1GM

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

1GM

Post by Erkka »

Palaahan teillä muillakin latauksen merkkivalo aina kun kone on käynnissä ja laturi kunnossa? Vai ryhdynkö toimenpiteisiin? Kun ei ole edes mittaria just nyt millä mitata.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei pala. Mikä sinulla on jännite koneen käydessä? Sinulla ei taida olla mittaristossakaan
jännite näkyvissä? Kannattaa kyllä katsoa mistä syystä se palaa, sen pitää kyllä olla
sammuksissa jos kaikki on ok. Muistisääntö "no news is good news" toimii noitten merkki-
valojen kanssa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Kyselin jo hätäpäissäni kaikillta jotka jotain asiasta tietävät ja vastaus oli yhtä tyly: rikki on. No, ei kuulemma sen kummempi kuin hiilien vaihto tod.näk. mutta ikävä juttu näin syksystä; olisin suonut kaiken olevan kunnossa vielä esim. 4 viikkoa, niin olisi saanut purjehduskauden lähes pakettiin. Awassa ei ole minkään sorttista jännite- tai muunkaanlaista mittaria, ainoastaan loki (nopeus ja syvyys ym.). Ja eikun korjaamaan.

Toinen kysymys on siirtopumpun vaihto; onko mahdollista vaihtaa pelkkä tiiviste (kalvo?) vai onko tosiaan edessä huolto-ohjeitten mukainen koko pumpun vaihto? Vuotaa nimittäin löpöä, ja kiva olisi ettei vuotaisi. Tuntuu siltä, että talveksi on puuhaa :lol:

Ja vielä. Mitään käsitystä, mitä kustantaa peräsinlaakereiden vaihto? Kuulemma enemmän kuin huntti, vähemmän kuin tonni. Haarukka voisi olla vähän tarkempi :twisted:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kannattaa muuten mennä johonkin rihkamakauppaan ostamaan sellainen yleismittari jolla
mittaa jännitteitä, vastuksia jne. Saattaa helposti pelastaa loman joskus.. Nimim: arvaa miksi
suosittelen?

Pasilla lienee kokemusta pumpun kalvon vaihdosta, hän kertonee siitä.

Minua kiinnostaa myös peräsinlaakereiden vaihto, klappia on ja peräsin joudutaan irrottamaan
talveksi muutenkin. Nylonia en laittaisi, se kuulemma turpoaa vedessä jolloin peräsin hirttää tai
ei ainakaan liiku yhtä herkästi kuin kuluneilla. Kustannukset taitaa olla verrannollinen loppu-
tulokseen, kuten aina. ;)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Minulle on suositeltu peräsinlaakereiksi sekä painelaakereita, perinteisiä, että myös teflonkumirenkaita (?). Viimeksi mainittu on kuulemma erittäin hi-tech, eikä kulu juuri lainkaan. Luulen, että hinta on sitä myös. Peräsin klappaa pinnasta heilutellessa kohtuullisen paljon, ikävämpi on myötätuuli, jolloin lonksunta on ilkeää ja tuntuu pinnassa siltä, että kohta se peräsin sieltä hajoaa.

Laturin valo muuten sammui kun aikani odottelin ja kaasuttelin, eli ilmeisesti 1GM on pääsemässä siihen kunnioitettavaan ikään, jolloin suurin osa vioista korjaantuu ajan myötä :lol:

Meillä muuten purkautui tuo kimppaomistus Awassa, eli olen nyt virallisesti onnellinen omistaja ihan kokonaan. Myös kaikki kulut ovat nyt sitten virallisesti ihan ikiomat, että sikäli alkaa ihan eri malliin kiinnostaa myös tiukka hintavertailu. merimiehet.com :ista löytyi VHF DSC-laitteella ja kaikilla muilla herkuilla hintaan 399 ekua. Eli jos on muillakin tarvis niin se on ainakin minun tutkimuksen mukaan halvin. Nyt on livetty otsikosta tarpeeksi.
Vemppa
alokas
Posts: 9
Joined: Thu May 01, 2003 09:23 am
Location: Hanko

Post by Vemppa »

Vaihdoin peräsinlaakerit pari vuotta sitten. Tuttu sorvaaja sorvasi vanhojen laakereitten mitoilla teflontangosta uudet.
Reiät tulivat turhan tiukat ja peräsintä tuli sitten asenneltua useampaan kertaan välillä reikää isommaksi hoonaten. Akselin kolinat kyllä häipyivät.
Ja mikä parasta, hintaa kertyi kokonaista 0 rahaa. :D
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Kyselin pumpusta kevään messuilla ja Jammun maahantuojan mukaan sitä kalvoa ei saa varaosana. Uuden pumpun sai Leeveneestä muistaakseni parilla donalla.
Maahantuojan heppu ohjeisti kiristämään niitä neljää ristipääruuvia siitä päältä. No ne olivatkin vähän löysällä ja taisin niitä kiristää vielä sen jälkeenkin.
Ei se kyllä silloinkaan tiputtanut, mutta taitaa olla vähän kostea tänäänkin. Niin se tosin on näyttänyt olevan useimmissa näkemissäni Jammuissa, liekö ominaisuus.
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Niin, tuskinpa sitä osaisi enää koisia ilman tuttua ja turvallista löpön lemua :D Ei vaan, Awassa se vuotaa niin paljon, että pilssissä on löpöä, ja kun sitten pilssiä tyhjentelee, on perän ympärillä ihan kaikki sateenkaaren värit. Noloa ja itse asiassa laitonta. Alta tuo pumppu on aina märkä, enkä ole löpölle muuta vuotokohtaa löytänyt. Ajattelin talven aikana tutkailla tankin ja letkut koneeseen asti, jotta tietää sitten satavarmasti, mistä vuotaa. Aloitan noista ruuvien kiristyksestä.

Mistäköhän noita laakereita tms. peräsimeen kannattaisi kysellä? Rytövaaralla on joku alan liike, mutta halvempia ja vähemmän työllistettyjä luulisi löytyvän.
Post Reply