Keskusnosto

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Keskusnosto

Post by harald »

Sain Eivindiltä tiedon että jos haluaa keskusnostopisteen niin veneen painopiste on suurinpiirtein
taaimmaisen kölipultin kohdalla. Tai oikeammin 5 cm sen takana. Eivind ei vain osannut sanoa
että miten tuo pultti oli kiinni kölissä. Siis sitä sitten selvittämään...

No niin, ette uskokaan millaista etsiväntyötä tämä pikku tieto vaati. Sain noin kymmenen
puhelinsoiton jälkeen ja monen kiinnostavan Nykra-tarinan jälkeen selville se henkilö
uudesskaarlepyyssä joka aikoinaan teki kölejä meidän veneeseen. Hän kertoi että pultit on
tehty niin että ne on hitsattu kaikki yhteen pitkittäistangolla ja pulttien päissä on vielä hitsatut
prikat ennen kuin köli on valettu. Joten pultti sinänsä kestää veneen nostamisen.

Mallailiin sitten eilen että mistä se hihna sitten nousee ruffikatosta niin eikös se ole juuri
ruffiluukkutallin keskellä. Eli ensin talliin on tehtävä esim 75mm reikä ja sitten ruffikattoon
esim 50mm reikä. Kokoerot sen takia että saataisiin reiät tulpattua sopivilla muovitulpilla uukun
tallia irrottamatta kun niitä ei tarvitse.

Eli, eikun hankkimaan sopivaa jengaan mentävää kiinnikettä ja poraamaan ruffikattoon reikiä. :)

Syy minkä takia minä haluaisin kesinostopistettä on sen helppous käytössä. Tämän päivän
myrkyt ovat mitä ovat ja ainakin meidän vene oli aika --skainen alta ja peräsimen sekä
takapohjan alueella oli näkkejä. Ihmekös ei kulkenut kevyessä :roll: Tämä siis Hempel Hard
Racing maalilla. En tiedä muista sitten mutta kai kaikki "hyvät varastot" loppuvat aikanaan
ja pohjan pesu kauden aikana tulee ajankohtaiseksi jos jollekin.

Keskinostopisteellä vain irroitetaan hekki ja laitetaan hihna kiinni. 5 minuutin homma ja
vene on valmis nostoa varten. Noin helppoa se on. Se oli aikamoista tuskaa nostaa vene viime
viikonlopulla puomeilla ja hihnoilla, siinä meni äkkiä pitkälti toista tuntia ennen kuin oli sopivan
pituiset hihnat ym.

Et sillai.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Et sanalla kysellyt muottien perään?
Guest

Post by Guest »

Siis samalla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyselin kyllä mutta ei niistä ole mitään havaintoa. Taisi tuo konkurssi ja sen jälkeinen aika olla
hmm.. turbulenttia aikaa..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, nyt on nostosilmukkamutteri hankittu. Sellaisesta firmasta kuin
http://www.machinetool.fi/ ja se kustansi 50 €. Tämä on M20 jengalla ja turvallinen työkuorma
on 2.5tn.

Nyt pitäisi vain löytää jostain muovitulppia millä voisi tulpata katon reiät kun niitä ei tarvitse.
Valkoisia, 50mm sekä 60mm läpimitaltaan olisi sopiva. Se 60mm ruffiluukun talliin ja 50mm
ruffikattoon. Niin että ruffikaton ylempää tulppaa saisi kaivettua ulos luukkutallia irottamatta.

Onko kenelläkään vinkkiä mistä tuollaista tulppaa saisi? Etolassa ei ollut.

Se saisi olla sellainen hieman kupumainen aika kevyt tulppa. Itse tulppaosassa saisi olla huullokset
tai jotain sen tapaista jotta se pysyisi paikallaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Veko
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Jan 08, 2003 16:35 pm
Location: Sulkava

Post by Veko »

Löytyisikö tuolta sopivaa?http://www.ujanen.net/sivut/04-s.html
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ujasen sivuja katselinkin mutta en näköjään osannut luetteloon asti silloin. Suurkiitokset Veko,
eiköhän tuolta löydä sopivaa..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja taitaa olla niin että nuo ovat vielä paremmat:

http://www.ujanen.net/sivut/12-pt.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Oho, olipas palvelua. Laittavat tulemaan, "sopiiko että maksat postikulut?"... :shock:

Tilasin sitten näin:

2 krt PT-48/58
1 krt PT-65/70

Eli ruffikattoon 48mm reiät ja talliin 65mm-nen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, proof of concept.. Homma toimii.

