Koneen runkovälivienti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

Jouduin poistamaan koneen runkoläpiviennin kokonaan. Uusi ja upea haponkestävä hanoineen ja letkuliitäntöineen odottaa nyt asentamista. Putsasin läpiviennin alustavasti kevyesti hiekkapaperilla. En kuitenkaan tiedä, mitä uuden asennuksessa pitää huomioida, enkä ole löytänyt selkeää ohjeistusta. Foorumin uumenista löytyi tuorein vinkki tarvittavista kemikaaleista vuosimallia 2006. Sen jälkeen mm. Sika on julkaissut uusia tuotteita, jotka ilmeisesti vaativat paljon entistä vähemmän erilaisia hintavia lisäaineita. Murheenkryyninä on myös ulkoilman lämpötila, jolla ilmeisesti on tietty minimi, ja öisin voi olla liian kylmä.

Eli miten homma menee, vaihe vaiheelta, ja millä välineillä? :?:

Esim. näinkö?
1. Läpiviennin putsaus ja kevyt karhennus hiekkapaperilla.
2. Pintojen puhdistus asetonilla.
3. Sikaflex 292i rungon ulkopinnalle läpiviennin ja sen sihdin kohdalle sekä läpiviennin "seinämiin" ja konetilaan läpiviennin ympärille.
4. Läpiviennin asettaminen paikoilleen.
5. Läpiviennin kiristäminen. Yli pursuavan Sikaflexin poisto.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Koneen runkovälivienti

Post by harald »

Älä kiristä niin paljoa että kaikki sika tursuaa välistä ulos. Sikaa pitää jäädä pari millin verran että se voi elää siinä raossa. Liian kireälle vetäisty jää liian ohueksi jolloin sika leikkaantuu.

Jätä taukoa asettamisen ja mahdollisen jälkikiristämisen välillä, päivä ehkä. Ehkä ei tarvitse edes jälkikiristystä.

Poista pursuneet vasta parin päivän päästä mattoveitsellä. Jos asetonilla alat pyyhkiä niin se musta ei lopu ikinä :D
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

Meneekö tuo työjärjestys joka tapauksessa oikein? Asetonia vain alkuputsaukseen. Vaatiiko Sika jotakin lisäainetta? Sika 205 ja 206 näkyy joissakin ohjeissa. Sikamaisen kalliita. Ehkä turhia?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 963
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Cage »

Itselle on jäänyt mysteeriksi miten jälkikiristys tehdään ilman että se koko läpivienti pääsee pyörimään ja sitä myöden irtoamaan sikasta. Joku viisas saa mielellään kertoa miten se tehdään.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

harald wrote: Sun Apr 28, 2024 11:07 am Älä kiristä niin paljoa että kaikki sika tursuaa välistä ulos. Sikaa pitää jäädä pari millin verran että se voi elää siinä raossa. Liian kireälle vetäisty jää liian ohueksi jolloin sika leikkaantuu.

Jätä taukoa asettamisen ja mahdollisen jälkikiristämisen välillä, päivä ehkä. Ehkä ei tarvitse edes jälkikiristystä.

Poista pursuneet vasta parin päivän päästä mattoveitsellä. Jos asetonilla alat pyyhkiä niin se musta ei lopu ikinä :D
Varmasti kiristin hirvittävän sähellyksen säestyksellä ihan liikaa, meni ulkona varmaan kiinni pohjaan. Sisällä ehkä ei täysin. Itse reikään unohdin ensin tunkea Sikaa, sisältä yritin sormella tunkea huonolla menestyksellä.

IMG_0692.jpeg
IMG_0687.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 963
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Cage »

Ari wrote: Sun Apr 28, 2024 14:20 pm Meneekö tuo työjärjestys joka tapauksessa oikein? Asetonia vain alkuputsaukseen. Vaatiiko Sika jotakin lisäainetta? Sika 205 ja 206 näkyy joissakin ohjeissa. Sikamaisen kalliita. Ehkä turhia?
Reiän kohdalla on varmasti epoxyprimeria, eikö? Itse vetäisin siihen päälle vaan 291i:tä ja olisin tyytyväinen.

Muuten, minkä läpiviennin ostit? Irrotan varmaan itsekin joku lähivuosi oman, koska pohjaremppaa en sen alta ole tehnyt ja voisin sen uusia, vaikka sen n. 10 vuotta sitten uusinkin.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

Cage wrote: Sun Apr 28, 2024 22:43 pm
Ari wrote: Sun Apr 28, 2024 14:20 pm Meneekö tuo työjärjestys joka tapauksessa oikein? Asetonia vain alkuputsaukseen. Vaatiiko Sika jotakin lisäainetta? Sika 205 ja 206 näkyy joissakin ohjeissa. Sikamaisen kalliita. Ehkä turhia?
Reiän kohdalla on varmasti epoxyprimeria, eikö? Itse vetäisin siihen päälle vaan 291i:tä ja olisin tyytyväinen.

Muuten, minkä läpiviennin ostit? Irrotan varmaan itsekin joku lähivuosi oman, koska pohjaremppaa en sen alta ole tehnyt ja voisin sen uusia, vaikka sen n. 10 vuotta sitten uusinkin.
Reikään läpiviennin ympärille en aluksi älynnyt tunkea yhtikäs mitään. Vasta kun olin levittänyt Sikaa sisällä läpiviennin "pultin" (mikä lie oikea termi) alapinnalle, katsoin pirulainen, että tuonne reikäänkin pitää jotakin saada. Sormella otin patruunapistoolista ja yritin tunkea, mutta aika vaikeaa oli saada mitään painettua. Kovin vähän sitä meni.

Taidan joutua huomisiltana repimään irti ja ottamaan koko homman alusta alkaen uusiksi #-o

En kauppojen valikoimista ja terminologiasta ole saanut selkoa, mikä tuotenimistä on epoksiprimer (epokseja ja primereitä näkyy kyllä runsaasti) tai milloin ja minne sitä kuuluu käyttää, paitsi kölin ruosteläikkien fosforihappokäsittelyn päälle.

Läpivienti on tämä eli 1/2" HST, hain Suomen Veneakselistolta, sama löytyy Turusta Mepratuotteella.
https://veneakselisto.com/kauppa/tuote/ ... iaisi-316/
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 963
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Cage »

Niin siis epoxiprimeri on yleisnimitys kaksikomponenttiselle epoksipohjailselle pohjamaalille, eli esim. Hempelin Light Primer tai Internationalin Gelshield 200 jne. Lähinnä tarkoitin siis sitä, että eihän siellä lasikuitu ollut näkyvissä ja pyyhit/hioit pois mahdollisen myrkkymaalin? Itse siis huolehtisin siitä että reikä on primeroitu niin ettei laminaattiin mene missään tilanteessa vettä ja siihen sitten tosiaan sikaa ns. riittävästi.

Eipä se itselläkään mennyt ihan putkeen ekan kerran kun Sikaa elämässäni käytin. Vaihdoin silloin lokianturin ja se vuosi menee historiankijroihin sellaisena vuotena kuin laskettiin vene veteen ja nostettin takaisin maihin. Syynä juurikin se että kiristin liikaa ja liikaa Sikaa tursusi ulos.

Meillä oli yksi henkilö pitämässä tuota samaa läpivientiä ulkopuolelta ja huolehtimassa siitä, että se pysyy kohdallaan ja ja vahtimassa etten sitten sisäpuolelta kiristänyt liikaa, vaan että siihen jäi Sikaa väliin. Vinkkinä Sika-hommiin on myös se että laittaa itse kohdan ympärille riittävällä etäisyydellä teippiä, niin että jos Sikaa tursuaa oikein kunnolla, niin ei tule niin paljoa inhottavaa pyyhittävää, vaan voi repäistä teipin tiehensä sen ylimääräisen Sikan kera.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 963
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Cage »

Niin ja jos uusit, niin kannattaa huolehtia siitä että saa tuon nyt laitetun Sikan rapsutettua kunnolla pois, esim. mattoveitsen tylppää reunaa käyttäen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

:evil: Jahas. Tuo käyttämäni Sikaflex 292i oli varmaankin väärä tökötti läpivientiin. Jostakin olin niin lukenut, mutta oikea kai olisi 591 tai 291 tai jokin muu. Yhtä helvettiä, kun mistään ei tunnu löytyvän yhtä ainoaa yksiselitteistä ja selkeää ohjetta edes tästä asiasta…
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
olpalon
luti
Posts: 376
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: Koneen runkovälivienti

Post by olpalon »

Ari wrote: Mon Apr 29, 2024 02:08 am :evil: Jahas. Tuo käyttämäni Sikaflex 292i oli varmaankin väärä tökötti läpivientiin. Jostakin olin niin lukenut, mutta oikea kai olisi 591 tai 291 tai jokin muu. Yhtä helvettiä, kun mistään ei tunnu löytyvän yhtä ainoaa yksiselitteistä ja selkeää ohjetta edes tästä asiasta…
Vaikea ymmärtää, että vesilinjan ylä- ja alapuolelle tarkoitettu liima/tiivistysmassa 291i olisi väärä tuote tuohon tarkoitukseen.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

olpalon wrote: Mon Apr 29, 2024 08:31 am Vaikea ymmärtää, että vesilinjan ylä- ja alapuolelle tarkoitettu liima/tiivistysmassa 291i olisi väärä tuote tuohon tarkoitukseen.
Minä siis käytinkin 292i:tä, joka on ilmeisesti väärä tuote. Valmistajan tuotekuvaukset ei kummankaan osalta kerro mitään järkevää eikä esim. käytä sanaa vesilinja. Kauppojen sivuilla yhtä epäselvää. Olin ymmärtänyt jostakin, että 292 on vielä parannettu versio 291:stä, joten sen nappasin kaupan hyllystä. Olisi ollut 291:stä purkki, mutta parasta ennen 2021, vaikka vasta ostin Herttoniemenrannan venetarvikeliikkeestä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 963
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Cage »

291i on tiivistämiseen ja 292i on tiivistämiseen / liimaamiseen. Tämä dokumentti https://fin.sika.com/dam/dms/global-ind ... -Guide.pdf on mun mielestä ihan hyvä. Siinä on kyllä mainintana sekä 291 että 292 thru hull -kohdassa, eli eiköhän molemmat toimi siinä ihan hyvin.

292i:tä olen käyttänyt esim. rapulukkojen ja vinssien kiinnittämiseen & pulttireikien tiivistämiseen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

Cage wrote: Mon Apr 29, 2024 10:05 am 291i on tiivistämiseen ja 292i on tiivistämiseen / liimaamiseen. Tämä dokumentti https://fin.sika.com/dam/dms/global-ind ... -Guide.pdf on mun mielestä ihan hyvä. Siinä on kyllä mainintana sekä 291 että 292 thru hull -kohdassa, eli eiköhän molemmat toimi siinä ihan hyvin.

292i:tä olen käyttänyt esim. rapulukkojen ja vinssien kiinnittämiseen & pulttireikien tiivistämiseen.
Hei, tämä on huojentava tieto, suuri kiitos! Tuota selkeää kaaviota en ollut itse bongannut. Viime yönä jäi unet tosi vähiin tätä murehtiessa :?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 95
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Koneen runkovälivienti

Post by Ari »

harald wrote: Sun Apr 28, 2024 11:07 am Älä kiristä niin paljoa että kaikki sika tursuaa välistä ulos. Sikaa pitää jäädä pari millin verran että se voi elää siinä raossa. Liian kireälle vetäisty jää liian ohueksi jolloin sika leikkaantuu.

Jätä taukoa asettamisen ja mahdollisen jälkikiristämisen välillä, päivä ehkä. Ehkä ei tarvitse edes jälkikiristystä.

Poista pursuneet vasta parin päivän päästä mattoveitsellä. Jos asetonilla alat pyyhkiä niin se musta ei lopu ikinä :D
En ole uskaltanut koskea läpivientiin vielä lainkaan. :D
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply