Köysisuosituksia?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Tuo pitkä kaltoppi oli haaste kun yritettiin kiipeämistä harrastavan tyttären kanssa. Kyllä ylävanttien tasalle pääsee, mutta siitä on vielä pari metriä huippuun, ja se pätkä pitää tehdä luomuna ilman puosuntuolia tai muuta varmistusta. Ja yhdellä kädellä roikkuen pitäisi syöttää ketjunpätkää reiästä sisään samalla kannattaen alaspäin roikkuvaa pilottinarua. Tiedän yhden Aleksin joka tuon ehkä tekisi 20 v sitten, mutta ei näitä joka satamassa ole.
Pilottinarulla fallin vetäminen tökki aina noin 30 cm jälkeen johonkin. 31. kerralla falli menikin pidemmälle ja sain sen vedettyä mastonjalasta ulos. Ei siellä topissa pitäisi olla edes mitään, mihin tökkiytyä.
Pilottinarulla fallin vetäminen tökki aina noin 30 cm jälkeen johonkin. 31. kerralla falli menikin pidemmälle ja sain sen vedettyä mastonjalasta ulos. Ei siellä topissa pitäisi olla edes mitään, mihin tökkiytyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Jäi sanomatta että ison fallista oli kyse.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Itsekin ymmärsin että spinnufalli. Vaikka dirkki(jos on, eipä taida olla jos on boomkicker?) saattaisi kestää kuorman köytenä mutta en omaa henkeäni laittaisi sen topissa olevan 40v vanhan plokin varaan.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Pitäisi keksiä jotkut tolppakengät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Siis periaatteessa valjaat ja kiipeilytason velcronauha jonka vetää maston ympäri käytännössä estäisi tippumisen ylävantteja alemmas. Ylösmenoon joku mastouraan tiukentuva kalliokiila, problem solved ja mastoura...ehkä ehjänä.
Noei, eiköhän Ahvenanmaalta mastokraanakin olisi löytynyt, jos ei muuten niin kylkikiinnitys Pommerniin (joojoo, siinä on se allas nykyään ympärillä) ja isomman veneen mastoon kiiveten käy.
Mutta toisaalta kun asiaa miettii, ei noita mastokraanoja ihan niin paljoa ehkä olekaan. Esim. Kun ei Nauvossa ole niin onkohan saaristomeren lähin sitten Turussa. Hangossa kun ei ole tullut käytyä pitkään aikaan, onko sielläkään?
Noei, eiköhän Ahvenanmaalta mastokraanakin olisi löytynyt, jos ei muuten niin kylkikiinnitys Pommerniin (joojoo, siinä on se allas nykyään ympärillä) ja isomman veneen mastoon kiiveten käy.
Mutta toisaalta kun asiaa miettii, ei noita mastokraanoja ihan niin paljoa ehkä olekaan. Esim. Kun ei Nauvossa ole niin onkohan saaristomeren lähin sitten Turussa. Hangossa kun ei ole tullut käytyä pitkään aikaan, onko sielläkään?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
En ole hangossa nähnyt. Ja vielä 40 vuotiaalla dieselillä niin voi tulla todella pitkät purjehduspäivät ennen kuin ison saa nostettua, ainakin korkeammalle kuin spinnunostimelma saa (Artsin vinkki). Olisiko ykkösreivi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Köysisuosituksia?
Tai vaan jotkut 1/8 pitkät kevyet tikkaat. Siis ihan jäykkärunkoiset. Jos ne saisi tuettua yläpäästä maston ympäri liinalla (tai jopa mastouraan jotenkin) ja sitten sidottua saalinkien yläpuolelta kiinni, kun on ensin noussut sinne asti puosuntuolissa.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: Köysisuosituksia?
Eikös tuossa voisi potentiaalisesti hyödyntää isopurjeen lattavaunuja? Jos sattuu olemaan sellaiset, joissa on M10-kierre.
Re: Köysisuosituksia?
Eikös tuota latvaa pitkin voisi kiivetä prusik-solmuilla, samoin kuin köyttä pitkin kiivetään? Eli prusik-solmu maston ympäri ja siihen valjaat kiinni. Sitten toinen pidempi lenkki samaan tapaan prusik-solmulla maston ympäri. Siitä pidemmästä lenkistä työntää itsensä jalalla ylös, liu'uttaa valjasprusikin ylöspäin ja laskeutuu sen varaan. Jalkalenkkiä taas ylöspäin, ja uusi nousu. Tätä kunnes perillä. Sitten voi topissa istuskella rauhassa valjaissa ja työskennellä kahdella kädellä. Jos pujotus ei onnistu, niin samaan tapaan alas alempien nostinten luo, ja jos onnistuu, niin voikin laskeutua suoraan sillä uudella nostimella.harald wrote: ↑Wed Jul 28, 2021 23:35 pm Tuo pitkä kaltoppi oli haaste kun yritettiin kiipeämistä harrastavan tyttären kanssa. Kyllä ylävanttien tasalle pääsee, mutta siitä on vielä pari metriä huippuun, ja se pätkä pitää tehdä luomuna ilman puosuntuolia tai muuta varmistusta. Ja yhdellä kädellä roikkuen pitäisi syöttää ketjunpätkää reiästä sisään samalla kannattaen alaspäin roikkuvaa pilottinarua.
Pitääpä kokeilla joskus. Tuolla tekniikalla olen nostinta pitkin kiipeillyt mastoon, kun ei ole ollut ketään vinssaamaan, mutta mastoa pitkin ei ole tullut kokeiltua vielä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Köysisuosituksia?
Hyvä idea, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Vaikeaa on tietenkin alussa kun pitäisi kiivetä ylävanttien yläpuolelle että jää tilaa tehdä jaloille oma Prusik.
Prusikin lisäksi on olemassa toinenkin kiipeilysolmu jossa käytetään ympyrän muotoista köyttä. Idea on tosin aivan sama. Edit, prusik on ilmeisesti juuri silmukan avulla tehty. Itse olen käyttänyt "Rolling hitch" solmua sitomaan esim lippufallin alavanttiin, tai vetonaruksi kun pitää vetää skuutti vinssiltä engelsmannin sattuessa. Käytän noin viisi kierrosta kakkosvaiheessa.
Koska prusikin pito perustuu osin siihen että se poikkeuttaa köyden tehden siihen mutkan olen hiukan epäileväinen että se saa tarpeeksi pitoa alumiiniputkesta.
Prusikin lisäksi on olemassa toinenkin kiipeilysolmu jossa käytetään ympyrän muotoista köyttä. Idea on tosin aivan sama. Edit, prusik on ilmeisesti juuri silmukan avulla tehty. Itse olen käyttänyt "Rolling hitch" solmua sitomaan esim lippufallin alavanttiin, tai vetonaruksi kun pitää vetää skuutti vinssiltä engelsmannin sattuessa. Käytän noin viisi kierrosta kakkosvaiheessa.
Koska prusikin pito perustuu osin siihen että se poikkeuttaa köyden tehden siihen mutkan olen hiukan epäileväinen että se saa tarpeeksi pitoa alumiiniputkesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020