Page 2 of 5
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:21 pm
by Olli
Panu wrote:
Heikosti oli FE:t jääneet kameran eteen. Tunnistin Charlotan yhdestä kuvasta ja Hennulin kahdesta. Me muut emme tainneet olla edes mukana...

.
Älähän nyt, eikös teidän pullea spinnu loista komeasti tuossa:
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... C00628.JPG
Vähän taka-alalla, mutta kuitenkin...
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:26 pm
by harald
Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:26 pm
by Panu
Tervehdys
Anteeksi maalaisuuteni. En osannut katsoa ihan noin tarkasti. Missä ne muut FE:t?
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:35 pm
by Olli
harald wrote:Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
Kuinkas paljon tuota spinnupuomia kuuluisi sitten ottaa taaemmas? Meillä tuntuu hyvin herkästi ottavan alaliikki etustaagiin kiinni. Silloin on varmaan liian kireällä?
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:54 pm
by harald
Olli wrote:harald wrote:Solaa voisi saada paremmaksi jos päästää sen stuuran eteen, ja vetää
sekä puomia että spinnun skuuttia kireämmälle taakse. Äskeisestä
kuvasta noppaa heittäen...
Kuinkas paljon tuota spinnupuomia kuuluisi sitten ottaa taaemmas? Meillä tuntuu hyvin herkästi ottavan alaliikki etustaagiin kiinni. Silloin on varmaan liian kireällä?
Ei sen alaliikin tulisi ottaa keulaharukseen kiinni jos oikeasti lenssataan, vaan
skuuttikulman tulisi olla noin keulaharuksen vierellä. Tiedän mitä ajat
takaa, meillä meni tuon sisäistämiseen vuosia. Puomia taakse vain ja skuuttia
ulos, ajetaan alas ja sitten kun alkaa olla skuuttikulma keulaharuksen
kohdalla ajetaan varmasti riittävän alas ainakin.
Tuossa Anneli lenssaa leikaten:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000841
Tuossakin näkee että stuuran skuutti ei ole tarpeeksi auki. Meillä oli
sama ongelma charlottassa, eli vakioskuutti oli liian lyhyt, metrejä.
Isopurje on paljon twistattuna tuossa, eli kikka on löysällä kai? Skuuttia
ulos ja kikka kireälle.
Hennulin tyylinäyte:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000840
Spinnu on just siinä. stuura kireä? Kun ei tiedä tilannetta tuolla, todnäk
ollaan leikattu tosi kevyessä ja nyt painetaan alas kohti maalia.
Annelin trimmi hyvä, mutta stuura sisällä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000841
St.Olga hangossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P7070095
spinnu on just sillä tavalla että skuuttikulma on keulassa kiinni, ei tue
sitä että kuvassa leikattaisiin. Stuura on paljon takana, harukseen kiinni
vain kunnes alkaa elämään tellarit ja tai etuliikki.
Hennuli hangossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_044
Brummerin mukaan puomi korkealla. Tosin näyttää kulkevan noinkin.
Huomatkaa miten iso on ulkona, aivan erinäköistä kuin muissa.
Mutta stuura on oikeassa trimmissä.
Ja sama tilanne charlotta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_045
Meilläkin näyttää olevan stuura jäänyt liian kiinni, mutta se on kuitenkin
erinäköinen vrt toiset kuvat tuolla aikaisemmin.
Posted: Mon Aug 28, 2006 14:57 pm
by harald
Ja vielä Charlotta takaa katsottuna, melkein tuulen näkökkulmasta:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... a_2006_046
SKuuttikulma on keulaharuksessa kiinni. Mikon mukaan tuossa tulisi vielä
vetää puomi taakse jotta saadaan levitettyä alaosaa paremmin, ja vetää
skuuttia hiukan kiinni niin että spinnu latistuu ja projisoitu pintaala kasvaisi.
Kyllä se isopurje on aika kiinni vanteissa, kuten kuvasta näkee.

Posted: Mon Aug 28, 2006 15:23 pm
by Petri
Spinnukeskusteluun täytyy ottaa huomioon myös erilaiset spinnut ts. Olgan spinnulla ei kauheasti leikata, vaan ajetaan lähes plattista ja ainakin Hangossa tällä taktiikalla alisteltiin lenssillä lähes kaikkia keskikastin FE:itä, kärkiveneet olivat aina niin kaukana ettei niistä pystynyt sanomaan mitään. Jos en väärin muista, niin tehtiin monesti ylämerkillä jibe ja ei sitten taidettu jiipata kertaakaan ennen alamerkkiä, voin kyllä muistaa väärinkin.
Annelin spinnukin näytti pullealta, joten ajoin sitä silleen että yritin pitää puomin n. 90 asteen kulmassa tuuleen nähden, tuulen yltyessä otin sitä vähän lisää sisään. Sitten tietenkin spinnua ajoin leen skuutista siten, että etuliikin yläreuna pakkasi kokoajan hieman. En paljoa ehdi spinnua ajaessa mitään vilkuilla, mutta ainakin Hangossa muistan/luulen muistavani ettei Lisbeth paljoa spinnulleen tehnyt, kunhan sääti vetämään ja antoi olla.
Tosiaan niinkuin Panullekin sanoin, niin Charlotassa ihmispreventteri nojaa vantteihin kun taas Annelissa ei pisimmälläkään säädöllä ollut vielä sellainen tilanne lähellä.
Posted: Mon Aug 28, 2006 15:45 pm
by Olli
Petri wrote:
Annelin spinnukin näytti pullealta, joten ajoin sitä silleen että yritin pitää puomin n. 90 asteen kulmassa tuuleen nähden, tuulen yltyessä otin sitä vähän lisää sisään. Sitten tietenkin spinnua ajoin leen skuutista siten, että etuliikin yläreuna pakkasi kokoajan hieman. En paljoa ehdi spinnua ajaessa mitään vilkuilla, mutta ainakin Hangossa muistan/luulen muistavani ettei Lisbeth paljoa spinnulleen tehnyt, kunhan sääti vetämään ja antoi olla.
Tosiaan niinkuin Panullekin sanoin, niin Charlotassa ihmispreventteri nojaa vantteihin kun taas Annelissa ei pisimmälläkään säädöllä ollut vielä sellainen tilanne lähellä.
Juu. Meidän ongelma lienee se, ettei kukaan vielä oikeesti osaa aktiivisesti säätää spinnua, jolloin vaihtoehdoksi jää se, että yritän pitää spinnun jotenkin vedossa ohjausliikkeillä ja välillä pyydän kiskomaan jostain köydestä
Meilläkään ei ole ison skuutissa ihan riittävästi varoja. Koko talja on muutenkin siinä kuosissa että olisi syytä uusia ennen kuin räpsähtää silmille koko värkki...
Posted: Mon Aug 28, 2006 16:01 pm
by Petri
Olli wrote:
Juu. Meidän ongelma lienee se, ettei kukaan vielä oikeesti osaa aktiivisesti säätää spinnua, jolloin vaihtoehdoksi jää se, että yritän pitää spinnun jotenkin vedossa ohjausliikkeillä ja välillä pyydän kiskomaan jostain köydestä
Meilläkään ei ole ison skuutissa ihan riittävästi varoja. Koko talja on muutenkin siinä kuosissa että olisi syytä uusia ennen kuin räpsähtää silmille koko värkki...
No "ongelma" on helppo ratkaista, kun teillä nyt kuitenkin näkyy suunnilleen samaa porukkaa pyörivän kisoissa niin teette sitten yhdestä spinnumiehen/naisen, ei spinnun skuuttaus sinänsä voimaa vaadi, aina köydet voi vetää vinssien kautta vaikka true man skuuttaakin niitä haballa ja illalla sitten itkee kun lihakset ovat jumissa

.
Harald antanee täydellisemmän kuvauksen, mutta käytännössä spinnun trimmaaja on heti noston aikana molemmat skuutit valmiina käsissään, vetää skuuteista löysiä pois edellisen spinnuajon aikana merkattuihin kohtiin asti (ihankuin me tätä koskaan oltaisiin tehty, mutta noin teoriassa). Kun spinnu on ylhäällä, niin spinnumies katsoo tasan tarkkaan windexiä, spinnun etureunaa ja puomin paikkaa.
Kippari ajaa venettä, muu miehistö on joko ihmispreventterinä ison puomin päällä tai muuten vain ajattelee kevyitä ajatuksia kipparin määräämillä paikoilla, jotta vene olisi tasapainossa.
Spinnumies tuijottaa purjetta ja säätää jatkuvasti leen skuuttia, päästäen sitä vähäsen kunnes purje pakkaa yläkulmasta ja sitten nopealla nykäisyllä saa purjeen taas auki, jonka jälkeen skuuttia taas löysätään.
Riippuen spinnusta sitten katsotaan purjeen sivureunan asentoa yms. Ainakin Olgan purje on sen verran lötkö, ettei reunaa saa pystysuoraksi millään.
Puomia sitten säädetään samanaikaisesti, nyrkkisääntönä se että se olisi kohtisuorassa tuuleen nähden, ultrapro-kisaveneessä sitten varmaan tarkemmin. Barbereissa nähdäkseni on/off-säätökin auttaa jo vähäsen, eli puomin puolen barberi on aina kiinni ja leen auki täysin vapaana, paitsi kevyessä kelissä jossa molemmat ovat kiinni.
Pointti lienee se, että spinnua säätää yksi tyyppi, joka ei lenssin aikana keskity yhtään mihinkään muuhun. Silloin kippari voi keskittyä ajamaan ja funtsimaan alamerkkitaktiikoita.
Posted: Mon Aug 28, 2006 16:06 pm
by harald
Petri wrote:
Pointti lienee se, että spinnua säätää yksi tyyppi, joka ei lenssin aikana keskity yhtään mihinkään muuhun. Silloin kippari voi keskittyä ajamaan ja funtsimaan alamerkkitaktiikoita.
Ja muu miehistö antaa arvokkaita neuvoja spinnuskuuttaajalle jatkuvalla
syötöllä "skuuttaa, päästä, puomi alas, taakse skuuttaa taas -kele"

Posted: Mon Aug 28, 2006 16:15 pm
by Petri
harald wrote:
Ja muu miehistö antaa arvokkaita neuvoja spinnuskuuttaajalle jatkuvalla
syötöllä "skuuttaa, päästä, puomi alas, taakse skuuttaa taas -kele"

Niinpä ja mikä tärkeintä, kertovat missä mennään suhteessa muihin veneisiin, koska kaikki spinnua skuutanneet tietävät, että tasan sillä hetkellä kun skuuttaaja erehtyy kerrankin katsomaan muita veneitä, kipparin ilveilyä selän takana tms. niin spinnu menee rintsikoille
Hmm, onkos wikissä tarkemmin eritelty keulagastin, pianistin yms. tehtävät. Voisit huvin ja urheilun vuoksi nakittaa pojat (Peik, Pone ja Aleksi) tekemään hommistaan jonkinlaiset ohjeet, niin että ensinnäkin tiedon levitys olisi kätevämpää (jos veneeseen tulee uusi tyyppi, niin meilissä vain edeltävänä iltana linkki ko. tehtävänkuvaukseen) ja toiseksi jokainen varmaan bongaisi hyödyllisiä vinkkejä.
Posted: Mon Aug 28, 2006 17:29 pm
by oikkpasi
Moi,
Olipa hyvät kisat viikonloppuna. Vieläkin on kroppa kipeä. Eipä jäänyt paljon selittelyille varaa. Kolmessa kisassa pystyimme Charlottan vauhtiin, mutta muuten olimme niin paljon hitaampia, että melkein hävetti. Mitä kevyempää sen enemmin eroa tuli. Tuntui, että kevyessä Charlotta vaan menee kovempaa, vaikka höjdiä olisi saman verran. Kovemmassa tuulessa ero tasoittuu ja ajoittain pääsimme jopa kovempaa.
No kokonaisuuutena olimme just niin hyviä tai huonoja kun lähtöjen sijoituksen kertoivat, paitsi tietysti siinä missä otimme varaslähdön ja olimme ihan pihalla. Tämä oli kuitenkin yksi lähdöistä, joissa olimme Charlottan kanssa viimeisellä ylämerkillä samaan aikaan. Maalissa sitten opimme sen, että pitää tietää: a) minkä näköinen on I-lippu b) muistaa katsoa onko se ylhäällä ja c) vielä tajuta toimia oikein, jos varastaa.
Tämä oli mielestäni toistaiseksi paras FE-kisa siinä mielessä, että rata oli lyhyt ja tarjosi koko ajan actionia. Lisäksi kryssi byyriin kruunasi vielä homman. Patsi tietysi siinäkin voi menettää pienen johdon, jos vastassa on oikea kettu.
Omasta puolestani myös kiitos kaikille osallistujille!
Pasi
s/y Hennuli
Posted: Mon Aug 28, 2006 17:58 pm
by harald
oikkpasi wrote:
Tämä oli mielestäni toistaiseksi paras FE-kisa siinä mielessä, että rata oli lyhyt ja tarjosi koko ajan actionia. Lisäksi kryssi byyriin kruunasi vielä homman. Patsi tietysi siinäkin voi menettää pienen johdon, jos vastassa on oikea kettu.
Mikä on mielestäsi paras tähän asti?
Kryssi veskaan oli ihan loistava homma, helpottaa myös lautakunnalle varmaan.
Johdon menettämisestä otan osaa, ketunhäntä heiluen. Meille siunaantui vähän
liikaa onneakin tuossa.
Posted: Mon Aug 28, 2006 18:15 pm
by oikkpasi
Mikä on mielestäsi paras tähän asti?
Öh siis tämä oli paras. Tottakai Hanko ja 13 venettä oli yksi kauden kohokohdista. Siinä kuitenkin homma voi ratketa jo aika varhain ja kisat on siltä päivältä ohi. Tälläinen lyhyt kryssi-lenssi ja paljon startteja on kivaa.
Johdon menettämisestä otan osaa, ketunhäntä heiluen. Meille siunaantui vähän
liikaa onneakin tuossa.
Mielstäni onni on yliarvostettua. Sitä kun on parhailla aina vähän enemmän kuin keskinkertaisilla!
pasi
Posted: Mon Aug 28, 2006 20:18 pm
by harald
Joo, luin että "toiseksi" mutta kirjoititkin että "toistaiseksi". Mielestäni meidän
pitäisi, nuorena luokkana vielä, ajaa näitä lyhyitä kisoja monta peräkanaa.
Silloin voi korjata virheensä vielä kun ne ovat tuoreessa muistissa.