HLKK 2023-09-06 R11

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

HLKK 2023-09-06 R11

Post by Cage »

Hauska kisa eilen, vaikka tuuli oli hyvin shiftailevaa. Aluksi vähän jännitti miten lähtö tulee menemään kun tuulta olisi kuitenkin jonkun verran, tilaa olisi vähän ja epäilin että lähdettäisiin Melkin kiertoon, jolloin lähtö aivan varmasti olisi myötätuuleen paaralla. Olin mielessäni miettinyt kaksi vaihtoehtoista lähtöstrategiaa, joissa molemmissa oli omat riskinsä. Lautakunta valitsi kuitenkin radan 5 punaisella lipulla, joka heitti molemmat lähtöstrategiat samantien romukoppaan. Tuli vielä kiire lähtöönkin, kun spinnuharjoittelu ennen lähtöä vei meidät vähän kauas lähtöviivasta. Loppujen lopuksi kohtalainen lähtö, eli nostettiin melkein viivaa pitkin vihreältä lipun suuntaan ja tilaa oli ihan hyvin. Harmittavasti vaan jäätiin jonkun verran ylempänä olevien peittoon ja Subbota otti hyvän lähdön alempana viivaa lähellä vihreää ja sai näin paremmat tuulet.

Laitan tarkemman kuvauksen jälleen kun video on kasassa. Tämän viikon video myöhästyy, pitää katsoa koska ehdin sen editoimaan. Meillä oli kuitenkin hyvää kamppailua Subbotan kanssa useaan otteeseen. Kauden aikana on ollut hyvää skabaa Subbotan kanssa lähes joka viikko ja se on ehdottomasti ollut tämän kauden suola, joten kiitos Alexille miehistöineen siitä! Syyskaudella tuulet olivat sen verran kevyitä ettei oikein feneellä pysynyt mitään Minnamaria ja Lucky Too:ta vastaan. Tai sitten ei vaan osattu. Minnamarissa taitaa olla uudet seilit, joten kyllähän nekin uutta vauhtia varmasti ovat tuoneet.

Ilo oli myös nähdä Seila radalla eilen. Hyvin näytti Seilallakin kulkevan ja puhtaammalla pohjalla olisi kulkenut vieläkin paremmin. Ja jestas että Seila on hienossa kunnossa, näyttää ihan siltä että olisi uutta tuotantoa. Otan mielellään vastaan vinkit siitä miten veneen saa noin valkoiseksi.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 2023-09-06 R11

Post by olpalon »

Paistopisteen kautta veneelle tekemään valmisteluja odottelemaan FE-Mikkoa, Fuugan kipparia Erkkaa ja nuorta perämiestä Oskaria. Lähtöön puksutellassa vähän naruja tutuksi ja yleistä höpinää trimmeistä yms jne. Lähtöalueella taas summittaista pyörimistä ja arpomista, kummalle puolelle spinnu nostetaan. Paukun aikoihin oltiin ihan kohtuullisesti viivalla Sans Rivalin ja joidenkin muiden (Seila, hopotti? ) alla. Tiivistettiin vähän yläpuolen venevälejä ja saatiin kaiketi tilaa niin, että kun spinnu oli vetämässä niin veneitä oli jopa meidän perässä. Hyvää Finnrating takatuulta riitti vielä tässä vaiheessa. Erkka hoiti spinnuttelut löhes ammattihenkilön tyylillä ilman mitään hässäkkää. Orkkupalloa lähestyttäessä otettiin takatuulipurje alas konservatiivisesti ja aika ylhäältä, joten Sans Rivalille ja Pikku Myylle oli jätettävä merkkitilaa. Saatiin kuitenkin veivattua käännöksessä itsemme Pikku Myyn yläpuolelle. Sans Rival ajoi yläpuolelta ohi, eikä lähdetty isommin nostattelemaan, vaikka kyseiselle veneelle se on aika tuttua hommaa. Seila oli myöskin lähietäisyydellä hiukan yläpuolella ekalle vihreällä tultaessa. Siihen päättyi aika lailla järkevät tuulet. Ajettiin keskelle selkää aivan kammotuulessa ja sitä jatkui koko kryssin ajan. Race qs:n träkki on surullista katsottavaa. Näytti siltä, että olimme koko ajan laskevassa shiftissä. "Ylämerkillä" jouduimme tekemään vielä ylimääräisen vendan styyrapaaran takia ja siinäkin paloi aikaa. Spinnua ylös ja sitten nuorta perämiestä puikkoihin. Loppumatka olikin sitten lähinnä isompien väistelyä, 1 kpl mexican takedown ja tyyntyvässä illassa suorituskyvyttömyyden ihmettelyä. Tuore miehistö toimi lähes kuin se kuuluisa junan hissi, illan tuuli ei vaan taaskaan suosinut varustamon näkemystä järkevästä purjekerrasta, jolla saavutetaan suuria voittoja koko kauden ajan. PikkuGtasurilla saatiin kuitenkin laskettu aika sellaiseksi, että pökäsijoilta vältyttiin. Kolmilukutasuria ei sitten tänäkään kautena nähty. Kiitokset kaikille ja yms. jne.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-09-06 R11

Post by Cage »

Ekalla kierroksella tuuli kyllä pääsi yllättämään keveydellään vihreältä lähtöpoijulle. Meillä oli ekalla kieroksella G3, koska ennen starttia oli varsin hyvää tuulta. Siinä sitten yritettiin kryssiä ja hakea tuulia kun Subbota puuskutti menemään G1:llään ja meni ohi. Kun spinnu nousi uudelleen toiselle kierrokselle, niin sitten tämän miehistökokoonpanon ensimmäinen keulapurjevaihto (asia mitä nyt ei muutenkaan ole oikein harjoiteltu millään kokoonpanolla), joka sujui mallikkaasti.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
ErkkaH
alokas
Posts: 9
Joined: Thu Jan 21, 2010 22:06 pm

Re: HLKK 2023-09-06 R11

Post by ErkkaH »

Kiva kisa oli taas! Pääsin ensimmäistä kertaa purjehtimaan FE83:ta 16 vuotta ekan foorumiviestini jälkeen :) Kiitoksia Ollille ja Mikolle. Gastien työskentelyolosuhteet, veneen ilmapiiri ja varustamon kustantamat tarjoilut olivat mahtavat. Kisan tärkeimmät tapahtumat tulikin jo aiemmissa viesteissä raportoitua, niin tässä nyt vain muutama ensikertalaisen havainto:
- veneessä suunnilleen kaikki säätököydet taisi olla 6mm köysiä. Ohuiden köysien käsittely oli todella paljon kivampaa ja nopeampaa kuin oman veneen 10mm köysien.
- isopurje tuntui vaativan ihan älyttömästi twistiä (takaliikin ylimpien lankojen perusteella). Tuo tuntui/näytti tosi oudolta, mistähän johtuu? Purje ei mielestäni ollut mitenkään erikoisen syvän näköinen, vaan näytti ihan hyvältä.
- Kiertävänä gastina voisi herättää hilpeyttä tulemalla veneeseen oman tarrakirjoittimen kanssa. Mutta auttaa kyllä todella paljon, jos jokaisella lukolla on selkeästi luettavat ja oikeat merkinnät :)
- Sisä/ulkoskuutteja olisi kiva kokeilla omallakin veneellä
Erkka / Fuuga (Finngulf 28)
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-09-06 R11

Post by Cage »

Noniin, vihdoin oli aikaa editoida video kasaan ja kirjoittaa kommentteja. Tästä näkee miten hienoa samanlaisten veneiden kesken on skabata ja toimikoon tämä pätkä nyt inspiraationa kullekin venekunnalle hankkimaan se miehistö hyvissä ajoin ennen seuraavan kauden alkua, niin että saadaan lisää tätä herkkua ja lisää hauskoja kamppailuja ensi vuonna.

Video löytyy täältä: https://youtu.be/5u0nXXoQ7ks ja on jälleen 360 asteen video, eli kuvaa voi käännellä haluamansa mukaan hiirellä/sormella.

Meillä keulassa G3, koska kisa-alueelle tultaessa todettiin että se oli siihen tuuleen oikea valinta, vaikka ennuste oli siinä kiikun kaakun G1/G3 välillä.

