Karvalakki 05

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Karvalakki 05

Post by harald »

Eilen lauantaina oli kauden viimeinen kisa, Karvalakki 2005. Osallistujalistassa
oli nimekkäitä veneitä paljon, mm iso osa offshore weekin IMS3 veneitä
kuten Elvis, Aquila, FiftyFun jne. Karvalakki on varmaan niitä kovatasoisimpia
LYS-kisoja meidän maassa joten jännitti kyllä hiukan ennen kilpailua. Eräs
nimeltä mainitsematon uhkasi protesteilla jo pari viikkoa ennen kisaa joten
tunnelma oli mitä parahin :)

Koska Peto Jr (platu 25) vei meiltä pianistin shanghaiasimme Hennulista
Jussin porukkaan mukaan. Harmi vain että Jussi on niin hoikka sillä
keliä oli luvattu reippaasti, harmajalla 13m/s lännestä kipparikokouksen
aikaan.

Radaksi ilmoittivat rata B:

Image

Ohjelmaan kuuluu vastatuulilähtö ja kryssimerkin kierto vähän matkan
päässä riihilahdella.

Startti onnistuttiin ajoittamaan oikein ja mielestäni me "voitimme" startin
niin että meillä oli venepaikka (tuuli kääntyi joskus ison lähdön aikana
myötäpäivään joten mielestämme venepaikka oli se ainoa oikea) ja
olimmekin vapaissa tuulissa ja saimme ajaa kryssin melkein
yhdellä halssilla. Starttiviivalla Elvis tosin nosteli hiukan mutta koska
me olimme jo aika edessä heillä ei ollut enää oikeutta nostaa meidät,
meille ei olisi jäänyt tilaa väistää. No, oli siinä meidän peräkaiteen ja
Elviksen keulan välillä 20cm vielä... Takana oli FiftyFun joka yllättävän
hyvin roikkui perässä meidän pskoista huolimatta..

Kryssimerkki kierrettiin lyhyen paaran halssin jälkeen ensimmäisten
joukossa. Yritimme nostaa spinnun heti merkillä mutta fallin lukko aukesi
ja falli karkasi mastoon. Aleksi (keulakansi) ilmoitti vain viileästi että
"minä käyn sen hakemassa". Muutamassa kynmenessä sekunnissa
Aleksi olikin mastonhuipussa ja palasi onnellisesti kannelle falli
kädessä. Tomppa kertoi jälkeenpäin että hän ei oikein siinä viitsinyt
nostaa, hän oli meidän leen puolella ohittamassa. Spinnu ylös ja
vetoon.

Meidän luuvartin puolella Crescendosta katkesi masto (still 900, eli
eivindin piirtämä puolitonnari), heiltä oli kuulemma barduuna mennyt
rikki tai auennut. Valitan menetystä.

Lenssillä ulospäin tuuli kääntyili jonkin verran mutta oli etenkin aika
puuskainen. Tomppa lähti ajamaan luotojen välistä eri aukosta
(mielestäni pidempi matka) ja me ajoimme neljä Albin Expressiä
kannoillamme toisesta aukosta. Näkymä oli mahtava kun neljä
Albinia perässämme broutsaavat synkronisesti, aivan kuin joku ylhäällä
olisi vetänyt broutsinarusta! Kohta tämän jälkeen Yolan (Albin E) spinnu-
fallin haka räjähti ja spinnu tuli alas (he kävivät myöhemmin myös
hakemassa fallin mastosta).

Kiersimme sitten Trutkobbenin aika läheltä koska Tomppa oli
meidän leen puolella parin metrin päässä ja broutsasi puuskassa,
lähestyimme rantaa mutta ei vielä huudettu tilaa ja näin selvitimme
Trutkobbenin kuohuvat rannat 50-100 päässä, huh huh. Tässä
Tomppa puhkaisi meidän leen ja lähti vetämään kohti Rysäkarin
jääpoijua. Tässä vaiheessa muu fleetti oli jo kaukana takana ja
välimatka vain kasvoi koska me pystyimme ajamaan höjdillä legin
yhdellä halssilla, muut näyttivät hitaasti mutta varmasti tippuvan alas-
päin.

Kiersimme jääpoijun ja nostimme spinnun Finellin perässä. Ensin
leikkasimme jonkin verran (follow the leader ei aina ole paras taktiikka!)
kunnes Jussi sanoi vain että laske 30 astetta :?: Minä olin aivan
kysymysmerkki ja melkein kaikki lukivat ordereita uudestaan ja
uudestaan. Olimme jo suht varmoja siitä että muut ajoivat väärin seuraten
jotain toista venettä (OnO?) ja kun Tomppakin koko ajan laski alaspäin
teimmekin jiipin melkein yhtäaikaa Tompan kanssa kohti Siitinin viittaa.

Spinnuajo oli haastavaa, varmaan vaikeimpia lenssejä mitä olemme
koskaan ajaneet. Aallokko oli sekava kun tuuli oli kääntynyt aamun
aikana 13m/s länsituulesta enemmän luoteen puolelle. Puuskia oli
33 solmuun asti (n 16m/s, true) ja Charlotan keula hävisi vähän
välillä kuohuvan aallon alle, haudaten koko keulakannen veden alle.

Pari mailia ennen Siitinin viittaa Tomppa teki jotain ihmemanöövereitä
ja he jatkoivat sitten spiiratulla fokalla. Meillä taas rikkoontui luuvartin
puolen barberi joten saimme ensimmäistä kertaa kokeilla oikein
lahjakkaan broutsin tekoa, sitlooran täyttyi vedestä! Miehistö teki
tehtävänsä (aleksi mm salamana avasi kikan) ja saimme pikkuhiljaa
veneen kääntymään lenssille. Koska luuvartin barberin kanssa oli
ongelmia päätimme jatkaa myös spiiratulla fokalla. Muut olivat jo niin
kaukana että kilpailu oli käytännössä ohi jo. Etenkin meidän kryssi-
ominaisuudet tietäen olin aika varma lopputuloksesta vaikkei oltu
purjehdittu puolet radasta vielä. Vaarallisia mietteitä.

Siitinin merkinkierrossa Tompan fokka meni keulastaagin ympärille
ja me ohitimme heidät kohta kierron jälkeen. He kuulemma joutuivat
sitten leikkaamaan liikinarun poikki jotta saivat purjeen alas. Mm Aquila
ja Delta ohittivat myös Tompan tuon hääsäkän aikana.

Jatkoimme kryssimistä reivin oton jälkeen, tuulta oli niin paljon että
G3:nenkin oli liikaa ja välillä ajoimme aivan kylkimyyryä 3 solmua,
en voinut laskea alaspäin koska vene vain kallistui liikaa eikä kiihtynyt
ollenkaan. Oi kun olisi kovan tuulen fokka.. Olisi ehkä kannattanut
ottaa toinenkin reivi, nyt ajettiin yhdellä vain.

Ohitimme ison luokan veneitä tällä ekalla kryssillä kohti malmgrundia
ja pitlkällä halssilla kohti Koirasaarta tunnistimme sitten pikkuhiljaa
mutta varmasti saavuttavan FiftyFunin. Rysäkarin poijun kierron
jälkeen tomppa sitten pystyi ohittamaan meidät ja me ajoimme pitkään,
aina Trutkobbeniin asti Tompan peräaalloilla, se oli hauskaa!

Trutkobben kierrettiin sitten aivan Tompan puskurissa ja huono
puoli tässä oli se että kryssiminen meni vielä vaikeammaksi kun
olimme häiriintyneessä tuulessa.

No, muutaman minuutin jälkeen Tomppa olikin jo niin kaukana että
olimme taas vapaissa tuulissa mutta tuuli oli erittäin aika kova joten
mielekästä touhua tuo ohjaaminen ei ollut. Minulla on kädet vieläkin
kipeät ohjaamisesta ja levangin ajamisesta.

Melkin eteläkärjen jälkeen alkoi meri hiukan tasaantua ja aallot eivät
samalla tavalla enää lyöneet ruffin yli. Kryssimme tässä yhden Bavaria
Match 35:senkin ohi. Lähti 10 min ennen meitä. No, rullapurje ei
näyttänyt kovin tehokkaalta.

Ylitimme sitten maaliviivan niin että Tomppa vielä näkyi hyvin. Tämä
on varmaan se ainoa kisa missä olemme edes nähneet Tompan
venettä maaliintulon jälkeen!

Meidän maaliintulon jälkeen oli tuulta ollut 20m/s puuskissa riihilahdella!

Tunnelma oli mahtava, kunnes Jussi huomasi että vettä oli veneessä
niin paljon että turkkilevyt kelluivat! Jussi oli aiemmin huomannut että
keulaluukku oli jäänyt raolleen joten veneessä oli varmaan kymmeniä
litroja vettä ja sisällä lainehti. Pumppasimme veden pois ja jatkoimme
koneella kohti satamaa, purjehtiminen sai nyt tälle päivälle riittää.

Palkintojenjaossa meille sitten jaettiin pienen luokan ykköspalkinto,
loistava kruunaus kaudelle joka on muutenkin ollut loistava. Toiseksi
sijoittui Tomppa, kolmanneksi Ekin Delta (Subway). Meidän ajalla
olisimme sijoittuneet toiseksi isossakin luokassa kakkosen Rytövaaran
eteen. Ison luokan voittajaveneestä liikkui illalla varmoja huhuja ettei
vene ollut kiertänyt kaikki merkit joten ehkä Charlotta purjehti koko
päivän parhaan tasoitetun ajan? Vau, siistiä. Kiitos Pone, Aleksi ja Jussi sekä Charlotta!

Tuloksia ja kuvia tulossa.

Plotteja ja käyriä tuossa:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album196


Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Re: Karvalakki 05

Post by risto »

Onneksi olkoon huikeasta kaudesta Charlottalle! Ei voi kuin hämmästellä teidän asennetta...
harald wrote: Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
Ehdottomasti! Voihan sitä lueskella kisaraportteja ties mistä kisoista ties minkälaisen veneen kokemuksena, mutta mielenkiintoa lisää sekä se, että tietää miehistön, että ennenkaikkea se, että kyseessä on periaatteessa samanlainen vene. Jatkakaa samaan malliin!

-Risto
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Karvalakki 05

Post by Panu »

harald wrote:LYS-kisoja meidän maassa joten jännitti kyllä hiukan ennen kilpailua. Eräs nimeltä mainitsematon uhkasi protesteilla jo pari viikkoa ennen kisaa joten tunnelma oli mitä parahin :)
Tervehdys

Olisi kiva tietää mihin kyseinen protesti olisi perustunut?
harald wrote:Koska Peto Jr (platu 25) vei meiltä pianistin shanghaiasimme Hennulista Jussin porukkaan mukaan. Harmi vain että Jussi on niin hoikka sillä keliä oli luvattu reippaasti, harmajalla 13m/s lännestä kipparikokouksen aikaan.
Niinpä, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Kun tarvitaan painoa laidalla tiedät kenelle soittaa... :wink:.
harald wrote:Jatkoimme kryssimistä reivin oton jälkeen, tuulta oli niin paljon että G3:nenkin oli liikaa ja välillä ajoimme aivan kylkimyyryä 3 solmua,en voinut laskea alaspäin koska vene vain kallistui liikaa eikä kiihtynyt ollenkaan. Oi kun olisi kovan tuulen fokka.. Olisi ehkä kannattanut ottaa toinenkin reivi, nyt ajettiin yhdellä vain.
Sinun olisi kannattanut lainata Annelista sen vara spinnun lisäksi myös myrskyfokka 4,5m2.
harald wrote: Minulla on kädet vieläkin kipeät ohjaamisesta ja levangin ajamisesta.
No pain no gain. Oletko ajatellut lisätä levangin välitystä?
harald wrote:Meidän ajalla olisimme sijoittuneet toiseksi isossakin luokassa kakkosen Rytövaaran eteen. Ison luokan voittajaveneestä liikkui illalla varmoja huhuja ettei vene ollut kiertänyt kaikki merkit joten ehkä Charlotta purjehti koko päivän parhaan tasoitetun ajan? Vau, siistiä. Kiitos Pone, Aleksi ja Jussi sekä Charlotta!
Onnea koko porukalle. Eivät taida saada teitä kiinni kuin protestoimalla, jos vain aihetta löytyisi... :?.
harald wrote:Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
Toki. Kannataa jatkaa, niin teen minäkin kunhan taas ensikaudella syntyy kerrottavaa... :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Karvalakki 05

Post by Petri »

harald wrote:
Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
Ehdottomasti, kuten Risto jo sanoikin, tuttavaporukan touhuja on aina hauska seurata ja Panukin samalla oppii uuden termin tälle toiminnalle-> "gloryhunter" :wink:

Ja kun katsot noita lukukertoja useimmissa raporteissa, niin lukijakuntaakin riittää...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Harmajan tuulilokia lauantaista:

Helsinki Harmaja 15.10. klo 09:00 7.7 °C lännestä 11.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 10:00 7.7 °C lännestä 11.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 11:00 8.3 °C luoteesta 10.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 12:00 8.7 °C luoteesta 11.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 13:00 9.0 °C luoteesta 12.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 14:00 9.3 °C luoteesta 14.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 15:00 9.6 °C luoteesta 13.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 16:00 9.0 °C luoteesta 13.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 17:00 8.4 °C pohjoisesta 14.0 m/s
Helsinki Harmaja 15.10. klo 18:00 8.5 °C pohjoisesta 13.0 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tein myös kuvaajan suodattamattomasta tuulidatasta

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... arva05vind
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Re: Karvalakki 05

Post by Guest »

Tuloksia ja kuvia tulossa.

Plotteja ja käyriä tuossa:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album196


Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
Selostukset ovat ehdottomasti mielenkiintoisia, ainakin minä käyn säännöllisesti lukemassa näitä kisakertomuksia vaikka en omaakaan FE83:a.

Onnittelut loistavan kauden johdosta koko venekunnalle !

ville
pjtuomaa
kokelas
Posts: 137
Joined: Tue Aug 26, 2003 16:08 pm
Location: Waterloo, Belgia

Re: Karvalakki 05

Post by pjtuomaa »

harald wrote:Ovatko nämä selostukset mielenkiintoisia? Onko mieltä kirjoittaa näitä?
Jos vaan viitsit, niin kirjoita ihmeessä jatkossakin. Olen lueskellut varmaan kaikki raportit. Noista jutuista saa tällainen alkutaipaleella oleva feneilijä vinkkejä, mitä purjeita oli tietyissä sää- ja tuuliolosuhteissa ylhäällä ja millä säädöillä. Etenkin se kiinnostaa minua. Filia on muuttanut muuten Porvooseen. Kesäpaikka on vielä hakusessa, mutta nyt hän kököttää kaupungin talvisäilytysalueella.
Perttu, satunnainen purjehtija
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Kryssimme tässä yhden Bavaria
Match 35:senkin ohi. Lähti 10 min ennen meitä. No, rullapurje ei
näyttänyt kovin tehokkaalta.
Olivatko ihan pulassa tuossa kelissä? Ei kai kyse voi olla vain rullapurjeesta, kun tuon sentään pitäisi olla hurjasti nopeampi. Luulisi olevan nopeampi vaikka pelkällä isollakin.

FE on toki hyvä kovan tuulen kryssillä, mutta rajansa kaikella...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ongelma taisi olla että purjetta ei ole tarkoituskaan purjehtija reivattuna,
joten kassi oli iso purjeessa. Ehkä iso oli liian tiukalla, ken tietää, helppoa
on vierestä kertoa ohjeita...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Mielekästä

Post by Guest »

Nämä selostukset ovat hyvin kiinnostavia ja ehdottomasti mielekkäitä lukea.

Veikkaanpa, että lähes kaikki samoissa kisoissa olleet käyvät laillani nämä muutamaan kertaan lukemassa. Ja vielä palaveeraavat kisavenekuntansa kanssa.

Taru - Team turistiosasto/FIN2603
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen kiitollinen siitä että raporttejani arvostetaan. Tämä on kuitenkin
keskusteluforumi ja mielestäni voisimme kaikki oppia asioita paljon
paremmin jos muutkin osallistujat kertoisivat avoimesti kokemuksistaan
sekä mahdollisesti korjaisivat minun vääriä olettamuksia.

Ei kannata sen haitata että tämä on FE-forumi, samassa veneessähän
me kaikki istutaan kuitenkin :)

Sain Esa Törmältä kuvia, pistin pikkuluokan lähdön ja pari muuta kuvaa
galleriaan:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 196&page=1

Ai niin, onnittelut Pachamamalle startin voitosta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://Purjehdus.org/ sivusto huomioi tuon karvalakin myös:

http://purjehdus.org/index.php/2005/10/22/karvalakki/

Hyvä hyvä!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Vieras

Legendaa

Post by Vieras »

Harald kirjoitti:
Ei kannata sen haitata että tämä on FE-forumi, samassa veneessähän
me kaikki istutaan kuitenkin.
Me laiturikipparitkin pyrimme samaan veneeseen - mutta hieman häiritsee, kun joutuu pitämään slangi sanakirjaa kainalossa :wink:
Jos muuten niin mielenkiintoisten juttujen perässä olisi snörppi sanojen legenda, voisi meikäkin jotain oppii syvemmin... :lol:
Post Reply