Hiukan design-kriteereitä;
1) Veneen pitää saavuttaa nykyisellä akselilla ja potkurilla 15x10" LYS-sääntöjen vaatiman 5 knotsin nopeuden tyynessä (vaatinee Joakimin tämän säikeen kolmannen sivun
laskelmien mukaan vähimmillään noin 1,5 kW akselila)
2) Veneellä pitää voida ajaa jatkuvasti, niin kauan kuin generaattorilla on polttoainetta. Ei välttämättä täyttä viittä knotsia jatkuvasti.
3) Laitteiston pitää mahtua pistopunkan pinnan tasan alle, tai anopinlaatikon pitkittäisen laipion ja pentrin muodostaman seinän taakse
4) hinta, koko laitteisto pitää olla laajennettavissa askeleittain sitä mukaa miten (akku,sähköntuotto,diesel) teknikka kehittyy, tai lompakko toivottavasti paksuuntuu
5) diesel on polttoaine
Kaikki em. täyttyvät kai 24 VDC suoravetomoottorin avulla, siirtämällä nykyinen Yanmar generaattoriksi ja fyysisesti anopinlaatikon etu- ja styyran nurkkaan.
Tämä täyttäisi myös neloskohdan, sillä ellei halpaa Li-Ion akustoja alkaa tulvimaan satamiin asti, ja nykyinen voimalaitos leviäisi, voisi aina päivittää Yanmarin johonkin modernimpaan kuten Kubota OC60:seen. Epäsuora veto antaisi tähänkin täydet vapaudet, kun voimalaite ei ole muuten kuin kaapeleitten osalta kytköksissä akseliin.
Taitaa kuitenkin olla niin, että luokan kannalta olisi parempi että pitäydyttäisiin suorassa akselivedossa, eikä hankittaisi Sillette.co.uk:sta virtaviivaista S-vetolaitetta racingpotkurilla. Pidän kuitenkin luokkapurjehdusta absoluuttista nopeutta tärkeämpänä kriteerinä.
Olen tässä mailaillut Gates-hihnojen kanssa, ja näyttää siltä että Yanmarin siirtäminen anopinkoteloon ja hihnaveto ei sekään ole vaihtoehto. Tehokkuus-, paino- ja käytettävyysnäkökulmat puhuisivat edelleen 24VDC suoraveto järjestelmän eduksi. Komponentit ovat helposti saatavissa, ja halpenevat koko ajan. En halua ostaa diesel-moottoria sillä kuten joku tässä osuvasti sanoi niin sen kanssa mennään seuraavat 30 vuotta ja sinä aikana akku- ja muu sähkötekniikka kehittyy hybridiautojen myötä valtavasti sekä teknisesti että taloudellisesti. Suomenkin purkaamoissa lienee jo esim. Toyota Priuksen akustoja jne.
Nimim: Nykyistä 6,5 hv dieseliä ollaan näköjään ajettu about 50% teholla kohta 30 vuotta.