Rullavenda

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Rullavenda

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Eikös tuo homma kuulu jollapurjehdukseen? Itse en ole sitä koskaan oppinut. Tämän vuoden osalta loppui harjoittelu Laserilla marraskuussa kun rullasin vahingossa n. 180 astetta, eikä kipon kiskominen pystyyn talvitamineet päällä ollutkaan ihan yhtä kevyttä kuin kesävaatteissa...

FE:llä tietysti riskit olisivat pienemmät, samoin hyödyt?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo rullavenda kuuluu kai kaikille purjeveneillä jotka pystyvät siihen.

Pienetkin hyödyt lasketaan yhteen sitten viimeistään maaliviivalla :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Olemme kyllä Charlotassa huomanneet että "rullavendasta" on paljonkin hyötyä, varsinkin kevyellä kelillä.. Kannattaa kokeilla..
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Voisihan sitä kokeilla, jos joskus saa enemmän väkeä veneeseen. Miehistön painon siirtelyyn perustuvat kikkailut ei meillä oikein toimi, kun on niin kevyt vaimo :wink:
Marea

Rullavenda

Post by Marea »

Olli wrote:Voisihan sitä kokeilla, jos joskus saa enemmän väkeä veneeseen. Miehistön painon siirtelyyn perustuvat kikkailut ei meillä oikein toimi, kun on niin kevyt vaimo :wink:
Viime Offshore weekillä pääsimme näkemään aitiopaikalta kuinka Tetu IV:n kaverit homman hoitivat. Miehistö oli valmiina laidalla ja vendassa kaikki säntäsivät samaan aikaan toiselle puolelle kipparin käskystä. Vene kääntyi todella vikkelään muihin verrattuna. Veneenä oli siis X-362 Sport. Eli jos sen kokoisessa pystyy tekemään, eiköhän FE83:kin käänny helpommin.. :)

Edellyttää saumatonta yhteistyötä miehistöltä. Ja kuten Harald jo totesikin, hommasta on eniten hyötyä kevyellä kelillä.
Post Reply