Page 8 of 13

Posted: Mon Dec 15, 2008 11:11 am
by Olli
Syyskuulta jo tuo juttu, mutta näköjään Electric Oceanilla on uusi pilottivene:

http://www.electricocean.fi/blog/item/30/

Nyt on päästy jo Stillin suunnittelemaan venekantaan kiinni 8)

Posted: Mon Dec 15, 2008 11:17 am
by Olli
harald wrote:Ikiliikkuja! :)
Näissä ikiliikkuja-tuulimylly-asioissa kannattaa tutustua tähän puoliplaanaan viestiketjuun:

http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=2960

Posted: Sat Jun 13, 2009 18:52 pm
by harald
Anonymous wrote:
harald wrote:Meidän Yanmar 1GM taitaa olla luokkaa 3.7kW. Siitä ei missään vaiheessa
oteta edes lähellekään täysiä ulos ja nopeus koneella tyynessä on
silloin noin 5.4kn.

Onko kellään kokemusta siitä, paljonko FE83:nen kulkee 1GM koneella
lapa tiskissä?
1980-84 valmistetussa 1GM:ssä pitäisi olla 7,5 hv eli 5,5 kW eikä suinkaan 3,7 kW eli 5 hv: http://www.ekstrom.fi/1GM/115

Yanmareille ilmoitetaan myös jatkuva teho, joka on 1GM:lle 6,5 hv, kuten tästä korjaamokäsikirjasta selviää: http://www.boten.nl/motoren/mot_pdf/yan ... Manual.pdf

Jatkuva teho on se, jolla konetta saa käyttää pidempään. Koneesta pitäisi siis löytyä 7,5 hv, mutta 6,5 saa käyttää jatkuvasti.

Vene-lehden 3/94 vertailussa FE83 kulki 6,0 kn 3450 rpm kierroksilla 1GM koneella, jonka tehoksi ilmoitettu 7,5 hv. Vertailupari SW27 kulki 5,8 kn Volvo-Penta 2010:llä (10 hv).

Huippunopeus tietysti riippuu veneen painosta ja pohjan kunnosta aivan kuten nopeus purjeilla. Ehkä Charlotta kulkisi 6,2 kn? Mikset kokeile?

Dieselissähän on aina kierroslukurajoitin ja dieseliä "saa" huudattaa kaasu pohjassa vaikka vapaalla ilman pelkoa.

Joakim
Charlotta kulki viime keskiviikkona maanantaina pestyllä pohjalla 6,35 knotsia. Tärinä oli melkoinen, näkö sumeni ja hirvitti että koska se kannake repeytyy irti. Arvaan että suoralla ja tasapainotetulla akselilla voisi kulkea 6,5 knotsia.

Kertooko tämä Joakimille jotain sähkömoottorin riittävyydestä P:n osaltA?

Posted: Sun Jun 14, 2009 21:57 pm
by Guest
harald wrote: Charlotta kulki viime keskiviikkona maanantaina pestyllä pohjalla 6,35 knotsia. Tärinä oli melkoinen, näkö sumeni ja hirvitti että koska se kannake repeytyy irti. Arvaan että suoralla ja tasapainotetulla akselilla voisi kulkea 6,5 knotsia.

Kertooko tämä Joakimille jotain sähkömoottorin riittävyydestä P:n osaltA?
Kyllähän tuo vahvistaa, että 3. sivun taulukkoni on hyvin lähellä totuutta. Siinähän 6,4 kn vaati 6kW eli 8 hv tehon, kun koneesi on 7,5 hv.

Tehon riittävyys on sitten käyttäjän nopeusvaatimuksista kiinni.

Joakim

Posted: Thu Sep 17, 2009 22:52 pm
by harald
http://www.melitatrading.co.uk/details.php5?id=30

Tuosta käsikäynnisteisiä kubota koneita £350. Paljon kuvia koneesta.

Posted: Fri Sep 18, 2009 08:43 am
by Joakim
harald wrote:http://www.melitatrading.co.uk/details.php5?id=30

Tuosta käsikäynnisteisiä kubota koneita £350. Paljon kuvia koneesta.
Näyttää ilmajäähdytteiseltä. Mitäs tuolla tekisi?

Posted: Fri Sep 18, 2009 11:03 am
by harald
Sylinteri on ilmajäähdytteinen, mutta sylinterinkansi on öljyjäähdytteinen. Sama Kubota OC60 moottori löytyy mm. Mastervoltin Whisper generaattorista marinoituna niin, että siinä on märkä pakosarja, vesipumppu ja lämmönvaihdin.

http://www.kubotaengine.com/products/oc/oc60_e3.html

Ajatuksena pultata siihen pari laturia (12VDC+24VDC) jos ja kun siirrytään sähkömoottoriin. Uusi moinen moottori sähköstartilla ja -stopilla maksaa keskolta n. 2k¤ vapaasti vantaalla. Käytettyjä saa jo huomattavasti halvemmalla.

Tuollaisia Lombardinin FOCS moottoreita löytyy muuten Ligierin mopoautoista, joten käytettyä moottoria alkaa jo löytymään noin tonnilla. Kyselin mepratuotteelta paljonko Lombardinin pakosarja/lämmönvaihdin maksaa niin sieltä tuli että 880¤ + vesipumppu 370¤. Jotain vikaa hinnoissa vielä :) Pelkkä lombardinin S-vetolaite on noin 3000 ¤, kun samaan hintaan saa täydellisen 1GM10+SD jenkeistä.

Tämä aikaisemmin mainittu "haraldin porttiteoria" koskee myös moottoria. Minä en yksinkertaisesti halua 13 heppaista moottoria omaan veneeseen, arvaatte varmaan miksi. Jos vene kulkee moottorilla 6 knotsia joka suuntaan niin...

Posted: Wed Sep 23, 2009 13:18 pm
by harald
Ken on veneenrakennuksesta ja sähkömoottoreista kiinostunut voi tutusta tuohon erittäin laajaan sivustoon aiheesta;

http://slipperlaunch.net/

Posted: Fri Sep 25, 2009 15:14 pm
by harald
Tuosta paljon tietoa miten rakennettiin Colorado-joen laskua varten perämoottoria korvaava hybridi nimenomaan Etek-RT moottorista. Paljon numeroita ja kaavoja, 3D-kuvia ja tekstejä.

http://www.adventuresports.com/wwraft/g ... report.pdf

Posted: Fri Sep 25, 2009 21:17 pm
by harald
AC/DC

Malcolm vaiko Angus?

kumpi?

Ilmeisesti AC tarkoittaisi hiukan parempaa hyötysuhdetta, hinta noin about sama mitä moottoriin tulee. Ja AC olisi harjaton, eli huoltovapaampi. Ohjaus vaatii sitten vähän enemmän. Onneksi työpaikalla on SähköMonkey jonka suunittelijaa voin konsultoida.

Ilmeisesti Kalevi nyt ainakin voisi ottaa kantaa tähän?

Jenkkien taala on melkein 1,5 tässä vaiheessa jo...

edit:

Eli Mars ME0709 sopisi jännite-kierrosluku-suhteeltaan (50 rpm/V) paremmin suoravetoon, mutta sellaista ongelmaa ei taida AC-moottoreissa kuten Mars ME0201013001 olla vaan niitä voitaisiin ajaa miten haluaa, vai kuinka? Voisiko joku fiksumpi tavata minulle mitä tarkoittaa "20 turns per phase", kiitos. Sen jo selvitin että moottorin laakerointi kestää hyvin potkuriakselin tuottaman työnnön, eli erillistä painelaakeria ei tarvita. Mars LLC:n mukaan laakeri on NTN6006. Ozecodrive käyttää Perm PMG-132 moottoria ilman erillistä painelaakeria.

Ensi viikolla tullee sitten vähän enemmän kokemusta/kuvia FE831:en laajennetusta peräpunkasta. Siitä selviää paljon sellaisia asioita joiden perusteella voidaan arvioida ajatellaanko jotain muuta, enemmän perinteikästä sittenkin.

edit²: Tämä on muutenkin kiva paikka katsoa mielenkiintoisia asioita:

http://www.robotmarketplace.com/store.html

Olishan se AC-kitti tuolla valmiina.

Posted: Fri Sep 25, 2009 21:45 pm
by mihor
harald wrote:edit²: Tämä on muutenkin kiva paikka katsoa mielenkiintoisia asioita:

http://www.robotmarketplace.com/store.html

Olishan se AC-kitti tuolla valmiina.
Tuohan on hieno saitti! Ei kun yhteishankintaa virittämään...

-mikko

Posted: Fri Sep 25, 2009 22:00 pm
by harald
Hiukan design-kriteereitä;

1) Veneen pitää saavuttaa nykyisellä akselilla ja potkurilla 15x10" LYS-sääntöjen vaatiman 5 knotsin nopeuden tyynessä (vaatinee Joakimin tämän säikeen kolmannen sivun laskelmien mukaan vähimmillään noin 1,5 kW akselila)
2) Veneellä pitää voida ajaa jatkuvasti, niin kauan kuin generaattorilla on polttoainetta. Ei välttämättä täyttä viittä knotsia jatkuvasti.
3) Laitteiston pitää mahtua pistopunkan pinnan tasan alle, tai anopinlaatikon pitkittäisen laipion ja pentrin muodostaman seinän taakse
4) hinta, koko laitteisto pitää olla laajennettavissa askeleittain sitä mukaa miten (akku,sähköntuotto,diesel) teknikka kehittyy, tai lompakko toivottavasti paksuuntuu
5) diesel on polttoaine

Kaikki em. täyttyvät kai 24 VDC suoravetomoottorin avulla, siirtämällä nykyinen Yanmar generaattoriksi ja fyysisesti anopinlaatikon etu- ja styyran nurkkaan.

Tämä täyttäisi myös neloskohdan, sillä ellei halpaa Li-Ion akustoja alkaa tulvimaan satamiin asti, ja nykyinen voimalaitos leviäisi, voisi aina päivittää Yanmarin johonkin modernimpaan kuten Kubota OC60:seen. Epäsuora veto antaisi tähänkin täydet vapaudet, kun voimalaite ei ole muuten kuin kaapeleitten osalta kytköksissä akseliin.

Taitaa kuitenkin olla niin, että luokan kannalta olisi parempi että pitäydyttäisiin suorassa akselivedossa, eikä hankittaisi Sillette.co.uk:sta virtaviivaista S-vetolaitetta racingpotkurilla. Pidän kuitenkin luokkapurjehdusta absoluuttista nopeutta tärkeämpänä kriteerinä.

Olen tässä mailaillut Gates-hihnojen kanssa, ja näyttää siltä että Yanmarin siirtäminen anopinkoteloon ja hihnaveto ei sekään ole vaihtoehto. Tehokkuus-, paino- ja käytettävyysnäkökulmat puhuisivat edelleen 24VDC suoraveto järjestelmän eduksi. Komponentit ovat helposti saatavissa, ja halpenevat koko ajan. En halua ostaa diesel-moottoria sillä kuten joku tässä osuvasti sanoi niin sen kanssa mennään seuraavat 30 vuotta ja sinä aikana akku- ja muu sähkötekniikka kehittyy hybridiautojen myötä valtavasti sekä teknisesti että taloudellisesti. Suomenkin purkaamoissa lienee jo esim. Toyota Priuksen akustoja jne.

Nimim: Nykyistä 6,5 hv dieseliä ollaan näköjään ajettu about 50% teholla kohta 30 vuotta.

Posted: Fri Sep 25, 2009 22:11 pm
by harald
Halvin tapa kokeilla, olisi tilata marsllc:ltä suoraan yksi ME0709 ja asentamalla se akselin jatkoksi. Akkukaapelit, loki ja virtamittarit käteen.

Jos se vene tällä surkealla potkurilla kulkisikin sen reilun 5 knotsia, voisi miettiä säädintä seuraavaksi. Millipak, Alltrax, Piktronik vai mikä? Ongelmaksi säätimen kanssa on ne kontaktorit, joissakin on sisäisesti elektroniikalla toteutettu peruutus, ja joissain käännetään pakille ylimääräisllä kontaktoreilla (prkleen isot releet). Joissain softa kuuluu mukana kun toisissa (millipak) se softa (jota ei voi muutenkaan käyttää ilman niitten tuotetta) maksaa melkein sen säätimen verran.

DC-moottorissa olisi se hyvä puoli että mikäli elektroniikkasäädin menee rikkki olisi kaapeleita siirtämällä ainakin se ½ ja täysnopeudet käytettävissä.

Sitten taas vuorostaan se AC-moottori olisi tehokkaampi, eikö? Mutta sellaisen ohjaamisesta minulla ei ole kuvaa, annetaanko sille vähän ämpäreitä, voltteja, vaiko vaiheita?

Turbiiniaggregaatti

Posted: Fri Oct 08, 2010 11:36 am
by FE-Sillanpää
Tässä hieman purjeveneisiin ylimitoitetuilla tehoilla (4 x 145 kW) sähkömoottoriratkaisu, jossa huomionarvoista on se, millä ajetaan kun akut ovat tyhjät: Edelleen sähköllä, mutta sähköä generoidaan pienillä suihkuturbiineilla joissa generaattorin kierrosnopeus on hillitön 80000 rpm.

Perusaggregaatti riittäisi FEneelle... mutta silti...

http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... 0-kmh.html

Minkähänlainen ujellus tuossa mikroturbiinissa on? Omat kokemukset turbiineista liittyvät Rolls Roycen turbiineihin tykkiveneessä, jossa mitoitus oli kolme kertaluokkaa purjeveneessä tarvittavaa suurempi ja korkeataajuinen vihellys-ulvonta todella kuin lentokoneissa :-)

mode edit(hh): korjasin linkin

Posted: Fri Oct 08, 2010 11:46 am
by harald
Ahh, Surunmaa ja Karjala <sigh>.

Ongelma lasikuituveneessä olisi varmaan ne pakokaasut...

Melko kalliita on varmaan nuo mikroturbiinit.