Page 8 of 13

Posted: Mon Aug 31, 2009 09:56 am
by harald
vvoltti wrote: Moni muukin kertoi ajaneensa hekki kireällä. Tuota, paljonko te feneilijät vedätte punttia?

Meinaan kun niitä teidän veneitä rannassa katsoin, niin vakio 4:1 talja oli kaikilla. Expressillä käytetään makuasioista riippuen 16:1 tai 24:1. Haraldilla taitaa olla vaatimaton 8:1. Että ehkä te muut sitten ootte tuplasti vahvempia kuin Harald ja nostatte penkiltä viisi kertaa sen mitä keskiverto Expresspurjehtija.
Itse vedän kyllä kolmella sormella hekillä topin aivan muodottomaksi. Pitää muistaa että FEneessä on ensinnäkin kavennettu toppi, ja pidempi kaltoppi (harustamaton osa) kuin Expressissä. Toisekseen kuormitus on isompi kuin Expressissä joten purje ja siihen kohdistuvat kuormat itsessään saa topin taipumaan.

Kahdeksankertainen on kyllä vähintään riittävä. Ergonomia pitää parantaa jotta sen käyttö olisi hetivalmis eikä tarvitsisi kiivetä takakannella pinna kädessä hakemaan sitä. Hekki on mielestäni kunnossa olevalla isopurjeella tois-sijainen säätö.

Asia olisi toinen, mikäli asennettaisiin viuluvantit tukemaan toppia niin, että tietyssä vaiheessa/taipuman jälkeen hekin voima jatkuisi keulaharukseen. Tämä etenkin aramidi-isolla. Mastohan on suunniteltu -80 luvun alussa sillloisille purjemateriaaleille ja tästä syystä kun siihen ripustaa -80 luvun malleja huomattavasti latteamman isopurjeen ja vielä teräksenjäykillä aramidi-kuiduilla masto on enemmänkin kuin surffilaudan masto puuskissa. Tämä ei välttämättä ole huono asia, kun tilaa isonskuuttaajalle ei oikein ole, purjehan on automaagi-vaihteella koko ajan. Mutta kun sellainen hekki kerran on, olisi kiva jos siitä jotain hyötyä olisi.
vvoltti wrote: Tämä henkki on sikäli mun lempiaiheita, kun se on niin helppo pistää kuntoon. Vantista talvella metri pois, yks ploki ja kaks metriä dyneemaa. Maksaa muutaman kympin koko hoito. Haraldilta varmaan löytyy tarkemmat ohjeet miten se kannattaa laittaa ja kuinka paljon masto pitää saada taipumaan.
http://www.fe83.org/docs/riki/hekki/

Tuolla virityksellä meidän pitää olla varovaisia kuinka paljon sitä kiristetään. Pohjaan kun vetää niin topista tulee aivan levy, aavistuksen takapussikas ja tunto häviää pinnassa aivan täysin. Parempi mielestäni tuossa kelissä aukaista fokan skuutti hiukan niin, että isopurjettakin voi twistata auki ilman että se lentää aivan ilman kontrollia fokan pakkituulten päällä. Jos twistiä lisätään isoon pitää sitä lisätä keulapurjeeseenkin jotta ne täydentävät toisiaan. Tätä harvoin näkee tehtävän monessa ylirikatussa veneessä, nähtiinpä eräs 25 jalkainen sportti hangossa joka yritti päästä satamasta ulos viivasuoralla fokan takaliikillä ja täysin auki olevalla isolla. Eihän se liiku silloin mihinkään.

Posted: Mon Aug 31, 2009 09:57 am
by harald
vvoltti wrote:Mut ihan ensimmäiseksi otatte ittellenne jonkun nimimerkin, meitä on about viisi nettikirjoittelevaa purjehtijavilleä.
Ja Ville V ei ole sitten vaihtoehto, inflaatio on iskenyt niihinkin :) Tiedän ainakin kolme aktiivista purjehtijaa jotka voisivat liikkua Ville V nimimerkillä. Vihne, Voltti ja nyt sitten vielä Valtonen.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:01 am
by harald
Petri wrote: Edit: No enpä pistä juutuubiin, kun on joku fakin 10 minsan rajoitus...no tuolta löytyvät vmw-muodossa..tai siis löytyvät ~7 min päästä...
http://koti.welho.com/psane/EGP09/
Voisiko noi laittaa meidän galleriaan?

