Maston säätäminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Maston säätäminen

Post by harald »

Eli eilen tuli sitten tehtyä tuo rikin perustrimmi. Tänään on Charlottalla nimipäivä joten kai sitä
on mentävä kokeilemaan illemmalla...

Näin me tehtiin (Teoria Ivar Dedekamin kirjasta Sail And Rig tuning http://www.dedekam.com/sailtrim.html):

- Masto ylös, alavantit todella löysälle/irti, hekki löysä, puomi makaa kannella jottei saada
mitään ei-toivottuja voimia mastoa kampeamaan.

- Kiristetään ylävantit käsin niin että ison nostimella mitattuna masto on keskellä. (alavanti löysänä).
Jos käsin kiertää niin paljon kuin sielu sietää (ilman työkaluja) saadaan minimi-
esijännitys vanteille esim kevyelle kelille. Tämä kannattaa ehkä merkata johonkin/jotenkin..

- Mitataan ja teipataan 2000mm matka vaijeripäätteestä ylöspäin. Tämä on referenssipituus.

- Kiristetään (Hyvät Hasselfors ruuvit puhtaina ja öljyttyinä kestävät tämän) työkaluilla vuorotellen
kumpaakin sivua niin että em 2000mm mitta on venynyt 4mm, tämä vastaa 20% murtolujuudesta
(meillä 25%/5mm jota ei saa ylittää). Eli 5mm venymä on maksimi sallittu esijännitys.
Jos 5mm vaijerin murtolujuus on noin 2200 kg niin tuo 5mm esijännitys vastannee
vähän päälle puolta tonnia (metrinen :)).

- Kiristetään alavantit niin että masto ei ole kaarella kummallekaan sivulle ja esitaivutus ison
nostimella mitattuna on noin 5 cm (?). Eli aika vähän. Katsotaan löysätäänkö sitten kun
saadaan vähän tuulta isoon. Eli säädetään masto purjeita varten eikä päinvastoin :)

- Teipataan kaikki sokat

Mitattiin tuossa myös rake kun vene on vesilinjallaan, 49cm. Tärkeää tuota mitattaessa on
että referenssi on aina sama. Eli siis juuri vene trimmissä vesilinjallaan (meillä yksi apina
keulakannella). Keulan suhteellisesta keveydestä johtuen taitaa tuo tehollinen rake
purjehdittaessa olla aika paljon enemmän...

Syy tuohon suurelta vaikuttavaan esijännitykseen on rikityypissä yleensä. Ja sitten
turvallisuudessa. Jos vanteissa ei ole tarpeeksi esijännitystä alkavat kuorma-arvot heilumaan
vaijereissa. Esijännityksellä saadaan vaijerit tasaisemman dynaamisen kuormituksen alle.

Eli vaijerit menevät yleensä rikki koska ovat liian löysällä.

Ja tuota venymän mittausta ei tarvitse tehdä molemmille puolille erikseen. Voimat noissa
on yhtä suuret kuitenkin (laiturissa).

Ja sitten kevyen-kevyen kelin trimmit erikseen :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa vielä linkki tuohon FE-purjehtijoiden artikkeliin:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 47&id=10_G
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply