Pari kisaa sivuun jääneenä Estelle pääsi vihdoin tänään radalle, kun kippari kävi ortopedin kautta saamassa luvan lähteä skabaan. (Yli)latausta oli jonkin verran ilmassa, kun viime kausi omalla veneellä meni ihan kokonaan ohi. Ns. vakkarimiehistöstä ei ollut käytettävissä tänään muuta kuin 1/3, mutta mukaan saatiin trimmeihin Antti, pianossa oli Gedasta mukaan poimittu Maria ja keulassa Sandra. Treeniä ehdittiin vetää juurikin sen yhden spinnu ylös/alas ja parin jiipin verran. RaceQs oli ajastettu jo kotona valmiiksi ottamaan trackiä (aivan mainio ominaisuus!) ja 360-kamera (josta vastaava ominaisuus ikävä kyllä puuttuu) unohtui taas lähtötemmellyksissä laittaa päälle.
Ennuste oli G3-keliä ja matkalla alueelle seurailtiin vähän tuulia viimeisten veneen valmistelutehtävien lomassa. Meni vähän arpomiseksi että kumpi nyt G1 tai G3 olis järkevä, koska lähtöalueen tuntumassa ja vähän matkaa radallakin tuuli oli enää n. 6 m/s. Tarkistettiin että tuulen suunta kyllä puoltaa spinnua heti lähdön jälkeen, niin tulevaa kryssiä varten vihreältä laitettiin keulaan G3 ns. turvallisempana vaihtoehtona ja myös siksi että päästäisiin hyödyntään sisäskuuttien voimaa pieniaaltoisessa vedessä. Tuuli loppujen lopuksi hyvin puuskaista (kuten odotettu) ja myös shiftailevaa. Suunta oli jotain SW ja voimakkuus 5-8 m/s ja puuskissa välillä enemmän.
Lähtöstrategia oli lähteä n. keskeltä, sillä odotimme kamppailua ylimmän veneen paikasta ja siksi ruuhkaa poijulle. Teimme kelloitetun harjoitteluajon. Kun lähtö lähestyi, huomasimmekin että poijun pää on varsin vapaa ja siellä näytti olevan hyvää blosista, niin ajattelimme toteuttaa harjoitellun lähdön vaan että poijun päästä. Lähdimmekin juuri oikeaan kellotettuun aikaan hakemaan vauhtia viivan takaa. Huomasimme että poijun päähän jää väkisinkin reilusti tilaa, niin vaihtuikin lähtöstarategia lennossa siihen että pysyttelemme viivan lähellä. Hyvä idis, mutta se aikaisempi hyvä blosis hävisi ja lähdössä olimme kyllä ylin vene, mutta reilusti toisessa rivissä ylitettiin viiva Ferian rinnalla.
Nostettiin spinnu ja ihmeteltiin kun kukaan muu ei nosta. En muista kulmia, mutta hyvin oli varaa tuulella kääntyä tai meidän tarvittaessa nostaa. Spinnun ansiosta saatiin hyvin kiinni fliittiä ja noustiin ensimmäiseksi feneeksi, edessä Lucky Too, Ariel (muistaakseni) ja Minnamari. Sivusta katsottuna ilmeisesti sekä Pikku Myyssä että Subbotassa oli ongelmia spinnun kanssa, mutta nousihan ne sitten molemmissa veneissä. Jotenkin meidän spinnuttelu vaikutti tahmealta, vaikka päästiinkin nousemaan tulosluettelossa kivasti. Ehkä tuulta oli vähän liian vähän tai sit pitää jatkaa ihmettelyä mistä tämä tahmeus voisi johtua.
Vihreällä spinnu alas ja kryssimoodi päälle. Saatiin vedettyä pitkä pätkä Stora Ådholmenin suuntaan ja siinä punainen poiju/lippu jäi jo itsestään oikealle. Tiukkaa oli Subbotan kanssa, joka vaikutti saavuttavan meitä vähän koko ajan, paitsi kun me piinattiin Rönnkobbenin kalliota lähes nuollen vähän kauemmas itään, kun taas Subbota teki tikin länteenpäin. Punaisella olimme saaneet kaulaa vähän kasvatettua. Molemmissa veneissä nousi spinnut ja piinaavaa laskettelua takaisin pohjoiseenpäin. Subbota pääsi jälleen lipumaan hieman lähemmäksi. Jiipin kautta punaiselle kepille ja sieltä vähän kurssia nostaen punaiselle poijulle/lipulle. Lipun jälkeen spinnuton Ariel lähti nostamaan meidän ja Subbotan väliin ja siihen oli pakko vastata nostamalla. