Tee-se-itse jääkaappi
Tee-se-itse jääkaappi
Kuvagalleriasta päätellen useilla FEneilijöillä on kokemusta ja tietotaitoa, miten jääkaapin voi rakentaa itse käyttämällä kylmäkoneikkoa eli kompressorin ja höyrystimen komboa. Tuskin itse ryhdyn tekemään tänä vuonna, ainakaan ennen loppukesää, mutta olisi hyvä varautua ja hankkia vinkkejä. Veneessä olisi passeli paikka arkkumalliselle jääkaapille, ehkä jonkinlaisella korisysteemillä, jotta pääsee käsiksi alaosaan asti.
Muutama kysymys:
1. Mitä olennaista täytyy huomioida rakentamisessa, esim. sijaintipaikassa?
2. Miten saa tehtyä polyuretaanilevyjen päälle nätin, sileän pinnan, oikean jääkaapin kaltaisen? Kuuluuko se kenties askarella esim. lasikuitumattoa käyttäen?
3. Miten kansi kannattaa rakentaa? Millainen mekanismi on paras, jonkinlainen kaasujousi kenties?
Muutama kysymys:
1. Mitä olennaista täytyy huomioida rakentamisessa, esim. sijaintipaikassa?
2. Miten saa tehtyä polyuretaanilevyjen päälle nätin, sileän pinnan, oikean jääkaapin kaltaisen? Kuuluuko se kenties askarella esim. lasikuitumattoa käyttäen?
3. Miten kansi kannattaa rakentaa? Millainen mekanismi on paras, jonkinlainen kaasujousi kenties?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: Tee-se-itse jääkaappi
Itse käytin 50mm SPU-levyä pohjaan ja reunoihin ja kanteen "Sauna Satu" levyä, oliskohan se 30mm. Rakentaessa on siis hyvä huomoida että tuollainen eristys mahtuu ja että boksista kuitenkin tulee järkevän kokoinen. Rakensin hyvin samalla tavalla kuin mitä Charlotan albumista löytyy rakennuskuvia.
Sisäpinnan kaappiin tein kiireestä johtuen Bauhausista löytyvästä muistaakseni 2mm paksusta alu-muovi-alu-levystä. Tuli mielestäni ihan hyvä, mutta jälkeenpäin on vähän alkanut mietityttään että olisko vähemmän lämpöä johtava materiaali sittenkin ollut parempi. Jos nyt tekisin, niin yrittäisin löytää varmasti jotain sopivaa muovia tai sitten laminoisin, kuten Charlotassakin on tehty.
Sijaintipaikassa on mielestäni myös hyvä huomoida se että kompressorin saa pois jääkaapin lähettyviltä lämmittämästä. Meidän on laipion läpi anopinkuljetuslaatikossa. Tämäkin kuten Charlotassa.
Kansi ei meillä vielä ole millään tapaa kiinni, mutta tulen kyllä laittamaan sen saranoille. Vielä pitää joku helppo ratkaisu sitten miettiä miten sen saa lukittua auki-asentoon ilman jousia jne, haluan jonkun tosi varmatoimisen, huoltovapaan ja toivottavasti boksin ulkopuolisen ratkaisun tähän.
Sisäpinnan kaappiin tein kiireestä johtuen Bauhausista löytyvästä muistaakseni 2mm paksusta alu-muovi-alu-levystä. Tuli mielestäni ihan hyvä, mutta jälkeenpäin on vähän alkanut mietityttään että olisko vähemmän lämpöä johtava materiaali sittenkin ollut parempi. Jos nyt tekisin, niin yrittäisin löytää varmasti jotain sopivaa muovia tai sitten laminoisin, kuten Charlotassakin on tehty.
Sijaintipaikassa on mielestäni myös hyvä huomoida se että kompressorin saa pois jääkaapin lähettyviltä lämmittämästä. Meidän on laipion läpi anopinkuljetuslaatikossa. Tämäkin kuten Charlotassa.
Kansi ei meillä vielä ole millään tapaa kiinni, mutta tulen kyllä laittamaan sen saranoille. Vielä pitää joku helppo ratkaisu sitten miettiä miten sen saa lukittua auki-asentoon ilman jousia jne, haluan jonkun tosi varmatoimisen, huoltovapaan ja toivottavasti boksin ulkopuolisen ratkaisun tähän.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Vene: Charlotta
Olen tyytyväinen oman kannen nojaamiseen puupalikkaan. Idioottivarma ja on toiminut hyvin. Jäi silloin vain tekemättä se kansi loppuun niin siellä se saunasatu on edelleen. Pitää varmaan tehdä uusi pala ja laminoida se.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Itse mitoitin kaapin niin että kaljakeissi mahtuu pohjalle. Mielestäni myös tärkeä ominaisuus jääkaapissa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Erinomaisia vinkkejä, kiitän! Innostaa setvimään kesällä tosissaan, miten oman rakentelun toteuttaa ja miten saa varmasti riittävän tilan raivattua.Cage wrote: ↑Thu Feb 29, 2024 18:29 pm Itse käytin 50mm SPU-levyä pohjaan ja reunoihin ja kanteen "Sauna Satu" levyä, oliskohan se 30mm. Rakentaessa on siis hyvä huomoida että tuollainen eristys mahtuu ja että boksista kuitenkin tulee järkevän kokoinen. Rakensin hyvin samalla tavalla kuin mitä Charlotan albumista löytyy rakennuskuvia.
Pinnoitteessa pitää siis lähteä laminoinnista, ellei löydy jostakin sopivaa muovia. Kompressorin ihannepaikka on varmaankin sopivan etäällä paitsi jääkaapista myös nukkumispaikoista. Vaikka miten hiljaisina markkinoidaan, hurina ja kompressorin käynnistelyt voivat olla herkkäuniselle liikaa.
Kannen "saranaksi" saattaisi sopia jokin tällainen "aukipitolaite". Tosin se pitäisi pystyä kiinnittämään myös jääkaapin sisälle johonkin vahvaan pintaan, SPU-levy tuskin kestää ainakaan ajan mittaan.
Ensi kaudeksi jokin jääkaappi täytyy saada, ja harkinnassa olisi 499 € tarjoushinnalla myytävä Isothermin höyrystin-kompressoripaketti, jolle olisi sopivat paikat valmiina. Toisaalta vielä olisi ehkä sunnuntaina black friday -tarjouksena vain parikymppiä kalliimpi noin 40-litrainen kannettava kylmiö.
En osaa valita. Siksi toivoisin pikapikaa näkemyksiä: kiinteä jääkaappi vai ns. kannettava kylmiö?
Kumpi itselläsi on, jos on jääkaappia? Plussat ja miinukset? Onko mainittavaa eroa virrankulutuksessa tai äänessä?
En osaa valita. Siksi toivoisin pikapikaa näkemyksiä: kiinteä jääkaappi vai ns. kannettava kylmiö?
Kumpi itselläsi on, jos on jääkaappia? Plussat ja miinukset? Onko mainittavaa eroa virrankulutuksessa tai äänessä?
- Kiinteä kylmäkoneikko olisi aina veneessä ja saisi tietyt hukkatilat käyttöön. Miinuksena erityisesti ilmeisen vaikea kytkentävaihe, joka tuppaa vaatimaan kokemusta, kylmälaiteasentajan työkalua ja raakaa voimaa. Omassa veneessä miinuksena myös aika pieni tilavuus, arviolta max 40 litraa valmiiksi eristetyssä lokerossa, joten kylmätilan koossa etua ei olisi yhtään.
- Kannettavan kompressorilla varustetun kylmiön verraton valtti on vapautuminen asennuspuuhista ja käyttömahdollisuus muuallakin, kuten pitkällä automatkalla, samoin mahdollisuus pitää sitloodan puolella, jos hurina ärsyttää. Haittana kannettavassa olisi tilantarve. Olisiko moinen aina ärsyttävästi tiellä salongissa?
- harald
- Hallitus
Ei tuossa mitään kylmäasentajan työkaluja tarvitse. Kiinteä- ja jakoavain. Liitimissä on pikaventtiilit ja laite on esitäytetty.
Moni käyttää noita irrallisia laatikoita, mutta tilaahan ne vievät. Sinulla taitaa sisustuksessa olla erityshaasteita saada sisäänrakennettu mahtumaan minnekään järkevästi?
Keskimäärin 0,55 A / h vie oma kaappini joka lienee ~60 litraa sisätilavuudeltaan. Kolme lavaa kaljaa mahtuu päällekkäin, pari makkarapakettiakin sen lisäksi. Eli kaiken mitä tarvitsee viikonloppua varten.
Onhan tämä ketju katsottu? viewtopic.php?t=1271 kuvalinkit siinä edelleen rikki, höh. Suora linkki Charlottan galleriaan 2012 jolloin rakennettin v3.0 jääkaapista;
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 0/album506
Moni käyttää noita irrallisia laatikoita, mutta tilaahan ne vievät. Sinulla taitaa sisustuksessa olla erityshaasteita saada sisäänrakennettu mahtumaan minnekään järkevästi?
Keskimäärin 0,55 A / h vie oma kaappini joka lienee ~60 litraa sisätilavuudeltaan. Kolme lavaa kaljaa mahtuu päällekkäin, pari makkarapakettiakin sen lisäksi. Eli kaiken mitä tarvitsee viikonloppua varten.
Onhan tämä ketju katsottu? viewtopic.php?t=1271 kuvalinkit siinä edelleen rikki, höh. Suora linkki Charlottan galleriaan 2012 jolloin rakennettin v3.0 jääkaapista;
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 0/album506
Antti varoitti eilen, että pikaventtiileistä huolimatta kytkentä saattaa olla tukalaa. Hänellä oli kylmäaineet tulleet ulos. Uudelleentäyttöä veneisiin taas tekee koko Etelä-Suomessa vain yksi asentaja, joka on keväisin erittäin kiireinen. Tavalliset kylmälaiteasentajat eivät kuulemma oikein millään halua tulla venehommiin.harald wrote: ↑Sun Dec 01, 2024 13:52 pm Ei tuossa mitään kylmäasentajan työkaluja tarvitse. Kiinteä- ja jakoavain. Liitimissä on pikaventtiilit ja laite on esitäytetty.
Kävin tänään vielä tutkimassa ja mittailemassa, saisiko mihinkään kohtaan valmista jääkaappia. Kuten arvelin, ei onnistu oikein millään, ei edes purkamalla pentteristä sinne pesualtaan taakse joskus tehtyä kylmälokeroa.
Charlottan ja muiden albumien kuvat on toki tullut katsottua montakin kertaa
Kuvat inspiroivat. Tosin hieman epäselväksi yleensä jää, miten pitää vetää putki jääkaapin sisälle tulevasta höyrystimestä kompressoriin. Ilmeisesti vain loivat mutkat sallittuja. Jos itse tähän malliin päädyn, vaatii melkoisesti tutkimista ja varmistelua. Ei tule olemaan helppo rasti vetää se niin, että kompressorin saa ongelmitta sopivimpaan paikkaan.
Last edited by Ari on Mon Dec 02, 2024 01:56 am, edited 1 time in total.
- harald
- Hallitus
Ja tämä on sitä FEneilyä parhaimmillaan! Just istun tallissa mittailemassa lifepo4 akun kokoa ja vastaavaa tilaa veneessä. On ainakin lyijyakkua helpompi rasti ja osoittautuu että senttejä jää ylimääräistä vielä.Ari wrote: ↑Sun Dec 01, 2024 20:51 pm Kuvat inspiroivat. Tosin hieman epäselväksi yleensä jää, miten pitää vetää putki jääkaapin sisälle tulevasta höyrystimestä kompressoriin. Ilmeisesti vain loivat mutkat sallittuja. Jos itse tähän malliin päädyn, vaatii melkoisesti tutkimista ja varmistelua. Ei tule olemaan helppo rasti pitää vetää niin, että kompressorin saa ongelmitta sopivimpaan paikkaan
"loiva mutka" niin se kupariputki olisi hyvä vääntää niin että se on noin ranteen paksuisella kaarella. Riski on että se litistyy jos on liian tiukka. Tuo pitää vaan huomioida.
Kiitos, pidän mielessä, jos tähän nyt päädyn. Onko sillä väliä, onko putki ylös vai alaspäin? Luultavasti olisi helpompi, jos sen saa vetää alaspäin, koska kompressorikin sijoittuu alas viereiseen tilaan.
Kuvassa keskellä tiskialtaan takana näkyy kylmälokeron yläaukko, joka on kapeampi kuin kylmälokero. Siellä on arviolta 6-7 cm paksuinen eriste joka puolella. Kompressorin suotavin paikka olisi oikealla sohvan alla. Mahtuisi helposti. Jos sinne ei jostain syystä ole mahdollista vetää putkea, vaihtoehtoinen ja reilun kokoinen paikka on vasemmalla lieden alakaapissa. Siellä tähän asti on ollut mm. paistinpannu ja muuta isokokoista ruoanlaittokampetta, jotka pitäisi kompressorin tieltä tunkea muualle.
- harald
- Hallitus
En näe mitään ylitsepääsemätöntä tuossa.
Tuossa on kompressori joka työntää kaasua putkissa, se jaksaa kyllä nostaa ainetta metrejä noita putkia pitkin.
Tuossa on kompressori joka työntää kaasua putkissa, se jaksaa kyllä nostaa ainetta metrejä noita putkia pitkin.
Hyvä, jos saa kompuran putken riittämään tuonne oikealle. Nähtävästi putkelle täytyy porata reikä jonnekin kylmäboksin yläosan seinään, kuten Charlottan jääkaapissa. Toivottavasti putken mitta riittää optimipaikalle asti.
Entä kondenssivesi? Sitähän varmaan muodostuu lokeron pohjalle. Olisiko sinne syytä tehdä pieni reikä ja vedettävä sen kautta ohut letku, joka jotenkin liittyy viemäriin? Tai johonkin erilliseen kondenssivesiastiaan – jossa ylitulvimisen riski, ellei muista tyhjenää?
Entä kondenssivesi? Sitähän varmaan muodostuu lokeron pohjalle. Olisiko sinne syytä tehdä pieni reikä ja vedettävä sen kautta ohut letku, joka jotenkin liittyy viemäriin? Tai johonkin erilliseen kondenssivesiastiaan – jossa ylitulvimisen riski, ellei muista tyhjenää?
- harald
- Hallitus
Putkea on varmaan riittävästi, spekseissä lukee ja mittanauhalla selviää riittääkö.
Puolitoista viikkoa pärjään itse niin että kondenssivettä ei ole liikaa. Tyhjennän rätillä, tiskiallashan on siinä vieressä.
Toki voisi putkellakin tehdä, itse pelkäsin riskiä että kosteutta pääsee eristeisiin. Ja sitten se haiseva kondenssivesi ei ole kiva pilssissä. Sieltäkin se pitää saada pois.
Puolitoista viikkoa pärjään itse niin että kondenssivettä ei ole liikaa. Tyhjennän rätillä, tiskiallashan on siinä vieressä.
Toki voisi putkellakin tehdä, itse pelkäsin riskiä että kosteutta pääsee eristeisiin. Ja sitten se haiseva kondenssivesi ei ole kiva pilssissä. Sieltäkin se pitää saada pois.
Täytyy olettaa, että putki riittää ja ettei sitä tarvitse vääntää liian tiukoille mutkille (suosituksena minimi kääntösäde 15 cm). Isotherm Compact Classicin asennus- ja käyttöohje ei kerro putken mitasta mitään. Oletettavasti sitä on tarpeeksi.harald wrote: ↑Tue Dec 03, 2024 14:52 pm Putkea on varmaan riittävästi, spekseissä lukee ja mittanauhalla selviää riittääkö.
Pitää funtsia tuota kondenssihommaa. Ennen kuin voin antaa veden kertyä lokeron pohjalle, täytyy uusia ensin kaakeloinnilla katetun lokeron sisäpuoli vesitiiviiksi. Yksi konsti olisi asentaa sinne akryylimuovilevyä polymetyymetakrylaatista, jota saa kuumentaa ja taivuttaa haluttuun muotoon.
Olemassa olevan kylmälokeron sisätila on vain noin 30 litraa. Sinne sopisi malli, jonka kompressori on BD35F. Lokero on syvä ja kapea kuilu, jonka pohjalta on vaikea kurottaa muuta kuin isoa limupulloa. Yläaukko on hassun pieni ja monta senttiä kapeampi kuin itse lokero. Täytyy tutkia, saisiko muutettua lokeroa hieman käytännöllisemmäksi esim. jonkinlaisella korisysteemillä.
Periaatteessa kylmälokeron purku ja teko alusta asti uusiksi olisi ainoa keino tietää kokonaan, mitä se on ns. syönyt. Eristeen paksuutta näyttää kyllä joka puolella olevan tarpeeksi, noin 6,5 senttiä. Voisi kuitenkin saada kätevämmän muotoisen boksin ja hieman enemmän tilavuutta. Ei vain yhtään tee mieli uhrata taas puolikasta kesää sählätessä alkeiden parissa, kun kokemus tällaisista askareista on nolla. Lisäksi pitäisi ostaa eri vaiheissa ties mitä puuttuvia työkaluja, laitteita ja tarvikkeita sitä mukaa, kun hommat pysähtyy varusteongelmiin.