Page 8 of 8
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Mon Jun 30, 2025 22:17 pm
by Mikko H
Meillä on Novassa ollut tuo Sunbeam (100Ah) hupiakkuna nyt nelisen vuotta, ilman mitään ongelmia. Starttiakkuna lyijy ja Yanmarin alkuperäinen laturi (60A) moottorin päässä. Maasähkölaturia ei myöskään vaihdettu. En ole mitannut latausvirtoja, mutta latautuu aika hemmetin nopeasti moottoria käytettäessä. Aika harvoin jos koskaan on nykyään akun takia tarvinnut maasähköä edes kytkeä, no pienitehoinen aurinkopaneeli tuonne kyllä lisäksi syöttää, luokkaa 0.5-1.0A parhaimmillaan.
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Mon Jun 30, 2025 22:46 pm
by ErkkaH
Ainakin 3 positiivista kokemusta Sunbeamista löytyi myös Facen purjevenefoorumilta. Eli ehkä tuo toimii vaikka kukaan ei tiedäkään miten/miksi

Hiukan hirvittää jos latausvirrat moottorin laturilta on oikeasti 40 ampeeria niinkuin siellä sanovat, mutta komeaa olis jos toimii noin.
Ehkä pitää huomenna hakea tuollainen, ja kokeilla nouseeko savu jostain...
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Tue Jul 01, 2025 23:14 pm
by ErkkaH
Ostin Sunbeamin 120Ah Plug-and-Play:n, ja nopeiden testien perusteella kuvittelen että se toimii. Jos vuokralaiset ei saa tuosta savuja ulos aiemmin, niin raportoin kuukauden päästä tarkemmin havaintoja.
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Wed Jul 02, 2025 13:45 pm
by harald
Onko tuossa niitä 18650 tai 21900 kennoja? Ilmeisesti on kuvan perusteella. Tarkoittaa että yksittäisiä kennoja ei valvota, ainoastaan rinnakkaisten kennojen summaa.
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Thu Jul 03, 2025 23:56 pm
by ErkkaH
Sunbeamin sivujen mukaan kennot on "32700 Cell". Mutta ei varmastikaan jokaista kennoa valvota erikseen.
Re: Lithium AGM:n tilalle
Posted: Thu Jul 31, 2025 10:49 am
by ErkkaH
Vajaan viikon kokemukset Sunbeamin plug-and-play litiumista VolvoPentan vakiolaturilla.120aH:n akku, jonka laitoin 100aHn AGM n tilalle tekemättä muita muutoksia. Starttiakkuna on edelleen AGM-akku. Kulutuslukemat/virrat/akun lämpötila on peräisin Sunbeamin appiksesta. Koneella ajaessa latausvirta on tasaisesti 18-23A, siihen asti että appis sanoo varaustasoksi 100%, 13,75V. Tämän jälkeen lataus jatkuu pienenevällä virralla vielä 45min, kunnes jännite on 14V. Akun lämpötila nousee tässä vaiheessa ehkä pari astetta. Maasähkölaturilla (ctek M300) käyttäytyy samalla tavalla. Meillä (huonosti eristetty?) kylmäboksi + kännykät käyttää noin 30-40aH/vrk eli noin 2h koneajoa vuorokaudessa riittää lataukseen. Tai ilman koneajoa pitäisi sähkö riittää noin 3vrk. Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen, mutta kallishan tuo oli.