Webastosta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Webastosta

Post by Guest »

Kun nyt kertaalleen jotain tänne kirjoitin, niin päätin häiritä useamminkin.

Itsellä on edelleen se FinnFlyer 27 ja siihen pitäisi vanhan Wallas 1600:n tilalle keksiä uudempi versio. Polttoainetta meillä kulkee tällä erää mukana bensaa moottoriin (Volvo Penta MB2 - tai pikemminkin Honda vm 97) ja marinolia Origon keittimeen, joten lämppäri ei lämpiä vielä kummallakaan näistä (tai webastosta olisi tietty bensaversiokin, mutta ei ehkä mielellään sitä).

Olen vähän kaavaillut Wallas 1800 sailin ostamista, mutta täällä on kovasti ylistetty Webastoa. Vilkuilin tuolta Marinean kaupasta http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1019, mitä Webaston pakettiin kuuluu. Virran kulutus näyttää olevan isompi, mitä 1800 Wallaksella ja se on tietty hankalampi homma. Lämpöilman puhallusputki lienee hankittava erikseen.

Mutta lähinnä kiinnostaisi, kun FF27 ja FE83 ovat sisätiloiltaan melko samankokoisia, että riittääkö Wallas 1800 teho? Ja toiseksi, onko Webasto vähemmän jänniteherkkä, eli toimiiko paremmin vajaalla akulla?

- Mika
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Itse kysymykseen en osaa sanoa mitään, kun ei meillä pahemmin lämppäriä käytetä, mutta selaas nämä ketjut läpi ja katso löytyykö mitään.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... E4mpp%E4ri

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... E4mpp%E4ri
Guest

Post by Guest »

Juu kiitos, olen joskus noita juttuja vilkuillut. Niissä ei löytynyt suoraa vastausta W1800:n riittävyyteen tai Webaston jänniteherkkyyteen.

- Mika
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Minulla fe 83 kolmatta kesää,lokakuun loppuun ollaan merellä ja vielä olen tarjennut hyvin 1800 wallaksella. Ei ole tarvinnut lisä vaatetusta nukkuessa. :lol:
S/Y Aurora
FIN 2775
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Minä taas pistän roponi edelleen Webastolle!

Vaihdoin uutena hankkimani Wallas 2400:n monen vuoden käytön jälkeen Webastoon, ja olen nykyisin saanut nukkua kuivassa ja lämpimässä.

Esa
Guest

Post by Guest »

Nahema wrote:Minä taas pistän roponi edelleen Webastolle!

Vaihdoin uutena hankkimani Wallas 2400:n monen vuoden käytön jälkeen Webastoon, ja olen nykyisin saanut nukkua kuivassa ja lämpimässä.

Esa
Tervehdys jälleen.

Mietin tuossa, kun Harald kirjoitti jossain, että Webasto puksuttaa enemmän ilmaa sisään kuin Wallas. Muistaisin lukeneeni luokkaa 100 m3/h. Mutta toisaalta Wallaksen speksissä lukee 2400:n osalta, että ilmaa pukkaa 109 m3/h maksimiteholla.

Osaatko Esa sanoa, mistä johtuu, että ainakin sinulla Webasto kuivaa tehokkaammin kuin Wallas?

- Mika
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

En mitään tieteellistä perustelua osaa antaa, vaan olen valmis kallistumaan Haraldin tutkimuksiin ilmamääristä joita kierrätetään (en niitä kylläkään ole mistään tarkistanut). Fakta kuitenkin on, että ilma Webastoa käytettäessä kiertää aivan erilailla kuin Wallaksella. Minulla ei myöskään asennuksessa muuttunut mikään, vaan käytin esim. vanhoja letkuja jne. Esimerkkinä voisin lisäksi kertoa kokemuksesta viimekesältä, jolloin parin sadepäivän purjehduksen jälkeen kaikki tuntui kostealta, ja sisällä veneessä oli kolmet märät sadevaatteet ja alusasut (Ja ulkona siis sade jatkui). Ripustimme kaikki märät vaatteet eripuolelle venettä roikkumaan ja Webasto täysille, veneessä luukut auki mahdollisuuksien mukaan (sprayhood ylhäällä), ja itse menimme naapuriin kahvittelemaan. Reilun tunnin päästä palatessamme veneessä oli luonnollisesti hyvin lämmin, sadevaatteet olivat kuivat, ja vene tuntui kuivalta vuodevaatteita myöten. En voinut kuin ihmetellä! Moisesta ei Wallaksella uskaltanut edes unelmoida.

Esa
Guest

Post by Guest »

Tuo esimerkkisi, Esa, puhuu kyllä todella Webaston puolesta. Meillä on useasti juuri aikaisempina kesinä ollut tuskaista, kun vaatteet eivät kuivu sitten "kirveelläkään".

Oletko seurannut, lähteekö Webasto käyntiin varmatoimisemmin (vajaalla akulla) kuin entinen Wallaksesi? Meillä tuo VP MB2/Honda ei kovin rajusti tarjoa latausta ja akut voivat olla koko kesänkin vajaita. Aurinkopaneeli olisi varmaan vielä hankittava avuksi (kunhan budjetti kestää :) ).

Kiitokset tähän astisista kommenteista!

- Mika
Guest

Post by Guest »

Vielä tupsahti eteen kysymys, että (jos hommaisin Webaston) mistä kannattaisi hankkia lämminilmaletkua? Wallaksen hinnasto näyttää olevan suolaiset 12 eur/metri luokkaa.

- Mika
Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa »

Tuohon käyntiinlähtöön vajaalla akulla en osaa muuta neuvoa kuin, käynnistää lämmitin silloin kun konekin käy. Itselläni akkukapasiteettia on n.150 ah hupipuolella, ja paneeli lataamassa sitä koneajon lisäksi, joten kuvatun kaltaiseen ongelmaan en itse ole törmännyt.

Letkujen hinnasta en osaa sanoa muuta kuin kysele ilmastointi ym. liikkeistä... ehkä ne tietävät.

Esa
Vieras

Post by Vieras »

Etolasta löytyy letkua, tosin en tiedä hintaa

Webasto ehdottomasti, vertaile esim. eberiin ja unohda wallakset.

terv. Webaston tyytyväinen käyttäjä
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Virrankulutuksesta vielä sen verran että koska Webasto/Eberi/mikälie
kuivattaa veneen aivan eri tavalla niin tulee käyttötapakin muuttumaan;

Diesellämppärillä puhalletaan vene kuivaksi kerran illalla ja sitten nukutaan
hyvin lämmitin joko sammutettuna tai sitten termostaatin avulla käyttö-
valmiina.

Valopetroolilämmitin käy koko yön pitääkseen veneen lämpimänä. Tämä
ainakin siinä tapauksessa kun lämmitin ei ota lämmitettävän ilmaa ulkoa.

Joten numerot sinänsä eivät kerro koko totuutta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Diesellämppärillä puhalletaan vene kuivaksi kerran illalla ja sitten nukutaan hyvin lämmitin joko sammutettuna tai sitten termostaatin avulla käyttövalmiina.
Aivan, tätä vähän ounastelinkin. Teho paranee ja käyttötunnit vähenee. Joten taidanpa näiden kommenttien rohkaisemana marssia Marinean weppikauppaan ja tilata Webaston.

Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!

- Mika
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Anonymous wrote:Joten taidanpa näiden kommenttien rohkaisemana marssia Marinean weppikauppaan ja tilata Webaston.
Onnea vaan uudelle hankinnalle.

Itselläni on juuri tuo 1800 Sail, minkä vein huoltoon keväällä. Huoltomies oli laitteen sisältä raaputellut käsittämättömän paljon nokea irti. Sitä oli litran purkki melkein täynnä :shock:. Syynä kuulemma poskellaan ollut liekin säätö.

Tuli vaan mieleen, että monenkohan Wallaksen kiroajan laite on sisäisesti yhtä hyvin noella eristetty. Laitteen teho tuntuu nyt huollon jälkeen hyvältä, mikäli näillä helteillä siitä mitään pystyy päättelemään.

Eli vanhan huolto saattaa olla harkinnan arvoinen vaihtoehto uuden ostamiselle.


terveisin Kalevi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote: Oletko seurannut, lähteekö Webasto käyntiin varmatoimisemmin (vajaalla akulla) kuin entinen Wallaksesi?
Siinä vaiheessa kun Yanmar ei enää edes lähde, ja kulkuvalot on himmeät lähtee
vielä Webasto käymään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply