HLKK 22-08-17 R7

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

HLKK 22-08-17 R7

Post by olpalon »

Tiukkoja tilanteita kuumassa kesäillassa. Eväitä oli pakattu kolmella. Munariisipasteijoita ja pullaa. Juomana alkoholitonta olutta, kolaa ja vissyä. Ylimääräiset gastit vapautettiin sadepelkoisina muihin tehtäviin ja jotta eväitä olisi enemmän minulle ja rouvalle. Rata 5 löytyi taulusta kun vähemmän sokea vaihtui minikokoisten varakiikareiden varteen. Tuulta oli aluksi ihan kivasti, mutta mutta. Nosteteltiin startissa vähäsen spinnuporukkaa kun kerran siihen oli mahdollisuus. Nosteltiin sitten spinnua DH-voimin kun pahin lähtöhärdelli oli ohi. Tuulta sitten riitti ainakin 15 min ja siitä se ilo sitten pikku hiljaa alkoi vihreän jälkeisellä kryssillä. Jotain vetoja vielä rulla G-jotain antoi. Motonetoranssilla taas spinnua vetoon jotain vauhtia portille ja maalioranssille. Orassilla kerroin edessä kääntäneen H-veneen kipparille, mitä clockwise ja anti clockwise tarkoittaa suhteessa ratakuvaukseen ja näytin esimerkin omaisesti oikean kiertosuunnan. Protestilippu oli jäänyt auton takaluukkuun. Maalioranssilta taas spinnua ylös. Ison luokan kärkikaksikko tuli perään ja osasivat ottaa ohituksen alapuolelta pienen ohjastuksen kannustamana. Karin kohdalla alkoi kiinnostamaan lerpahtavan spinnun ohella munariisipasteijat ja vissypullon aika tiukka korkki. Lämpimänä ne napsatavat aika kovaa kun niitä avaa. Vihreällä revittiin spinnu taas alas ja käännettiin raivoisaan kryssiin kohti oranssia. Munariisipasteijasta putosi muruja paidalle, mutta ne oli helppo heittää laidan yli. Alkoholiton oluttölkki pysyi hyvin pystyssä vaakasuoralla pinnalla. Ihmeteltiin myös kuinka hitaasti X-99 voi liikkua. Kaikki muut veneet olivat ohi ennen Motonetin oranssia, joten spinnu ylös ja pullien kimppuun. Rouvan sometus meinasi loppua siihen kun luuri kolahti sivukannelle. Aurinko paistoi matalalta ikävästi päin pläsiä kun piti lojua suojan puolella. Maalilinjan kohdalla onneksi metsä suojaa sen verran, että pärjäsi ilman aurinkolaseja. Spinnun laskussa oli hiukan jännitystä kun fallin rissa kitisi niin paljon, että linnunlaulua ei meinannut kuulla. Tiukan taistelun jälkeen kolmantena Feneenä maalissa selkeästi alle tunti Subbotalle jääneenä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: HLKK 22-08-17 R7

Post by alex »

The forecast was SW 8(12) kts wind, backing to S and dying to 2 kts by 2100. We expected racecourse 5 and a possible shortening.

During the whole race, the wind was as forecasted.

We started from the middle of the line, already preparing for the spinnaker, and were the first boat to cross the line. Hoisted promptly and headed straight to the G mark. Panu witnessed that 30 seconds after the start, we were 2 boat lengths ahead of Minnamari. The glory didn't last long since Minnamari passed us like we were at anchor. The rest of the first leg went calmly; the spinnaker fleet astern looked beautiful. We saw Sans Rival and Lucky Too engaged in a spinnaker lifting game, and it looked like Sans Rival was able to defend her position.

Rounded the G and headed to the orange-flagged mark. It was unexpectedly difficult to find it in the landscape, and we were glad (some sarcasm here) to have Minnamari to show the way. We saw Sans Rival and Lucky Too fighting for position at the G mark, and it looked like Lucky Too had to tack. It didn't look like a significant loss, though.

The rest of the first lap was not adventurous; Lucky Too was slowly closing from behind; we were wondering if the race would end or continue. Then we saw Minnamari hoisting the spinnaker and braced for the DNF impact. The second lap, however, was as quick as the first one. Less wind but more gusts, and the average lap speeds were more or less the same.

Ariel and Lucky Too passed us just before the end of the lap. We decided not to engage with Lucky Too too much and let them pass forward with a minimal loss for us. Ariel passed below us. At the rounding mark, we were 4-5 boat lengths behind Lucky Too.

A fast spinnaker hoist, and we headed to the G again. We had a smooth surface and a few gusts and were able to gain a boat length or two on the boats ahead. By this time, the wind has backed about 30 degrees.

The upwind leg had very patchy wind, and we quickly tacked to the right side of the course, looking for the wind. Lucky Too also chose the right side while Ariel continued to the left corner. The next no-wind patch was small, and we bravely crossed it while Lucky Too tacked again. To the upwind mark, we came shortly after Lucky Too and Ariel, proving that the right side of the course was favorable.

Because of the wind shift, we hoisted the spinnaker and were flying it till the N-S cardinal marks gate. Lucky Too and Ariel were just ahead of us, and we were wondering if Minnamari already finished, which she probably did.

After the N-S gate, it was sidewinded, so we went on G1 all the way to the finish. Only one boat from the FR1 class has passed us before the line.

We were 4th in the line of honors and 2nd in the result table. Not that bad after all those fears of DNF like it happened with this racecourse and dying wind before.

Many thanks to the Race Committee and to the competitors.
Post Reply