Kommentit videoon:
00:00: 2 min lähtöön. En enää muista sen tarkemmin, mutta kuten tuolla yllä olen kommentoinut, niin joku vähän ad-hoc ratkaisu se oli. Ollaan liian aikaisessa, joten kulutetaan aikaa jiippailemalla, nostamalla viivaa pitkin ja poistamalla painetta purjeista löysäämällä skuutteja.
02:00: Lähtö.
03:17: Klunga peittää meitä, joten ajatus siitä että jiippaisi vapaisiin tuuliin. Ei kuitenkaan tehdä sitä, koska tulisi tiukka tilanne styyraveneiden kanssa. Ajetaan kuitenkin hieman alaspäin, jolloin takana olevat veneet ei enää peitä meitä. Minnamari ja Lucky Too menee menojaan heille sopivissa tuulissa. Leikataan polaarien mukaista tuulikulmaa.
04:12: Ollaan leikattu niin ylös että pitää jiipata päästäksemme merkille. Saadaan lisää tuulta myös. Jiippi 04:59. 05:50 tutkaillaan H-veneen liikkeitä. Varmasti hakivat sisäpaikkaa merkille ja tuulen puolen sijaintia seuraavalle legille.
06:24: Lähestytään styyralla olevaa merkkinä toimivaa eteläviittaa. Tehdään jiippi ennen merkkiä ja ajatuksella että voidaan merkin jälkeen hakea tuulen puolen paikka H-veneeseen nähden. Merkin jälkeen kamppailua H-veneen kanssa heidän yrittäessä nostaa meidän tuulen puolelle.
09:00: Ollaan saavutettu edessä olevaa Subbotaa, joka alkaa puolustaa paikkaansa.
10:40: Subbotan ja H-veneen välissä. Molempia vahdittava. Haluttaisiin olla Subbotan paaran puolella, niin että saatais sisäpaikka paaralla olevalle merkille. Hieman haastavaa, koska merkille vielä matkaa ja meillä nopeampi vauhti, eli ajauduttaisiin hyvin luultavasti Subbotan peittoon ennen merkkiä.
11:00: Lähdetään hyökkään Subbotaa vastaan nostamalla heidän tuulen puolelle.
11:54: Onnistutaan peittään Subbota niin että mennään vauhdilla ohi. Kivaa sinäänsä, mutta tarkoittaa sisäpaikkaa Subbotalle, kun ei kuitenkaan päästä Subbotan peitosta eroon.
12:50: Lähestytään merkkiä. Kuten näkyy, niin H-vene valitsi taktisesti paremman paikan ja sai sisäpaikan Subbotaan nähden. Subbotalla ongelmia merkillä ja ajaudumme liian pitkälle merkistä ennen jiippiä ja nostoa seuraavalle merkille.
14:05: Jiippi ja merkinkierto. Yritetään nostaa Subbotan tuulen puolelle, mutta Subbota vastaa. Lopputuloksena kamppailemme Subbotan kanssa hyvin lähekkäin. Heillä keulassa G1 (en huomannut vielä silloin) ja meillä G3. Tuuli sen verran keventynyt, että G1 pitäisi mun mielestä olla parempi purje, mutta yllättävän hyvin pysytään G3:lla mukana kyydissä. Ajauduimme myös hieman turhan lähelle, koska minulla oli se kuva että seuraavalle merkille olisi tiukka kryssikulma. Subbota on paremmin kartalla ja jättää oikeutetusti reagoimatta meidän nostatteluun ja suunsoittoon. Jos olisin ollut hieman paremmin kartalla seuraavan merkin sijainnista ja tuulikulmasta, niin uskon että olisimme varmasti koukanneet hieman kauempaa Subbotan alta heti siinä vaiheessa kun he nostivat meidän tuulen puolelle.
15:48: Alamme jäämään Subbotan paskoihin ja muutenkin oli aika selvää ettei tuosta positiosta oikein mitään hyvää tule seuraamaan. Päätimme ottaa etäisyyttä Subbotaan laskemalla hieman leehen, josta meillä kuitenkin varaa nostaa takaisin merkkiä kohden, koska TWA oli n. 55 asteen paikkeilla. Tämä onnistui yllättävän hyvin ja 17:10 lähdetään nostaan itsemme merkin ja Subbotan väliin.
17:55: Lähestymme paaralle jätettävää merkkiä, joka kierretään 18:12. Ei haluta ajatutua lähelle pohjoisrantaa vaan parempiin tuuliin ulommas, niin tehdään venda.
18:48: Tuuli hetkellisesti ollut niin kevyttä että G3 oli liian vähän ja H-vene päässyt meidän lähelle yläpuolella. Joudutaan tekemään venda väistääksemme karikkoa. H-vene tekee myös vendan ja asettaa meidät paskoihinsa.
20:18: Venda takas styyralle. Tuuli vain tyyntyy ja G3 keulalla tekee etenemisestä jo vähän tahmaista. 20:50 Subbotan keulan edestä, mutta Subbota G1:sellä saavuttanut huomattavasti.
21:08: Subbota käy jo kurkkaamassa uhkaavast meidän takana ja vendaa pois.
21:15: Venda paaralle ns. ajoissa että päästään selkeästi styyralla merkille ja mahdollisesti saadaan hyötyä lähempänä vendaaviin nähden. Myös otetaan etäisyyttä Minnamariin ja Lucky Too:hon, ettei jäädä niiden spinnujen peittoon kevyessä tuulessa.
21:30: Joudutaan väistään styyralla tulevaa Subbotaa, joka kääntää myös paaralle 22:07.
22:12: Venda styyralle kohti merkkiä. Subbota menee keulan edestä ja vendaa tuulen puolella. Olaan Subbotan paskoissa ja joudutaan lopuksi piinaan merkille, joka kierretään 23:50. Spinnu ylös ja Subbotaa jahtaamaan.
24:55: Subbota jiippaa paaralle keskemmälle selkää. Me jatkamme styyralla lähemmäksi etelärantaa parempien tuulien toivossa. Aletaan myös valmisteleen purjeen vaihtoa G3->G1, johon on hyvin aikaa spinnuttelun aikana.
25:50: Jiipataan paaralle polaarien mukaan.
26:10: Ollaan kuumemman kulman ja ehkä vähän paremman tuulen voimin livuttu Subbotasta ohi. Subbota kuitenkin lähestyy ja pääsee vuorostaan hiukan meidän edelle.
28:36: Tuuli niin suoraa takaa että jiipataan styyralle ennen Subbotaa, jotta ei tule SB-BB tilannetta heidän kanssaan, mikäli he jiippaisivat ennen meitä.
30:10: Kierretään styyralle jäävä merkki.
30:30: Ollaan saatu Subbota jätettyä perään ja Subbota on nostanut meidän tuulen puolelle. Lähestytään merkkiä ja syntyy lennosta idea jiipata ennen merkkiä ajatuksena se että voidaan pidempään mennä spinnulla kun valmiiks jiipattu ja spinnun puomi voidaan ottaa alas vasta merkin jälkeen. Päätös tulee liian myöhään ja aiheuttaa pienen hässäkän 31:30 alkaen. Tuulen puolen spinnuskuutti oli sotkussa eikä päässyt liukumaan, joten lopputuloksena spinnu vähän eksoottisessa paikassa. Spinnuskuutit puretaan pois kannelta sotkemasta, kun ei spinnua enää tarvita kisan aikana. Subbota onneksi tarpeeksi takana ettei pääse kuittaan. Parempi päätös olisi ollut joko ottaa puomi pois jo ennen jiippiä tai sitten vaan konservatiivisesti dropata spinnu ja puomi ennen jiippiä.
32:50: Merkki jää paaralle ja vendataan loppusuoralle.
33:30: Venda paaralle.
33:58: Ja takas styyralle.
34:24: Ja paaralle.
34:45: Lähestytään vikaa vendaa ja maalia. Perttu käy läpi rullavendaa.
35:28: Maali.

Kiitos Pertulle, Arille ja Sarlotalle, joista tämän illan miehistö koostui. Ja tietysti kiitos myös järjestäjille. Tästä on hyvä jäädä ensi Haukilahden kisakautta odottelemaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply