Levangin paikka
Levangin paikka
Purjehdin aika paljon yksin, jolloin keskellä sijaitseva levanki on jollain lailla aina tiellä. Miten on, onko järkevää siirtää levanki istuinkaukalon etureunaan, jolloin kaikenlainen liikkuminen kaukalossa olisi paljon helpompaa? Myös vinssejä olisi sujuvampaa käyttää. Nyt jos istun levangin takana niin en kunnolla yletä niihin ja jos istun levangin etupuolella niin ne ovat pahasti selän takana. Minulla on siis sellainen systeemi, että voin yksin liikkuessani skuutata fokan ylhäältä tuulen puolelta. Ja paras paikka ulottuvuuden kannalta olisi istua juuri levangin kohdalla! Skuutin kiinnityspiste puomiin siirtyisi vajaan metrin eteenpäin. Onko tästä haittaa eli kestääkö puomi tai seuraako siirrosta jotain muuta yllättävää? Lisää voimaa kaiketi tarvitaan, mutta hoitunee kolminkertaisella taljalla.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11291
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kaikki levangin sijoittelut ovat kompromisseja. Mielestäni nykyinen keskellä sitloodaa on paras. Mun ja Sun Ship:issä on levanki sitloodan etureunassa. Siitä oli kuvakin, mutta ne on vissiin poistettu sittemmin.
Jos levanki on bridge-kannella menee taas kulku sisään ja ulos kryssillä vaikeaksi ja kisko on tiellä. Sen operointi pinnamiehen paikalta vaikeutuu. Ja lenssillä saa vuorostaan nostaa skuutin ruffikaton yli käsin ja skuutti hinkkaa ruffikaton reunoihin.
Sanoisin että parempi olisi hankkia hyvä pitkä pinnan jatkovarsi, esim RWO:n alumiininen tikaspuu on todella hyvä eikä kovin kallis. Yksin purjehtiessa voin laittaa jatkeen mahan ja reiden väliin sen aikaa että vinssailen sitloodan reunalla istuen suoraan vinssin takaa (sinulla ehkä pienempi maha?). Vendat teen levangin etupuolelta kuitenkin, etenkin jos on genoa kyseessä.
Jos on rapulukot käytössä, voi mennä uuden luun vinssiin taakse istumaan ennen vendaa ja päästää skuutti vetämällä rapulukon auki. Fokan kanssa siis, silloin ei tarvitse ottaa kierrokset pois vinssiltä.
Kerro lisää tuosta fokan skuuttausjärjestelmästä, meidän veneessäkin ollaan mietitty kovasti miten fokan saisi skuutattua luun puolelta!
Puomi kestäisi kyllä sinänsä, mutta tarkoitat varmaan että kuusinkertaisella taljalla?
edit: Voithan aina irroittaa levangin kokonaan, ja laittaa skuutin sitloodan pohjaan kiinni? Win-win tilanne mielestäni.

Jos levanki on bridge-kannella menee taas kulku sisään ja ulos kryssillä vaikeaksi ja kisko on tiellä. Sen operointi pinnamiehen paikalta vaikeutuu. Ja lenssillä saa vuorostaan nostaa skuutin ruffikaton yli käsin ja skuutti hinkkaa ruffikaton reunoihin.
Sanoisin että parempi olisi hankkia hyvä pitkä pinnan jatkovarsi, esim RWO:n alumiininen tikaspuu on todella hyvä eikä kovin kallis. Yksin purjehtiessa voin laittaa jatkeen mahan ja reiden väliin sen aikaa että vinssailen sitloodan reunalla istuen suoraan vinssin takaa (sinulla ehkä pienempi maha?). Vendat teen levangin etupuolelta kuitenkin, etenkin jos on genoa kyseessä.
Jos on rapulukot käytössä, voi mennä uuden luun vinssiin taakse istumaan ennen vendaa ja päästää skuutti vetämällä rapulukon auki. Fokan kanssa siis, silloin ei tarvitse ottaa kierrokset pois vinssiltä.
Kerro lisää tuosta fokan skuuttausjärjestelmästä, meidän veneessäkin ollaan mietitty kovasti miten fokan saisi skuutattua luun puolelta!
Puomi kestäisi kyllä sinänsä, mutta tarkoitat varmaan että kuusinkertaisella taljalla?
edit: Voithan aina irroittaa levangin kokonaan, ja laittaa skuutin sitloodan pohjaan kiinni? Win-win tilanne mielestäni.

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Fokan skuutti kulkee ala-laidan vinssin eteen silmukkaan kiinnitetyn vanhan räikkäspinnuplokin kautta yläpuolen vinssille. Parempi olisi kiinteä taittoploki. Tämä siis genoaa käytettäessä. Köysi kulkee kyllä aika pahasti kaukalon yli, mutta yksin huseeratessa sillä ei ole niin kovin väliä. Paitsi jos haluan käydä piipahtamassa sisätiloissa, jolloin viritys on ahdas ja vaarallinen. Ehkei olisi ihan Pelle Pelottoman hommia juoksuttaa skuutti takakautta pinnan takaa, kuulalaakeriplokien vastus ei varmaan olisi kovin suuri tekijä. Sieltäpäinhän ne spinnunkin skuutit tulevat. Täytyypä kokeilla.
Itsejalustavan fokan kanssa mulla on skuutti siten, että se kulkee reittiä vinssi1-ploki1 keulassa-tuplaploki kiskolla-ploki halssikulmassa-tuplaploki kiskolla-ploki2 keulassa-vinssi2 (eteen-taakse-ylös-alas-eteen-taakse) mahdatkos sen selvemmin sanoa! Plokeja (ja köyttä riittää), mutta plokit kuulalaakeroituja, samoin kuin vaunu ja hyvin luistaa. Keulaan voisi yksinkertaisuuden vuoksi laittaa tuplataittoplokin. Pitää vaan hieman katsoa, ettei köysi lopu kesken, päättymätönhän silmukkahan tämä ei ole.
Tällä tavalla toimiessani edelleen vaivaa tuo ulottuminen vinsseihin, joko levangin yli tai sitten vinssi on selän takana. Yksi mutta kalliihko ratkaisu olisi asentaa uusi Andersenin alakampivinssi suunnilleen levangin kohdalle, jolloin siihen ylettyisi molemmista suunnista aika lailla mukavasti eikä köyttä tarvitsisi taiteilla vinssikammen yli. Sitten kun olisi gasti/gasteja mentäisiin tavallisessa marssijärjestyksessä.
Vanhassa H-veneessäni alakampivinssit olivat noin levangin kohdalla ja taiteilu pinna ties missä välissä puristettuna onnistui hyvin. Alkeellisella jatkolla ei juuri mitään tehnyt. Nyt mulla on Spinlockin säädettävä jatkopinna, mikä kyllä helpottaa.
Taidan silti tutkia tarkemmin kokonaan luopumista levangista ainakin yksin purjehdittaessa. Mutta sitten pitää kyllä kehittää nopea ja pitävä mekanismi levangin kiinnittämiseen, kun siihen aihe ilmaantuu.
Itsejalustavan fokan kanssa mulla on skuutti siten, että se kulkee reittiä vinssi1-ploki1 keulassa-tuplaploki kiskolla-ploki halssikulmassa-tuplaploki kiskolla-ploki2 keulassa-vinssi2 (eteen-taakse-ylös-alas-eteen-taakse) mahdatkos sen selvemmin sanoa! Plokeja (ja köyttä riittää), mutta plokit kuulalaakeroituja, samoin kuin vaunu ja hyvin luistaa. Keulaan voisi yksinkertaisuuden vuoksi laittaa tuplataittoplokin. Pitää vaan hieman katsoa, ettei köysi lopu kesken, päättymätönhän silmukkahan tämä ei ole.
Tällä tavalla toimiessani edelleen vaivaa tuo ulottuminen vinsseihin, joko levangin yli tai sitten vinssi on selän takana. Yksi mutta kalliihko ratkaisu olisi asentaa uusi Andersenin alakampivinssi suunnilleen levangin kohdalle, jolloin siihen ylettyisi molemmista suunnista aika lailla mukavasti eikä köyttä tarvitsisi taiteilla vinssikammen yli. Sitten kun olisi gasti/gasteja mentäisiin tavallisessa marssijärjestyksessä.
Vanhassa H-veneessäni alakampivinssit olivat noin levangin kohdalla ja taiteilu pinna ties missä välissä puristettuna onnistui hyvin. Alkeellisella jatkolla ei juuri mitään tehnyt. Nyt mulla on Spinlockin säädettävä jatkopinna, mikä kyllä helpottaa.
Taidan silti tutkia tarkemmin kokonaan luopumista levangista ainakin yksin purjehdittaessa. Mutta sitten pitää kyllä kehittää nopea ja pitävä mekanismi levangin kiinnittämiseen, kun siihen aihe ilmaantuu.
Sain veneen täksi kesäksi, joten tässä pitää tutkailla kaikenlaista viritystä. Ajatus on kohentaa venettä yleisesti, mihin hommaan tältä saitilta löytyykin mahtavasti tietoa ja kokemusta. Ehkä aktiivit painottavat hieman kilpajuttuja, mutta sitä kauttahan usein ne parhaat ideat pulpahtavat esiin. Kysymyksiä tulee varmasti vielä vastaan.
Vinssit lienevät alkuperäisillä paikoillaan, mitään tukittuja reikiä ei ole nähtävissä. Ongelmahan on se, että vinssiä käytettäessä ei ole kuin yksi käsi kunnolla vapaana. Jos nyt hieman haaveilisi, niin ehkä itsejalustavat levangin kohdalla helpottaisivat, mutta ovat kyllä turhan kalliita vermeitä. Toisaalta pysyykö köysi itsejalustavassa varmasti sille tarkoitettussa urassa eli voiko sitä kiristää ja löysätä vain yhdellä kädellä? Puolen vaihdon jälkeen tarvitaan silläkin tietysti kahta kättä.
Väittävät, että ohjausautomaatilla voi vain nappia painamalla tehdä vendan, mutta kun olisi tarkoitus enemmänkin purjehtia...
Niin tuosta fokasta, meni halssi- ja skuuttikulma sekaisin...
Vinssit lienevät alkuperäisillä paikoillaan, mitään tukittuja reikiä ei ole nähtävissä. Ongelmahan on se, että vinssiä käytettäessä ei ole kuin yksi käsi kunnolla vapaana. Jos nyt hieman haaveilisi, niin ehkä itsejalustavat levangin kohdalla helpottaisivat, mutta ovat kyllä turhan kalliita vermeitä. Toisaalta pysyykö köysi itsejalustavassa varmasti sille tarkoitettussa urassa eli voiko sitä kiristää ja löysätä vain yhdellä kädellä? Puolen vaihdon jälkeen tarvitaan silläkin tietysti kahta kättä.
Väittävät, että ohjausautomaatilla voi vain nappia painamalla tehdä vendan, mutta kun olisi tarkoitus enemmänkin purjehtia...
Niin tuosta fokasta, meni halssi- ja skuuttikulma sekaisin...
Vendan voi yleensä ajaa ilman käsiä. Tökkää vaan pinnasta vendan alkuun, niin vene kääntyy itsestään. Vähän kun harjoittelee, niin siinä ehtii hyvin skuutata keulapurjeen kahdella kädellä, ja sitten korjausliike pinnasta. Joskus voi purje jäädä vähän löysälle, mutta harvoin se vene ehtii kovin pahasti karata, vaikka pinnasta päästää kryssillä irti hetkeksi ja käy nopeasti kiristämässä kaksin käsin. Ennen kuin investoi niihin ST-vinsseihin, kannattaa tutustua ensin jonkun toisen veneessä. Mä en ainakaan niistä tykkää, mutta makuasia. Kannattaa ennemmin laittaa rapulukot vinsseille, jos veneessä on vielä ne alkuperäiset knaapit jäljellä...Anonymous wrote:Ongelmahan on se, että vinssiä käytettäessä ei ole kuin yksi käsi kunnolla vapaana. Jos nyt hieman haaveilisi, niin ehkä itsejalustavat levangin kohdalla helpottaisivat, mutta ovat kyllä turhan kalliita vermeitä. Toisaalta pysyykö köysi itsejalustavassa varmasti sille tarkoitettussa urassa eli voiko sitä kiristää ja löysätä vain yhdellä kädellä? Puolen vaihdon jälkeen tarvitaan silläkin tietysti kahta kättä.
Väittävät, että ohjausautomaatilla voi vain nappia painamalla tehdä vendan, mutta kun olisi tarkoitus enemmänkin purjehtia...
Pinnapilottia tulee käytettyä kryssillä oikeastaan vain, jos täytyy poistua sitloodasta. Se ei oikein toimi, jos on puuskaa tai aaltoa. Ilman käsiä tekee nätimmän vendan kuin pinnapilotilla. Myötätuuleen tulee käytettyä enemmän, siitä on apua, kun yksin loppuu välillä kädet spinnuajossa.
