Page 8 of 8

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Wed Nov 19, 2025 14:00 pm
by harald
Näin SVB:llä DC1 3x mallin 6-8 mm 280€

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Wed Feb 04, 2026 12:51 pm
by Janne Nieminen
Tilaan NebSailsista uuden genuan nostimen. Vaijerin sijaan 6-millistä dyneemaa, jonka perään spleissataan perinteiseen tapaan vahvempaa köyttä, joka on mukavampi käteen ja pitää lukossa. Vanhaa en lähde näissä pakkasissa mastosta hakemaan, joten mennään parhaalla arvauksella tai hyvällä tiedolla. Kun köysisuosituksissa genuan nostimen pituudeksi on ilmoitettu 19 metriä niin paljonko siitä pitäisi olla kuusimillistä dyneemaa, että paksumpi köysi ei tule ulos yläplokista purjetta nostettessa eikä ohuempi maston jalasta kun purje on ylhäällä?

-Janne

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Wed Feb 04, 2026 14:05 pm
by harald
Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.

edit: 6 mm päästä päähän toimii hyvin jos lukot vain toimii tai on joku muu tapa pitää falli

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Wed Feb 04, 2026 14:13 pm
by Janne Nieminen
harald wrote: Wed Feb 04, 2026 14:05 pm Koska keulaharus on nostokorkeutta pidempi niin väistämättä tulee menemään niin että paksu osa haluaa tulla mastosta ulos. Sama koskee nostossa, ohut osuus on maston osuutta pidempi. Koska keulaharus on kolmion pitkä sivu.
En ole koskaan genuaa nostaessa katsonut nostinta niin tarkkaan, että olisin huomannut, mutta on tosiaan todennäköistä että paksu osa tulee yläpäästä ulos, kun fallin pää on alhaalla. Alapäässä ohut osa ei tule ulos mastosta purjeen ollessa ylhäällä. Tästä löytyi ihan kuvallista evidenssiä. Toisin sanoen ohuen osan pituus on hiukan vähemmän kuin mastonjalasta fallikulmaan.

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Sat Mar 14, 2026 12:20 pm
by Janne Nieminen
Se on siinä. Vanhaa ei tarvinnut malliksi, sillä NebSailsillä on FE:n rikipiirrustus ja laskivat pituudet siitä. Hinta 220 euroa.

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Wed Mar 25, 2026 21:59 pm
by olpalon
Dyneema takastaagi. Ainoa oikea halkaisija?

Re: Köysisuosituksia?

Posted: Thu Mar 26, 2026 11:26 am
by harald
Minulla ollut 3 mm sitten v 2010

Image