Lämmitin telttaan.

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Lämmitin telttaan.

Post by Sasu »

Gaian pohja tuli skrabattua syksyllä puhtaaksi vanhoista maaleista. Keväällä on maalaukset edessä ja tunnetusti jos veneen meinaa saada veteen kohtuullisen ajoissa joutuu maalauksen suorittamaan teltassa ja lämppäri päällä. Minkä tehoinen lämmitin mahtaisi olla sopiva? Minkälaista lämppäriä käytitte Harald Charlotan pohjan maalauksessa?
s/y Gaia
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olisiko ollut joku 2kW tai enemmänkin? Sellainen kaljakorin kokoinen
sähkölämmitin. Se riitti vallan mainiosti. Ehkä 2.5kW. Meillähän oli tupla-
pressut, välissä oleva ilmamäärä auttaa jonkun verran.

Kunnnollisen kokoinen auton sisätilalämppäri saattaisi riittää, jos on onnea
sään/tuulen kanssa. Mutta en tiedä miten hyvin se kestää vuorokausien
putkessa päälläolon...

Epoksin kuivumisessa on kuulemma kosteusprosenttikin tärkeä, siitä
meillä ei mitään havaintoa ollut. :?:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Bilteman 2kW lämppäri (40-403) on mielestäni parempi kuin auton sisätilan lämmittimet keskimäärin, koska siinä on säädettävä termostaatti. Hinta jotain 20 ¤.

Mulla tuo riitti huhti-toukokuussa pitämään teltan reilusti yli 10 asteisena, vaikka oli vain yksinkertaiset pressut. Jos ei riitä, niin eipä tee isoa lovea vaikka joutuisi kaksi laittamaan. Hyvin kesti jatkuvaa käyttöä, ja tuli testattua lämpörelekin, laukesi melkein heti, kun vehje imaisi tyhjän muovikassin ritilään...

Vehjettä ei saa ohjeiden mukaan käyttää auton/veneen sisätilan lämmittimenä, mutta olen kuitenkin veneessä käytellyt vierassatamissa. On paljon hiljaisempi kuin defat ja muut autolämppärit.
Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Post by Sasu »

Hmm, kaksi bilteman lämmitintä+tuplapressut=vene vesille vapuksi :D
s/y Gaia
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Sasu wrote:Hmm, kaksi bilteman lämmitintä+tuplapressut=vene vesille vapuksi :D
Tervehdys

Tuo idea tupla pressusta ei ole huono. Itselläni on kokemus kaksinkertaisesta puolijoukkueteltasta yli 30 asteen pakkasessa. On muuten selvästi lämpimämpi kuin yksinkertainen versio. Jos vielä saat pressujen väliin pienen ilmaraon, niin johan homma paranee entuudestaan \:D/.

Vapuksi vesille on jo sitten ihan toinen juttu, mutta ei ainakaan yhtään lämpimämpi :-k.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Hmm, kaksi bilteman lämmitintä+tuplapressut=vene vesille vapuksi
Tuossa on hyvä tavoite, ja jos säätila pysyy vuodenaikaan nähden lämpimänä kuten tähän saakka, homma senkun helpottuu.

Maalausaikataulu pitää paremmin, jos saat veneen tuettua niin, ettei tarvii kierrellä vesirajan alapuolella mitään pukkeja. Tälläkin on merkitystä, kun kerroksia tulee paljon, ja epoksilla pitkät kovettumisajat.

Mulla toimi hyvin 2x5" soirosta väsätyt tilapäistelineet. Vene oli tuettuna ihan perästä vesirajan yläpuolelta. Keulaan rakentelin "hirsipuun" kannen yli, siihen köytin veneen järeillä räikkäliinoilla pollareista kiinni. Pukki oli tukevampi kuin teräksinen telakointipukkini, ja koko pohjan sai käsiteltyä kerralla...

Harmittaa vain, että rakensin pukista sellaisen, että sitä ei voi käyttää irroittamatta peräsintä, muuten se olisi nytkin käytössä...
Post Reply