ratkaisuna konetta uusittaessa.
Posted: Mon Oct 09, 2006 20:57 pm
by KaleviHarkonen
Äänetön ja hajuton meininki kyllä sopi mainiosti purjeveneen henkeen. Yanmarinilla saa toki pidemmän kantaman mutta kaikki muut pointsit menevät sähkömoottorille, ehdottomasti. Nykyakuilla siis ainoa minkä tuossa menettäisi, on mahdollisuus pitkille siirtymille moottorilla.
Erityisesti luotettavuuden luulisi olevan omaa luokkaansa. Kriittisin osa lienee säädin, joka todennäköisesti menee laakista rikki sitten kun menee, eikä sille reissun päällä voi tehdä mitään. Dieselin kanssahan on totuttu siihen, että moottori ensin aikansa oireilee, ja sitten, kun asian korjaus on silti laiminlyöty, se lopulta lopettaa yhteistyön.
Ja potkurillahan voi ladata. Rantautumismanöövereissä kulutetut amppeeritunnit saa varmaan suht nopeasti tienattua takaisin, jonka jälkeen voi ottaa jarrun pois päältä. Mutta onko näkemystä, väheneekö vauhti potkurilatauksessa kun tuulta on sen verran reippaasti että vene joka tapauksessa saavuttaa runkonopeuden

Posted: Mon Oct 09, 2006 21:29 pm
by harald
Ja tähän liittyen niin englannista saa Sillette-Sonic S-vetolaitteita sähkökoneella
joko suoravedolla, tai välityksellä:
http://www.sillette.co.uk/elect_saildrives.pdf
Posted: Mon Oct 09, 2006 22:11 pm
by Olli
Näyttäisi olevan tämän näköinen moottori tuossa:
http://www.lemcoltd.com/lem_130.htm
Tässä vielä tämmönen kaupallinen härveli:
http://www.solomontechnologies.com/m_recreational.htm
Lagoon taitaa käyttää tuota solomonin vehjettä katamaraaneissa aggregaatin kanssa.
Myös tuolla Tanskan Lombardini-kauppiaalla on tällainen tarjolla:
http://www.fred-rasmussen.dk/index.phtml?sek_id=55
Posted: Tue Oct 10, 2006 11:33 am
by Guest
Kalevi_Harkonen wrote:
Ja potkurillahan voi ladata. Rantautumismanöövereissä kulutetut amppeeritunnit saa varmaan suht nopeasti tienattua takaisin, jonka jälkeen voi ottaa jarrun pois päältä. Mutta onko näkemystä, väheneekö vauhti potkurilatauksessa kun tuulta on sen verran reippaasti että vene joka tapauksessa saavuttaa runkonopeuden

IMS VPP:n mukaan FE83:n potkurin muuttaminen 3-lapaiseksi kiinteäksi vaikuttaa seuraavasti:
Kryssillä VMG alenee n. 0,2 kn koko tuulialueella (eli 5-10%)
Sivutuulessa nopeus alenee 0,3 kn 6kn tuulessa ja alle 0,1 kn yli 10 kn tuulissa. (eli 1-6%)
Lenssillä VMG alenee vajaat 0,2 kn 6-12 kn tuulissa ja laskee siitä 0,06 kn 20 kn tuuleen. (eli 1-10%)
IMSin "näkemä" kiinteälapainen on varsin "solakka", joten se vastustaa vain seuraavasti:
4 kn ~30 N
5 kn ~50 N
6 kn ~70 N
7 kn ~90 N
Olettamalla potkurille 50% hyötysuhde tulee tuolla vastuksella lataustehoksi
4 kn ~30 W
5 kn ~60 W
6 kn ~100 W
7 kn ~150 W
Hyvässä tuulessa voi siis saada 100 W latauksen ko. potkurilla. Jos satamasta lähdettäessä pitää ajaa vaikkapa 2 min 5 kn vauhtia (~1,5 kW), pitää 100 % lataushyötysuhteella ladata vain puoli tuntia. Sitten kun ajetaankin kerran tunnin pätkä, vaaditaan latausta jo 15 tuntia eli homma ei enää toimi.
Edelläoleva laskenta on varsin ideaalinen. Jos potkuriakseli on vinossa, hyötysuhde laskee merkittävästi. 50 % on latauksessa potkurille muutenkin varsin kova arvo. Varsinkin pienillä tehoilla laakerihäviöt lienevät merkittävät. OzEcodrive näyttää lataavaan kutakuinkin laskelmieni mukaan, mutta uskoisin vastuksen olevan suurempi:
http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/En ... veEng.html
Joakim