Mun mielestä oli. Pitää tarkastaa illalla kun menen tarkastamaan venettä.asalovuo wrote:Eikös tää tarkoita että 4 purjehdusta = ei pois heittoja, 5 tai enemmän = yksi poisheitto ?
Oliko purjehdusohjeissa asia sanottu eri tavalla?
Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Pienempi kulkuvastus sileämmän pohjan ja kölin takia, ja sitten ultrasiivo vene jossa vain tarpeellinen + katsastusvarustus. No, kattilat, kahvi- ja paistinpannu ovat edelleen veneessä. Ja täydellinen Hackmanin asevalikoima.Olli wrote:Kerkesin jo eilisiltana käpistelemään meidän trackit jakoon.harald wrote:edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös![]()
Mennän kryssimmään kahdestaan, eka sun veneellä ja sitten meidän niin katsotaan löytyykö juttuja?Olli wrote: Kulmat on ihan eri planeetalta kuin kellään muulla. Vähän harmittaa että ei tullut tarpeeksi lauantaina kokeiltua eri trimmejä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysKaleviHarkonen wrote:Varmasti näin. Hauska nyanssi tässä skuuttipisteasiassa on, että kun kävit meillä keväällä tiistiksissä, siirrätit niitä reilusti eteenpäin. Siitä ne ovat pikkuhiljaa valuneet taaksepäin niin, että eilisen jäljiltä ollaan enään neljän napsun päässä takareunasta.Panu wrote:Eli jos apinoidaan annetut "ohjeet" sisäistämättä niiden rakennetta / edellytyksiä, voidaan mennä ojasta allikkoon ja tulokset eivät vastaa odotettua ja aiheuttavat vain lisää päänvaivaa.
Joo ja siirrä ne nyt sitten takaisin eteenpäin, riippuen tietenkin rakesta. Jos takanoja on älytön (lue charlotta) niin se vaikuttaa skuuttipisteeseen

Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Näin minäkin olen ymmärtänyt, mutta jos meillä on Annelista kopioitu skuuttipisteen paikka, näyttäisi genoan takaliikki sulkevan liikaa. Tästä seuraa paljon pakkituulta ja kuollut genoan liehu. Olisiko purjeet sittenkin erilaiset?Panu wrote:Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Eräitten laskentojen mukaan hekissä olevan voiman tulisi olla luokkaa 270 kgf @ 7 m/s. Tämä saavutetaan melkein 30 kg * kahdeksankertainen talja. Vaatisi tosin sellaisen purjeen josta muoto ei mene, ja ehkä kohta 30 vuotta vanhan maston pehmeyttä on noissa laskennoissa aliarvioitu? Ison skuutissa on tuolloin 130 kgf ja genoassa 180.Joakim wrote:Riippuu hyvin paljon siitä, miten taljaa vetää. Jos pääsee vetämään hyvässä asennossa jalkoja käyttäen, saa köyteen yli 100 kg vedon. Tämä lienee tarpeeksi 4:1 taljalla, mutta säätäminen on sitten iso operaatio. Jos sitten haluaa säätää hekkiä laidalla istuen, lienee vaikea vetää edes 30 kg voimalla, jolloin tosiaan se 16:1 on tarpeen tuon kokoisessa veneessä.Panu wrote: Kyllä meillä melkein kaikilla on tuo 4:1 talja. Meillä tosin hekin ollessa "kireä???" syntyy isoon jo "over bend" rypyt puomin päästä saalinkien suuntaan ja iso on "TÄYSIN LEVY". Tuota keulastaagin kireyttä / sagiä en ole käynyt keulassa katsomassa, mutta kyllähän kaikki antaa periksi ja joustaa paitsi ehkä FE purjehtijan usko omiin tekemisiin...![]()
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Älä nyt viitti. Sata megaa ei ole mikään ongelma.Petri wrote:Voihan ne, mutta pitää vielä vähän hioa pakkausasetuksia ja ehkä kokeilla divx:ksi pakkaamista, kun lähtömateriaali on kyllä ihan kirkasta, mutta tuo pakkausten jälkeinen tuote sitten...harald wrote: Voisiko noi laittaa meidän galleriaan?
Mutta toisaalta 28 minuuttia videota vie kohtalaisella xvid-pakkauksellakin helposti sata megaa, eli pitäisi kai tehdä työlästä editointityötä ja tiputtaa pois materiaalia krysseiltä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysKaleviHarkonen wrote:Näin minäkin olen ymmärtänyt, mutta jos meillä on Annelista kopioitu skuuttipisteen paikka, näyttäisi genoan takaliikki sulkevan liikaa. Tästä seuraa paljon pakkituulta ja kuollut genoan liehu. Olisiko purjeet sittenkin erilaiset?Panu wrote:Teidän ja meidän purje lienee hyvinkin "samansukuinen" vaikka leikkaus onkin eri, niin muoto lienee hyvinkin samanlainen, joten uskon samojen säätöjen toimivan.
On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.
Aikaisemmin en käyttänyt levankia juurikaan koskaan (lue se vanha vaunu oli ??ska). Nykyään käytän sitä melkein aina ja usein miten vielä nostan vaunua kryssillä tuuleen (kovemmassa kelissä pitää päästää, ainakin puuskissa) ja avotuulilla lasken alapuolelle. Lenssillä levanki onkin sitten täysin alhaalla, jotta ison puomin saisi riittävän ulos.
Ystävällisin veneily terveisin PR
No pitää nyt vähäsen aina arpoa noitten kanssa, kun ei sitä tiedä miten muut suhtautuvat tylsiin videoihin missä asiat tehdään paljolti vähintäänkin väärinharald wrote: Älä nyt viitti. Sata megaa ei ole mikään ongelma.

Mutta voin mä illalla pakata noi vaikkapa xvidillä ja uppia ftp:n kautta, onhan mulla kanssa yksi kokonainen FE-sprintin lähtö kuvattuna, mutta olen pitänyt sen yksityiskokoelmassa toistaiseksi.
Pitääkin sitten miettiä audioraidan kanssa, kun jos sen jättää niin sieltä voi löytyä ei-kosher-kamaa ja toisaalta ilman sitä taas videosta puuttuu se olennainen informaatio siitä miten meillä veneessä keskusteltiin tms.
Kun ei me ihan äänettöminä purjehdittu

Mitä vendoista lauantaina tuli mieleen, niin mä kyllä ajoitin ne aina sopivan aallon huipulle, siten että vendan ajan vene liukui aaltoa pitkin alas ja sai siitä vauhtia. Eli vendan ajoin kohtalaisen tiukasti kyllä, mutta tärkeintä on ajoittaa venda siten ettei vendaa a)suoraan päin nousevaa isoa aaltoa b) heti vendan jälkeen aja isoa aaltoa päin.
Last edited by Petri on Mon Aug 31, 2009 11:22 am, edited 1 time in total.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Levankia toki ollaan siirrelty ihan yläreunaan asti. Ei liehu lennä. Paitsi sitten lentää kun siirretään skuuttipiste 'liian' taakse.Panu wrote:On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.
Enkä puhu pienestä pakkituulesta, eilen sitä oli pahimmillaan ison puoliväliin asti.
Joten en tästä muuta keksi kuin että on ne purjeet erilaiset.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
On hyvä idea myös klikata oikealta jälkien tyyppi "neighbourhood" niin ei koko kisan jäljet päällekkäin.harald wrote:Ai niin, muistakaa klikata Options -> Track's color depends on speed pois päältä tuossa kisojen jälkipeleissä niin jäljet ovat samanvärisiä veneitten kanssa.
