H./hallitus wrote:Just ostin pari rakettia ja soihtua, en viitsinyt ostaa neljää sentään, vaan lainasin tuoreet katsastukseen.
Outoa puhetta.
Kaikki neljä oli siis loppumassa samaan aikaan. Minulla on niitä soihtuja jotka olivat vuoden yli-ikäisiä, eikä ollut varaa ostaa kaikkia neljä samaan aikaan. Nämä yli-ikäiset kelpasi vielä vuosi-pari sitten (valmistusvuosi + yksi vuosi).
Samassa yhteydessä oli tästä muutoksesta puhetta jo, joten ajattelin tehdä puolittaisen säästön. Kannatti näköjään.
Tää on hyvä uudistus. Katsastussäännöthän sallivat myös järjenkäytön kun järjestely takaa paremman turvallisuuden kuin varsinainen määräys. Tuo pätee myös FM-vastaanottimeen ja kännykän käyttöön merisääpalveluna.
Maantiekauppojen punavalotikut saa jatkossakin jättää pukinkonttiin sillä ihan mikä tahansa fikkari ei hätäsoihduksi kelpaa. Nykykäytäntönä on valmistajan vakuutus tuotteen soveltumisesta "veneen hätämerkinantovälineeksi". Standardihan on vasta valmistelussa. Käytännössä näkyvyyden tulee vastata pysoihtua.
Osittain kehitys ottaa taka-askelia hätämerkkien ymmärrettävyydessä. Jenkit näes hyväksyy SOS-merkkivalon ja merkkilipun. Harvassa on ne immeiset, jotka merkkilippuja edes huomaa saatika morsemerkkejä kaupunkien valosaasteen seasta.
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
En kuitenkaan pysty itse vaihtaa numeroa laitteessa. Ohjekirjan mukaan sen voi tehdä vain "dealer/distributor".
Tietääkö kukaan minne Raymarinen laitteet voi viedä huoltoon ja mikä uuden numeron asentamista mahtaisi maksaa?
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Tämä saattaa olla jo sinulla tiedossa, mutta heitänpä varmuuden vuoksi: MMSI-numeron antaa Traficom aluksen radioluvan yhteydessä, jota hakiessa pitää nimetä radioaseman hoitaja, jolla taas pitää olla väh. rannikkolaivurin VHF-todistus (SRC).
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Kyllä pitäisi onnistua hakemaan lupa vanhalla numerolla. "Jos haet radiolupaa laitteelle, johon on jo ohjelmoitu meriradionumero, ilmoita numero lupahakemuksessa."
Niklas wrote: ↑Fri Feb 18, 2022 17:40 pm
Minulla on Raymarinen Ray49 VHF-laite mutta siinä on vielä edellisen omistajan tunnistenumero (MMSI). Nämä ovat kai henkilökohtaisia ja tarvitaan katsauksessa.
Kyllä pitäisi onnistua hakemaan lupa vanhalla numerolla. "Jos haet radiolupaa laitteelle, johon on jo ohjelmoitu meriradionumero, ilmoita numero lupahakemuksessa."
harald wrote: ↑Fri May 19, 2023 23:07 pm
Nyt tuli taas se tilanne että pitäisi joko ostaa 2*2*2 raketit ja soihdut ~160 € tai sitten ostaa LED soihtu ~120 € + DSC VHF.
Painoahan tuolla LED-soihdulla ja VHF:llä säästäisi, mutta mikä VHF? Varmaan halvin mahdollinen kun en kuitenkaan sitä normaalisti käytä?
Taas menisi joku puolikas touhutonni tähän projektiin. Remember, sailing is fun.
Mitä suosittelette?
Kolmoseenhan pitäisi riittää 2 x soihtu + LED (yht. n 100 €). Mutta jos kolmonen ei riitä, niin sitten kättä syvemmälle taskuun.
Veikkaan, että tuo halpis ottaa vastaa vain 0183-sijaintidataa, mutta jos sitä on tarjolla, niin mikä ettei.
Kun AIS:ää ei vielä minulla ole ja kohta jos/kun uusin VHF:n, niin Navicomin 499€-malli AIS-llä olisi varmaan oikeinkin potentiaalinen valinta (herkkupakkaus).
Tuli nyt sittenkin ostettua tuo kosketusnäytöllinen. Ei se kyllä 0,5 A vie. Kun laitan päälle ja pois en näe eroa mun kulutusmittarissa joka mittaa kymmenesosa ampeereita.
Aikamoista ryöstyä nuo SeatalkNG liittimet. 28 € tuosta pienestä adapterista.
Meidän Nexus VHF on sen verran vaikea käyttää, että hätähuudon sillä varmasti saa tehtyä, mutta jo kanavan vaihtaminen joksikin muuksi aiheuttaa päänraapimista. Pitäisi varmasti käydä katsomassa mitä uutuuksia tuolla alueella on kaupoissa, niin että saisi sellaisen mitä ymmärtää käyttää.