Page 9 of 9

Posted: Mon Aug 27, 2012 20:42 pm
by harald
Nyt taputuksia, sillä Annelin trackit on lisätty myös!!!

Posted: Mon Aug 27, 2012 20:51 pm
by Petri
:shock:

Mikä mahdollisti tällaisen ihmeen?

Posted: Mon Aug 27, 2012 21:25 pm
by Panu
Petri wrote:Se unohtui mainita että olipa meillä hieman kiroilua tuon isopurjeen ylimmän latan kanssa. Yritimme vielä löysätä sitä hieman mutta niin se vain jäi käytännössä miltei jokaisessa jiipissä väärinpäin ja sitä sai sitten pumpata asenteella oikenemaan...
Tervehdys

Tuo purjeen mukana tullut ylälatta on mielestäni turhan jäykkä. Itse vaihdoin sen taipusampaan. WB:n mukaan tuo mun nykyinen latta on sama mitä Charlotan Maxx Aramid purjeessa oli ylälattana. En saanut selitystä miksi sitten dacron purjeeseen oli vakiona laitettu sellainen kanki.

Hommastahan tekee takaperoisen se, että kun kevyessä tuulessa haluaisi toppiin syvemmän profiilin ja enemmän poweria, niin joutuu kiristämään lattaa niin samalla riski latan jäämisestä vendassa / jiipissä väärinpäin kasvaa.

Posted: Mon Aug 27, 2012 21:26 pm
by Panu
Petri wrote::shock:

Mikä mahdollisti tällaisen ihmeen?
Tervehdys

Vain Harald, minä ja Treck Buddy tiedämme syyn tähän... :roll:

Posted: Mon Aug 27, 2012 22:35 pm
by Joakim
Nyt kun noi trackit on katsoin lähtö 5:n läpi. Ekalla kryssillä Anneli johtaa hiukan ennen leikkaria n. 40 s Charlottaa ja 50 s Olgaa. Merkillä viimeisenä leikkarille tullut Charlotta oli jo edellä ja hiukan kauempaa tullut Olga enää 25 s perässä. Charlotta siis voitti tuossa Anneliin verrattuna ehkä 45 s ja Olgaan verrattuna 20 s.

Toisella kryssillä hiukan ennen leikkaria Charlotta on n. 25 s Annelin ja 60 s Olgan edellä. Charlotta tulee taas lähimpänä merkkiä leikkarille ja merkillä erot ovat 65 ja 100 s eli 40 s molempiin lisää.

Tuosta lenssiohituksesta voi vaan sanoa, että Anneli lähti turhaan nostamaan mukaan ja ajamaan älyttömiin suuntiin. Olisi kannattanut jiipata pois ennen Olgaa. Tai paremmin ei olisi kannattanut jiipata pois Charlotan perästä.

Verratkaa Charlotan vauhteihin ja kulmiin. Kun joudutaan leikkaamaan noin paljon, ei kannata välittää siitä, että joku yrittää leikata kovalla vauhdilla päälle. Ei sillä ole parempi VMG, se vain näyttää menevän kovaa ja tietysti saattaa päästää peittämään, jolloin sitten jiippaa pois. Tuollaisilla leikkauksilla suhteellinen tuuli on kutakuinkin suoraan sivulta, joten peittäminen tapahtuu varsin myöhään ja jiipin jälkeen toinen on suoraan perässä eli edelleen selvästi takana.

Posted: Mon Aug 27, 2012 22:45 pm
by harald
Sitä minäkin. Kryssillä mentiin noissa olosuhteissa jotka vaihtelivat aika paljon melko tasatahtiin loppujen lopuksi, ne suurimmat erot tuli ylämerkkien lähestymisissä. Ensi kerralla sitten :)

edit: Annelin trackissa on sama trekbuddy ongelma, eli se on vähän liian aikainen. Pitää nyt prkl ottaa niskasta itseään kiinni ja ruveta jakamaan noita loggereita. Pidetään sitten koulutus-sessio tarvittaessa.

Posted: Tue Aug 28, 2012 00:06 am
by Petri
Tuossa vertailussa tosin vähän menee pasmat sekaisin siinä että Anneli kyllä tokalla kryssillä vendaa ennen merkkiä meitä peittämään ja johan Charlotta on siinä vetänyt miltei 100 metrin kaulan Anneliin ihan sen kryssin aikana eli Annelissa varmaankin luovutettiin suosiolla Charlottan suhteen ja keskityttiin meihin. Annelin nostelua selittää kyllä ihan täysin pinnamies, noita nostosettejä on nähty joka kerta kun Jani on ollut pinnassa ja aika usein ne joko ovat päättyneet a)kosketukseen b) Annelin jumahtamiseen c) molempien veneitten pysähtymiseen ja kaikkien muitten mennessä sivuilta ohi :)

Enpä siis oikein usko että noilla lähestymisillä koskaan saadaan mitään merkittävää muutosta sijoituksiin, enemmänkin se vain alleviivaa sitä että muut tekevät virheitä ja vauhti on huono, Charlotalla ei kumpiakaan pahemmin tapahdu. Yhtäkaikki, kyllä noistakin trackeista yhä löytyy keissejä missä juuri oikealle leikkarille menemisellä taas on saatu etua kun tuuli oli oikealla parempi. Muistaakseni jossain lähdössä Bajan otti valtaisan takamatkan täysin kiinni kun me heitimme juuri jossain 2/3 kohdilla vendan keskustaan ja Bajan jatkoi oikeaan laitaan ja tuli ykkösellä leikkarille. Pitkässä juoksussa kuitenkin ratkaisevinta on se miten vene kulkee, en yhtään ihmettelisi että Charlotta kulkee pakkituulissa yhtä kovaa kuin muut vapaissa joten jos tuuli on vähän häiriöinen keskustassa niin se ei vaikuta samalla lailla.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=193
Tuossahan tuo onkin, Bajanin kakkoskryssi oikeasta laidasta oli todella kova meihin verrattuna. Kun se paine on tuolla oikeassa laidassa parempi, niin olen yhä sitä mieltä että silloin sinne kannattaa mennä niin pitkälle kuin uskaltaa, kaikki se on vain etua muihin nähden. Jos sieltä sitten lähtee pois keskenkaiken niin jää helposti saamatta se pari veneenmittaa etua mitä se laita tarjoaisi. Leikkarin styyran jonokin alkoi käytännössä muodostua yleensä vasta siinä parisataa metriä ennen merkkiä joten siihen asti sai ajaa ihan vapaissa.

Posted: Tue Aug 28, 2012 07:43 am
by asalovuo
harald wrote:edit: Annelin trackissa on sama trekbuddy ongelma, eli se on vähän liian aikainen. Pitää nyt prkl ottaa niskasta itseään kiinni ja ruveta jakamaan noita loggereita. Pidetään sitten koulutus-sessio tarvittaessa.
Kannatetaan! Loggerinhan voisi kuitata vaikkapa panttia vastaan tai ilman yhdistykseltä koko kaudeksi veneeseen jos niillä ei muuta käyttöä ole ollut... vai kuinka? Saahan ne sitten tarvittaessa takaisin jos muuta käyttöä ilmenee kun tiedetään missä ne kulloinkin sijaitsee. Tosin tämä ei tietenkään poista sitä että se pitää muistaa ladata + laittaa päälle :)

Mun ja Bajanin kellot on jotakuinkin samassa ajassa en tiedä millä Max logitti kisan mutta epäilen ettei ainakaan puhelimella...
6# lähdön kello ei enää ole samassa ajassa kun menin ja siirsin omaa trackiäni sen 50s.

Siirto on tosi nopea tehdä eikä aikaa pala kuin se 10s/trackki - pitää vain tietää paljonko siirtää.

Posted: Tue Aug 28, 2012 10:01 am
by vvoltti
Panu wrote:
Petri wrote:Se unohtui mainita että olipa meillä hieman kiroilua tuon isopurjeen ylimmän latan kanssa. Yritimme vielä löysätä sitä hieman mutta niin se vain jäi käytännössä miltei jokaisessa jiipissä väärinpäin ja sitä sai sitten pumpata asenteella oikenemaan...
Tervehdys

Tuo purjeen mukana tullut ylälatta on mielestäni turhan jäykkä. Itse vaihdoin sen taipusampaan. WB:n mukaan tuo mun nykyinen latta on sama mitä Charlotan Maxx Aramid purjeessa oli ylälattana. En saanut selitystä miksi sitten dacron purjeeseen oli vakiona laitettu sellainen kanki.

Hommastahan tekee takaperoisen se, että kun kevyessä tuulessa haluaisi toppiin syvemmän profiilin ja enemmän poweria, niin joutuu kiristämään lattaa niin samalla riski latan jäämisestä vendassa / jiipissä väärinpäin kasvaa.
Vinkki. Meillä oli Expressissä erikseen ohuempi (hyvinkin ohut) kevyen tuulen toppilatta, joka vaihdettiin normaalin tilalle tosi kevyessä kelissä. Tuolla tempulla ongelmat kokonaan pois päiväjärjestyksestä.

Ville

Posted: Tue Aug 28, 2012 10:44 am
by Joakim
Petri wrote: http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=193
Tuossahan tuo onkin, Bajanin kakkoskryssi oikeasta laidasta oli todella kova meihin verrattuna. Kun se paine on tuolla oikeassa laidassa parempi, niin olen yhä sitä mieltä että silloin sinne kannattaa mennä niin pitkälle kuin uskaltaa, kaikki se on vain etua muihin nähden. Jos sieltä sitten lähtee pois keskenkaiken niin jää helposti saamatta se pari veneenmittaa etua mitä se laita tarjoaisi. Leikkarin styyran jonokin alkoi käytännössä muodostua yleensä vasta siinä parisataa metriä ennen merkkiä joten siihen asti sai ajaa ihan vapaissa.
Tuossahan Bajan meni yksin oikeaan laitaan kaikkien muiden mennessä viimeistään puolivälissä kryssiä vasempaan laitaan. Katso millä kulmalla Merelli, Olga ja Charlotta tulevat viimeisen paaransa. Voimakas shifti suosi oikeaa laitaa tuossa. Huomaa myös miten paljon alempaa Merelli ja Anneli pääsivät hyvällä vauhdilla merkille. Jos Bajan olisi kääntynyt 10-20 veneenmittaa aiemmin, se olisi hyvinkin saattanut olla merkillä yli 5-15 veneenmittaa aiemmin.

Tuolta ei valitettavasti näe missä Expressit olivat. Feneistä ei tullut tuolla kertaa minkäänlaista ruuhkaa leikkarille, kun kaikki muut tulivat lähelle merkkiä.

Leikkarille tuloa pitää alkaa miettimään monta minuuttia ennen kuin on leikkarilla. Tuleeko sinne ruuhkaa? Kuinka monta venettä on edelläsi ja mistä ne tulevat leikkarille? Bajanin kääntyessä leikkarille, sillä ei vielä ollut tietoa miten muut Feneet sinne tulevat. No sen verran oli, etteivät ne tule oikeaan laitaan, mutta kuitenkin olisivat voineet tulla satoja metrejä ennen merkkiä.

Noin kaukaa leikkarille menemällä jäi hyvä shifti puoliksi hyödyntämättä ja lisäksi otti riskin siitä, että joutuu ajamaan pitkään paskoissa (skenario, jossa muut Feneet olisivat heittäneet paaralle heti Bajanin heittäessä styyralle ja tulleet leikkarille sen eteen/yläpuolelle).

Posted: Tue Aug 28, 2012 11:13 am
by Petri
Joakim wrote: Noin kaukaa leikkarille menemällä jäi hyvä shifti puoliksi hyödyntämättä ja lisäksi otti riskin siitä, että joutuu ajamaan pitkään paskoissa (skenario, jossa muut Feneet olisivat heittäneet paaralle heti Bajanin heittäessä styyralle ja tulleet leikkarille sen eteen/yläpuolelle).
Tuossa on kyllä yhä se looginen aukko että jos se oikea laita on parempi, niin mistä ne eteen heittävät feneet ilmestyvät?
Jos oikea laita on parempi (kuten se oli) ja yleensähän tuo paremmuus menee gradienttina, niin sitä paremmuutta kannattaa hyödyntää loppuun asti jos venevauhdin kanssa on muuten ongelmia. Tottakai siinä on aina riskinsä, mutta mamistelulla ei koskaan voi voittaa mitään ellei omaa ylivoimaista venevauhtia. Siitähän tuossa Bajanilla oli kyse, me muut kisasimme toisiamme vastaan ja suojasimme laitoja, Bajan taas meni sinne mikä lopulta veti parhaiten ja hyötyi siitä että käytti sen edun täysin
, leikkarin ajoituksesta on sitten taas paha sanoa mitään kun en itse siellä veneessä ollut, me yleensä heitettiin oikealta venda n. levittäjän kohdalla.

Pikemminkin siinä että vendaa ennen leikkaria altistuu sille riskille että joku edellä oleva lopulta vendaa sitten päälle jolloin joutuu tekemään vendan joko tahtomattaan tai ajamaan paskoissa lähemmäs merkkiä.

Yhä siis selvennyksenä, taktiset ratkaisut muodostuvat fleetin ja tuulen yhteisvaikutuksessa veneen vauhtipotentiaaliin. Silti, parhaan mahdollisen hyödyn saa sillä että minimoi haittaavat tekijät (vendat, tuulivarjot) ja maksimoi edut (voimakkaampi tuuli, nostava shifti), tämä siis käytännössä tarkoittaa yhden vendan taktiikkaa paremman laidan puolelta. Sen sijaan sitten optimointimielessä voi olla muitakin vaihtoehtoja jos tahtoo hallita riskejä esim. fleetin suhteen (separaatioahdistus) ja näinhän se käytännössä aina meneekin todellisessa tilanteessa, tosiaan Tarantella on varmaan ainoa vene joka joutuu käytännön syistä oikeasti minimoimaan vendoja, muuten lähestymisvendat minimoivat sitä riskiä että onkin ihan väärässä laidassa ja ei pääse täysmääräisesti hyötymään mahdollisista nosteista leikkarihalssilla.

Posted: Thu Aug 30, 2012 23:07 pm
by harald

Posted: Mon Nov 05, 2012 16:31 pm
by pone
harald wrote:
Petri wrote:Aloitetaanpa videospektaakkeli tuolla mainitulla lenssittelyllä, Anneli tosiaan kulki lenssillä ärsyttävän kovaa ja vasta kun he miltei itse ajoivat peittoon niin pystyimme ohittamaan heidät. Tiedä sitten katkesiko siellä selkäranka tai jotain koska tuon viimeisen jiipin jälkeen ero repesikin pariksi kymmeneksi metriksi.

http://youtu.be/em2uud000f4?hd=1
sun persettäs kutiaa koko ajan :)
sane-backends-1.0.9-5.7.src.rpm

Posted: Mon Nov 05, 2012 16:47 pm
by Olli
pone wrote:sane-backends-1.0.9-5.7.src.rpm
8)