Onpahan vielä vene työnalla. Uusi kun on niin innostusta laittoon riittää normaalia enemmän...
Sellainen asia ihmetyttää. Vene seisoo tällä hetkellä pukilla ja kovin peräpainoinen tuntuu olevan. Eli eipä noita peräjalkoja saa maalauksen ajaksi millään irroitettua, tuntuu että paatti kippaa peräsimelleen heti jos jalkoja alkaisi löysäämään. Vaikka miehissä yrittää nostaa perästä, niin ei hievahdakkaan pukilta vaan siinä kököttää itsepäisesti.
Etujaloilla ei taas tunnu olevan mitään painoa. Jalat voi huoleti avata ja "ulkoista tukijalkaa" ei tarvita.
Ilmeisesti tuo painopiste on aika takana tai sitten vene makaa vaan huonosti pukilla. (tai sekä että)
Mietin seuraavaa talvehtimista varten että mitä tuolle kannattaisi tehdä, jotta paino olisi tasaisemmin jakautunut. Kölillä vieläkin enemmän ja jaloille loput tasaisemmin. Onko hyviä vihjeitä?
Kyseessä on sisämoottorillinen malli.
Veneen painopiste kuivalla maalla
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä oli aivan sama juttu kun me tehtiin tämän vuoden pohjat. Meillä oli arvauksena että tuo
johtui siitä että maa ei ollut ihan vaaterissa alla eikä noston yhteydessä katsottu lumisateessa
niin tarpeelliseksi kiilata kölin alta niin että vene olisi olllut vaaterissa. Näin jälkeenpäin niin ehkä
olisi kannattanut.
Onko teillä minkälaiset tuet kölin alla? Puusta vai metallista siis?
Olen Koivusaaressa nähnyt että FEneilijät täälläpäin laittavat sopivasti katkaistun kakkosnelosen
sen peräsimen edessä olevan evän alle. Joten tuo peräpainoisuus taitaa olla tunnettu asia.
Me roudattiin veneestä ulos varmaan 150kg turhaa tavaraa ennen viime viikonlopun kisoja.
Isoa ankkuria, ylimääräiset sammuttimet merikartat jne. Kummasti tuo perä nousi laiturissakin
*senttejä*!
johtui siitä että maa ei ollut ihan vaaterissa alla eikä noston yhteydessä katsottu lumisateessa
niin tarpeelliseksi kiilata kölin alta niin että vene olisi olllut vaaterissa. Näin jälkeenpäin niin ehkä
olisi kannattanut.
Onko teillä minkälaiset tuet kölin alla? Puusta vai metallista siis?
Olen Koivusaaressa nähnyt että FEneilijät täälläpäin laittavat sopivasti katkaistun kakkosnelosen
sen peräsimen edessä olevan evän alle. Joten tuo peräpainoisuus taitaa olla tunnettu asia.
Me roudattiin veneestä ulos varmaan 150kg turhaa tavaraa ennen viime viikonlopun kisoja.
Isoa ankkuria, ylimääräiset sammuttimet merikartat jne. Kummasti tuo perä nousi laiturissakin
*senttejä*!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ihan puun päällä lepää. Tai siis metallinen pukki (joka ei kyllä ole ihan parhaalla mahdollisella tavalla asennettu/edes säädettävissä ruostuneisuuden takia) jossa köliurassa taitaa olla kakkosnelonen. Varmaan tosiaan täytyy tehdä jotakin tuolle pukille.
Auttaisikohan se tosiaan jos tuota köliä tukisi korkeammalle sieltä takapäästä, jolloin painoa lepäisi enemmän kölin takaosalla?
Yhteisnostossa on tarkoitus ensi syksynä nostaa vene vedestä, tämä taas tarkoittaa että tuo pukille laittaminen ja kiilaaminen tarttis olla hyvin suunniteltuna kun siinä "kiireessä" vene tipautetaan paikalleen...
Auttaisikohan se tosiaan jos tuota köliä tukisi korkeammalle sieltä takapäästä, jolloin painoa lepäisi enemmän kölin takaosalla?
Yhteisnostossa on tarkoitus ensi syksynä nostaa vene vedestä, tämä taas tarkoittaa että tuo pukille laittaminen ja kiilaaminen tarttis olla hyvin suunniteltuna kun siinä "kiireessä" vene tipautetaan paikalleen...
Heikki