Tuo 20 A on aika vähän. Yanmarin laturi tuotta max 35 A, joka täsmää aika hyvin mun battery monitorin näyttämään. Sterlingin kaveri sanoi että lithiumeja ladatessa tuo laturi käy täysillä koko ajan ja hän suositteli tuota 30 A DC-DC lataajaa jotta laturi ei ylikuormittuisi. Paljonko tuo heidän tuotevalikoimansa (30 A tai 60 A) vaikutti suositukseensa en suostu arvailemaan.jil83 wrote: ↑Mon Oct 25, 2021 23:44 pm Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
Parempi olisi tietenkin että laturista saisi sen täyden 35 A koko latauksen ajan, ja kun tuota laturia tehdään myös 40 A versiona en olisi kovin huolestunut siitä etteikö se kestäisi sitä.
Periaatteessa tuon laturin suojauksen voisi tehdä bilteman latausreleellä. Siinä on samanlainen toiminto että se sulkeutuu automaagisesti tietyn kynnysjännitteen ylittyessä. Tämä olisi paljon halvempi ratkaisu, mutta tuossa voi hyvin käydä niin että joko latausjännite pysyy bulk-vaiheessa koko litiumin latauksen aikana ja tämä on liikaa starttiakulle pitkässä juoksussa tai sitten latausjännite laskee starttiakun täyttyessä ja litium ei lataannu enää nopeasti.
Sterlingin edustaja oli vähän epävarma siitä miten esim Ctek laturi kytkeyttynä starttiakkuun toimii jos tuossa on vielä tuo DC-DC laturi lataamassa LiFePo4-akustoa DC-DC laturin läpi. Hyppiikö se eri tilojen välillä?
OIkeasti tuo moottorilataus pitäisi olla sellaisella lataussäätimellä joka juttelee BMS:än kanssa ja osaa lopettaa latauksen laturin päästä kun akku on täynnä mutta tuo American Power Systems APS-500 / Wakespeed WS500 maksaa sen 500 € sekin. Ja silti pitää olla DC-DC laturi jos haluaa ladata starttiakkua.
Starttiakku voi olla vaikka 45 A, ja mun 220 Ah 60 kg akun korvaisi noin ~20 kg LiFePo4 akusto (ilman latureita jne).
edit:
Lataussäädin Wakespeed
https://www.offgridsoftwaresolutions.co ... regulator/
http://wakespeed.com/products.html
Lataussäädin American Power Systems (sama kuin edellinen kuulemma)
https://www.americanpowerinc.com/alternator-regulators/
BMS:
123electric https://shop.gwl.eu/Battery-Management/ ... html?cur=1
Rec BMS: https://www.rec-bms.com/
Tuolla Madsilla (Sail Life youtubessa) on tuo Rec BMS mutta hänellä on 24 V akusto. Tuo halvempi versio 12 V akustoille ei taida jutella samalla tavalla kaikkien järjestelmien kanssa, ehkä.
Tuo 123electricin BMS arveluttaa kun se on vain piirikortteja joita pultataan akkumoduleihin kiinni. Mitä jos pilssiin tulee vähän merivettä, mitä se tekee noille?