Menin asentamaan keskusnoston ja 1h 5 min myöhemmin olin jo nostanut veneen eli
helppo homma oli. Ensin piti vuolla puukolla millin pari pois pilssin seinästä jotta silmukka-
mutteri mahtui kiertymään. Tämä ei ollut mikään ongelma mutta sähelsin ensin kulmahioma-
koneella sekä porakoneella jyrsinterällä vailla menestystä ennen kuin huomasin että terävä
Mora on se oikea työkalu. Hassua kuinka helppoa sekin oli...

Tämän jälkeen painolla ja narulla katsoin pituussuunnassa mihin kohtaan reikä tulee kattoon.
45mm reikäsahalla (luukku työnnettynä kiinni) reikää tekemään sisältä ja kun ohjauspora meni
läpi niin pidemmällä poralla ohjausreikä tallin läpi (luukku työnnettynä kiinni). Sitten vain ulos
65mm reikää sahaamaan ja takaisin sisään jatkamaan katon reiän sahaamista (luukku
työnnettynä kiinni). Sitten vain työntää luukun kiinni ja reikässahani ulottui juuri nippa nappa
ruffikaton läpi (luukku työnnettynä kiinni).

Mutteri kiinni, 5tn hihna ( http://www.vm-vaijeri.fi/TEKSTII/TEKSTII.HTM ) katon läpi, hekki
irti ja kraana kiinni.

Jos nyt menen nostamaan venettä niin uskon että se on maissa 5 min päästä siitä kun köydet
on irroitettu, niin helppoa se on. Kuka tarvitsee enää myrkkymaaleja? :)

Kuvia tuossa:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m51&page=5

Kun katsoin kuvien aikoja niin eihän tuossa hommassa mennyt kuin 55min! Minusta tuntuu
että mikään veneprojekti ei ole koskaan mennyt noin nopeasti. Eihän mikään homma mene
yleensä alta kolmen tunnin.. Ihmeellistä..
Last edited by harald on Thu Sep 11, 2003 23:03 pm, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin, vielä siitä kölipultista niin meidän veneessä se ei ollut aivan keskellä vaan muutaman millin
styyrpuurin puolella. Joten yksilöstä riippuen ei tarvita mitään työstöä jotta se mutteri mahtuu
sinne.

Ja painopisteestä niin Eivind oli kyllä neuvonut oikein paitsi että vanha rouva on pulskistunut
jonkun verran (kone Eivindin laskelmissa mukana?) joten tarvitaan runsaat 80kg keulakannelle
pitämään vene vaassa. Suosittelen esim vesitankin täyttämistä ennen nostoa, tai sitten
vain 30l vesiastioita keulakannelle tai jotain. Tämä on aika yleistä muuten, X-99it nostetaan
yleensä meillä mies keulapulpitissa mutta en suosittele tätä ollenkaan.

Ja en sitten ota mitään vastuuta siitä jos joku teistä tiputtaa veneen jonkun paikan petettyä.
Vaikka tämä oli tietenkin sanomatta selvää. Kukin omalla vastuulla ja järjellä ok?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Äsken nostettiin ihan vain huvin vuoksi ja todettiin että ei näkin näkkiä. Eli syksyllä pärjää
ainakin hyvin ilman mitään myrkkyä pohjassa. Missäköhän menee lämpöraja missä kasvaminen
kiihtyy?

Olin saanut aikaisemmin Matchrace tyypiltä vinkin että ei laiteta painoa tai miestä keulaan vaan
laitetaan tietysti skuutti tjms kestävä köysi takaknaapeista nostokoukun läpi. Tämä siirtää
nostolenkin sopivasti painopisteen päälle ja homma hoitui todella hienosti ilman mitään painoa
keulassa. Köyden ei tarvitse ottaa sen enempää painoa vastaan kuin se 80kg kertaa mahdollisesti
2 kulmasta riippuen. Että sillai.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply