Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by Ari »

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Kävin veneellä, avasin konetilan ja hämmästyin: ilmiselvää dieseliä kiiltelee koneen alla.

Eilen avatessani konetilan ensi kertaa marraskuun jälkeen, dieseliä ei ollut ainakaan niin paljoa, että olisi pistänyt silmään tai haissut. Irrotin raakavesioton ruostuneen letkukaran ja kuulaventtiilin. Lopuksi irrotin oikealta ylhäällä olevan laponestoventtiilin, jonka paikalle asennan merivesisuodattimen.

Lähtiessäni ihmettelin, mikä on musta ohut kumiletku, joka roikkuu irrallaan Yanmar 1GM10-koneen oikealla puolella. Letkun päässä on pultilla kiinnitetty jonkinlainen letkukiristin. Tänään letkun päässä näytti kiiltelevän nestettä, eilen se näytti kuivalta. Mistä dieseliä on vuotanut ja mikä on tuo irrallinen letkunpää? Kuvassa se näkyy kohtisuoraan täysin keskellä.

IMG_0628.jpeg

Googlailun perusteella oma päätelmäni on, että kyseessä voisi olla polttoainejärjestelmän paluuletku. En vain ole mistään kuvasta saanut tarkkaa selkoa, missä kohdassa sen kuuluisi olla kiinni. Jossakin koneen yläosassa oikealla on ilmeisesti polttoaineen ruiskutusventtiili.

Omituista tässä on sekin, mitä on tapahtunut eilisen ja tämän päivän välillä. Saatoin ronkkiessani koneen alla jumiutunutta raakavesiliitäntää osua isolla jakoavaimella ja letkupihdillä johonkin koneen alla. Ehkä letku kiertää siellä takaisin kohti tankkia?

Pakkasnesteen ajossa tapahtui mystinen juttu, joka voi liittyä tähän: Kesken kaiken kone purskautti mystisen öljymäisen usvapilven. Koneen pinnalle tuli myös runsaasti pieniä öljymäisiä tippoja. Ehkä silloin sama letku löystyi niin, että dieseliä tippui ja höyrystyi lämpimän koneen takia. Nyt letku on sitten saattanut kokonaan irrota paikoiltaan.

Ajoin ensin vettä umpinaisessa kierrossa niin, että se lämpenee hyvin. Ideana oli varmistaa, että termostaatti-portsari antaa koneen imaista pakkasnesteen, eikä sylkäise sitä koneen kautta kierrättämättä pakoputken kautta ulos, kuten kävi ensi yrittämällä, jolloin kone jäi kylmäksi. Silloin oli myös surkeaksi osoittautunut siipipyörä pumpussa. Toisella kerralla oli jo pakkasta, eikä vesi tuntunut lämpiävän millään. Lopulta lämpöä tuntui niin, että kaadoin pakkasnesteet ämpäriin. Kierrätin sitäkin, jotta neste lämpenee. Jonkin ajan kuluttua purskahti öljymäinen, vaalea sumu. Säihkähdin ja sammutin heti koneen. Muutaman minuutin odottelun ja summittaisen tarkastelun jälkeen käynnistin uudelleen, ja kone starttasi pirteästi, kävi suorastaan erinomaisesti. Loput pakkasnesteet kone imaisi ripeästi, eikä pakoputkesta näyttänyt tulevan oikeastaan mitään. Huolenaiheeksi jäi usvapurkaus.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by harald »

Tuo näyttää paluuletkulta. Ihme ja huono asia jos tuo on irronnut noin helposti, jos tuo tapahtuu ajon aikana alkaa konehuoneessa lentää dieseliä ja se tuntuisi vähän turvattomalta.

Sen pitää olla kiinni suuttimen yläpuolella olevassa nipassa;

Image

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by Ari »

Kiitos arveluni vahvistamisesta ja kuvallisesta infosta! Täytyy kiinnittää letku paikoilleen ja tarkistaa samalla, miten saisi varmistettua letkun pysymisen paikoillaan.

Konehuoneen kätköistä oikealta letkun alta lattialta sormeilin samalla esiin huolestuttavan määrän prikkoja, ison pultin ja pienemmän mutterin. Jo syksyllä löysin yhden pultin.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by harald »

Laita kuvaa niistä. Olisiko kumityynyjen kiinnityksiä, käy ne läpi samalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by Ari »

harald wrote: Tue Apr 23, 2024 15:46 pm Laita kuvaa niistä. Olisiko kumityynyjen kiinnityksiä, käy ne läpi samalla.
Tässä nämä löydöt:

IMG_0599.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by harald »

Onpas kokoelma! Näyttää vähän pieniltä tyynyjen pulteiksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ari
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by Ari »

harald wrote: Wed Apr 24, 2024 11:04 am Onpas kokoelma! Näyttää vähän pieniltä tyynyjen pulteiksi.
Olisi pitänyt olla mitta kuvassa näiden vieressä. Pultti, kaksi mutteria ja kolme isointa prikkaa kyllä tuntuvat kooltaan vastaavan laturin puoleista tyynypulttia. Voi olla, että yksi on irronnut samalta puolelta takaa. Prikkoja on koneen asennusvaiheessa 2006 saattanut tipahdella piiloon.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Ari
kokelas
Posts: 94
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by Ari »

Sain paluuletkun takaisin paikoilleen, mutta täytyy vielä muistaa kiristää letkukiristimen ruuvi tiukemmin. Ei mitenkään vakuuttava kiristin.

IMG_0644.jpeg

Varmistui myös, että yksi pultti todella puuttuu paikasta, jossa on koneen taemman ”tukijalan” kiinnitys. En saanut pulttia paikoilleen. Luultavasti koko konetta pitäisi siirtää ehkä millin pari. Oma kroppa ja voima ei siihen riitä. Ideoita työkaluista, joilla onnistuisi?

IMG_0642.jpeg
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Yanmar 1GM10 ja mystinen dieselvuoto - paluuletku irti?

Post by harald »

Vasara :)

Ota kaveri mukaan, tai sitten viritä joku naru. Ei se kone niin painava ole.

Varmista tosiaan että letku on kiinni, tiivis eikä irtoa nykäisemällä. Melko vaarallista jos dieseliä tulee paineella.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply