
Köli muotti
Köli muotti
Moi kysyn että miten olette huomioineet mallikaaren asennon kölin etureunassa kun se ei kierry samoin kuin kölin etureuna?Hiotaanko mallikaaren jättämä kiero kitti osa noin silmämääräisesti? 

S/Y Aurora
FIN 2775
FIN 2775
Re: Köli muotti
Tervehdyselmo wrote:Moi kysyn että miten olette huomioineet mallikaaren asennon kölin etureunassa kun se ei kierry samoin kuin kölin etureuna?
Mallikaaren muodon etupään asetin kölin keskilinjalle ja sillä tarkistin muodon. Jos puoliskojen saumaan jäin yhtään porrasta hioin sen ja pyöristelin etureunan tasaiseksi ja symmetriseksi molemmin puolin.
Kun juuri tuohon etureunaan tulee suurimmat täytöt on selvää, että muoto jonka nyt teet on todella paljon lähempänä oikeaa kuin se muoto joka on valimosta lähtöisin. Meillä tuolla kohtaan oli noin 12 -15mm täyttöä, jonka siis hioin käsivaralta kaarilla silmämääräisesti tarkastaen.elmo wrote: Hiotaanko mallikaaren jättämä kiero kitti osa noin silmämääräisesti?
Muista että kölin jänteen ensimmäinen kolmannes etureunasta lähtien on virtausten kannalta tärkein osa. Sen pinnanlaatuun ja muodon tarkkuuteen kannattaa panostaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Minä ymmärsin kysyjän kysymyksen hieman toisin niin, että ongelma on mallikaaren paksuus. Kölissähän on tietty profiili vain tasan yhdessä tasossa, elikkä senttiä ylempänä tai alempana on hieman eri profiili. Takaosassa, jossa kölin muodossa on käytännössä vain 2 ulottuvuutta, ongelmaa ei ole. Mutta etuosassa, jonka reuna ei ole pystysuuntainen vaan vino, senttiä ylempänä tai alempana olevilla kaarilla on jo selvästi eri muoto. Tai itse asiassa muoto on sama, mutta alempana oleva kaari on vain kokonaismitoiltaan hieman pienempi, siis skaalauskysymys.
Profiilimalli on siis noin sentin paksu Totuus (tm), joka kuintenkin pätee itse kölissä vain tasan yhdellä korkeudella eikä millään sentin alueella. Mallin alapinnan käyttö on käytännössä mahdotonta, koska silloin mallin yläpinnan pitäisi mennä kölin etuosassa raudan sisään. Näin ollen mallin yläreuna on se Totuus (tm) jota käytännössä käytetään. Takaosassa yläreuna ~= alareuna, mutta vinossa etuosassa mallin yläreuna on kiinni kölissä ja alareuna harottaa puoli senttiä irti. Tämän kun ymmärtää, siis sen että yläpinta on Totuus (tm) niin sitten itse toteutus ihan vaan käsipelillä ja tarvittaessa mallikaarta sovittamalla.
Käytännön kokemuksista sen verran, että mallikaaren ja sen avulla tehtyjen ohjureiden käyttö on aivan etuosassa kuitenkin sen verran epätarkkaa, että ekojen 10 sentin profilointi ja varsinkin viimeistely pitää jokatapauksessa tehdä aika pitkälti tuntumalla. Ei millään onnistu niin, että etureunan ohjureiden avulla liipaistaan kerralla etuosan profiili kuntoon.
Ville
Profiilimalli on siis noin sentin paksu Totuus (tm), joka kuintenkin pätee itse kölissä vain tasan yhdellä korkeudella eikä millään sentin alueella. Mallin alapinnan käyttö on käytännössä mahdotonta, koska silloin mallin yläpinnan pitäisi mennä kölin etuosassa raudan sisään. Näin ollen mallin yläreuna on se Totuus (tm) jota käytännössä käytetään. Takaosassa yläreuna ~= alareuna, mutta vinossa etuosassa mallin yläreuna on kiinni kölissä ja alareuna harottaa puoli senttiä irti. Tämän kun ymmärtää, siis sen että yläpinta on Totuus (tm) niin sitten itse toteutus ihan vaan käsipelillä ja tarvittaessa mallikaarta sovittamalla.
Käytännön kokemuksista sen verran, että mallikaaren ja sen avulla tehtyjen ohjureiden käyttö on aivan etuosassa kuitenkin sen verran epätarkkaa, että ekojen 10 sentin profilointi ja varsinkin viimeistely pitää jokatapauksessa tehdä aika pitkälti tuntumalla. Ei millään onnistu niin, että etureunan ohjureiden avulla liipaistaan kerralla etuosan profiili kuntoon.
Ville
Vielä vinkki. Kun sillä iiisolla lastalla tasoittelee niiden ohjureiden välistä, niin sen lastan asento pitää kölin takaosassa olla pystysuora, "takaliikin suuntainen" ja kölin etuosassa kölin etureunan suuntainen ja keskellä köliä jotain siltä väliltä riippuen siitä kumpaa reunaa lähempänä ollaan. Jos käyttää kolmea mallikaarta, jotka on tehty Täysin Oikein, viivotin tms. mittaukseen käytettävä kalikka sopii täydellisesti niihin kolmeen profiiliin vain tasan yhdessä asennossa. Jos pitää lastaa ensin pystysuorassa ylimmän ja keskimmäisen ohjurin välissä ja sitten pystysuorassa keskimmäisen ja alimman ohjurin välissä niin pieleen menee. Tää nyt on ehkä obvious, mutta sanonpa kuitenkin kun tuli mieleen.
T.
Ville
T.
Ville
Tervehdys
Niin ja ompa tuosta kölin profiloinista tehty ihan työohjeetkin, jotka löydät löytyy tuolta WIKIstä osoitteessa http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma .
Niin ja ompa tuosta kölin profiloinista tehty ihan työohjeetkin, jotka löydät löytyy tuolta WIKIstä osoitteessa http://www.fe83.org/wiki/index.php/K%C3%B6lihomma .
Ystävällisin veneily terveisin PR
TervehdysAnonymous wrote:..tu mä kirjota mitään ohjetta enää teille![]()
Ville
Luonnehtisin tätä lausahdusta Freudilaiseksi lipsahdukseksi, jonka muoto liki täyttää Suomen kielen uusimman moduksen "Agressiivin" määritelmän

Lisää aiheesta osoitteesta: http://www.student.oulu.fi/~amkarppi/ma ... li395.html

Ystävällisin veneily terveisin PR
Tämmöinen siitä tuli tällä kertaa,sitä sais hinkata vaikka kuinka kauvan ja aina tuntuu että on kuoppia 
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0006
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0002
mode edit: korjasin linkin

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0006
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0002
mode edit: korjasin linkin
S/Y Aurora
FIN 2775
FIN 2775
Tervehdyselmo wrote:Tämmöinen siitä tuli tällä kertaa,sitä sais hinkata vaikka kuinka kauvan ja aina tuntuu että on kuoppia.
Ole huoleti. Kyllä köli on aivan varmasti parempi kuin aiemmin. Se on aivan varmaa. Työaikaa vain kuluu aivan mahdottomasti jos pyrkii täydellisyyteen. Kunhan muistat tehdä sen profiilin ensimmäisen kolmanneksen siistiksi, niin loput tulee sitten enemmän tai vähemmän turbulenssissa perässä.
Toisaalta kyllä tuosta voi vielä jatkaa ensivuonna, jos pinta vielä hiertä silmää. Niin minäkin seuraavana keväänä korjailin edellisen kevään kiireitä ja hosumisia. Vieläkin jos liian läheltä katsoo, niin kyllä jotain kitattavaa löytyisi...

PS. Ei nuo kuvatkaan niin pahoilta näyttäneet, että ahvenet alkaisivat köliä sen tähden vieroksumaan...
Ystävällisin veneily terveisin PR