Lämppäri

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 658
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Lämppäri

Post by Arkki » Thu Jan 19, 2006 12:42 pm

Nyt kun pakkasta tuli tänne eteläänkin aloin tutkimaan uutta lämppäriä veneeseen. Wanha Wallas 1600 originaali -83 on vieläkin toimiva - siis ainakin ajoittain - mutta nyt pyydän kommentteja muilta mistä lämppäreistä hyviä käyttökokemuksia Suomen pitkissä ja vähälumisissa purjehdusoloissa.
Valopetrooli ja diesel/löpö lämppärin eroja? Onko kellään kokemusta Webastosta veneessä? Mistä kannattaa hankkia?
Ja miksikö vaihtoon? No kun silloin kun läppärin pitäisi toimia moitteetta eli keväällä kun vedet on kylmiä +4... ja myöhään syksyllä syyspurjehdusten aikoihin niin W tekee juuri silloin stopin jos on tehdäkseen.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889

Esa
kokelas
Posts: 60
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:06 am
Location: Turku

Post by Esa » Thu Jan 19, 2006 13:21 pm

Minä vaihdoin Wallas 2400:n webasto at 2000.n ja ero on kuin yöllä ja päivällä webaston eduksi. Webasto on ainakin yhden kauden kokemuksien mukaan täyttänyt odotukset, jopa ylittänytkin ne, suosittelen.

Esa

Matti

Re: Lämppäri

Post by Matti » Thu Jan 19, 2006 13:31 pm

Arkki wrote:Nyt kun pakkasta tuli tänne eteläänkin aloin tutkimaan uutta lämppäriä veneeseen. Wanha Wallas 1600 originaali -83 on vieläkin toimiva - siis ainakin ajoittain - mutta nyt pyydän kommentteja muilta mistä lämppäreistä hyviä käyttökokemuksia Suomen pitkissä ja vähälumisissa purjehdusoloissa.
Valopetrooli ja diesel/löpö lämppärin eroja? Onko kellään kokemusta Webastosta veneessä? Mistä kannattaa hankkia?
Ja miksikö vaihtoon? No kun silloin kun läppärin pitäisi toimia moitteetta eli keväällä kun vedet on kylmiä +4... ja myöhään syksyllä syyspurjehdusten aikoihin niin W tekee juuri silloin stopin jos on tehdäkseen.
Entäs tällainen ilman sähköä toimiva vesikeskuslämmitys?
http://www.abpod.se/ge-ha.htm

Jossain FE83-gallerian veneessä oli tuommoinen.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9726
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Jan 19, 2006 15:27 pm

Meillä on Webasto AT 2000 konetilassa. Suosittelen lämpimästi (hep)!

Termostaatti on loistava ominaisuus.

Tuuletustoiminto on toimiva.

Webasto vaihtaa ilmaa 70-110m³/h, vanha wallas 8m³/h. Ero on
huomattava. Veneen kuivaa tunnissa webastolla, wallaksella ei kuivu
ikinä vain pääkopan lämpö nousee mutta varpaat on kylmät.

Letkuilla johdettava lämpö on loistava homma, saa lämpimän ilman
kulkemaan pitkin turkkia, joka kuivaa turkin tehokkasti.

Asenna ehdottomasti niin että ottaa ilman ulkoa, kuivatusteho on suurempi.

Asenna lämmitysletkut styyran puolelle, niin ei lämpöputket lämmitä
mahdollista jääkaappia. Meillä paaran puolella...

Kuvia meidän asennuksesta:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album17

Marinea on toistaiseksi ollut edullisin jälleenmyyjä suomessa:

http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=143

Kannattaa kysyä messuilla, Marinealla on ollut messu-tarjous tuosta
venepaketista muutaman vuotena nyt.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9726
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Lämppäri

Post by harald » Thu Jan 19, 2006 15:34 pm

Matti wrote: Entäs tällainen ilman sähköä toimiva vesikeskuslämmitys?
http://www.abpod.se/ge-ha.htm

Jossain FE83-gallerian veneessä oli tuommoinen.
Ruotsalaisessa Ellenissä on tuollainen:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... bum&id=8_G

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=2_G_001

Mutta vesi painaa!! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2178
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu » Tue Apr 18, 2006 19:30 pm

Tervehdys

Tuli tuolla netissa vastaan varsin asiallisesti tehty evaluointi tarjolla olevista venelämmittimistä, valinnasta, asentamisesta ja käyttökokemuksista.

Juttu löytyy osoitteesta: http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html
Ystävällisin veneily terveisin PR

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Tue Apr 18, 2006 20:21 pm

Webastoa on näköjään kehuttu, joten en voi muuta, kuin yhtyä edellisiin mielipiteisiin. Meidän vanha Safire kyllä lämmitti, mutta puhallusteho oli jotain lehmänhenkäyksen luokkaa - ja kun korvausilma vielä tuli sisältä, kosteus oli taattu. Ainoa negatiivinen havainto, joka Webaston kanssa on tullut vastaan, on äänekkyys pakoaukon lähistöllä (siis ulkona). Vanhaan verrattuna Webasto on ollut ehdottoman toimintavarma, ja lämmitys alkaa tarvittaessa hyvin pian käynnistymisen jälkeen.

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9726
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Tue Apr 18, 2006 20:35 pm

Onko sinulla pasi äänenvaimenninta siinä webaston pakoputkessa? Meillä suurin
melu tulee voimakkaan ilmakohinan johdosta :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Wed Apr 19, 2006 07:56 am

Kyllähän se suurin melu tosiaan tulee ilmavirrasta tai ilman kohinasta. Itse laitteen ääni ei juuri mihinkään kuulu. Äänenvaimennukseenkin voi varmasti jotenkin vaikuttaa... viime kesänä istuskelimme erään purjehtijan kanssa pitkään kuuntelemassa ilman kohinaa ja pohtimassa erilaisia vaihtoehtoja äänen minimoimiseksi. Totesimme, että eihän se ääni mitenkään häiritsevää ole, mutta ympäristössä, jossa vallitsee hiljaisuus (tai pelkkiä "luonnon ääniä"), pienetkin ylimääräiset äänet voivat tuntua suurilta :oops:

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Thu Apr 27, 2006 18:23 pm

harald wrote:Meillä on Webasto AT 2000 konetilassa. Suosittelen lämpimästi (hep)!
Haluaisin itsekin vaihtaa diesel-käyttöiseen lämppäriin, mutta sähkönkulutus askarruttaa. Veneessä ei ole maasähköä (ainakaan vielä) ja Penta puksuttaa n. 1h/ vrk. Nyt jo tuntuu, että pelkkä jääkaapin kulutus meinaa viedä tuon sähköenergian, joka tunnin aikana "hupiakkuun" latautuu. Miten Harald (tai joku muu käyttökokemusta omaava) kommentoisit tuota sähköenergian riittävyyttä webastoa käytettäessä?
Perttu, satunnainen purjehtija

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 9726
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald » Thu Apr 27, 2006 19:52 pm

Ei ole loppunut sähkö kuin kerran. Meillä on tapana käynnistellä webasto kone
käynnissä, ennen satamaan tuloa. Tuo säästää suurimman osan kokonaiskulusta.

Mutta kyllä kaikki laitteet vievät sähköä, ja se loppuu ilman maasähköä helposti.
Etenkin jos oikeasti asuu veneessä pari viikkoa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Thu Apr 27, 2006 20:54 pm

Meillä ei ole vielä sähkö loppunut (kop kop) kertaakaan. Tosin sähkölaitteita käytämme mahdollisimman säästeliäästi - eli käytännössä sähköä kuluttavat ainoastaan kylmälaite, loki, kaiku ja gepsi. VHF vain satunnaisesti. Ja tietenkin "ajovalot", jos niitä tarvitaan. Varsinaista maasähköä ei ole meilläkään, eikä vielä vähään aikaan tulekaan. Sen sijaan ostin kunnollisen laturin ja irrallisen vikavirtasuojan. Niillä olemme pysyneet sähköissä pidemmät taipaleet, etenkin kun sähköjohdon päähän olemme päässeet. Tuo lämppärin käynnistäminen tapahtuu meillä samoin, eli moottorin käydessä, jolloin virtapiikki tulee paremmin huomioitua. Toissa kesänä viivyimme yhden "lajitoverin" kanssa muutaman päivän Korppoossa kalliokiinnityksessä - ilman valtakunnan sähköä. Kaverilla oli aurinkopaneeli, jonka turvin hän sai pidettyä akkunsa täysinä (sähköä kuluttivat kylmäkone sekä lämppäri parisen tuntia vuorokaudessa). Meillä sen sijaan akkujen varaus alkoi kolmannen päivän aamuna näyttää sen verran heikolta, että jouduimme käryttelemään pari tuntia konetta...

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Fri Apr 28, 2006 09:19 am

Kiitos molemmista vastauksista. Tämä avarsi kovasti ja samalla laajensi. Kun aletaan rakentelemaan, niin minkäköhänlainen aurinkopaneeli sillä kaverilla oli asennettuna, tuupaten tarpeeksi tehoa jääkappille+lämppärille. Eli minkälaisella speksillä tollasta kannattaisi lähteä hakemaan?
Perttu, satunnainen purjehtija

pasi
alokas
Posts: 41
Joined: Mon Apr 12, 2004 18:55 pm
Location: Turku

Post by pasi » Fri Apr 28, 2006 09:35 am

En tarkkaan muista, mikä paneeli oli kyseessä (Naps, kaiketi). Joka tapauksessa se oli irroitettava, kova malli. Ruffin katolla oli "pistoke", johon paneelin sai kiinnitettyä. Johtoa ei kauhean pitkälti ollut, mutta paneelin sai kätevästi siirrettyä sellaiseen paikkaan, jossa siihen paistoi aurinko optimaalisessa kulmassa. Varsinkin paikallaan oltaessa järjestely toimi erinomaisesti.

pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Post by pjtuomaa » Fri Apr 28, 2006 09:52 am

Aurinkopaneeleistahan on keskusteltu aiemminkin kovasti täällä. Jutut löytyy hakua käyttäen sanalla "aurinkopaneeli".
Perttu, satunnainen purjehtija

Post Reply