Page 2 of 2
Posted: Fri May 16, 2003 11:39 am
by oikkpasi
Eli pitää löytää se sweet-spot jossa nousukulman ja nopeuden yhtälö tuottaa parhaan VMGn.
Niin tästähän juuri on kysymys. Tosin asiaa nyt pohdittuani voin todeta, että koska mulla ei ole tuulikulmamittaria eikä vermettä mikä laskisi automaattisesti VMG:n, niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.
Aktiivinen harrastaja voi tietysti näpytellä laskimesta cosini alffaa kompassin perusteella ja samalla päivittää VMGeetä ruutupaperille?
Mä en taida jaksaa.....
Posted: Fri May 16, 2003 12:06 pm
by juhpoh
..tää on just tää, mitä purjehtijat ovat kai jo ensimmäisestä kaarnaveneestänsä asti pohtineet.. Eli sen minkä matkassa voittaa kryssillä, niin nopeudessa häviää. Jos ajaa ylös tuuleen(mikä kyllä FE:llä melko mukavasti onnistuu)niin matka hidastuu..Sitku laskee alas niin kuljetaan kovaa, joo, mutta joutuu kryssimään useammin. Sweet spotin näiden asioiden välillä(kuten Harald asian osuvasti ilmaisi) kai löytää perstuntumalla ja ahkeralla lokin/gps:n ja muiden mittalaitteiden tarkkailulla. Itse kyllä pidän mieluummin yllä vauhtia...

Posted: Fri May 16, 2003 13:12 pm
by harald
Awa wrote:
Palatakseni vielä noihin teoreettisiin maksiminopeuksiin, sitä tulee itselle niin prkl:n epätoivoinen olo, kun ymmärtää oman tietämättömyytensä ja sen, kuinka PALJON vielä on opittavaa ja ymmärrettävää. Hiljaa hyvä tulee...
No juuri näitten takia minä nämä sivut pystytinkin

Posted: Fri May 16, 2003 13:13 pm
by harald
oikkpasi wrote:...niin lienee vain parasta yrittää tavoitella noita nopeuksia ja ajaa niin ylös kuin mahdollista.
No juuri tällä tavalla me lähestytään ongelmaa. Vaikka onkin tuulimittarit jne...