Juu, painotan tosiaan ettei mitään kokemuksia näistä ole. Huomoitavaa on että vievät aika paljon tilaa taaksepäin juuri noista johdoista johtuen.
veneen sähköjärjestelmä
Re: veneen sähköjärjestelmä
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: veneen sähköjärjestelmä
Vaikka ehdottelen parempia, niin ei tarkoita sitä, että sellaisia itselläni olisi, mutta jos nyt hankkisin, niin valinta voisi olla toinen. BlueSea on kohtuullisen hyvämaineinen merkkituote, eikä sen kanssa pitäisi tulla suurempia yllätyksiä. Paneelissa on sitten aina liian vähän katkaisijoita.Ari wrote: ↑Mon Feb 12, 2024 12:18 pmKiitos kommentista! Ehkäpä nuo siis käyn hakemassa, tuskin ovat käytännössä sen huonompia kuin kalliimmat Talamexit ja BlueSeat ym.Cage wrote: ↑Mon Feb 12, 2024 11:48 am Mulla ei ole kokemusta Bilteman katkaisinpaneeleista, mutta jos uusisin uudelleen, niin uskoisin että ottaisin ne. Tuossa Ollin linkkaamassa BlueSean versiossa näyttää oelvan juotoksia, jotka kai yleisesti nähdään "helposti" vikaantuvana (tärinä saataa rikkoa juotoksen). Tosin, meillä on tällä hetkellä juotetut versiot, koska en ollut asiasta tietoinen silloin kun uusin ja on ne tähän saakka toiminut. Bilteman versiossa on johdot ja vaikuttaa varsin uskottavilta. Ovat myös omaan silmään kauniimpia, mutta se nyt on sitten taas katsojan silmässä.
Jos tunnistat kuvissa olevan taulumallin, niin se on ihan ok, mutta on takapuoli aika härdelli vs BlueSean triplahintainen vaihtoehto.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... aripaneeli
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: veneen sähköjärjestelmä
Höpsis. Ihastuttava näky ja esikuvallisen selkeä suorastaan! Feriassa on näemmä sama homma kuin Irenessä eli Yanmarin "kojelauta" on siinä istumalaatikossa kajuutan sisäänkäynnin alla, mikä hankaloittaa näitä sähköhommia. Lohdullista nähdä, että ei tuo mahdoton paikka ole saada tällaista johdollista katkaisinpaneelia ja muuta härpätintä paikoilleen.olpalon wrote: ↑Mon Feb 12, 2024 13:01 pm Vaikka ehdottelen parempia, niin ei tarkoita sitä, että sellaisia itselläni olisi, mutta jos nyt hankkisin, niin valinta voisi olla toinen. BlueSea on kohtuullisen hyvämaineinen merkkituote, eikä sen kanssa pitäisi tulla suurempia yllätyksiä. Paneelissa on sitten aina liian vähän katkaisijoita.
Jos tunnistat kuvissa olevan taulumallin, niin se on ihan ok, mutta on takapuoli aika härdelli vs BlueSean triplahintainen vaihtoehto.
https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... aripaneeli
Omani on karmaiseva sekasotku ja johtoviidakko. Aiemmat omistajat eivät ole lainkaan miettineet käytännöllisyyttä, ovat vain mäiskineet rompetta sikin sokin ilman mitään dokumentaatiota ja merkintöjä.
Kenkkumaista, ettei missään kauppiaiden verkkosivuilla ole oikein yhdestäkään mallista kunnon kuvia muualta kuin etupuolesta, hädin tuskin muita mittojakaan kuin paneelin etulevyn koko. Olisi edes selkeät tekniset piirrokset ym.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: veneen sähköjärjestelmä
Tältä tämä surkea nykyinen sähkökeskus näyttää. Takapajuiselta. Mitään logiikkaa esim. johtimien lukuisissa väreissä ei näytä olevan. On ruskeaa, mustaa, sinistä, punaista, keltaista ja keltavihreää. Erillinen sulakekotelokin löytyi outoon paikkaan jemmattuna ja siellä mm. ruskeaa, keltaista, keltavihreää, vihreää ja punaista piuhaa. Outoa, että on vasemmalla kytkentäkisko ja sitten tuo harmaa, joka tuntuu hoitavan samaa tehtävää.
Viime kesänä ehdin yhden sähköasentajan palkata pariksi tunniksi hätäpäissäni, kun piti asentaa uusi plotteri. Hänkin oli aivan ulalla, miten toimia. Suuri osa piuhoista ei näytä olevan liitettyinä mihinkään. Oli hintavaa hupia, jatkossa täytyy tehdä itse.
