HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Post by harald »

Kiitos selostuksesta, sainkin videosta eilen notifikaation mutta nyt pitää katsoa tuo uudelleen. Kiitos myös kehuista :)

Onkohan meillä träkit tallessa näistä lähdöistä? Jos vierellä pitäisi träkin auki auttaisi muistamaan mitä vuosi sitten tapahtui.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Post by Cage »

Lähtö 2:n ekan kryssi-lenssi -kiekan video löytyy täältä: https://youtu.be/kenR5ZjhnCs. Vaikka tuuli oli kutakuinkin yhtä kevyt kuin ekassa lähdössä, niin tässä pääsi jo ihan kisaamisen makuun. Rataa oli lyhennetty huomattavasti, joten veneet pysyivät paljon lähempänä toisiaan ja siksi saatiin myös tilanteita.

Kommentit
00:00: n. 2 min lähtöön ja käännytään viivaa kohti. En enää muista mikä straegia meillä oli kryssille mielessä.
02:02: Lähtö. Pikku Myy on meidän alapuolella. Charlotta ylempänä, mutta taaempana. 06:00: Venda paaralle. Ilmeisesti ajatus oli ettei mennä ihan liikaa vasempaan laitaan leikkarille, vaan aikaisemmin. Ehkä.
06:35: Charlotta tulee styyralla eikä päästä keulasta ohi.
06:45: Väistetään tekemällä venda. Näin jälkiviisaana voi todeta, että olisi ollut järkevämpi mennä perän kautta. Venda tappaa vauhdin kokonaan ja Charlotta pääsee jyräämään meidät tuulen puolelta.
07:50: Subbota väistää Charlottaa vendaamalla. Me vendaamme pois Charlotan paskoista. Hienoa skabaa Charlotan ja Subbotan välillä ja Charlotta vendaa 08:45 ja Subbota heti perään.
09:40: Saavutaan leikkarille ja vendataan styyralle kohti merkkiä. Charlotta on vetänyt kaulaa Subbotaan. Charlotta vendaa 10:05 meidän yläpuolella. Subbota joutuu väistämään perän kautta.
10:50: Ei päästä merkille, joten joudutaan tekemään venda takas paaralle.
11:20: Venda takas styyralle kohti merkkiä Subbotan ja merkin väliin.
12:07: Ylämerkin kierto ja spinnu ylös. Subbota hengittää niskaan.
12:50: Jiippi paaralle ja pois Subbotan peitosta.
14:05: Jiippi styyralle. Ilmeisesti syynä oli että edessä olisi ollut pläkää / reikä.
15:08: Jiipataan Subbotan ja merkin väliin ja samalla pieni mahdollisuus päästä peittämään paaralla näkyvää Charlottaa.
16:05: Subbota ja Charlotta jiippaa, joten vastaamme tähän jiippaamalla myös.
17:35: Charlotta jiippaa kohti merkkiä ja mekin jiippaamme samalla kohti merkkiä.
18:31: Lähestymme alamerkkiä ja nostamme genoan. Harmillisesti kamerasta loppui akku tähän kohtaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Post by Cage »

Kakkospäivän toka lähtö, eli kokonaiskisan lähtö 4 löytyy täältä: https://youtu.be/0L2vjmz_4i8. Oli kyllä ääripää tuulen puolesta edelliseen päivään ja päästiin kisaamisen makuun.

Kommentit
00:00: n. 2 min lähtöön ja olemme matkalla poispäin viivasta veneen päässä.
00:45: Tehdään käännös kohti lähtöviivaa. Charlotta täydellä isolla (respect tuossa tuulessa ja kolmen hengen miehistöllä) kääntää meidän edelle alle ja nostattelee meitä hieman. Subbota meidän yläpuolella takana aluksi. Näyttävä liike Subbotalta 01:28 kohdalla, jolloin puikkaavat meidän alapuolelle.
01:59: Lähtö. Strategiana meillä on mennä radan vasempaan kulmaan, jossa aallot ovat pienempiä. Tuulta kuitenkin on koko rata-alueella ns. riittävästi.
03:00: Kryssi kulkee hyvin ja 1. reivistä ei ole mitään haittaa. Subbota vendaa paaralle.
03:18: Ollaan saatu höjdiä Charlottaan nähden. Charlotta vendaa paaralle ja menee meidän perän kautta.
03:45: Tehdään venda Charlotan yläpuolelle vahtimaan Charlottaa. Ollaan muutenkin lähellä leikkaria.
04:40: Kohtaaminen Albinin kanssa, mennään keulasta. Toinen Albin menee meidän keulan ohi.
05:20: Charlotta on tehnyt vendan leikkarilla ja tulee styyralla. Vendataan ennen kohtaamista, sillä uskomme pääsevämme merkille.
07:00: Ylämerkin kierto. Yllättävän kauan menee näin kovassa tuulessa saada spinnu nostettua. Lopulta ne nousevat lähes samanaikaisesti Charlotassa ja meillä. Molemmissa veneissä myös hieman haastetta saada ne vetoon. Charlotta onnistuu kuitenkin vähän nopeammin ja saa hyvän speedin päälle. Nyt vasta huomasin, että Charlotta jätti G3:n keulaan myös spinnulegin ajaksi.
10:00: Charlotta on jiipannut paaralle ja lähestyy meitä. SB-BB -tilanteen seurauksena Charlotta jiippaa takas styyralle.
10:40: Jiipataan paaralle, koska ollaan leikkarilla ja lähellä merkkiä. Charlotta seuraa. Spinnut tiputetaan molemmissa veneissä.
11:45: Alamerkin kierto sisempänä veneenä. Ei voi muuta kuin ihalla Fredan rauhallista työskentelyä Charlotan keulagastina. Charlotalla hyvä speed merkin jälkeen, ehkä hieman matalemmasta kurssista johtuen. Merkin jälkeen ajaudutaan radan oikeaan laitaan, koska vahdimme Charlottaa. Tarkoitus oli muuten mennä jälleen vasempaan pienempiin aaltoihin.
12:39: Upeeta kuvaa Albinista FIN-279 meidän takana yläpuolella. Pääsivät aika lähelle ennenkuin vendasivat pakkituulesta pois.
13:30: Ollaan jääty Charlotasta. Ehkä meillä ei ole tarpeeksi purjepinta-alaa tähän isompaan aallokkoon. Ollaan myös ajettu korkeampaa kurssia ja Charlotta ehkä enemmän vauhtia hieman matalemmalla kurssilla. Vendataan styyralle, kun ei ihan näytä meno toimivan paaralla.
13:55: Kohtaaminen Albinin kanssa.
14:30: Aletaan varmaan olemaan leikkarilla, joten vendataan paaralle kohti merkkiä.
15:00: Charlotta menee keulan ohi ja vendaa meidän yläpuolella kohti merkkiä.
16:00: Tullaan ylämerkille hieman Charlotan jälkeen. Samalla merkille tulee styyralla yksi Albin, jota väistämme. Merkin jälkeen lähdemme toiselle ylämerkille (koska ratana inner loop yhdellä loopilla, jolloin ylämerkkejä viimeisellä kierroksella on kaksi).
17:15: Kierretään ns. toinen ylämerkki ja nostetaan spinnu. Sitten jahtaamaan Charlottaa.
18:35: Ajamme sen verran alas, että tuuli alkaa jo olla väärältä puolelta, mutta emme kuitenkaan haluta ihan jiipata ihan vielä. Nostamme tästä syystä hieman kurssia, joka pakottaa viereisen Albinin myös jiippaamaan.
19:04: Charlotta jiippaa ja mekin teemme jiipin kohti merkkiä.
20:07: Charlotta droppaa spinnun, joka saa meidätkin droppaamaan sen. Olimme ajatelleet että viimeisen pätkän alamerkiltä maaliin voisi mahdollisesti ajaa spinnulla, mutta luotamme Charlotassa tehtyyn päätelmään tästä.
21:20: Maali.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Post by harald »

Huomatkaa sitten että näissä videoissa voi raahata kuvaa 360 ° näkymässä.

Meillä tuon 07:00 jälkeen hajosi tuulen puoleinen barberi, niin se lenss meni meiltä sen väliaikaisessa korjaamisessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HELSINKI REGATTA FOR KEELBOATS 2023

Post by Cage »

Lähtö 5 ja viimeikseksi purjehduksi jäänyt lähtö löytyy täältä: https://youtu.be/hYpJqpcnc-o. Tämän jälkeen lopputulokset olivat ns. selvillä, joten veneet lähtivät satamaan. Vaikka olisi ollut hieno purjehtia vielä yksi lähtö, niin se ei ole ns. taktisesti järkevää sekä lisäksi tässä kelissä on turha stressata kalustoa enempää kuin pakollista.

Kommentit
00:00: n. 2 min lähtöön ja jälleen purjehdimme viivalta poispäin veneen päässä.
00:42: Teemme ajoitetun käännöksen kohti lähtöviivaa.
01:35: Meidän takana ja alapuolella oleva Albin Express lähtee nostattamaan meitä. Yritämme huutamalla selittää heille ettei heillä ole peittoa.
01:57: Lähtö. Strategiana meillä on jälleen lähteä radan vasempaan laitaan hakemaan pienempiä aaltoja. Lähtö on hyvä ja meillä on vapaat tuuleet toteuttaa strategiaa. Subbota ja Charlotta on alempana viivalla. Kryssi kulkee hyvin. Subbota tekee vendan paaralle 03:52 ja menee meidän takaa.
04:20: Charlotta vendaa paaralle, samoin edempänä oleva Albin, joka joutuu myös väistämään meitä perän kautta. Hienoa lähikuvaa actionista.
05:00: Ollaan leikkarilla ja tehdään myös venda paaralle ylimpänä veneenä.
05:30: Lähesytään merkkiä. Annamme suosiolla tilaa alapuolella edessä olevalle Albinille, ettei tule mitään turhaa erikoistilannetta. Ei ole tarvetta ajaa agressiivisesti, koska olemme saaneet tehtyä turvallisen johdon omassa luokassa. Syynä tähän on varmasti iso shifti, koska meidän ei tarvitse tehdä jiippiä myötätuuliosuudella. Jälkiviisaana olisi ehkä voinut vaan mennä omaa kurssia, mutta nyt en muista oliko Albinilla tilaa tehdä venda.
06:00: Venda ylämerkin ympäri ja spinnu ylös.
07:50: Alamme lähestymään alamerkkiä. Ollaan sen verran lähellä alamerkkiä jo, että otetaan spinnupuomi pois ennen spinnun droppia. Nämä on näitä erikoistilanteita, joita olisi hyvä harjoitella joskus. Nyt ei ehditä saamaan spinnupuomia puomipussiin, ennenkuin pitää laskea spinnu ja puomi jää kannelle heilumaan.
08:50: Jiippi merkkiä kohti. Albin FIN-279 haistaa meidän pitkäksi menevän käännöksen ja nostaa meidän ja merkin väliin, kuittaa meidät ja me jäämme heidän paskoihinsa.
10:33: Spinnupuomi saatu puomipussiin ja teemme vendan pois paskoista ja jälleen vasempaan laitaan pienempiä aaltoja hakemaan. Tarkoitus oli myös kiristää keulapurjeen falli vendassa, mutta tässä kelissä ei aina kaikki mene niinkuin suunniteltu, joten teemme sen vendan jälkeen nostamalla hieman tuuleen, jotta saadaan painetta pois keulapurjeesta.
12:00: Vendataan paaralle, varmaankin siksi että minimoidaan riskit ja siirrytään laidasta lähemmäksi merkkiä.
13:20: Venda styyralle, koska olemme leikkarilla.
14:10: Ylämerkki lähestyy, joka kierretään 14:30 ja suunnataan kohti toista ylämerkkiä (ratana on inner loop yhdellä kierroksella, jolloin viimeisellä kierroksella kierretään kaksi ylämerkkiä).
15:30: Lähestymme toista ylämerkkiä, jonka kierrämme 15:45. Päätämme olla nostamatta spinnun, koska meillä on aika paljon kaulaa Charlottaan. Minimoimme siis riskin sekä kalusterikosta että härdellistä. Charlotta pääsee luultavasti täyden isonsa avulla hieman lähemmäksi myötätuuliosuudella, mutta vahdimme heitä ja sitä, nouseeko siellä spinnu. Jos nousisi, niin mekin nostaisimme. Sitten akku loppui kamerasta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply