Page 9 of 13

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:40 am
by harald
asalovuo wrote:Eikös tää tarkoita että 4 purjehdusta = ei pois heittoja, 5 tai enemmän = yksi poisheitto ?
Oliko purjehdusohjeissa asia sanottu eri tavalla? :?:
Mun mielestä oli. Pitää tarkastaa illalla kun menen tarkastamaan venettä.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:46 am
by harald
Olli wrote:
harald wrote:edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
Kerkesin jo eilisiltana käpistelemään meidän trackit jakoon.

Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös :?:
Pienempi kulkuvastus sileämmän pohjan ja kölin takia, ja sitten ultrasiivo vene jossa vain tarpeellinen + katsastusvarustus. No, kattilat, kahvi- ja paistinpannu ovat edelleen veneessä. Ja täydellinen Hackmanin asevalikoima.
Olli wrote: Kulmat on ihan eri planeetalta kuin kellään muulla. Vähän harmittaa että ei tullut tarpeeksi lauantaina kokeiltua eri trimmejä.
Mennän kryssimmään kahdestaan, eka sun veneellä ja sitten meidän niin katsotaan löytyykö juttuja?

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:46 am
by Panu
KaleviHarkonen wrote:
Panu wrote:Eli jos apinoidaan annetut "ohjeet" sisäistämättä niiden rakennetta / edellytyksiä, voidaan mennä ojasta allikkoon ja tulokset eivät vastaa odotettua ja aiheuttavat vain lisää päänvaivaa.
Varmasti näin. Hauska nyanssi tässä skuuttipisteasiassa on, että kun kävit meillä keväällä tiistiksissä, siirrätit niitä reilusti eteenpäin. Siitä ne ovat pikkuhiljaa valuneet taaksepäin niin, että eilisen jäljiltä ollaan enään neljän napsun päässä takareunasta.
Tervehdys

Joo ja siirrä ne nyt sitten takaisin eteenpäin, riippuen tietenkin rakesta. Jos takanoja on älytön (lue charlotta) niin se vaikuttaa skuuttipisteeseen #-o . Meillä vakio asetus on 9 reiässä takaa ja sitä siirretään max +- 2 napsua. Tosin kun Harald oli meillä kerran kylässä, niin hän halusi napsun taaksepäin, mistä kyllä kisan aikana palattiin takaisin vakioihin.

Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:56 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, mutta jos meillä on Annelista kopioitu skuuttipisteen paikka, näyttäisi genoan takaliikki sulkevan liikaa. Tästä seuraa paljon pakkituulta ja kuollut genoan liehu. Olisiko purjeet sittenkin erilaiset?

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:01 am
by harald
Joakim wrote:
Panu wrote: Kyllä meillä melkein kaikilla on tuo 4:1 talja. Meillä tosin hekin ollessa "kireä???" syntyy isoon jo "over bend" rypyt puomin päästä saalinkien suuntaan ja iso on "TÄYSIN LEVY". Tuota keulastaagin kireyttä / sagiä en ole käynyt keulassa katsomassa, mutta kyllähän kaikki antaa periksi ja joustaa paitsi ehkä FE purjehtijan usko omiin tekemisiin... 8)
Riippuu hyvin paljon siitä, miten taljaa vetää. Jos pääsee vetämään hyvässä asennossa jalkoja käyttäen, saa köyteen yli 100 kg vedon. Tämä lienee tarpeeksi 4:1 taljalla, mutta säätäminen on sitten iso operaatio. Jos sitten haluaa säätää hekkiä laidalla istuen, lienee vaikea vetää edes 30 kg voimalla, jolloin tosiaan se 16:1 on tarpeen tuon kokoisessa veneessä.
Eräitten laskentojen mukaan hekissä olevan voiman tulisi olla luokkaa 270 kgf @ 7 m/s. Tämä saavutetaan melkein 30 kg * kahdeksankertainen talja. Vaatisi tosin sellaisen purjeen josta muoto ei mene, ja ehkä kohta 30 vuotta vanhan maston pehmeyttä on noissa laskennoissa aliarvioitu? Ison skuutissa on tuolloin 130 kgf ja genoassa 180.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:04 am
by harald
Petri wrote:
harald wrote: Voisiko noi laittaa meidän galleriaan?
Voihan ne, mutta pitää vielä vähän hioa pakkausasetuksia ja ehkä kokeilla divx:ksi pakkaamista, kun lähtömateriaali on kyllä ihan kirkasta, mutta tuo pakkausten jälkeinen tuote sitten...
Mutta toisaalta 28 minuuttia videota vie kohtalaisella xvid-pakkauksellakin helposti sata megaa, eli pitäisi kai tehdä työlästä editointityötä ja tiputtaa pois materiaalia krysseiltä.
Älä nyt viitti. Sata megaa ei ole mikään ongelma.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:14 am
by Panu
KaleviHarkonen wrote:
Panu wrote:Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, mutta jos meillä on Annelista kopioitu skuuttipisteen paikka, näyttäisi genoan takaliikki sulkevan liikaa. Tästä seuraa paljon pakkituulta ja kuollut genoan liehu. Olisiko purjeet sittenkin erilaiset?
Tervehdys

On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.

Aikaisemmin en käyttänyt levankia juurikaan koskaan (lue se vanha vaunu oli ??ska). Nykyään käytän sitä melkein aina ja usein miten vielä nostan vaunua kryssillä tuuleen (kovemmassa kelissä pitää päästää, ainakin puuskissa) ja avotuulilla lasken alapuolelle. Lenssillä levanki onkin sitten täysin alhaalla, jotta ison puomin saisi riittävän ulos.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:20 am
by Petri
harald wrote: Älä nyt viitti. Sata megaa ei ole mikään ongelma.
No pitää nyt vähäsen aina arpoa noitten kanssa, kun ei sitä tiedä miten muut suhtautuvat tylsiin videoihin missä asiat tehdään paljolti vähintäänkin väärin :)
Mutta voin mä illalla pakata noi vaikkapa xvidillä ja uppia ftp:n kautta, onhan mulla kanssa yksi kokonainen FE-sprintin lähtö kuvattuna, mutta olen pitänyt sen yksityiskokoelmassa toistaiseksi.

Pitääkin sitten miettiä audioraidan kanssa, kun jos sen jättää niin sieltä voi löytyä ei-kosher-kamaa ja toisaalta ilman sitä taas videosta puuttuu se olennainen informaatio siitä miten meillä veneessä keskusteltiin tms.
Kun ei me ihan äänettöminä purjehdittu :)

Mitä vendoista lauantaina tuli mieleen, niin mä kyllä ajoitin ne aina sopivan aallon huipulle, siten että vendan ajan vene liukui aaltoa pitkin alas ja sai siitä vauhtia. Eli vendan ajoin kohtalaisen tiukasti kyllä, mutta tärkeintä on ajoittaa venda siten ettei vendaa a)suoraan päin nousevaa isoa aaltoa b) heti vendan jälkeen aja isoa aaltoa päin.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:21 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.
Levankia toki ollaan siirrelty ihan yläreunaan asti. Ei liehu lennä. Paitsi sitten lentää kun siirretään skuuttipiste 'liian' taakse.

Enkä puhu pienestä pakkituulesta, eilen sitä oli pahimmillaan ison puoliväliin asti.

Joten en tästä muuta keksi kuin että on ne purjeet erilaiset.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:28 am
by harald
harald wrote:Ai niin, muistakaa klikata Options -> Track's color depends on speed pois päältä tuossa kisojen jälkipeleissä niin jäljet ovat samanvärisiä veneitten kanssa.

Dynamicview -> User's name päälle voi olla käytännöllinen myös.
On hyvä idea myös klikata oikealta jälkien tyyppi "neighbourhood" niin ei koko kisan jäljet päällekkäin.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:28 am
by Panu
KaleviHarkonen wrote:
Panu wrote:On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.
Levankia toki ollaan siirrelty ihan ulkoreunaan asti. Ei liehu lennä. Paitsi sitten lentää kun siirretään skuuttipiste 'liian' taakse.

Enkä puhu pienestä pakkituulesta, eilen sitä oli pahimmillaan ison puoliväliin asti.

Joten en tästä muuta keksi kuin että on ne purjeet erilaiset.
Tervehdys

Voi olla että:
a) meillä on rakea enemmän, mikä aukaiseen takaliikkiä
b) ajatte kireämmällä fallilla, joka taas sulkee
c) teillä on skuuttikulma korkeammalla
d) teillä on snörppi liian tiukalla ja liuhu ei sen takia lennä
e) purjeissa on enemmän eroa kuin päältä luulisi

Kuitenkin täytyy muistaa, että oikeaa trimmiä ei ole. On vaan vähemmän vääriä kuin toiset ja että hyvinkin erilaiset trimmit voivat tuoda saman performanssin. Toisaalta mikä minä nyt olen opettamaan, kun sain teiltä koko lauantain pahasti köniin... ](*,). Eilisestä tosin voimme keskustella... :-k

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:40 am
by harald
Olli wrote:Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös :?:

Kulmat on ihan eri planeetalta kuin kellään muulla. Vähän harmittaa että ei tullut tarpeeksi lauantaina kokeiltua eri trimmejä. Tuntuma on se, että meillä oli vähän liikaa twistiä keulapurjeessa lauantaina, skuuttipiste olisi saanut olla parikin napsua edempänä. Yksin se ei kuitenkaan ehkä selitä ihan tommosia eroja.
Kyllä minä etsisin sitä eroa jostain omien kylkilistojenne sisäpuolelta. Kun nyt katsoo sitä toisen lähdön lähdönjälkeistä ekaa kryssiä ajatte aivan liian alas muihin verrattuna. Joku vipstaaki hiukan väärässä asennossa arvaan mä.

Vertaa siinä lähdön jälkeen esim Helmeen ja Merelliin, jotka paskoissakin ajoivat korkeampaa. Olitteko siinä toisaalta ehkä -skoissa jonkun nyt harmillisesti näkymättömän X-79:in tai Expressin takana?

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=80

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:45 am
by harald
Toi em. toka lähtö on kyllä aika mielenkiintoinen. Minuutin puolentoista sisällä ainakin viisi venettä maalissa :) Säpinää ja tilanteita..

Ei tuossa nyt selvästi näytä olevan höjdissä eroa ainakaan Lisbethiin. Tokalla kryssillä tuli enemmän tuulta ja me saimme sen kai sitten ekana ja siitä parantunut höjdiä. Kun samalla Helmi, Merelli ja Pikku Myy (tulossa jäljet iltapäivällä) purjehtivat itsensä kaisapöydän ulkopuolelle niin ...

Mikä rata muuten lyhennettiin alamerkille, oliko #2? Voisin lyhtentää niitä trackeja jotta se kisa loppuisi siihen alamerkille.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:50 am
by Petri
harald wrote: Mikä rata muuten lyhennettiin alamerkille, oliko #2? Voisin lyhtentää niitä trackeja jotta se kisa loppuisi siihen alamerkille.
Kakkoslähtö se taisi tosiaan olla.

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:51 am
by harald
Vaatii paljon manuaalityötä vain kun jokaista trackia pitää typistää, poistaa palvelusta ja ladata uudestaan... Kun H-vene-palvelussa olisi vielä trackien leikkaus ja title-asettamisvaihtoehdot...