HLKK 2023-08-30 R10

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

Tänään oli kyllä vähän erillainen päivä kuin normaalisti. Ennen starttia testattiin trimmejä ja päästiin polaareiden osoittamaan speediin ja nousukulmaan varsin helposti. Juuri ennen lähtöä nopeusmittari kuitenkin simahti ja ekan kryssin aikana koitettiin saada se heräämään sekä käynnistämällä mittarit uudelleen useaan kertaan että vetämällä narua keulan alla niin että saatais mahdollinen jumi siipipyörässä irtoamaan. Ekalla kryssillä mittareiden väärä data aiheutti lähinnä hämmennystä kun tuulikulma näytti apparenttidataa, niin päätettiin laittaa mittarit kokonaan pois päältä ja vain keskittyä lankoihin. Piti siis ajaa aika sokkona ja perstuntumalla. On kyllä vaikea ajaa kun ei näe vauhtia kryssillä ja tuulikulmia lenssillä. Ei oikein tiedä pitäiskö kryssillä kiihdyttää tai nostaa ja lenssillä jiippejä on vaikea ajoittaa oikein. Saatiin kuitenkin hyvä skaba Subbotan kanssa ja kiva nähdä että venevauhti on hyvin lähekkäin molemmissa veneissä.

Tuuli oli idästä n. 4-5 m/s (tai oli ainakin silloin kun meillä mittarit toimi). Odotus oli että tuuli kääntyy etelään ja jopa SSW:in suuntaan sekä tyyntyy. Kääntymistä oli illan aikana huomattavissa, vaikkei nyt ihan niin vahvaa kuin odotettu ja onneksi tuuli pysyi ehkä siinä 3-4 m/s välillä. Radaksi lautakunta valitsi 5:sen, joka oli oiva valinta etenkin kun odotus oli että tuuli tyyntyisi iltaa kohden.

Kryssilähtö vaihteeksi, joka oli kiva. Lähtöstrategia oli kuitenkin vaikea muodostaa, koska ei meinannut olla Brändholmin takia tilaa paaralla mennä niin pitkälle että vendaamalla styyralla pääsisi viivan yli. Näin ainakin kun testattiin ennen lähtöä. Päätettiin siis tehdä styyralla banaani sivutuulesta kryssille. Lippupäähän (eli tässä tapauksessa oikealla puolella) jäikin hyvin tilaa, vaikka meillä vähän spasmat meni sekaisin kun Touch Down tuli ison luokan veneenä pörräämään siihen meidän tielle. Tähän päälle mittarihämmennys ja vaikka fokus itse lähdöstä vähän herpaantui, niin saatiin kuitenkin ihan hyvä lähtö ylimpänä veneenä Subbotan edessä. Alapuolella Sans Rival kuitenkin veti jotain ihan ihme höjdiä, johon ei päästy millään mukaan, joten oli pakko mennä perän kautta alapuolelle ja siitä vendata paaralle ja ottaa Subbotan perästä. Nopeasti kuitenkin käännös takaisin styyralle ja yrittämään saada lokia toimimaan. Jäätiin kyllä aika paljon tässä säädössä ja oltiin selkeästi Subbotan takana siinä vaiheessa kun päätettiin keskittyä vain purjehtimiseen. Saatiin kryssi kulkemaan kohtalaisesti ja rundattiin vihreä Subbotan perässä.

Yläbanaanilla poijulle, joka rundattiin Sans Rivalin ja Subbotan välissä. Sans Rivalissa kesti spinnun nosto ja arvottiin mennäänkö tuulen tai leen puolelta. Päätettiin viime viikosta viisastuneena ottaa etäisyyttä laskemalla alas, koska uskottiin että nostattelua tulee jälleen jos yritetään tuulen puolelta. Sans Rival sai kuitenkin spinnun vetoon ennenkuin ehdittiin ohi. Subbota nosti meidän yläpuolelle ja sai hieman kovemman tuulen huomattavasti ennen meitä ja pääsi sen avulla rinnalle. Jiipattiin ensimmäisenä veneenä kohti lähtöviivan merkkiä ja ilmeisesti varsin hyvin ajoitetulla jiipillä päästiin Subbotasta ohi. Jonossa Sans Rival, me ja Subbota rundattiin lähtöviivan poiju. Käännettiin styyralle ettei Subbota pääsis tuikkaamaan paaralla meidän yläpuolelle. Tämän seuraksena saavutettiin varsin nopeasti Sans Rival (jonka luulisi kiihdyttävän nopeampana veneenä siitä meidän edestä) ja koska nousukulma ei olisi riittänyt nostamaan tuulen puolelta ohi, niin oli pakko vetää alapuolelle ja jäätiin paskoihin. Oli pakko siis tehdä venda ja käännettiin paaralle ja otettin juuri ja juuri Subbotan keula. Käännettiin takaisin styyralle ja hetken vendan jälkeen katsoin että hyvin kulkee, näytti kulkevan paremmin kuin Subbotalla alempana. Keskityin sen jälkeen ajamiseen ja en huomannut kuinka paljon valuimme alaspäin Subbotaan ja Sans Rivaliin nähden koska olivat purjeiden takana. Tässä mittaridata olisi varmasti auttanut. Eipä auttanut kuin kääntyä jälleen paaralle. Sitten mokasin kyllä kun tehtiin venda niin että jouduttiin vielä alakautta koukkaamaan karikon ohi. Katsoin että mentäis kryssikulmalla hyvin sen ohi, mutta tultiinkin suoraan päin. Tässä otettiin taas takkiin monta veneenmittaa.

Loppukisasta ei sitten kovinkaan paljon jäänyt kerrottavaa. Sans Rivalin ja Subbotan perässä mentiin. Päästiin aika lähelle Subbotaa ja varsin hyvään paikkaan niin että oltaisiin jiipin jälkeen tuulen puolella. Saatiin vuorotellen puffeja ja välillä Subbotalla kulki paremmin ja välillä meillä. Lopuksi kuitenkin Subbota sai jonkun puffin jonka avulla he pääsivät sen verran meidän edelle että meille ei oikein jäänyt vaihtoehtoa kuin jiipata kohti maalia ja toivoa että päästäis tuulen puolen veneenä hyötymään puffeista paremmin. Ei päästy ja Subbota nosti meidän eteen varmistaen paikkaansa.

Kiva skaba tuulen puolesta tänään. Kiitos järjestäjille ja miehistölle (Ari keula, Sarlotta piano ja Perttu trimmi)! Tuloksia ei vielä ole saatavana, mutta Minnamari, Lucky Too ja Subbota ainakin edellä. Toivottavasti loki toimii ensi viikolla.

Tracki tässä ja video tulee kunhan raksuttaa tuossa kasaan ja ehdin editoida sen. Kokeilin napsun verran parempaa kuvalaatua tänään ja näytti akku kuitenkin riittävän ihan hyvin näin lyhyeeseen skabaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

Video meidän kyydistä: https://www.youtube.com/watch?v=c9bnJoFCJD8

Kommenttiraita
Lähtökohta: Tuuli n. 4-5m/s idästä (eli maaston puolesta ahdas kryssilähtö), rata 5.
00:00: 2 min lähtöön. Pyöritään lähtöviivan styyran päässä viivan etu ja yläpuolella. Todetaan ettei loki näytä mitään.
02:10: Näköjään sellaiset n. 10 sek myöhässä viivasta. Vaikea ajoittaa lähtöä tuollaisella banaanilla, kun ei oikein pääse ajoittaan sitä mitenkään vaan fiiliksellä pitää arpoa. Sans Rival vetää jotain ihan ihme höjdiä, johon emme pysty millään vastaamaan ja valutaan alapuolelle.
03:05: Yritetään herätellä lokia käynnistämällä mittarit uudelleen. Ei auttanut.
04:38: Ollaan valuttu Sans Rivalin paskoihin, joten pakko tehdä venda ja mennä Subbotan perästä.
05:10: Aletaan suunnitella narun hivuttamista lokianturin yli pohjaa pitkin siinä toiveessa että se saisi lokipyörän jälleen pyörimään, mikäli syy on siinä että se on jumissa.
05:55: Venda takas styyralle merkkiä kohti.
06:10: Narun hivuttamisoperaatio alkaa. Ei auttanut sekään.
08:45: Aletaan taas keskittymään purjehdukseen. H-vene menee keulan edestä.
09:10: Subbota menee keulan edestä.
09:55: Venda paaralle vihreän ohi ja kohti poijua. Subbota menee jälleen keulasta.
11:15: Poijun kierto Sans Rivalin ja Subbotan välissä. Merkin jälkeen Subbota pikkuhiljaa hivuttautuu lähemmäksi ja rinnalle, kunnes mekin saatiin se tuuli, jonka avulla Subbota ilmeisesti pääsi tulemaan. En lähtenyt nostamaan, sillä halusin pysytellä Subbotan paaran puolella niin että jiipin jälkeen oltaisiin tuulen puolella.
21:08: Hankala ilman mittaridataa tietää, mutta arvioitiin että hyvä ajankohta jiipata kohti seuraavaa merkkiä. Haluttiin jiipata ensimmäisenä veneenä, tosin Subbota ei voinut jiipata ennen meitä koska siitä olisi tullus SB-BB-tilanne.
22:20: Lähestytään ns. alamerkkiä ensimmäisellä kierroksella.
23:30: Tiukan lähestymiskulman takia merkin ja meidän väliin jäänyt pieni rako, jonka Subbota meinaa hyödyntää. Käännetään styyralle niin että estetään se. Tämä tuo meidät epämiellyttävän lähelle Sans Rivalia, joka jälleen jollain ihme höjdillä nostaa meidän yläpuolelle. Tosin mekin varmaan aika pahasti pakkituulissa.
24:25: Venda Sans Rivalin paskoista pois. Vielä mennään Subbotan edestä.
25:15: Muiden perään takas styyralle. Aluksi näyttää että kulkee hyvin, mutta loppujen lopuksi valutaan Subbotan päälle. Mittaridatan näkeminen olisi varmasti auttanut vianetsinnässä kun perstuntuma ei nyt osannut kertoa.
26:15: Ollaan valuttu Subbotan taakse ja tehdään venda. Trackistä näkee että tuuli oli ehkä shiftannut meille vastaan, koska nousukulma vendan jälkeen on hyvä. Ei tosin selitä miten Subbota pääsee tuollaista höjdiä meihin nähden, koska tuossa kohtaa meillä pitäisi olla kutakuinkin sama tuulet.
26:25: Virhearvio kipparilta ja tehdään venda niin että loppupeleissä joudutaan koukkaamaan karikon alapuolelta. Silmämääräisesti olisin halunnut ajaa lähemmäksi karikkoa, mutta GPS näytti että mennään suoraan kiviä päin. Vesi on korkealla, niin ei uskaltanut ajaa lähempää kun ei ihan muista miten iso ja miten läheltä karikkoa oikeasti voi ajaa.
27:10: Ollaan väistetty karikko ja Subbota menee keulan edestä. Mielestäni etäisyys tässä vaiheessa kohtuullinen, huomioiden että tuossa vaiheessa ollaan tehty yksi venda enemmän ja väistetty karikko. Saatu ilmeisesti vene kulkemaan kohtalaisesti. Ehkä.
27:45: Venda vihreän jälkeen ja kohti poijua. Mentiin ehkä vähän turhan pitkälle, mutta ei viitsinyt mennä Subbotan alapuolellekaan.
28:15: Lähestytään poijua, Subbota jo rundannut.
29:50: Halutaan tehdä jiippi ennen Subbotaa niin että ollaan taas tuulen puolen vene. Välillä ollaan oltu niin lähellä Subbotaa että estettiin heidän jiippaus, mutta nyt ovat taas saaneet pientä kaulaa meihin. Subbota reagoi heti meidän jiippiin.
30:25: Subbota nostaa viisaasti meidän yläpuolelle. Ei nähdä järkea lähteä mukaan nostattamisskabaan ja lasketellaan kohti maalia.
30:55: Maali. Lopussa tehtiin vielä hyvin epätoivoinen nostamisyritys Subbotaan nähden siinä toivossa että saatais joku ihan oma puffi. Oikeasti ei ollut kyllä mitään enää tehtävissä, mutta pakko yrittää. :D Maksoi meille varmasti neljännen sijan, mutta ranking nyt muutenkin meidän osalta jo kevään DNF:stä lähtien ollut toissijainen.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
JukkaS
alokas
Posts: 13
Joined: Thu May 30, 2013 00:24 am

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by JukkaS »

Hei Estella!

Tää video on kyllä ihan huippukamaa. Tarkoitan, että, itse kukin voi tästä oppia ja kehittyä, erityisesti, koska se on tuollaine ympärikuvaava.
Meillä Arielilla tämä Haukisarja jäi kovin keskinkertaiseksi syistä, joihin kaikkeen ei ole selitystä ollenkaan.

Vielä kaksi kysymystä: Miksi siinä juuri kameran linssin vieressä on joku sininen pussi, heilumassa häiritsevästi? Miksi takaharus on aina löysänä, kelistä riippumatta?

Y.T. Ariel-EPS.
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

Kiva kuulla että on hyötyä myös muille. Se näiden videoiden tausta-ajatuksenakin on. Kyse ei ole siitä että meillä tehtäsiin kaikki oikein ja välillä tulee oikein isojakin fiboja, mutta ehkä etenkin kisaamista aloittelevat pystyvät nappaamaan jotain itselleen. Ja onhan se mahtavaa katsoa tilanteet uusiksi ja miettiä mitä olisi voinut tehdä eri tavalla

Se häiritsevä sininen pussi on meidän protestilippu (kätevä kun voi vaan narusta rykäsyä esille). Tein vähän turhan pitkän takastaagin kun vaihdoin dyneemaan, niin se pussi heiluu sit siinä. Tarkoitus kyllä tehdä vähän lyhyempi kunhan muistaa ja jaksaa.

Takastaagi meillä on yleensä löysänä. Meillä on aika kova jännitys päävanteissa ja näin ollen keulastaagikin on lähtökohtaisesti kireä myös. Vasta kovemmalla tuulella latistetaan isopurjetta takastaagin avulla sit kun pinnaa pitää alkaa kääntää pitääkseen vastaan ettei vene nouse tuuleen. Samalla se kovemmalla tuulella sitten vielä kiristää keulastaagia bonuksena. Meillä otetaan sit kun on tarve ensiksi hekkiä ja sitten vasta aletaan löysään levankia, jos poweria on liikaa. Toimii meillä mielestäni ihan hyvin. Tuntuu siltä että FE:tä ajetaan pääsääntöisesti keulapurjeella ja iso on vähän toissijaisessa roolissa, mutta tukemassa. En voi sanoa että olisin esim huomannut oikeastaan mitään eroa venevauhdissa niihin veneisiin, joissa isopurjeessa on n. 10cm isompi ahvenselkä meidän isoon verrattuna. Kovalla tuulella oon taas meidän kevyehkön miehistön kanssa ihan tyytyväinenkin siihen että pinta-alaa on vähemmän ja saisihan siitä myös hyötyä jos hakisin FR-kirjan.

Otan mielelläni näkemyksiä ja ehdotuksia vastaan. Ainahan se lisävauhti kelpaa. :-D
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by olpalon »

Me rouvan kanssa tiirailtiin videoista mallia spinnujiippien toteuttamisesta koska niissä on meillä usein vähän lörpähdystä ja ylimääräistä sananvaihtoa varsinkin silloin kun ajetaan kaksistaan.

Tuolla kameratekniikalla voisi hyvin ottaa muutaman mallivideon spinnujekuista nostoissa ja laskuissa merkinkiertotilanteissa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by alex »

Cage wrote: Thu Aug 31, 2023 13:05 pm 23:30: Tiukan lähestymiskulman takia merkin ja meidän väliin jäänyt pieni rako, jonka Subbota meinaa hyödyntää. Käännetään styyralle niin että estetään se. Tämä tuo meidät epämiellyttävän lähelle Sans Rivalia, joka jälleen jollain ihme höjdillä nostaa meidän yläpuolelle. Tosin mekin varmaan aika pahasti pakkituulissa.
1. Exactly at 23:30 when you hail Styyra, Estelle is on port tack. Estelle and Subbota are not overlapped - Estelle has mark-room; nothing to worry about unless you tack and lose speed. But claiming that you are on STBD tack while everyone can clearly see that you're on PORT, is wishful thinking.
2. Right after you hailed Styyra, Estelle tacked. That is R13. You cannot claim right-of-way during tacking because after the tack you will be on STBD.
3. Claiming a privilege you have no right to is a breach of R2.
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

alex wrote: Mon Sep 04, 2023 22:14 pm 1. Exactly at 23:30 when you hail Styyra, Estelle is on port tack. Estelle and Subbota are not overlapped - Estelle has mark-room; nothing to worry about unless you tack and lose speed. But claiming that you are on STBD tack while everyone can clearly see that you're on PORT, is wishful thinking.
2. Right after you hailed Styyra, Estelle tacked. That is R13. You cannot claim right-of-way during tacking because after the tack you will be on STBD.
3. Claiming a privilege you have no right to is a breach of R2.
Except that according to my judgement there was room to tack and that's why we did the thack. At 23:35 we have finalized our tack and Subbota has not yet reached us. So I see no breach of R13, unless Subbota had to bear away to avoid contact during our tack. R10 does not recognize claiming right of way and based on R10 we are not required to hail at all. The purpose of the hail is to inform Subbota of our intentions and minimize the risk of contact if the situation would develop unexpectedly. I find it difficult to see this as a breach of R2.
If Subbota is of the opinion that we have broken a rule, then they should have protested us and giving us the chance to take a penalty turn. Claiming later on a public forum that we have broken two rules is a bit meh. These things should be handled on the water or in a protest hearing.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by alex »

Cage wrote: Tue Sep 05, 2023 09:05 amExcept that according to my judgement there was room to tack and that's why we did the thack. At 23:35 we have finalized our tack and Subbota has not yet reached us. So I see no breach of R13, unless Subbota had to bear away to avoid contact during our tack. R10 does not recognize claiming right of way and based on R10 we are not required to hail at all. The purpose of the hail is to inform Subbota of our intentions and minimize the risk of contact if the situation would develop unexpectedly. I find it difficult to see this as a breach of R2.
If Subbota is of the opinion that we have broken a rule, then they should have protested us and giving us the chance to take a penalty turn. Claiming later on a public forum that we have broken two rules is a bit meh. These things should be handled on the water or in a protest hearing.
Confirms that we made the right decision on the water.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by harald »

Without watching the video calling starboard when on port is specifically a gross breach of sportsmanship rule 2.

I think things like these - which are a learning experience - can very well be handled here. I don't think anyone actually wants someone else kicked out of the rest of the season for a R2 breach.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by alex »

harald wrote: Tue Sep 05, 2023 12:14 pmI don't think anyone actually wants someone else kicked out of the rest of the season for a R2 breach.
:lol:
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

harald wrote: Tue Sep 05, 2023 12:14 pm Without watching the video calling starboard when on port is specifically a gross breach of sportsmanship rule 2.

I think things like these - which are a learning experience - can very well be handled here. I don't think anyone actually wants someone else kicked out of the rest of the season for a R2 breach.
R2 states:
A boat and her owner shall compete in compliance with recognized principles of sportsmanship and fair play. A boat may be penalized under this rule only if it is clearly established that these principles have been violated. The penalty shall be a disqualification that is not excludable.

I do not see the requirements for this being fulfilled in this situation. Estelle is clear ahead of Subbota with room to tack to SB. I don't see a breach of sportmanship and fair play as Estelle is not incorrectly forcing Subbota to alter her course, but rather informing Subbota of the upcoming manouver. And Estelle would not be kicked out of the series, only get a not excludable DSQ.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by harald »

The Case book is really good reading!

https://www.sailing.org/tools/documents ... 26935].pdf
CASE 47
Rule 2, Fair Sailing
A boat that deliberately hails ‘Starboard’ when she knows
she is on port tack has not acted fairly, and has broken rule
2.
Facts
An experienced helmsman of a port-tack boat hails ‘Starboard’ to a beginner
who, although on starboard tack, not being sure of himself and probably
being scared of having his boat holed, tacks to port to avoid a collision. No
protest is lodged.
Some people think that it is permissible to take advantage of inexperience
and lack of rules knowledge in this way. Others reject this argument on the
grounds that it is quite contrary to the spirit of the rules to deceive a
competitor in that way.
It is known that such a trick is often played, particularly when novices are
involved.
Question
In such a case, in addition to breaking rule 10, has the port-tack boat broken
rule 2?
Answer
A boat that deliberately hails ‘Starboard’ when she knows she is on port tack
has not acted fairly and has broken rule 2. The protest committee might also
consider taking action under rule 69.
GBR 1980/1
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Cage »

This case here states another situation. It involves a boat taking advantage of an unexperienced competitor, which Subbota cannot be seen as. As well it can be understood that in the case presented the boat on BB continues on BB and that the SB boat needs to tack to BB in order to avoid collision. I agree, this situation is a breach of R2 as it is unethical and not good sportmanship. However, in Estelle/Subbota case Subbota is not tricked into any manouvers, but instead warned about upcoming situation, which I don't see as breach of R2. In the example in the case book I interpret the "deliberately hails ‘Starboard’ when she knows she is on port tack" as referring to the presented case and similar cases. But mental note taken, next time tack before hailing in order to avoid speculation.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: HLKK 2023-08-30 R10

Post by Petri »

Though I would not defend Cage here, I would not see this going through as R2 because acting bit silly (let me clarify, no pun intended) would not be unsportsmanlike or unfair.

It is common for people to speak and think out of sync, so person thinking taking a tack to starboard might say out loud something that he is thinking could be true in 5 seconds. So, when you are and stay on port but try to force sb boat to tack by using rule-knowledge (same would apply to mark-room or room in general) with only intent to make other boat tack to allow you to continue I.e. more favorable tack ->R2.
But when you ask for room or shout sb when you actually would be soon be tacking yourself or sailing more upwind, you:
- are not RoW boat and break rules if the actual RoW need to give you room or change course (of course, the other boat need to protest)
- of course make a little bit of fool of oneself on the water (but who have not done that, I have at least few times demanded room while barging etc.?) but actually being able to handle the case openly redeems quite a lot. In the end, in the heat of racing, everyone makes misjudgements and I hardly think many of those are really malicious by nature. There is gray area around trash talk on other sports as well.
Post Reply