Minkälaiset akkujärjestlmät teillä?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Minkälaiset akkujärjestlmät teillä?

Post by harald »

Alkaa näköjään kuivapurjehduskausi :)

Minkälaiset akkujärjestelmät teillä on veneissänne? Meillä on kaksi identtistä
akkua ja sellainen off/1/1+2/2 katkaisija ja käytämme vuorokuina aina vain
toista akkua. Meillä on kaksi krt bilteman 75Ah akkua ja tuntuu siltä että
niitten lataaminen koneella kestää ikuisuuden.

Olen nyt ajatellut geeli- tai Optima-akkua koska ainakin Vene-lehden testien
mukaan nämä on ne akut mihin saa "työnnettyä" eniten Ah/aikayksikkö.
Nythän on niin että tuokin on riippuvainen akun sisäisestä vastuksesta jota
voi myös pienentää suurentamalla akku-kapasiteettiä (painon
kustannuksella). Tai sitten vain kytkemällä pari akkua pysyvästi rinnan.

Hennulissa taittaa olla kolme akkua? Kaksi rinnan ja yksi varalla? Vai?

Vaihtoehto voisi todellakin olla kaksi akkua rinnan meidänkin veneessä jotka
olisi pysyvästi naitettu yhteen. Ja sitten diodi laturin ja starttiakun välillä.
Starttiakku voisi olla joku 35Ah akku, todella pieni. Vaikka diodilla latausaika
vähän kärsii niin se ei taida olla ongelma starttiakun kanssa koska siitä ei
mene kuin yksi-kaksi Ata startatessa.

Meillä ei viikonloppureissuilla ole ongelmaa mutta ajetaan illalla kulkuvalot
päällä, kuunnellan vähän radiota lämppäri päällä ja odotellan joidenkin
kylmenevän jääkaapissa ja tätä jatkuu muutaman päivän niin alkaa jo kaipaamaan
töpseliä saaressa :)

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia järjestelmiä teillä muilla on ja
millaisella kuormituksella te niitä käytätte (meillä jääkaapi <1A, lämppäri,
radio jne).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Hennulissa on 2 kpl Bilteman 105 Ah ja valinta (1,2,1+2). Radion sijasta kannattaa lauleskella ;).
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mutta mutta, autopilotti, entäs se lämppäri sitten.. nyyyhh.. ;)

Onko kukaan muuten vaihtanut sen alkuperäisen 35A laturin mihinkään tehokkaampaan?
Nimim: 90A bosch kutiaa hyppysissä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
juhpoh
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 25, 2002 08:27 am
Location: Vantaa

Post by juhpoh »

Sea Legs´in akkusysteemi niin, että 60ah(muistaakseni...) starttiakku ja 75ah hupiakku. Jakodiodi välissä, että kone lataa ensin starttiakun ja sitten hupipuolta.
Kytkimet ainoastaan ikäänkuin päävirralle, eli esim. starttiakun kapasiteettia ei saa hupipuolen käyttöön ja päinvastoin.
Kommentoikaa asioista enemmän ymmärtävät, kiitos, että onko toi hyvä ja mitä muita mahdollisuuksia on.
Ei oo kyllä viä ikinä starttiakku hyytynyt, sittenhän virtaa riittää, ku saa koneen käyntiin. Volvo- Pentassa on ilmeisesti tehokas(?) laturi.
Hupiakku menee tosin vaihtoon, ei vaan kannata enää tälle kaudelle ostaa, ku paattikin nousee ens lauantaina ylös. Sitten pihaa taas koristaa Fe- kukkanen... :lol:
Juhpoh
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olgassa 3 akkua joista 2 ovat hupikäytössä ja niitä lataa aurinkopaneeli, 1 on sitten yksinomaan moottoriakkuna. Ihan tavallisia akkuja nuo ovat ja sinänsä ovat riittäneet hyvin mutta tänä kesänä ilmeni outoja ongelmia jääkaapin kanssa, se kun ei suostunut pysymään putkeen päällä _kuin_ 3 päivää kesähelteillä.
Useinmiten ko. "jääkaappi" toimii pakastimena ja moni varomaton ol...virkistysjuomapullo on jäätynyt sen kylmässä syleilyssä.
Ongelman lähdettä emme saaneet ratkaistua mutta muuten kaikki sähköjärjestelmät kyllä toimivat luotettavasti.
Post Reply