Nyt kun uusi vuosi väkisin taas ajoi hyvän vanhan yli, ja kun näitä "turhia päiviä, jolloin ei ole mitään tekemistä" on kärsitty jo jonkin aikaa, niin voisi näin perusskeptisesti kevyesti kommentoida tätä sähkömoottorikeskustelua.
Kehitys tietysti kehittyy kehittymistään, mutta mutta... Usein näissä uusissa jutuissa ollaan niin innoissaan, ettei nähdä kaikkia asioita tarpeeksi laajasti. Hyvin toimiva olemassaoleva halutaan lähes hinnalla millä hyvänsä korvata uudemmalla. Harrasteilmailu taitaa olla ainoa alue, jossa järki on pidetty kädessä pitkään, ja vanhaa kalustoa perushuolletaan säännöllisesti uutta käyttöä varten. 70-luvun koneilla lennetään yhä!
Autoteollisuus on ehkä pahimmasta päästä typerässä kulutuskulttuurissa. Monelle uusi auto on välttämättömyys parin vuoden välein! Lisäksi nykytuotteista tehdään businesstarpeesta max viiden vuoden tuotteita. Sähköauton tulemisesta hehkutellaan koko ajan, mutta harva osaa kuvitella, minkälaisia ongelmia se toisi globaalisti: todennäköisesti satoja, tai tuhansia uusia ydinvoimaloita, eikä tietenkään tiedossa ole, paljonko sähkön hinta nousee autojen kulutuksen myötä. Kun verotus vielä sitten vielä seuraa nykyistä bensiiniverotusta (yli 70 prossa jo nyt) , niin kyllä siinä halvimmatkin ledlamput himmenevät monessa taloudessa.
Sähkömootoreiden ylivoimainen etu on saasteettomuus, jos jätetään pois sähköntuotannon aiheuttamat joko suoranaiset saasteet, tai muu (ympäristö-) kuormitus, mikä sekään ei ole vähäinen. Ideaalista olisi saada sähköä "suoralla systeemillä", kuten tuuli, tai aurinkoenergialla, mutta varastointi järkevästi on vielä toivotonta. Pienpurjeveneessä tosin ei mahdotonta nykyiselläkin akkutekniikalla. (Tietysti voidaan skeptisesti suhtautua myös akkuteollisuuden aiheuttamaan ympäristökuormaan, mutta jätetään tällä kertaa, vaikka puhutaankin ehkä suuresti luultua pahemmasta ongelmasta).
Olin itsekin hämmästynyt nähdessäni Hangossa Elctripin "näytöksen". Äkkiseltään näytti siltä, ettei vanhaan enää olisi paluuta. Asiaa pitemmälle mietittyäni, tulin tulokseen, ettei tämän ikäiseen veneeseen lähimpään 5-8 vuoteen kannata moista systeemiä asentaa. Nykyisen moottorimme kannen vaihto maksoi kaikkineen kuluneen alle 800 euroa. Toimintaodotus on 8-10 vuotta. Moottoritilalle ei muutenkaan löydy järkevää käyttöä ilman TODELLA suuria muutoksia veneen rakenteeseen. Kuvittelin kokonaiskevennyksen sähköasennuksen myötä olevan liki 50 kiloa, mutta lopputulema olikin nykyistä suurempi paino, joka on olemassa AINA riippumatta veneen kulkusäteestä. Kilpailuissa deiseltankin voi ajaa lähes tyhjäksi ennen kisaa ja säästää taas 30 kiloa. Matkapurjehduksessa vaikkapa 60 lisäkiloa ei vaikuta juuri mitään, mutta lisää käyttösädettä merkittävästi. (meillä riittää 30 litraa lähes koko kesäksi, purjevene kun on!). Potkurirakenne jäi selvittämättä, mutta tuskin puhutaan 1GM:n yhteydessä normaalisti käytettävästä taittolapapotkurista, eli vastus todennäköisesti on mahdoton kilpapurjehdusta ajatellen,( ja myös jarru matkapurjehduksella) vai kuinka? Lisäksi tulee vielä hinta, joka on älytön, eikä todennäköisesti lähimpään 3-5 vuoteen laske kilpailukykyiseksi dieselmoottorille. Nykyisen biodieselsysteemin kehittyessä saattaa käydä niin, että kokonaiskulut jopa laskevat (no...verottaja taitaa kuitenkin huolehtia asiasta). Joka tapauksessa pidän järkevämpänä hyödyntää nykyisen jätteen tuottamista polttoaineeksi, kuin lisäsätä jätettä uuden energia tuottamiseen. Se septitankki siellä veneessä saattaisi jo olla alku vaikkapa valaisusähkön tuottoon! Kannattaisi tutkia!!!
Vielä nousee eteen eräs "eettinen" asia: Kilpailussa on todella helppo huiputtaa. Jos kone käy "tyhjäkäynnillä", ei potkurivirtaa juurikaan voi havaita, mutta veneen nopeus kasvaa riittävästi ja varsinkin vaikutta nousukykyyn. Takavuosina meillä Naantalissa oli tällainen veijari, jota edelleen pidetään eräänä Suomen merkittävimmistä kilpapurjehtijoista. Sai "elämänikäisen kilpailukiellon" käytettyään moottoria, aina kun se oli mahdollista, mutta näyttää jo parina viime vuonna keränneen palkintoja Hangon Regatan Hai-luokassa! (Hävisimme hänelle vuonna papu Luonnonmaan Ympäripurjehduksessa, kun emme pystyneet luovimaan meidän 26 jalkaista katamaraania Särkänsalmen sillan alitse vastavirtaan, mutta hän ajoi Avance 36:lla lähes suoraan vastavirtaan niin pitkään, ettemme voineet nähdä peräpeiliä ja sammutti konneen vasta sillan alla.)
Hyvää työtä olette kuitenkin tehneet asian hyväksi, eivätkä asiat kehittyisikään, jos aina jäätäisiin meidän vanhojen pierujen "viisauden" varaan. Hullu keksiminen meidät erottaa apinoista. Ne olisivat kyllä varmaan pahuksen tyytyväisiä nykytilanteeseenkin, jos osaisivat purjehtia!
Perusapinana olen tyytyväinen Danielan nykyiseen varusteluun. Uusiin veneisiin sitten näitä hienompia ratkaisuja!

terv. Artsi/DANIELA