Tee-se-itse jääkaappi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Tee-se-itse jääkaappi

Post by Ari »

Kuvagalleriasta päätellen useilla FEneilijöillä on kokemusta ja tietotaitoa, miten jääkaapin voi rakentaa itse käyttämällä kylmäkoneikkoa eli kompressorin ja höyrystimen komboa. Tuskin itse ryhdyn tekemään tänä vuonna, ainakaan ennen loppukesää, mutta olisi hyvä varautua ja hankkia vinkkejä. Veneessä olisi passeli paikka arkkumalliselle jääkaapille, ehkä jonkinlaisella korisysteemillä, jotta pääsee käsiksi alaosaan asti.

Muutama kysymys:
1. Mitä olennaista täytyy huomioida rakentamisessa, esim. sijaintipaikassa?
2. Miten saa tehtyä polyuretaanilevyjen päälle nätin, sileän pinnan, oikean jääkaapin kaltaisen? Kuuluuko se kenties askarella esim. lasikuitumattoa käyttäen?
3. Miten kansi kannattaa rakentaa? Millainen mekanismi on paras, jonkinlainen kaasujousi kenties?
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Tee-se-itse jääkaappi

Post by Cage »

Itse käytin 50mm SPU-levyä pohjaan ja reunoihin ja kanteen "Sauna Satu" levyä, oliskohan se 30mm. Rakentaessa on siis hyvä huomoida että tuollainen eristys mahtuu ja että boksista kuitenkin tulee järkevän kokoinen. Rakensin hyvin samalla tavalla kuin mitä Charlotan albumista löytyy rakennuskuvia.

Sisäpinnan kaappiin tein kiireestä johtuen Bauhausista löytyvästä muistaakseni 2mm paksusta alu-muovi-alu-levystä. Tuli mielestäni ihan hyvä, mutta jälkeenpäin on vähän alkanut mietityttään että olisko vähemmän lämpöä johtava materiaali sittenkin ollut parempi. Jos nyt tekisin, niin yrittäisin löytää varmasti jotain sopivaa muovia tai sitten laminoisin, kuten Charlotassakin on tehty.

Sijaintipaikassa on mielestäni myös hyvä huomoida se että kompressorin saa pois jääkaapin lähettyviltä lämmittämästä. Meidän on laipion läpi anopinkuljetuslaatikossa. Tämäkin kuten Charlotassa.

Kansi ei meillä vielä ole millään tapaa kiinni, mutta tulen kyllä laittamaan sen saranoille. Vielä pitää joku helppo ratkaisu sitten miettiä miten sen saa lukittua auki-asentoon ilman jousia jne, haluan jonkun tosi varmatoimisen, huoltovapaan ja toivottavasti boksin ulkopuolisen ratkaisun tähän.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Tee-se-itse jääkaappi

Post by harald »

Olen tyytyväinen oman kannen nojaamiseen puupalikkaan. Idioottivarma ja on toiminut hyvin. Jäi silloin vain tekemättä se kansi loppuun niin siellä se saunasatu on edelleen. Pitää varmaan tehdä uusi pala ja laminoida se.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Tee-se-itse jääkaappi

Post by Cage »

Itse mitoitin kaapin niin että kaljakeissi mahtuu pohjalle. Mielestäni myös tärkeä ominaisuus jääkaapissa. :lol:
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Tee-se-itse jääkaappi

Post by Ari »

Cage wrote: Thu Feb 29, 2024 18:29 pm Itse käytin 50mm SPU-levyä pohjaan ja reunoihin ja kanteen "Sauna Satu" levyä, oliskohan se 30mm. Rakentaessa on siis hyvä huomoida että tuollainen eristys mahtuu ja että boksista kuitenkin tulee järkevän kokoinen. Rakensin hyvin samalla tavalla kuin mitä Charlotan albumista löytyy rakennuskuvia.

Sisäpinnan kaappiin tein kiireestä johtuen Bauhausista löytyvästä muistaakseni 2mm paksusta alu-muovi-alu-levystä. Tuli mielestäni ihan hyvä, mutta jälkeenpäin on vähän alkanut mietityttään että olisko vähemmän lämpöä johtava materiaali sittenkin ollut parempi. Jos nyt tekisin, niin yrittäisin löytää varmasti jotain sopivaa muovia tai sitten laminoisin, kuten Charlotassakin on tehty.

Sijaintipaikassa on mielestäni myös hyvä huomoida se että kompressorin saa pois jääkaapin lähettyviltä lämmittämästä. Meidän on laipion läpi anopinkuljetuslaatikossa. Tämäkin kuten Charlotassa.

Kansi ei meillä vielä ole millään tapaa kiinni, mutta tulen kyllä laittamaan sen saranoille. Vielä pitää joku helppo ratkaisu sitten miettiä miten sen saa lukittua auki-asentoon ilman jousia jne, haluan jonkun tosi varmatoimisen, huoltovapaan ja toivottavasti boksin ulkopuolisen ratkaisun tähän.
Erinomaisia vinkkejä, kiitän! Innostaa setvimään kesällä tosissaan, miten oman rakentelun toteuttaa ja miten saa varmasti riittävän tilan raivattua.

Pinnoitteessa pitää siis lähteä laminoinnista, ellei löydy jostakin sopivaa muovia. Kompressorin ihannepaikka on varmaankin sopivan etäällä paitsi jääkaapista myös nukkumispaikoista. Vaikka miten hiljaisina markkinoidaan, hurina ja kompressorin käynnistelyt voivat olla herkkäuniselle liikaa.

Kannen "saranaksi" saattaisi sopia jokin tällainen "aukipitolaite". Tosin se pitäisi pystyä kiinnittämään myös jääkaapin sisälle johonkin vahvaan pintaan, SPU-levy tuskin kestää ainakaan ajan mittaan.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply