HLKK 2023-08-16 R8

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

HLKK 2023-08-16 R8

Post by olpalon »

Ei lähtenyt ei. Edes Lidlin paistopisteen herkut ja viheltely eivät auttanut loihtimaan riittävän pitkään kestävää Finratingtuulta edes hopottien pieksemiseen. Rata 2 on ihan ok. Menomatkalla oli vielä ihan jees meno, mutta paluumatkalla vihreän jälkeen tuuli vaan hyytyi. 2 kn tuulta ei oikein riitä ei. Pökä mikä pökä. Ugh.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by Cage »

Oli hieno nähdä että tänään 5 fenettä radalla. Vielä kaipaisimme niitä ns. "uusia" feneitä, jotka tässä viime vuosina on siirtynyt lupaavien kipparien & porukoiden omistukseen.

Meillä veneessä mukana Perttu, Ari, Antti ja allekirjoittanut. Rata 2 oli meidän venekunnan mielestä ainoa oikea valitan ja sitä enteilimmekin kun tuuli taisi olla jotain 210 asteen suunnasta tai sinnepäin. Ennen lähtöä selvisi että tuuli on voimakkuudeltaan varsin vakaata, mutta shiftailevaa ja tuulimittari näytti taas mitäsattuu nousukulmia. Lähtöstrategia oli tulla vauhdilla satama-altaan suunnasta styyralla, etsiä sopiva paikka ja nostaa spinnu. Oltiin vähän liian ajoissa, kun kantti ei vaan kestänyt odottaa vielä ajoitettua vendaa kohti lähtöviivaa 15 sek, niinkuin olisi pitänyt. Alkoi jo rantakin tuleen vastaan, mutta olis sitä voinut vähän myöhemmin kääntyä, mutta etäisyys viivaan alkoi jo hirvittää, kun ei oikein tiennyt minkälaisia reikiä tulee ja miten paljon muut peittää. Nostettiin tuuleen kuluttaaksemme aikaa ja saatiin hyvä lähtö.

Vihreälle spinnu vedossa ja jännitystä toi Sans Rival, joka yritti meidän yläpuolelle ja jos se olis päässyt meitä peittämään, niin Subbota olisi varmaankin päässyt hyökkään meistä ohi. Nostateltiin ja pysyttiin Sans Rivalin ja merkin välissä ja saatiin jopa vähän kaulaa. Minnamari nosti lähdön jälkeen fliitin ylimmäksi veneeksi ja peitti meitäkin hetken, mutta ohjattiin alas niin että piina olisi mahdollisimman lyhyt. Kolmantena veneenä vihreällä Minnamarin ja Lucky Too:n perässä.

Kryssi punaiselle viitalle ei tarjonnut oikeastaan mitään erityistä. Ajettiin vauhtia ja purjeiden tellareida, koska tuulikulmista ei ollut mitään oikein tulkittavissa. Näköjään sen verran eri tuulet maston kärjessä. Minimoitiin vendojen määrää pyrkimällä tekemään pitkiä tikkejä saarien väliin ja vendat vain jos tuuli hyyty tai tuli pataan. Jokunen shifti onnistuttiin ottaa tällä tavalla ihan hyvin.

Punaiselta viitalta spinnuttelua polaarikulmien mukaan. Poijun jälkeen Sans Rival taas tuli kintereille, mutta nostimme jälleen ja saimme vedettyä kaulaa tuulen noustessa Miessaaren selällä. Vihreän jälkeen loppusuoran kryssiä shiftailevassa ja tyyntyvässä tuulessa.

Loppusijoitus 3. Tuntui siltä että tänään isossa roolissa oli lähtö ja puhdas pohja. Meillä tuntui ainakin siltä että liikkui rivakkaammin eilisen pesun jälkeen verrattuna viime viikkoon, vaikka meillä pohjassa oli vain jonkin verran limaa.

Kiitos järjestäjille! Kiva ilta.

EDIT: Track RaceQs:issa ja video tulee kunhan jaksan parsia kasaan ja editoida.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by alex »

The worst race of the season (not counting the all-DNF) so far. SW-WSW wind 4(7) m/s. Racecourse 2 - a good choice from the RC.

We were a little early at the start and had to kill speed before the line; then, we were a little bit slow on the spinnaker hoist, then the Minnamari Express rolled on top of us, and then we had to defend from Ariel. All the hassle put us behind the leaders by the first green rounding mark.

After the first mark, it was a long beat, and somehow it was not easy - the stars didn't align. It was difficult to find the groove; we were struggling to get a clear lane, Sans Rival tacked on top of us a few times, although it was not required, and we had to tack again to avoid them.

We reached the weather mark behind Estelle and Sans Rival, but not breathing their necks, really. Charlotta was following us.

The downwind run was uneventful, although there were plenty of lulls, and the wind was veering. We gained on Estelle and Sans Rival and tripled the distance to Chralotta behind us. It didn't seem, though, that we gained anything on Minnamari and Lucky Too.

After the last green mark, we were beating towards the finish line. The wind was super-shifty, and we did our best to play the shifts and not to fall into the lee of the islands and other boats. The funniest shift was the final when we changed our course about 70-80 degrees and didn't have to tack to cross the line.

5th on the line and 5th overall. Could have done better. Congratulations to the winners, and many thanks to the crew and competitors.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by harald »

Meillä on alapään hygieniaongelma. Oli kyllä todella vaikea keli eilen. RaceQS ei myöskään ollut toiminut. Mikään ei siis onnistunut eilen. 0,2 - 0,4 knotsi puttui nopeudesta. Estellen putsattu pohja oli rautaa, Estelle teki meille horizon-jobin.

Leuka kohti rintaa ja kohti seuraavaa pettymystä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 373
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by olpalon »

Jotenkin tuntuu kommenttien perusteella ja noin yleistuntemuksenakin, että tuuli on oikutellut ja haastanut koko kautena enemmän kuin normaalisti. Tuulimittarin lukemat on voinut pääsääntöisesti unohtaa tai käyttää niitä lähinnä muutosten aavistamiseen.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by Panu »

olpalon wrote: Thu Aug 17, 2023 11:44 am Jotenkin tuntuu kommenttien perusteella ja noin yleistuntemuksenakin, että tuuli on oikutellut ja haastanut koko kautena enemmän kuin normaalisti. Tuulimittarin lukemat on voinut pääsääntöisesti unohtaa tai käyttää niitä lähinnä muutosten aavistamiseen.
TERVEHDYS

Onkohan tässä käynyt niin, että maailman poliittiikan turbulenssi ja sotilaalliset erikoisoperaatiot ovat sotkeneet Suomen ilmaston niin, ettei tuulikaan uskalla enään puhaltaa niin kuin ennen ja / tai haluaisi...? #-o :^o :roll: :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by harald »

Se ukkospilvi joka koko illan liikkui Porkkalasta Lohjalle vaikutti todella paljon tuuliin. Tuulessa oli mahtava reikä 10 m alapuolella, tai jotain sellaista. Paikka paikoin tuulessa oli "Wind Shear", eli tuulen kulma oli normaalia enemmän eri suunnasta mitä korkeammalle mentiin. Ja kääntyi tuossa yli 100° maalisuoran kryssin aikana. Haastavaa. Propsit voittajille.
Screenshot_20230816_201619_Firefox.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: HLKK 2023-08-16 R8

Post by Cage »

Video Estellen tämän kisan touhuista: https://youtu.be/ThATaiS9Msg

Koska näiden videoiden tarkoitus on huvin lisäksi oppiminen (oma sekä mahdollisesti muiden), niin kirjoittelin kommenttiraitaa meidän tekemisistä tähän alle. Muutenkin kivempi seurata kun ehkä paremmin ymmärtää mitä tapahtuu ja miksi. Eka legi lähdön jälkeen oli tapahtumarikkain, joten sen laitoin kokonaan mukaan, muuten lyhentelin tylsiä osuuksia veke. Video on 360 videota, joten kuvaa voi pyörittää joko sormella mobiilissa tai hiirellä koneella niin näkee esim. sivulla tai takana olevat veneet.

Kommenttiraita:
Lähtökohta: Tuulen suunta n. 210 astetta, joten sivumyötäinen lähtö. Tuulen nopeus n. 4-5 m/s.
00:00: 2 min lähtöön ja olemme suuntaamassa viivan taakse Haukilahteen tekemään ajoitettua käännöstä. Teemme käännöksen 15 sek aikaisemmin kuin mitä olemme suunnitelleet, koska etäisyys viivaan alkaa hirvittämään ja ranta tuleen vastaan.
01:05: Ollaan liian ajoissa (koska tehtiin venda 15 sek liian aikaisin) ja jarrutellaan päästämällä löysää purjeisiin.
01:15: Lähdetään nostaan kohti viivan keskikohtaa, koska tavoite on lähdön jälkeen hakea kovempia tuulia radan oikeasta laidasta, mutta samalla välttyä Brändholmin aiheuttamasta tuulipeitosta.
02:32: Nostetaan tuuleen, jottei takana tuleva Sans Rival (Mosquito 88) pääse meidän tuulen puolelle peittämään meidän tuulta.
03:00: Jatketaan nostamista, jottei Subbota pääste peittään.
03:20: Lastketaan hieman merkin suuntaan, koska ollaan vapaissa tuulissa.
04:20: Reagoidaan Sans Rivalin nostoyritykseen.
06:08: Sans Rival lähtee nostamaan voimakkaasti, johon reagoimme. Asettaudumme Sans Rivalin ja merkin väliin, joka on taktisesti hyvä paikka.
08:50: Minnamari peittää meitä ja näin selkeästi isompaa/nopeampaa venettä vastaan ei kannata lähteä nostattamaan etenkään näin kaukaa. Tiputamme kurssia niin että Minnamarin tuulipeitto menee nopeammin ohi. Bonuksena saadaan snadisti kuumempi kulma merkille.
12:15: Lähdemme nostamaan itsemme Sans Rivalin ja merkin väliin. Lisäksi estämme tällä Sans Rivalin sisäpaikan, sillä ajamalla nyt korkeampaa kurssia voimme lähempänä merkkiä ennen zonea laskea kurssia, jolloin Sans Rival ei saa peittoa meihin nähden.
16:15: Merkinkierto.
16:47: Twistiä isoon, koska tuulessa vaikuttaa olevan paljon "wind sheeriä", eli eri tuulia eri korkeudella merenpinnasta.
17:00: Keskustelua polaaritaulukon tavoitenopeudesta. "Speed is king", eli nopeus ensiksi ja sitten vasta nousukulma. Wind sheeristä johtuen tuulimittarin suuntatiedosta ei ole oikeastaan hyötyä, joten ajamme tavoitenopeuden ja keulapurjeen lankojen mukaan.
17:30: Lähestymme Lucky Toon paskatuulia, joten venda tehtävä. Samalla taktinen venda Charlottaan nähden.
18:30->: Kovaa pulinaa ja pohdintaa :D
20:00: Miessaari alkaa tuottamaan tuulipeittoa, joten tehdään venda. (20:36: "Ei mikään katastrofi, vielä" :D)
21:05: Venda, koska saaret alkavat aiheuttamaan kevenevää tuulta.
22:15: Venda, koska alamme lähestymään matalikkoa.
22:35: Venda, koska saarien takia tuuli jälleen kevenee.
22:40: Venda, koska kuitenkin tehtävä ja nyt on vapaat tuulet tehdä.
22:25: Venda, koska Rönnkobben edessä.
25:05: Venda, koska leikkari merkille.
25:42: Merkinkierto
26:35: Tarkistetaan polaaritaulukosta millä kulmalla pitäisi leikata tässä tuulessa.
27:12: Jiippi, koska Rönnkobben väistettävä ja tavoitteena mennä sen läheltä optimi leikkauskulmalla.
28:05: Jiippi, niin että kierretään Miessaaren ja Stora Ådholmenin välissä oleva punainen oikealta puolelta.
29:10: Jiippi radan kääntömerkkien suuntaan ("Katotaan mitä tapahtuu").
30:30: Sans Rival on päässyt paremman tuulen avulla lähestyyn ja alkaa taas tuottamaan uhkaa meidän tuulen puolella. Nostetaan, niin että varmistetaan vapaat tuulet ja mennään jälleen heidän ja merkin väliin.
31:25: Pudotetaan kurssia nostamisen jälkeen, niin että kierretään ratapoiju oikein.
32:10: Koska spinnuosuus on tiukka ja spinnu on varsin sivussa, niin nostetaan tuulen suuntan ennen merkkiä, jotta voidaan juuri ennen merkkiä (32:57) laskea enemmän myötätuulen ja saadan helpompi tuulensuunta spinnun laskuun.
33:35: Merkinkierto, jonka jälkeen vendoja tuulen ja shiftien mukaan.
37:55: Nousukulma viivaan nähden huono ja osa etenemisestä menee viivan suuntaisesti. Lähellä viivaa nostetaan keula tuuleen niin että venevauhdin avulla livutaan nopeammin viivan yli.

Kommentteja ja näkemyksiä otetaan mielellään vastaan.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply