
Dieselin talvihuolto
Mulla oli veneessä täsmälleen samannäköinen purkki. Kannattaa käsitellä tuota varoen. Erotin oli itsessään tehty varmaan valuraudasta, mutta pohjassa oleva nippa oli Nylonia. Mulla tuo muovinen ruuvi katkesi, kun alkukesästä yritin tyhjentää purkkia. Lopulta hermostuin ja heivasin koko härvelin pois. Tilalle tuli sellainen lasikupuinen suodatin/erotin.harald wrote:Kiitos toxi ja Panu, kävelin miesten leikkikalukaupassa tunnin tuo CAV-jalka korissa mutta jätin sitten hyllyyn kun ilmeni että tuo oma ei olekaan suodatin. Jos se on toiminut koskematta vähintään 16 vuotta niin pärjätköön jos valutan siitä hiukan nesteitä nyt kerran.
s/y Mariko, FIN-2380
Re: Dieselin talvihuolto
Nyt en kysy ja ihmettele "talvihuollon" takia, vaan noin yleensä. Meinasin, että ensi kertaa avaisin polttoainesuodattimen ja vaihtaisin pahvisen "patruunan", joita minulla on varaosavarastossa, kun on muista syistä poistettu polttoainetankki. Julmetun hankalassa paikassa tuo suodatin. Lisäksi tämän ketjun perusteella vaihto vaikuttaa turhalta toimenpiteeltä.
Kannattaako edes ajatella suodatinkotelon avaamista ja vaihtoa?
Kannattaako edes ajatella suodatinkotelon avaamista ja vaihtoa?

Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Dieselin talvihuolto
Onko sinulla luukkua koneen styyran puolella? Siitä nuo huoltohommelit on helpompi hoitaa. Ellei ole niin pistosahalla vaan aukko ja sitten mahonkilista-kaupan kautta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Dieselin talvihuolto
On pieni "luukku" uuden pistopunkan puolella, mutta koneen (+vaihdelaatikon) huollon esteenä vankasti asennettu akkuhylly, jonka kiinnityspultit ovat sen alapuolella. Lienee tehty samalla, kun kone on vaihdettu 2006. Pitää kai pilkkoa hylly pistosahalla, kunhan saan kiskottua pois kaasuvaijerit ja muuta sahanterän uhkaamaan.
Mutta kannattaako tosiaan koskea koko suodattimeen ja vedenerottimeen ollenkaan? Tämä ketjun perusteella ei ole aiheellista kuin ehkä silloin, jos on selviä koneen käyntihäiriöitä. Sellaisia ei ole esiintynyt. Tosin koneella ei oikein tunnu millään pääsevän yli viittä solmua, kun kaiketi pitäisi päästä kuuteen.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11323
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Dieselin talvihuolto
jos toimii, lykkäisin projektin. Taitaa olla riittävästi projektia muutenkin nyt.
Muista: Sailing is fun!
Jos vene ei kulke 5,5 kn koneella (tyynellä) katsoisin potkurin ja pohjan kuntoa. Savuttaako kone, mustaa vai valkoista? Ottaako täydet kierrokset?
Muista: Sailing is fun!
Jos vene ei kulke 5,5 kn koneella (tyynellä) katsoisin potkurin ja pohjan kuntoa. Savuttaako kone, mustaa vai valkoista? Ottaako täydet kierrokset?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Dieselin talvihuolto
Kone ei savuta ollenkaan, mutta vaikea sanoa kierroksista, kun ei ole kierroslukumittaria. Taittolapapotkuri vaikuttaa olevan kunnossa ja se on ollut hyvin voideltu.
Pohjassa ei viime kesän jälkeen ollut oikeastaan yhtään kasvustoa, pelkkää limaa, joka lähti helposti painepesurilla ja ihan sormella pyyhkäisyllä. Melko vaikea siis sanoa, mistä voisi johtua, ettei leppeällä kelillä tahdo päästä kuutta solmua. Ensi keväänä, jos ylipäätään pidän koko veneen, täytyy vaihtaa kovaan myrkkymaaliin, koska Helsinki ei salli enää pehmeää 2026 alkaen. Sileämpi maalipinta lisännee nopeutta.
EDIT: Viikonloppuna tarkistaessa impelleriä huomasin, että koneen paaran ja perän puoleisen kiinnitysosan toinen pultti oli taas poissa, löytyi koneen oikealta puolelta. Viime keväänä löysin pultin samalla tavalla lojumasta. Silloin ähersin pultin, mutterin ja prikan kovalla vaivalla suurin piirtein paikoilleen, mutta kiristäminen hyvin ahtaassa raossa oli liki mahdotonta. Sen enempää sormet kuin työkalut eivät mahtuneet oikein mitenkään päin. Ilmankos kone loppukesää kohti taas täristi jalkapohjissa yhä enemmän. Ties vaikka tämäkin hidastaisi menoa jotenkin. Nyt en vielä keksinyt, miten saisin vinoon kääntyneen "takajalan" suoristettua ja pultin reiän kohdalleen.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605