Tarkoitus tehdä täyspurku ja rakentaa kunnollinen sähkökeskus. Näin jo sen takia, että tulee LiFePo4-akku ja AGM-startti, DC-DC-laturia, MPPT-säädintä jne. Esikuvina uudistuksella kolmikko Merelli, Charlotta ja Feria.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Re: veneen sähköjärjestelmä
Itse asensin levyn tuohon starttilukon taakse erottamaan starttilukolle menevät johdot muista asennuksista. Levyyn joutui tekemään loven, johon pystyi mahduttamaan moottorille menevät johdot, mutta johdot eivät kuitenkaan sotkeennu keskenään.
Kun olet puuhaamassa, niin mieti sähkökeskusken siirtämistä vaikka pistopunkkaan styyran puolelle. Siellä se on enemmän suojassa sadevedeltä ja aaltojen roiskeelta. Tämä on itsellä todo-listalla. Ajattelin jättää vain lamppujen kytkimet siihen portaiden alle.
Kun olet puuhaamassa, niin mieti sähkökeskusken siirtämistä vaikka pistopunkkaan styyran puolelle. Siellä se on enemmän suojassa sadevedeltä ja aaltojen roiskeelta. Tämä on itsellä todo-listalla. Ajattelin jättää vain lamppujen kytkimet siihen portaiden alle.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: veneen sähköjärjestelmä
Täytyypä tehdä tuollainen levy starttilukon taakse ja lovi koneen piuhoille. Sähkökeskus on pakko tehdä tähän, koska molempien pistopunkkien puolella on koneen vastaiseen laipioon asennettuna pitkät liukuovikaapit. Niiden toinen pääty on vain noin 24 sentin päässä koneen päätytasosta. Siihen väliin mahtuvat startin puoleiseen laipioon DC-DC-laturi ja hupiakun puoleiseen maasähkölaturi ja MPPT-säädin. Alle ruuvaan 0,7 milliset metallilevyt, joka siirtää laitteiden tuottamaa lämpöä ja johon laitteet saa tukevasti ruuvattua. Pehmeä kajuutan pinnoite ei tunnu hyvältä kiinnityspinnalta, ja lämpeneminen tuntuu paloriskiltä.Cage wrote: ↑Tue Feb 13, 2024 10:17 am Itse asensin levyn tuohon starttilukon taakse erottamaan starttilukolle menevät johdot muista asennuksista. Levyyn joutui tekemään loven, johon pystyi mahduttamaan moottorille menevät johdot, mutta johdot eivät kuitenkaan sotkeennu keskenään.
Kun olet puuhaamassa, niin mieti sähkökeskusken siirtämistä vaikka pistopunkkaan styyran puolelle. Siellä se on enemmän suojassa sadevedeltä ja aaltojen roiskeelta. Tämä on itsellä todo-listalla. Ajattelin jättää vain lamppujen kytkimet siihen portaiden alle.
Hupiakun kanssa huolenaihe ja kysymys:
Haittaako, jos akun pultit likimain osuvat patjan alle jäävään vanerilevyyn?
En osaa tarkasti sanoa, millainen hajurako jää, mutta tuskin se on edes sentti, ehkä puoli. Joudun sijoittamaan hupiakun niin lähelle maasähkölaturia kuin mahdollista, jotta saan laturiin kiinteästi asennetut 70 sentin akkukaapelit juuri ja juuri yltämään molemmille napapulteille. Akku on muodoltaan harmillisen korkea, eikä se mahdu pistopunkan alla olevaan lokeroon.
Ongelma tosin ratkeaisi, jos Victronin laturin kiinteitä kaapeleita voi jatkaa. Jatkaisin, jos olisi täysi varmuus, että pystyy tekemään jatkopätkän.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: veneen sähköjärjestelmä
Ei ole haitannut meillä että navat ovat melko kiinni vanerissa. Kuiva vaneri ei kyllä johda mitään. Ehkä joku teippi navan päälle jos haluaa varmistella?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: veneen sähköjärjestelmä
Itse olen käyttänyt akkujen navoissa kumisuojuksia. En siksi, että pelkäisin, että vaneri johtaa sähköä, mutta jotenkin ne vaan antaa lisää mielenrauhaa sillon, kun noita akkuja joutuu välillä siirtelemään lootassa.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: veneen sähköjärjestelmä
Tämän tyyppinen suojus voisi hyvin toimia oman LiFePo4-hupiakun akkupulttien ja kaapelikenkien kohdalla, starttiakun akkukengille hieman eri malli:
https://www.adita.fi/veneily-ja-kalastu ... 1790-4017/
Tajusin muuten juuri: Ehdottomasti nämä on tarpeen, ei pelkän mielenrauhan takia! Koska tahansa kuka vain, itseni mukaan lukien, saattaa avata patjan alla olevan kansilevyn ja tökätä vahingossa akkupulttia/kaapelikenkää jollakin metalliesineellä, joka yltää myös toiseen pulttiin.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
- harald
- Hallitus
- Posts: 11205
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: veneen sähköjärjestelmä
Meillä kansilevy on ruuveilla kiinni, mutta tuollaiset kengänsuojukset olisi kyllä hyvät. Harvoin in vain edes se riski että jokin osuisi napohin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020