Tässä hieman kuvia, faktoja ja subjektiivisia kokemuksia yritykseni valmistamasta purjeveneen sähkömoottorijärjestelmästä sekä sen käytöstä yhden kesän osalta.
Aihepiiri alkoi tosiaan kiinnostaa jo vuosia sitten ja selvitettyäni markkinoilla olevat vaihtoehdot ja niiden hinnat tuli perinteinen "itse tekisin paremman" fiilis. Lähtökohtana oli käyttää mahdollisimman paljon valmiita ja koeteltuja komponentteja, sekä tehdä loput itse niin hyvin ja kestäväksi kuin mahdollista. Itse järjestelmää myydään jo, mutta perinteisillä lyijyakuilla. Oma uskoni on kuitenkin että 1-3 vuodessa litium kennot tulevat laajemmin markkinoille ja niiden hinta alkaa hiljalleen tippumaan inhimillisiin mittoihin.
Pilottiveneemme Jeanneau Sun 2500 (25 jalkaa, reilu 2 tonnia) on kesän aikana seilannut tähän mennessä yli 800 mailia. Alkukesän akustona oli 4 x 75Ah AGM-lyijyakkua ja heinäkuussa saimme tilalle 200Ah litium paketin. Ero akkupakettien suorituskyvyssä on ollut todella huima, lyijyakuilla käyttösäde oli hiljaa ajaen noin 10 mailia ja litiumeilla puhutaan 40+ mailista. Tehon tarvehan toki kasvaa miltei nopeuden neliössä, eli mitä lujempaa ajetaan, sen lyhyemmälle pääsee.
Ruotsalaiseen OzEcoon verrattuna järjestelmässämme on kaksi isompaa eroa.
Ensimmäinen on portaaton nopeudensäätö joka tehdään erillisellä säätimellä. Oz:han käyttää sinänsä nerokasta on-12v-24v kytkentää jolla saavutetaan kaksi nopeutta sekä eteen että taakse vain kytkemällä akut rinnan tai sarjaan. Itse koimme kuitenkin tarpeelliseksi että nopeutta voi säätää portaattomasti, varsinkin rantautuessa ja pidempiä pätkiä ajaessa.
Toinen ero on alennusvaihde (1:2.46) jolla mahdollistetaan se että moottori pyörii jäähdytyksen kannalta tarpeeksi nopeasti ja sille ei tarvitse syöttää älyttömiä amppeerimääriä tarvittavan väännön saavuttamiseksi. Alennusvaihde maksaa valitettavasti useita satoja euroja tehdä (alumiinivalu), mutta saavutettavat hyödyt ovat mielestäni ylivoimaiset joten siihen kannattaa satsata. Moottorin hyötysuhde paranee ja akselista/potkurista tulevat värinät pienenevät kun sinne ei syötetä liian isoja kierroksia.
Tässä näin pikaisesti ynnättynä mieleen tulleita asioita. Jäljempänä vielä muutama kuva ja linkki esitteeseen josta löytyy teknisiä faktoja. Mikäli kiinnostusta on enemmän, voisin vaikka Haraldin kanssa koittaa sopia jonkun ajankohdan jolloin venettä voisi tulla ihmettelemään. Kotisatama sillä on Helsingin Moottorivenekerho.
Esite moottorista ja vaihteesta.
Kuvia:
http://www.electricocean.fi/kuvia/kone_edesta.jpg
http://www.electricocean.fi/kuvia/kone_sivusta.jpg
http://www.electricocean.fi/kuvia/akusto.jpg
mode edit(hh, 25.9 08): kuvat muutettu linkeiksi koonsa takia