yanmar 1 gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: yanmar 1 gm

Post by Panu »

Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm Ainakaan mustaa rautaa alkuperäinen osa ei ole, koska magneetti ei ota siihen kiinni.
Tervehdys

Rautametallien magneettisuus on kiinni sen kiderakenteesta ja seosaineista, kuten jo aiemmassa vastauksessa totesin.
Toisaalta myös valurautojen magneettiset ominaisuudet ovat myös varsin huonot, ei toki yhtä huonot kuin austeniittisella rosterilla.
Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm ...Vähän samanlainen ruostuminen oli kyseessä, kun aikanaan kalastusta harrastavana nuorukaisena opin kantapään kautta, että ruostumaton teräskin voi ruostua. Ostin nimittäin RST savustuslaatikon, jota tuli puhdistettua sen verran laiskasti, että pohja ruostui puhki pohjalle kertyneen suolaisen rasvan yms.johdosta.
Tarina kertoo, että Vuosaaren venekerhon savustuspöntön ns. rasvapelti ruostui joka kausi puhki, kun se oli kovassa käytössä altistunut kloridi atmosfäärille korkeissa lämpötilaoissa. Näin siis kävi joka vuosi, kunnes eräs menetelmämies eräästä ruostumattomia ja haponkestäviä osia ja tuotteita valmistavasta yrityksestä teki ko. rasvapellin Inconellista. Ja Inconel rasvapelti se sitten kesti ruostumatta vuosia. Joku äityi lopulta kehumaan että: "onpas hyvin tehty pelti, kun vieläkään se ei ole ruostunut." lausahduksen tekijä tosin ei ymmärtänyt ettei kyse ollut tekijän hyvästä ammattitaidosta pokata peltiä, vaan mistä materiaalista tehtyä peltiä pokattiin. Rosteri häviää Inconellille korroosion kestossä "hands down" / "no contest" tyyliin.
Lanccu wrote: Thu Jan 11, 2024 16:57 pm Ai niin, kysyin osan valmistusta paikallisesta oppilaitoksesta, joka tekee metalli- hitsaus yms. töitä oppilastyönä. On heille liian vaikea osa valmistaa.
Valitettavasti kokemasi kuuluu "taudin kuvaan", missä amiksen oppilaat ovat tyypillisesti vain "valvotussa päivähoidossa eivätkä opiskekemassa ammattiin". Ja jos olet toista mieltä, niin joudut perusteellisesti perustelemaan kantasi.

Itse teetin Feneeseen uimaportaat eräällä aikuiskoulutuskeskuksessa oppilastyönä. Kuvan mukainen siis piti tulla, mutta lopulta ei sitten ollut lähelläkään. Esim. portaan jalkojen kiinnitys pulttien risti mitat erosivat toisistaa yli 3 cm eivätkä siten osuneet edes valmiisiin reikiin. Käsin ei portaita saanut taivutettua niin, että pultit olis osuneet kohdilleen. Lähetin portaat takaisin, kun jalkojen (kuvan mukaan) pyöreät vastin levyt peräpeiliin olivat nelikanttiset ja liki salmiakin muotoiset ja jokaisen jalan levy vielä erilainen...!

Lopulta aikkari sai tehtyä portaat jotka ovat nyt olleet jo feneessä kiinni yli 20 v, ja ovat myös kuvan mukaiset. Tosin nämä portaat tekikin opettaja itse.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Lanccu
alokas
Posts: 7
Joined: Mon Nov 13, 2023 15:03 pm
Vene: s/y Bajan

Re: yanmar 1 gm

Post by Lanccu »

Pakokäyrä on nyt asennusta vaille valmis, tässä kertomusta miten:

Upotin käyrän pariksi päiväksi sitruunahappoon, jotta näkisin, missä ongelma (syöpymät) ovat. Sisäputken sisäpinta oli syöpynyt aika rajusti kohdista, joihin karsta oli kertynyt:

Image

Eli tämän käyrän tuhoaa karsta, johon ilmeisesti merivesikin ehkä roiskuu. Putkien väli, jossa karstaa ei luonnollisestui ole, ja mihin roiskuu ainoastaan merivettä, oli uudenveroisessa kunnossa:

Image

Tämä kuva on otettu sen jälkeen, kun sisäputki on irrotettu. Irrotus tapahtui ns. vingulla hiomalla hitsaussauma pois. Marteliuksen nettikaupasta löytyi 32x1,2mm rosterikäyrä. Alkuperäinen oli halkaisijaltaan millin paksumpaa putkea, lisäksi taivutussäde oli ainakin omissa mittauksissa loivempi kuin tässä Marteliuksen valmisversiossa.

https://martelius.com/j-bend-32x1-2mm-aisi304-stainless

Käytännössä tuosta käyrästä leikattu pätkä sopii todella hyvin paikalleen.

Image

Tuttu rosterihitsari hitsasi tuon paikalleen, putkeen lyötiin ensin alkuperäistä vastaava "klommo" pienen vesiputken kohdalle. Hitsarilla oli myös asiaankuuluvaa rosterihitsaussauman peittausainetta, jolla sauma lopuksi käsiteltiin. Tietysti parempi versio olisi ollut AISI 316 eli haponkestävä, mutta suurella todennäköisyydellä alkuperäinenkin on vain ruostumatonta. Ostin Etrasta porakoneeseen kiinnitettävän 30mm pyöröharjan, johon hitsasin pienen jatkon. Tällä kun putsaa karstat pois aina kauden päätteeksi, pitäisi osan eliniän parantua huomattavasti.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: yanmar 1 gm

Post by harald »

Tämä oli hyvää tutkimusta kiitos siitä. Veditte varmaa laipan suoraksi samalla? Onko vaikeaa saada tuollainen sauma tiiviiksi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lanccu
alokas
Posts: 7
Joined: Mon Nov 13, 2023 15:03 pm
Vene: s/y Bajan

Re: yanmar 1 gm

Post by Lanccu »

Kyllä tuota laipan pintaa hieman pyyhkäistiin suoremmaksi. Jos tarkoitat tuota hitsaussauman pitävyyttä, niin kaipa se on ihan hitsarista kiinni, millaisen sauman saa tehtyä. Tässä kohtaa ei ollut epäselvyyksiä, kyseessä kaveri joka tekee erikoishitsauksia ammatikseen.

Image
Post Reply