Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Ari »

Oli vajaat neljä viikkoa sitten ohjelmassa maston kaato ja sitä ennen mietin, että pitää etukäteen ottaa rutkasti tarkkoja valokuvia kaikista takiloinnin eri yksityiskohdista, samoin videoita ja kuvia, miten eri kohdat purettiin ja missä järjestyksessä. Näin olisi selvempää kevällä, mitä pitää tehdä. Manailen tässä nyt sitä, että kuvaus tietenkin unohtui.

Kysymys: Olisiko kenelläkään itselle kuvin dokumentoituna Finn Express 83:n takiloinnin eri kohtia?

Pähkäilen, että en varmasti saa omin neuvoin vantteja, puomia, haruksia, skuuttia, köysiä jne. paikoilleen, toimivasti ja turvallisesti. Jonkin verran on erilaisia yleiskuvia, mutta niistä ei näy kunnolla kriittisiä yksityiskohtia. Riskinä, että menee arvailuksi, miten jokin on ollut asennettuna.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by harald »

Tuo on loppujen lopuksi niin yksinkertainen laitos että kovinkaan väärin ei voi mennä. Ethän irrottanut jokaista plokia, vanttiruuvia, sokkaa ja köyttä ja ethän laitannut niitä yhteen laatikkoon? :)

Minulla on tapana aina laittaa sokka takaisin samaan paikkaan. Vanttiruuvit jää kannelle, en halua raahata niitä pitkin plaania. Näin minun ei tarvitse miettiä että mikä menee mihinkin ja missä ko. sokka/rikipultti/ploki/sakkeli jne ovat.

Laiskuus on hyve tässä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Cage »

Kunhan muistaa laittaa päävantit taaempiin rustirautoihin ja sisävantit etummaisiin, niin ei tosiaan paljoa voi mennä väärin. Muistan tuskan ensimmäiseltä vuodelta, kun jotain kuvia olin ottanut, mutta en tarpeeksi. Juokseva riki tulee mielestäni vähän ns. itsestään, eli tulee mastosta ulos jommalle kummalle puolelle ja siitä sitten vaan tihrustelemaan mikä ohjurikehrä kannessa näyttää järkevältä niin että sitten jatkokin menee järkevämmin vinssinvapauttajille jne. Sinäänsä ei ihan standardia setuppia varmaan enää löydy yli 40v veneestä, koska eiköhän vähän jokaiseen veneeseen sinä aikana ole tehty jotain omia virityksiä.

Kun keväällä nostat maston pystyyn, niin kannattaa tehdä rikin trimmaus, koska ei ole taetta siitä että edellinen omistaja sen on tehnyt. Kun riki on trimmattu, niin sen jälkeen kannattaa mitata työntömitalla vanttiruuvien pulttien välissä oleva mitta ja kirjata muistiin. Syksyllä sitten löysää ensiksi sisävantit esim. 10x0,5 kierrosta (tämä riittää meillä ainakin todella hyvin) ja irrottaa vantit kannesta ja kiinni teipillä mastoon (ettei vaan irtoa yläosasta ja vantti tipu mereen). Sen jälkeen löysää päävantteja riittävästi (meillä 30x0,5 kierrosta) niin että riki on riittävän löysä niin että vanttiruuvin pultin saa irrotettua, mutta niin että masto vielä pysyy pystyssä. Nämä voi tehdä jo omalla laituripaikalla ja sen jälkeen ajaa mastokraanalle. Jos tuntuu hurjalta, niin löysää sitten vasta mastokraanalla päävantit kun on jo ns. varmistus kraanan kautta. Kun muistaa (ja kirjaa) kuinka paljon vantteja on löysännyt, niin sen jälkeen keväällä on helppo saada viime kesän trimmi takaisin, sen kun pistää maston paikoilleen ja vääntää vanttiruuveja sen verran mitä syksyllä löysäsi.

Itse jätin aikaisemmin myös vanttiruuvit kannelle, mutta alkoi hirvittämään niiden keräämä määrä roskaa. Viime talvena otin irti ja iskin ultraäänipesuriin, jonka jälkeen lisäsin vanttiruuviöljyä. Ajattelin tehdä saman tänä talvena. Kieli keskellä suuta ja tarkasti kirjaten pitää jälleen pitää huolta paljonko ruuveja silloin ruuvailee, niin että ruuvit on oikealla paikalla ja oikealla määrällä kierteitä kevättä varten.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Cage »

Rikin trimmaukseen yleisesti käytetty ohje löytyy Seldéniltä: https://support.seldenmast.com/files/16 ... -540-E.pdf. Hieman hankala kun pitäisi mitata myös peräharuksen venymää, mutta tuolla folding rulella olen trimmannut niin että meillä päävantit taitaa olla jossain 15-20% venymällä murtolujuudesta. Jos päävantti löystyy leen puolella, niin sitten vantit on liian löysällä.

Maston suoruuden mittaaminen on sitten taas oma asia. Olen ratkaissut asian niin että hinaan Bilteman metallisen 30m mittanauhaan nostimella toppiin ja sitten mittailen rusteihin ja istumalaatikon ulkokulmiin takana. Siinä joutuu sitten tekemään vähän arvailua, koska näissä meidän veneissä rustirautojen paikat voi olla vähän sinnepäin veneen molemmin puolin, jolloin niistä ei saa välttämättä ihan oikeaa kuvaa. Siksi tarkistusmittaan istumalaatikon takakulmaan, mikä sekään ei ole mikään tarkka paikka. Sit kun mitat puhuu jotenkin samaa tai heittää eri suuntiin "sopivasti", niin luotan siihen että masto on aika suorassa veneeseen nähden. Lisäksi tihrustan mastouraa pitkin ja siinä on hyvä huomata että jo silmää vaihtamalla saattaa masto näyttää kääntyvän eri suuntaan kun silmä vähän eri kohdassa. Se on siis tarkkaa puuhaa ja taas joutuu jossain vaiheessa tyytymään ns. riittävän hyvään arvaukseen.

Näistä syistä rikiä ei tee mieli trimmata uusiksi joka vuosi ja siksi edellisen vuoden trimmit on hyvä löytää tuossa aikaisemmassa postauksessa mainitulla tavalla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Ari »

Kiitoksia jälleen arvokkaista vinkeistä!

Eiköhän tosiaan homma suju keväällä melkein päättelemällä. Kotisatamassa on taatusti apuja saatavissa, vaikkei tietääkseni ole muita FE83-veneitä.

Vanttiruuvit jätin pressun hyvin suojaamalle kannelle. En hoksannut laskea purkaessa kierrosten määrää tai mitata työntömitalla pulttien välejä. Vanttivaijerit ovat kajuutassa "koilattuina" saalinkeineen.

Köydet ovat maston ympäri kiedottuina, paitsi tietty rullagenuan ja skuutin köydet. Masto ja puomi ovat seuran "mastokatoksessa", jonka korkealla oleville vapaille kannattimille oli melko rankka hilata masto pojan kanssa. Pitää muistaa pian käydä varmistamassa, että mastoura tuli alaspäin ja vetää Furlexin ympärille elmukelmua jättäen kondenssivedelle hyvän valuma-aukon.
Last edited by Ari on Tue Nov 07, 2023 19:10 pm, edited 1 time in total.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by harald »

Minulla vantit, nostimet ja kaikki on mastossa. Ainoastaan spriidarit irrotan (windex+tuulianturi tietty), kuusi sokkaa.

Mittaa ennen maston nostoa onko ylävantit yhtä pitkia, viemällä ne mastonjalan viereen. Jos ovat, maston suoruuden voi melko varmasti saada kohdalleen säätämällä ylävanttien vanttiruuvit niin että ovat yhtä kaukana paapuuri/styyrpuuri.