Dynamicview -> User's name päälle voi olla käytännöllinen myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysKaleviHarkonen wrote:Levankia toki ollaan siirrelty ihan ulkoreunaan asti. Ei liehu lennä. Paitsi sitten lentää kun siirretään skuuttipiste 'liian' taakse.Panu wrote:On toki mahdollista, että muoto on eri / skuttikulman paikka on eri, jolloin skuuttipisteenkin paikka muuttuisi. Pienestä pakkituulesta ei kannata olla huolissaan, kun virtaus isossa maston takana on muutenkin häiriintynyt. Se, että liuhu ei genoassa lennä onkin jo vakavampi juttu. Itse käytän tämän ongelman poistamiseksi levankia. Rohkeasti levankia ylöspäin, niin helpottaa. Hyvin usein meillä levangin paikka on löytynyt siitä penkinreunan tasalta.
Enkä puhu pienestä pakkituulesta, eilen sitä oli pahimmillaan ison puoliväliin asti.
Joten en tästä muuta keksi kuin että on ne purjeet erilaiset.
Voi olla että:
a) meillä on rakea enemmän, mikä aukaiseen takaliikkiä
b) ajatte kireämmällä fallilla, joka taas sulkee
c) teillä on skuuttikulma korkeammalla
d) teillä on snörppi liian tiukalla ja liuhu ei sen takia lennä
e) purjeissa on enemmän eroa kuin päältä luulisi
Kuitenkin täytyy muistaa, että oikeaa trimmiä ei ole. On vaan vähemmän vääriä kuin toiset ja että hyvinkin erilaiset trimmit voivat tuoda saman performanssin. Toisaalta mikä minä nyt olen opettamaan, kun sain teiltä koko lauantain pahasti köniin...
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä minä etsisin sitä eroa jostain omien kylkilistojenne sisäpuolelta. Kun nyt katsoo sitä toisen lähdön lähdönjälkeistä ekaa kryssiä ajatte aivan liian alas muihin verrattuna. Joku vipstaaki hiukan väärässä asennossa arvaan mä.Olli wrote:Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös![]()
Kulmat on ihan eri planeetalta kuin kellään muulla. Vähän harmittaa että ei tullut tarpeeksi lauantaina kokeiltua eri trimmejä. Tuntuma on se, että meillä oli vähän liikaa twistiä keulapurjeessa lauantaina, skuuttipiste olisi saanut olla parikin napsua edempänä. Yksin se ei kuitenkaan ehkä selitä ihan tommosia eroja.
Vertaa siinä lähdön jälkeen esim Helmeen ja Merelliin, jotka paskoissakin ajoivat korkeampaa. Olitteko siinä toisaalta ehkä -skoissa jonkun nyt harmillisesti näkymättömän X-79:in tai Expressin takana?
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=80
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11322
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Toi em. toka lähtö on kyllä aika mielenkiintoinen. Minuutin puolentoista sisällä ainakin viisi venettä maalissa
Säpinää ja tilanteita..
Ei tuossa nyt selvästi näytä olevan höjdissä eroa ainakaan Lisbethiin. Tokalla kryssillä tuli enemmän tuulta ja me saimme sen kai sitten ekana ja siitä parantunut höjdiä. Kun samalla Helmi, Merelli ja Pikku Myy (tulossa jäljet iltapäivällä) purjehtivat itsensä kaisapöydän ulkopuolelle niin ...
Mikä rata muuten lyhennettiin alamerkille, oliko #2? Voisin lyhtentää niitä trackeja jotta se kisa loppuisi siihen alamerkille.

Ei tuossa nyt selvästi näytä olevan höjdissä eroa ainakaan Lisbethiin. Tokalla kryssillä tuli enemmän tuulta ja me saimme sen kai sitten ekana ja siitä parantunut höjdiä. Kun samalla Helmi, Merelli ja Pikku Myy (tulossa jäljet iltapäivällä) purjehtivat itsensä kaisapöydän ulkopuolelle niin ...
Mikä rata muuten lyhennettiin alamerkille, oliko #2? Voisin lyhtentää niitä trackeja jotta se kisa loppuisi siihen alamerkille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020