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:04 am
by harald
Petri wrote:On a side note, mulla oli kamera takakaiteessa kiinni parissa lähdössä, mutta johtuen muistikortin kapasiteetin rajoista,
Herrajumala sulla pyörii pää juuri lähdön aikana :) Minullakin varmaan pyörii mutta uskon että keskityn kyllä enemmän juuri tarkkaan ajoon ainakin minuutin verran enkä edes uskalla katsoa sivuille. Tämä on vain minun uskomukseni, voihan se olla että oma pää pyörii kuin pöllölllä kun tilanne on päällä :)

edit: Ai niin, se oli se keskeytetty startti. Silloin pyöri kyllä minullakin pää...

editedit: Pitää virittää kamera omaan veneeseen vertailuksi. Todella mielenkiintoista katseltavaa. Keulaharuksenne elää enemmän kuin meillä aallokossa mutta noin äkkiseltään näyttää ihan ok. Levanki ei liiku vaikka selvästi kallistus lisääntyy välillä? Kun tuossa isopurje tukee keulaharusta todella paljon sen skuutin löysääminen löysää myös keulaharusta. Tästä syystä itse käytän ennemmin levankia kuin skuuttia puuskissa.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:04 am
by Olli
harald wrote:edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
Kerkesin jo eilisiltana käpistelemään meidän trackit jakoon.

Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös :?:

Kulmat on ihan eri planeetalta kuin kellään muulla. Vähän harmittaa että ei tullut tarpeeksi lauantaina kokeiltua eri trimmejä. Tuntuma on se, että meillä oli vähän liikaa twistiä keulapurjeessa lauantaina, skuuttipiste olisi saanut olla parikin napsua edempänä. Yksin se ei kuitenkaan ehkä selitä ihan tommosia eroja.

Me päästään kyllä samoihin nousukulmiin Charlottan kanssa sileässä vedessä, tai jos on riittävästi voimaa tuulessa, mutta ei mitenkään tommosessa vaikeassa kelissä. Toinen juttu on sitten vendat. Ne maksaa meille aallokossa ihan liikaa. En vaan osannut ajaa niitä ilman että vauhti kuoli pahasti. Siihen vaikutti vähän meidän uudet skuutit, jotka on vielä uutuudenjäykät, ja liukkaat. Engelsmanneja tuli enemmän kuin koskaan, mutta silti suurin syy löytyi varmasti pinnan jatkeen jatkeesta, joka ei osannut ajoittaa vendoja oikein.

Kisa oli kyllä todella hauska ja opettavainen, mutta harmittaa ettei pystytty antamaan Charlottalle mitään vastusta. Varmaan se kyrsii voittajaakin, kun ei pääse tappelemaan voitosta verissä päin. Muista sijoista oli sitten kyllä ihan hyvät kapinat.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:06 am
by KaleviHarkonen
harald wrote:Vaihtoehto yksi: Laitat sen sähköpostilla minulle niin pilkon sen ja lataan omilla tunnuksillani H-vene.net palveluun.

Vaihtoehto kaksi: Pilkot tiedoston itse viiteen osaan allaolevilla komennoilla ja lataat ne itse H-vene.net htrackit palveluun.
No näistä kahdesta jos saa valita niin poimin tässä vaiheessa tuon ensimmäisen. Työntekoakin kai pitäisi välillä simuloida niin perehdyn träkkiasiaan syvällisemmin sitten 'heti kun on aikaa'.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:06 am
by Joakim
Panu wrote: Kyllä meillä melkein kaikilla on tuo 4:1 talja. Meillä tosin hekin ollessa "kireä???" syntyy isoon jo "over bend" rypyt puomin päästä saalinkien suuntaan ja iso on "TÄYSIN LEVY". Tuota keulastaagin kireyttä / sagiä en ole käynyt keulassa katsomassa, mutta kyllähän kaikki antaa periksi ja joustaa paitsi ehkä FE purjehtijan usko omiin tekemisiin... 8)
Riippuu hyvin paljon siitä, miten taljaa vetää. Jos pääsee vetämään hyvässä asennossa jalkoja käyttäen, saa köyteen yli 100 kg vedon. Tämä lienee tarpeeksi 4:1 taljalla, mutta säätäminen on sitten iso operaatio. Jos sitten haluaa säätää hekkiä laidalla istuen, lienee vaikea vetää edes 30 kg voimalla, jolloin tosiaan se 16:1 on tarpeen tuon kokoisessa veneessä. Mulla on 20:1 ja varsin hyvä vetoasento (sitloodan pohjalla kääntyvä lukko), jolloin ehkä enemmän huolettaa saako liikaa voimaa eli olen laittanut plokit siten, että säätö pohjaa. Hekkiä säädän aina kun tuuli muuttuu eli helposti monta kertaa kryssin aikana, jolloin on mukava, että säädön voi tehdä voimaa käyttämättä ja paikkaa muuttamatta. Tämä oli selkeä parannus viime vuoteen, jolloin oli samainen 20:1 talja, mutta lukko huonommassa paikassa. Mulla on ajaessa kädessä yksi köysi, jonka toisessa päässä on skuutin hienosäätötalja ja toisessa hekki.

Mielestäni hekin pääkäyttö tuollaisessa rikityypissä olisis etustaagin säätö (vai onko profiili ylhäällä liian heikko siihen?). Jos tulee over bend rypyt "liian aikaisin", lienee alavantit turhan löysät ja/tai liikaa prebendiä.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:12 am
by Panu
KaleviHarkonen wrote:
harald wrote:Kaleville; meillä ei siirretty genoan skuuttipisteitä toisena päivänä ollenkaan. Pelkällä skuutin kireydellä voi määrittää purjeen syvyyden, ja tämä vaikuttaa huomattavan paljon pinnapaineeseen. Jos pinna tuntuu raskaalta kannattaa yrittää skuutin kiristämistä noin 3-5 cm lisää aikaisempiin verrattuna. Tämä sillä varauksella että skuuttipisteet ovat kutakuinkin oikeissa paikoissa ja etenkin ei liian edessä normaali-paikkaan verrattuna. Huomaat nyt että tähän tarkkuuteen pääseminen on todella vaikeaa, ellei mahdotonta elleivät skuutit ovat merkittyjä.
Meidän trimmi oli ekana päivänä 'Vanha Kivenlahtelainen' ja se toimi hyvin. Toisena päivänä ei. Skuutti kyllä tiukattiin parhaimmillaan niin että purje kosketti vantteja. Väärä trimmi näkyi kallistuksena, pinnapaineena ja tolkuttomana pakkituulena isossa. Joten väittäisin että skuuttipisteen siirto oli ihan oikea ratkaisu, koska kaikki nuo oireet helpottivat. Valitettavasti siinä vaiheessa enää ei tullut mahdollisuutta verrata vauhtiamme muihin.
Tervehdys

Nyt kaiketi pitää tehdä pieni tulkinta neuvoista ja tehdyistä ratkaisuista:

- Kyllä meillä Annelissa skuuttipisteet genualle olivat molempina päivinä samat. Ennen kisan alkua lauantaina kokeilin paria säätöä, mutta vakiohin palattiin. Tokana päivänä viimeisellä vedolla kohti ylämerkkiä otettiin 1 napsu taaksepäin ihan kokeeksi. En tiedä kuinka mikä sen vaikutus lopulta oli kun leikkarin arviointi meni pitkäksi ja jouduimme laskemaan.
- Tuo hekin kiristys hieman vaivaa. Monet vetivät, mutta Charlotta ei, ja Charlotta voittaa (ylivoimaisesti). Ovatko he siis oikeassa. Väittäisin, että kyllä ja ei. Haraldilla on ison puomilla Bartonin puominkannatin, vastaavaa ei kellään muulla tainnut olla (Lisbeth ehkä Hmm...?). Tämä härpätin pitää puomia ylhällä skuutin ollessa löysä (lue levanki luussa). Me muut joudumme tekemään saman twistin kiristämällä hekkiä :?. Lisäksi a) Charlotan vantit ovat tosi kireät ja b) kovemmassa kelissä Harald saa keulastaagin sagin hallintaan kiristämällä ison skuuttia, kun aramidi purjeen jäykkyys toimii hekin korvikkeena. :shock:

Eli jos apinoidaan annetut "ohjeet" sisäistämättä niiden rakennetta / edellytyksiä, voidaan mennä ojasta allikkoon ja tulokset eivät vastaa odotettua ja aiheuttavat vain lisää päänvaivaa.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:13 am
by Petri
harald wrote:
Petri wrote: Edit: No enpä pistä juutuubiin, kun on joku fakin 10 minsan rajoitus...no tuolta löytyvät vmw-muodossa..tai siis löytyvät ~7 min päästä...
http://koti.welho.com/psane/EGP09/
Voisiko noi laittaa meidän galleriaan?
Voihan ne, mutta pitää vielä vähän hioa pakkausasetuksia ja ehkä kokeilla divx:ksi pakkaamista, kun lähtömateriaali on kyllä ihan kirkasta, mutta tuo pakkausten jälkeinen tuote sitten...
Mutta toisaalta 28 minuuttia videota vie kohtalaisella xvid-pakkauksellakin helposti sata megaa, eli pitäisi kai tehdä työlästä editointityötä ja tiputtaa pois materiaalia krysseiltä.

Niinjoo, unohdin toki että kun videoissa on noi otsikot, aikamääreet heittävät kai 5 sekuntilla.


En mä tiedä pyöriikö mulla pää sen enempää kuin muillakaan, mutta lähdössä sitä nyt vaan on kiva tietää vähän missä muut veneet menevät :)

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:17 am
by Olli
Joakim wrote:Riippuu hyvin paljon siitä, miten taljaa vetää. Jos pääsee vetämään hyvässä asennossa jalkoja käyttäen, saa köyteen yli 100 kg vedon. Tämä lienee tarpeeksi 4:1 taljalla, mutta säätäminen on sitten iso operaatio.
Jos ton alkuperäisen taljan kiskoo sadan kilon voimalla kireälle, niin sen Bartonin rapulukon avaaminen lenssillä ohjaamisen kärsimättä ei ainakaan multa onnistu. Nyt viikonlopun kisoihin en ehtinyt laittaa koko taljaa uusiksi, mutta vaihdettiin se alkuperäinen kelvoton rapu Harkenin alumiiniseen, joka aukeaa myös kuorman alla hallitusti yhdellä kädellä niin että vene ei samalla tee pahoja mutkia.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:22 am
by Olli
Panu wrote:Haraldilla on ison puomilla Bartonin puominkannatin, vastaavaa ei kellään muulla tainnut olla (Lisbeth ehkä Hmm...?). Tämä härpätin pitää puomia ylhällä skuutin ollessa löysä (lue levanki luussa). Me muut joudumme tekemään saman twistin kiristämällä hekkiä :?.
Meillä on boomkicker, mutta jos tuulee, niin tämä seikka on täysin merkityksetön. Sitten kun on ihan kevyt keli, niin vehje tekee itsestään saman minkä saisi tehtyä nostamalla puomia vähän dirkillä.

edit: meillä on Seldenin Rodkicker, boomkicker taitaa olla juuri se Bartonin lasikuitujousi...

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:34 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:Eli jos apinoidaan annetut "ohjeet" sisäistämättä niiden rakennetta / edellytyksiä, voidaan mennä ojasta allikkoon ja tulokset eivät vastaa odotettua ja aiheuttavat vain lisää päänvaivaa.
Varmasti näin. Hauska nyanssi tässä skuuttipisteasiassa on, että kun kävit meillä keväällä tiistiksissä, siirrätit niitä reilusti eteenpäin. Siitä ne ovat pikkuhiljaa valuneet taaksepäin niin, että eilisen jäljiltä ollaan enään neljän napsun päässä takareunasta.

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:34 am
by harald
Etkä sä nyt voi sanoa että tuo on huonosti mennyt jos siinä kevyen kelin kisassa (?) olette 18 min purjehduksen jälkeen aivan X-79in, Merellin ja Lisbethin kintereillä 18min26s kohdalla.

Enemmän näitä in-boat racevideoita :)

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:36 am
by harald

Posted: Mon Aug 31, 2009 10:37 am
by Panu
Olli wrote:...Huomionarvoista trackeissa oli kyllä Charlottan nousukulmat. Eilen ei enää ollut ihan yhtä räikeää eroa muihin, mutta miten hemmetissä teillä lauantain olemattomassa tuulessa riitti voimaa puskea siitä aallokosta läpi niin ylös :?:
Tervehdys

Vastaushan on selvä. Mass makes the difference :!:. Kevyellä holkillä on kiva vetää ylös ja kovaa... :? Me muut jouduimme ajamaan alemmas ja "vauhdilla" ettei aallot tappaisi menoa kokonaan.
Olli wrote: ...Toinen juttu on sitten vendat. Ne maksaa meille aallokossa ihan liikaa. En vaan osannut ajaa niitä ilman että vauhti kuoli pahasti. Siihen vaikutti vähän meidän uudet skuutit, jotka on vielä uutuudenjäykät, ja liukkaat. Engelsmanneja tuli enemmän kuin koskaan, mutta silti suurin syy löytyi varmasti pinnan jatkeen jatkeesta, joka ei osannut ajoittaa vendoja oikein.
Kerro lisää tutulta kuulostaa :oops: . Jos vedät veneen kahvasti poikittain, niin vauhti kuolee just siihen. Jos yrität kääntää isommalla säteellä on purjeista käännöksen ajan veto kuta kuin poissa ja taas vauhti kärsii, varsinkin jos gastit aikailevat genoan skuutauksessa. Haraldin teesihän jo oli, että venda maksaa MOT.

Joskus olen miettinyt noita shiftejä. Kuinka paljon tuulen oikeasti pitäisi kääntyä, että siihen kannattaa vetää venda? Toisaalta jos shiftit oskiloivat edes takaisin lyhyellä jaksolla, ei liene vendailuun a) syytä b) varaa, kun jokainen venda maksaa. Oikeissa veneluokissa shiftit ovat elämän ja kuoleman kysymys. Tuollainen "insinööri kryssi" / "kaisa kulmaa" lienee juuri FE:lle (ja harjaantumattomalle miehistölle) sopiva taktiikka... :?