Olli Niemi
Mulla on veneessä toiset st-vinssit levangin kohdalla. Kuuluu ilmeisesti puomista löytyvien yhdenköyden-reivi viritysten kanssa jonkun aiemmin rakentamaan yksinpurjehdusvarustukseen. Noita st-vinssejä on tullut lähinnä käytettyä silloin kun on vieraita mukana ja kun haluaa hoitaa skuuttauksen levangin takaa. Joskus on tullut kokeiltua sellaistakin että vetää skuuttit etummaisen vinssin kautta ristiin toiselle puolelle taakse. Eli jos levangin takana haluaa työskennellä niin siihen ne sopii. ST:n varmistuksena on myös knaapit mutta niitä en ole koskaan skuuttien kanssa tarvinnut.
Yleisesti ottaen nuo ylimääräiset vinssit ja knaapit on vaan tiellä kun ei pääse tuohon kohtaan istumaan.
Yleisesti ottaen nuo ylimääräiset vinssit ja knaapit on vaan tiellä kun ei pääse tuohon kohtaan istumaan.
Re: Levangin paikka
Moi,
tarkoitus olisi siirtää levangin säätö keskeltä levankia feneen laidalle. Osat mitä olen käyttämässä ovat taittoplokit jolla säätököysi saadaan kääntymään laidan suuntaiseksi ylöspäin ja rapulukot jolla köysi kiinnitetään.
Yksi ongelma on kuitenkin ilmennyt taittoplokin kiinnitykseen liittyen. Osaan tulee varmasti kova veto, koska isopurjeen skuutin kautta tuleva veto sivulle kohdistuu taittoplokiin. Tämän takia haluaisin lähtökohtaisesti kiinnittää taittoplokin läpipulteilla ja muttereilla+aluslevyillä. Mutta kiinnityskohta suoraan levangilta tulee sivulokeron ulkopuolelle kohtaan jossa on jonkinlainen tasku feneen kyljessä ja muttereita ei pääse kiinnittämään toiselle puolelle. Valtteri mietti äsken rannassa että sivulokeron sisäpäätyyn voisi porata käden menevän aukon ja siten päästä laittamaan mutterit ja aluslevyt. Toinen olisi laittaa säätököysi vähän vinoon sivulokeron kohdalle. Mutta onko parempia ideoita? Voiko vain ruuvata kiinni?
Miten olette kiinnitäneet taittoplokit feneen kylkiin?
tarkoitus olisi siirtää levangin säätö keskeltä levankia feneen laidalle. Osat mitä olen käyttämässä ovat taittoplokit jolla säätököysi saadaan kääntymään laidan suuntaiseksi ylöspäin ja rapulukot jolla köysi kiinnitetään.
Yksi ongelma on kuitenkin ilmennyt taittoplokin kiinnitykseen liittyen. Osaan tulee varmasti kova veto, koska isopurjeen skuutin kautta tuleva veto sivulle kohdistuu taittoplokiin. Tämän takia haluaisin lähtökohtaisesti kiinnittää taittoplokin läpipulteilla ja muttereilla+aluslevyillä. Mutta kiinnityskohta suoraan levangilta tulee sivulokeron ulkopuolelle kohtaan jossa on jonkinlainen tasku feneen kyljessä ja muttereita ei pääse kiinnittämään toiselle puolelle. Valtteri mietti äsken rannassa että sivulokeron sisäpäätyyn voisi porata käden menevän aukon ja siten päästä laittamaan mutterit ja aluslevyt. Toinen olisi laittaa säätököysi vähän vinoon sivulokeron kohdalle. Mutta onko parempia ideoita? Voiko vain ruuvata kiinni?
Miten olette kiinnitäneet taittoplokit feneen kylkiin?
Re: Levangin paikka
Mulla nuo on kiinnitetty hanskalokeron kautta. Talja tulee vähän vinoon, mutta pienellä kulmalla ei ole toiminnan kannalta mitään merkitystä. Ehkä enemmän esteettinen ongelma.


s/y Mariko, FIN-2380
- harald
- Hallitus
- Posts: 11291
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Levangin paikka
Sahasin reiän pistopunkan kattoon.
Jos poraa oikean kokoisen reiän ja upottaa peltiruuvin epoksiin ennen ruuvaamista voi hyvin olla että kestäisi.
Löysin albumin mutta kuvaa reiästä ei ole.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 4/im000753
Jos poraa oikean kokoisen reiän ja upottaa peltiruuvin epoksiin ennen ruuvaamista voi hyvin olla että kestäisi.
Löysin albumin mutta kuvaa reiästä ei ole.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 4/im000753
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Levangin paikka
Vaikuttaa siis että kaikki kolme tapaa toteuttaa ovat mahdollisia (hanskalokeroon kiinnitys, pelkillä ruuveilla+epoksi, ja aukon sahaaminen joko hansikaslokeroon tai pistopunkan kattoon).