Page 8 of 9
Posted: Mon Aug 27, 2012 11:24 am
by Petri
Joakim wrote:Petri wrote:
Tuo varmaan oli ihan hyvä taktiikka, mutta toisaalta ei oikein toimi jos taas tahtoo ajaa oikeaan laitaan tai sitten sieltä saa vendailla keskustaan.
Ei laidanvalinnalla ja merkin lähestymisellä ole juuri mitään tekemistä keskenään. Yleensä ei ole järkevää mennä kummallekaan leikkarille suoraan alamerkiltä/lähdöstä. Jos menee oikeaan laitaan, kannattaa heittää niin aikaisin, että leikkarilla edelläolevat eivät häiritse ja on sen verran paljon leikkarin alla, että pystyy hyvin tekemään sen viimeisen tikin leikkarille. Pahin mahdollinen paikka on hiukan tai vain muutaman venemitan alle leikkarin. Tilanteesta riippuen 10-20 veneenmittaa lienee sopivin, jos haluaa oikeaan laitaan mahdollisimman paljon.
Eli tuossa siis väistämättä joutuu silloin keskustaan. Kyllä absoluuttisesti paras paikka on vetää yhdellä vendalla suoraan leikkarille, hyvin se tekniikka on toiminut Tarantellalla vuosikaudet...Toki arpapeliähän se on miten hyvin venda osuu kohdalleen shiftit yms. huomioiden mutta jos minimoi vendojen määrän ja ajaa koko kryssin vapaissa niin ei sitä paljoa paremminkaan voi merkillekuluvaa aika pienentää.
Mutta sitten muitten kohdalla tuohan riippuu paljolti tuulesta, jos paine kokoajan kasvaa oikealla niin tyhmää sieltä on pois tulla vain varmistelun takia. Tottakai siinä monesti kärsii jos on "juuri ja juuri" pääsemässä merkistä yli ja joutuu piinailemaan, mutta yhtälailla jos menee keskustaan niin sitten siellä on väistämättä nopeampien veneitten pakkituulissa jotka ovat siis menossa merkille yläpuolellasi.
Ainakin me huomasimme parilla tuollaisella lähestymisellä suuria ongelmia tuulessa, varmasti se on taidosta kiinni mutta silloin oma taktiikka pitääkin sopeuttaa omaan taitotasoon.
Posted: Mon Aug 27, 2012 11:46 am
by Joakim
Jos kauempana edellä on veneitä, pitää heittää styyralla vain aiemmin. Leikkariveneiden paskoissa ei tietenkään kannata ajaa, vaan tehdä venda niin, että saa puhtaat tuulet niiden edestä. Levittäjällä olevat tai lenssaavat veneet eivät häiritse lainkaan niin pahasti kuin kryssivät veneet. Tarantellan yhden vendan taktiikan en ole vielä koskaan nähnyt toimivan kevyessä kelissä. Keskituulessa ja kovemmalla kelillä voi joskus toimiakin.
Koko idea tehdä lähestymisvenda oikealta selvästi ennen leikkaria perustuu vapaisiin tuuliin. Ajamalla pohjaan asti oikealla saa vapaat tuulet sinne mentäessä, mutta saa vastineeksi kärsiä paskoista koko leikkarin matkan. Tietysti voi ajaa reilusti yli, mutta useinmiten jotkut sitten kuitenkin tulevat sinne asti, kun siellä jo joku on.
Posted: Mon Aug 27, 2012 11:50 am
by Juice
Eli tuossa siis väistämättä joutuu silloin keskustaan. Kyllä absoluuttisesti paras paikka on vetää yhdellä vendalla suoraan leikkarille, hyvin se tekniikka on toiminut Tarantellalla vuosikaudet...
Tuo yhden vendan taktiikka lienee pakon sanelema juttu tasoitusfliitissä hitaalle veneelle. OD-kisoissa tullee liikaa takkiin jollei satu ns. "hirvee munkki". Harvemmin sattuu.
Posted: Mon Aug 27, 2012 15:39 pm
by Petri
Joakim wrote:
Koko idea tehdä lähestymisvenda oikealta selvästi ennen leikkaria perustuu vapaisiin tuuliin. Ajamalla pohjaan asti oikealla saa vapaat tuulet sinne mentäessä, mutta saa vastineeksi kärsiä paskoista koko leikkarin matkan. Tietysti voi ajaa reilusti yli, mutta useinmiten jotkut sitten kuitenkin tulevat sinne asti, kun siellä jo joku on.
Miten ne tuulet ovat häiriöiset koko leikkarin matkan, jos oikea laita on se parempi laita niin mitkä veneet sen häiriötuulen sinne aikaansaa
koko matkan ajan?
Jos oikea laita on se parempi laita, niin ei sinne eteen tule niitä veneitä niin paljoa kuin vasta lähellä merkkiä ja niistäkin iso osa vendaa siihen kölilinjan tienoille vasta lähempänä merkkiä.
En mä sano että aina pitää ajaa äärilaitaan mutta jos minimoi vendat (jotka laskevat VMC:tä hetkellisesti) ja purjehtii vapaissa on paremmassa asemassa kuin vene joka tekee useampia vendoja (meidän kohdalla ainakin solmun-puolentoista vauhdinmenetys useamman minuutin ajaksi) ja purjehtii häiriöisessä tuulessa, hence absoluuttisuus. Sitten noitten välimaastosta löytyy se optimaalinen ratkaisu fleettiin nähden. Mehän vedimme usein lähestymisvendan tai tulimme vasemmalta sisään, mutta juuri siinä 10-20 veneenmittaa alle leikkarin oli meillä kuolemanpaikka tuulten osalta ja juuri sen takia en nyt itse ihan helposti niele sitä jotenkin erityisen hyvänä ratkaisuna.
Kyllä se oikean laidan taktiikka toimii välillä ihan hyvinkin, tuosta esim. lähtö 3 esimerkkinä (toinen kryssi). Charlotan ylivoima lenssillä on kyllä murskaava, en sitten muista oliko tossa välissä jotain Albineita mutta kaitpa mittarit vähän auttavat siinä että tietää mitä kulmaa pitäisi ajaa kun mun pieni target-lappunen ei oikein vastaa kysymykseen mikä on tuulikulma ja mikä on tuulen voimakkuus.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=190
Posted: Mon Aug 27, 2012 15:41 pm
by Petri
Juice wrote:Eli tuossa siis väistämättä joutuu silloin keskustaan. Kyllä absoluuttisesti paras paikka on vetää yhdellä vendalla suoraan leikkarille, hyvin se tekniikka on toiminut Tarantellalla vuosikaudet...
Tuo yhden vendan taktiikka lienee pakon sanelema juttu tasoitusfliitissä hitaalle veneelle. OD-kisoissa tullee liikaa takkiin jollei satu ns. "hirvee munkki". Harvemmin sattuu.
En tiedä onko se nyt niinkään hitaudesta kiinni vaan siitä ettei Tarantellalla paljoa vendata jokaiseen shiftiin vaan pidetään vene liikkeessä, ainakaan silmämääräisesti katsoen se vekotin kun ei kiihdy ihan raketin lailla.
Posted: Mon Aug 27, 2012 16:02 pm
by asalovuo
Siirsin 6# lähdön kelloa omalta kohdaltani +50s. Mielestäni nyt lähtö näyttää jotakuinkin järkevältä... teen saman myös muille jos sopii?
EDIT:
Näyttää siltä että jos tuon kellon haluaisi synkata kunnolla mun pitäisi lisätä vielä sekunteja... Mielestäni me olimme 6. lähdön viimeisessä alamerkin kierrossa Olgan edellä. Muistanko oikein?
Petri taisi ottaa trackin talteen trekbuddyllä jossa myöskin on viivettä.
Posted: Mon Aug 27, 2012 16:27 pm
by max
harald wrote:Bajanissa taisi olla GoPro takakaiteessa koko ajan? Innolla odotellaan Maxin tuotoksia.
Ei kannata pidättää hengitystä. Ekan päivän saldo videon suhteen on nolla, kun muistikortti jäi kotiin. Toisena päivänä ekan lähdön jälkeen piti formatoida kortti, kun GoPro ei ymmärtänyt, että kortti on tyhjä. Tiedostot oli kortilta deletoitu, mutta GoPro ei sitä tajunnut jostain kumman syystä. Sitten sitä säätäessä avasin kotelon jonko johdosta sain linssin huuruun...
Katsotaan mitä saan kasaan jossain vaiheessa.
Posted: Mon Aug 27, 2012 16:30 pm
by Petri
asalovuo wrote:
EDIT:
Näyttää siltä että jos tuon kellon haluaisi synkata kunnolla mun pitäisi lisätä vielä sekunteja... Mielestäni me olimme 6. lähdön viimeisessä alamerkin kierrossa Olgan edellä. Muistanko oikein?
Petri taisi ottaa trackin talteen trekbuddyllä jossa myöskin on viivettä.
Trekbuddyllä joo ja olitte kyllä varmasti meitä edellä 6. lähdön viimeisessä alamerkinkierrossa koska olitte kakkosena maalissa ja siinä meidän välissä oli vielä Anneli.
Pystyisinköhän jotenkin kaivamaan Gopro-matskuista jonkinlaista timestamppia jolla voisi kalibroida trackien tapahtumia, ainakin aikaero starttipaukun ja esim. ylämerkin kierron välillä voisi onnistua mutta tarkkuus on toki sekunteja, ei taida paljoa auttaa?
Posted: Mon Aug 27, 2012 16:39 pm
by asalovuo
Minä vertasin minun ja Charlotan lähtöä eli kohtaa, jossa käänsimme kryssille siinä ero oli ~50 sekuntia.
Trekbuddyn viiveestä on ollut keskustelua aikaisemminkin en vain muista mihin tulokseen silloin tulimme.
Posted: Mon Aug 27, 2012 17:58 pm
by max
Vähän mietteitä kisasta.
Launtai meni kisan suhteen aika heikosti. Trimmien löytäminen oli aika vaiketa kevyelle tuulelle. Koitettiin kovasti analysoida tilannetta, mutta ison skuutti jätettiin löysälle. Harald ystävällisesti neuvoi ekan lähdön jälkeen aiheesta ja saatiin lisää vauhtia. Kiitos Harald neuvoista.
Lähdöt saatiin onnistumaan ihan hyvin, mitä nyt yksi varastettiin. Syyksi paljastui se, että keulagastille ratakisaaminen oli outoa ja oli katsonut linjan lähtöveneen keulan ja poijun välistä eikä lipusta. No, toi oli "halpa" varastaminen sillä se ei vaikuttanut meidän sijoitukseen mitenkään. Viimeisiä joka tapauksessa.
Veneen kulku tuntui kuitenkin paraneva joka lähdöllä ja manööverit rupesi onnistuu paremmin. Sunnuntaille oli tavoitteena, että ettei olla joka lähdössä viimeisiä. Siinä onnistuttiinkin.
Sunnuntaina veneen kulku tuntui paranevan ja vendoissa vauhti hidastu vähemmän. Lenssillä ollaan yleensä aina jääty, mutta sunnuntaina kulku rupes ole sitä luokkaa, että pysyttiin muiden vauhdissa. Vikalla kierroksella joka saavutettiin Annelia. Jotain oltiin ilmeisesti tehty oikein...?
Kisa oli kaiken kaikkiaan hyvää treeniä ja sunnuntai oli hyvä päivä, kun saatiin monta lähtöä. Kiitokset järjestäjille tästä.
..ja nyt pitää ruveta parsii trackkejä kasaan.
Posted: Mon Aug 27, 2012 18:22 pm
by Petri
Vähän tylsempää ylämerkinkiertoa, pitäisi keksiä jostain jotain äksöniä
http://youtu.be/IwZyMefpnG4?hd=1
Posted: Mon Aug 27, 2012 18:30 pm
by harald
Minä en ole puomin työntäjä. Jos puomia pitää työntää eteenpäin jarruttaa isopurje.
Posted: Mon Aug 27, 2012 18:41 pm
by Panu
Tervehdys
Sunnuntain kuvat upattu. Ei tullut montaa kuvaa, ennen kuin akut olivat kaput. Vara-akkujahan ei painosäästö syistä VOI OTTAA MUKAAN

.
Posted: Mon Aug 27, 2012 19:30 pm
by Petri
Se unohtui mainita että olipa meillä hieman kiroilua tuon isopurjeen ylimmän latan kanssa. Yritimme vielä löysätä sitä hieman mutta niin se vain jäi käytännössä miltei jokaisessa jiipissä väärinpäin ja sitä sai sitten pumpata asenteella oikenemaan.
Ohessa sitten asiaan liittyen varoitus vain kaikille niille gasteille jotka joskus ovat miettineet Olgaan tulemista

Koska videon sisältö on siinä määrin järkyttävää, varsinainen insidentti on sensuroitu pinnamiehen selällä.
http://youtu.be/ddflwSSBgLo?hd=1
Posted: Mon Aug 27, 2012 19:44 pm
by max
Trackit lisätty.