Mitä olette laittaneet kölin ja rungon väliseen saumaan? Laitettiin tuossa viime vuonna
sikaa, numeroa en muista, ja se meni hempelin mille maalilla ihan tahmeaksi eikä näköjään kuvunut
koskaan kunnolla. Pakkelia siihen ei voi laittaa sillä se todnäk halkeaa hetikohta.
Jäät lähtee kohta, toivottavasti
Kölisaumaan tököttiä?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11052
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kölisaumaan tököttiä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Terve Harald! Enpä ole vähään aikaan kommentoinut FE- asioita. Perheen hoitamisessa menee aikaa, kolmas gastimme syntyi 26.2. Nyt on sitten kolme poikaa...
Mutta toi kölin ja rungon välinen sauma. Sea Legs´issä havaitsin myös tarvetta toimenpiteisiin em. kohtaan. Tein plastic paddingistä runsaan massatökötin ja lastalla sivelin. Myrkkymaali päälle, kun kuivui. Hyvin on halkeamatta kestänyt jo kaksi purjehduskautta.
Enpä tiedä kuinka oikeaoppista työskentelyä toi pakkelilla paikkaaminen on, mutta en keksinyt muutakaan.
Mutta toi kölin ja rungon välinen sauma. Sea Legs´issä havaitsin myös tarvetta toimenpiteisiin em. kohtaan. Tein plastic paddingistä runsaan massatökötin ja lastalla sivelin. Myrkkymaali päälle, kun kuivui. Hyvin on halkeamatta kestänyt jo kaksi purjehduskautta.
Enpä tiedä kuinka oikeaoppista työskentelyä toi pakkelilla paikkaaminen on, mutta en keksinyt muutakaan.
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Läskiä laidalle!
Onnittelut sinnekin miehistön(tai teidän tapauksessanne siis naisiston...) lisäyksen johdosta! Me saammekin kunnon vinssiapinan/läskiä laidalle-osaston gastin, sillä poika painoi syntyessään jo 5200 g....
Kuten jo aiemmin mainitsin, niin eipä ole todella ainakaan mulla pakkelisauma (vielä?) haljennut. Just kävin tsekkaamassa ja hyvältä näyttää. Silloin kun tein sen pakkelimassan, niin jätin sen tarkoituksella todella löysäksi/notkeaksi. En tiedä, vaikuttaako tämä. Mutta nyt on jo kaksi kautta mennyt hyvin, katsotaan ensi syksynä, et onko kestänyt.
Alkaa vähitellen poltella toi seilauskausi, kevätaurinko lämmittää jo...
Kuten jo aiemmin mainitsin, niin eipä ole todella ainakaan mulla pakkelisauma (vielä?) haljennut. Just kävin tsekkaamassa ja hyvältä näyttää. Silloin kun tein sen pakkelimassan, niin jätin sen tarkoituksella todella löysäksi/notkeaksi. En tiedä, vaikuttaako tämä. Mutta nyt on jo kaksi kautta mennyt hyvin, katsotaan ensi syksynä, et onko kestänyt.
Alkaa vähitellen poltella toi seilauskausi, kevätaurinko lämmittää jo...
s/y Sea Legs L-3170
Läskiä laidalle!
Läskiä laidalle!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11052
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuli sitten hankittua Sikaa 292:sta http://www.sika.fi/html/292.htm joka on siis jäykempi ja
vahvempi liimausominaisuuksiltaan verrattuna "tavalliseen" 291:een.
Lähtökohtahan oli puhdas eli kaikki moskat pois valuraudasta sekä gelkkarista. Sitten ollaan
vedetty epoksia pintaan muutama kerros jonka jälkeen sitten teipataan halutun levyinen
kaistale sauman molemmilla puolilla. Pistoolilla sikaa saumaan ja teräslastalla tasoitetaan.
Sitä lastaa kannattaa kastaa kunnolla tiskiainekupissa.
Sitten kun tulos on noin 80%-nen niin teipit pois ja sormella viimeistellään sekä taitetaan/tasoitetaan
reunat jotka ovat nousseet pystyyn teipin poistvetämisen aikana. Sormi käy joka pyyhkäisyn
jälkeen saippualiuoksessa. Jos menettelee oikein niin sormeen ei tartu yhtään sikaa, vaikka
tuo 292 on aivan sikamaisen hyvä tarttumaan
Tuo 292 on muuten hyvää tavaraa pikku kolojen täyttämiseen myös. Tuo on paljon jäykempää
kuin 291-nen tai silikoin eikä siis valu.
Kuvissa on muuten kuva uudesta lokianturin läpiviennistä. Tiesittekö että pohjan vahvuus
keulassa on noin 5 mm?
Kuvia aiheesta:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m51&page=1
Kuvia katsellessa herää varmaan kysymys mistä tuollaista hienoa "kölisaumateippiä" saa?
vahvempi liimausominaisuuksiltaan verrattuna "tavalliseen" 291:een.
Lähtökohtahan oli puhdas eli kaikki moskat pois valuraudasta sekä gelkkarista. Sitten ollaan
vedetty epoksia pintaan muutama kerros jonka jälkeen sitten teipataan halutun levyinen
kaistale sauman molemmilla puolilla. Pistoolilla sikaa saumaan ja teräslastalla tasoitetaan.
Sitä lastaa kannattaa kastaa kunnolla tiskiainekupissa.
Sitten kun tulos on noin 80%-nen niin teipit pois ja sormella viimeistellään sekä taitetaan/tasoitetaan
reunat jotka ovat nousseet pystyyn teipin poistvetämisen aikana. Sormi käy joka pyyhkäisyn
jälkeen saippualiuoksessa. Jos menettelee oikein niin sormeen ei tartu yhtään sikaa, vaikka
tuo 292 on aivan sikamaisen hyvä tarttumaan
Tuo 292 on muuten hyvää tavaraa pikku kolojen täyttämiseen myös. Tuo on paljon jäykempää
kuin 291-nen tai silikoin eikä siis valu.
Kuvissa on muuten kuva uudesta lokianturin läpiviennistä. Tiesittekö että pohjan vahvuus
keulassa on noin 5 mm?
Kuvia aiheesta:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... m51&page=1
Kuvia katsellessa herää varmaan kysymys mistä tuollaista hienoa "kölisaumateippiä" saa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020