Meillä on 25% maksimista rikin kireys. Viime vuosina olen vain kiristänyt tiettyyn mm-arvoon vanttiruuvissa, pitää tarkistusmitata joskus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Panu »

Ari wrote: Mon Nov 06, 2023 23:33 pm ....Näin olisi selvempää kevällä, mitä pitää tehdä. Manailen tässä nyt sitä, että kuvaus tietenkin unohtui.
Tervehdys

Kopioimalla vanhan, et opi mikä vaikuttaa mihinkin ja etenkään miksi ja milloin siitä olisi iloa ja hyötyä. Edelleen hyvä perussääntö on, että mastoa trimmataan niin, että purjeet näyttävät hyviltä, ei päin vastoin. #-o [-X :idea:
Ari wrote: Mon Nov 06, 2023 23:33 pm Kysymys: Olisiko kenelläkään itselle kuvin dokumentoituna Finn Express 83:n takiloinnin eri kohtia?
Katso Annelin albumia, sieltä löytyy maston / rikin trimmiohjeita skannattuina (lue pelastettuna jälkipolville) WB-sails news lehdestä :D .
Ari wrote: Mon Nov 06, 2023 23:33 pm Pähkäilen, että en varmasti saa omin neuvoin vantteja, puomia, haruksia, skuuttia, köysiä jne. paikoilleen, toimivasti ja turvallisesti. Jonkin verran on erilaisia yleiskuvia, mutta niistä ei näy kunnolla kriittisiä yksityiskohtia. Riskinä, että menee arvailuksi, miten jokin on ollut asennettuna.
Kilauta kaverille (siis minulle) keväällä kun olet nostamassa / nostanut jo maston, niin voisin käydä kädestä pitäen sinulle opettamassa mastontrimmin askelmerkit. Varaa tuohon aikaa sen verran, että ehditään käydä merellä kokeilemassa miltä seilit sitten näyttää... 8) ?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Cage »

Ehdottaisin etenkin nyt kun vene on teille uusi, että ottaisit vanttiruuvit irti ja kotiin. Sitten kunnon puhdistus niille (harjalla tai vaikka ultraäänipesurilla) ja sen jälkeen kierteiden kunnon tarkistus. Voihan se olla että teidän veneessä on ihan alkuperäiset vanttiruuvit ja olen nähnyt tapauksen, jossa about saman ikäisissä vanttiruuveissa pulttiosan kierteet olivat kulumasta ohentuneet huomattavasti alkuperäiseen nähden, joka tietysti heikentää vanttiruuvin kestävyyttä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Ari
kokelas
Posts: 73
Joined: Fri Oct 06, 2023 23:08 pm
Location: Helsinki
Vene: Irene

Re: Keltanokan murhe - ei tullut dokumentoitua takilointia

Post by Ari »

Cage wrote: Fri Nov 10, 2023 09:42 am Ehdottaisin etenkin nyt kun vene on teille uusi, että ottaisit vanttiruuvit irti ja kotiin. Sitten kunnon puhdistus niille (harjalla tai vaikka ultraäänipesurilla) ja sen jälkeen kierteiden kunnon tarkistus. Voihan se olla että teidän veneessä on ihan alkuperäiset vanttiruuvit ja olen nähnyt tapauksen, jossa about saman ikäisissä vanttiruuveissa pulttiosan kierteet olivat kulumasta ohentuneet huomattavasti alkuperäiseen nähden, joka tietysti heikentää vanttiruuvin kestävyyttä.
Hyvä vinkki, kiitos! Pitää viikonloppuna muutenkin veneellä touhuillessa ottaa vanttiruuvit irti. En tosin usko, että ne ovat alkuperäisiä, sillä niiden kierteet vaikuttivat purkuvaiheessa varsin jämäköiltä ja visuaalisesti vanttiruuvit näyttävät siisteiltä. Silti, mistä sen tietää, ja nyt on paras aika varmistaa näiden kunto. Vanhat hammasharjat saavat vaihteeksi käyttöä.
Irene - FIN-12209 - OHA 5271 - 230183040 - +358 40 513 8605
Post Reply