Vinssien vaihto

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Janne Nieminen
alokas
Posts: 20
Joined: Mon Nov 29, 2021 19:11 pm
Vene: Ventus

Vinssien vaihto

Post by Janne Nieminen »

Harkinnassa ruffin päällä olevien pikkuvinssien vaihto. Taitavat olla alkuperäiset ja jo käyttöikänsä loppupuolella. Mallimerkinnätkin ovat niin haalistuneet, ettei niitä pysty tunnistamaan ihan varmasti, mutta oletan niiden olevan merkiltään ranskalaiset S21:t.

Kävin läpi vanhoja keskusteluaiheita, mutta en löytänyt näiden vaihtamisesta kuin muutaman maininnan.

Olen miettinyt, että helpoin vaihtoehto olisi porata uusien vinssien ruuvit läpi katon ja tehdä tiikkiviilutetusta vanerista nätti vastakappale sisäpuolelle. Hattumuttereilla lopputulos olisi siedettävän siisti ja sijaintikin katon takakulmissa sellainen, ettei niihin päätään lyö. Näin välttäisi sisäkaton repimisen ja paikkaamisen, samoin vanhojen vinssien muttereiden poistamisen rakenteesta.

Onko kommenteja, näkemyksiä tai kokemuksia? Vai olenko ihan hakoteillä?

-Janne
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Vinssien vaihto

Post by harald »

Hyvällä tuurilla löydät vinssit jotka sopivat vanhoihin reikiin, ja saat vanhat irti ilman että mutterit kiertyvät pakkelin sisällä.

Itse tein niin, että porasin pienellää poralla sisäänrakennetun mutterin läpi ylhäältä käsin ja sitten prikan kokoisella poralla alta pintalaminaatin mutteriin asti. Kaivoin mutterin alta pois, ja porasin vähän lisää että sain tasaisen pinnan prikalle. Näin sisäpuolelle jäi vain pyöreät reiät ja mutterit jne olivat kattopinnan sisällä. Hattumutteri voi olla kivulias. En pidä mahdottomana että jostain löytäisi jotan tulppia millä voisi reiät peittää.

Tai itse asiassa tein niin kuten yllä kuvailin, mutta odotin 15 vuotta ja sitten remppasin sisustuksen ottamalla kaikki matot pois, kaapit ja kaikki, ja pakkeloin em. reiät umpeen ja uutta mattoa päälle. Huoltoystävällistä siitä ei tullut ja pitihän toista fallilukkoa irrottaa ja kiinnittää, onneksi mutterit eivät pyörähtäneet.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Vinssien vaihto

Post by Cage »

Itse olen porannut uudet reiät West Systemsin ohjeen mukaan niin että uuden reiän ympärille sandwitch-ralenteesern tulee epoksia. Sisällä meillä on hattumutterit isoilla prikoilla.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Post Reply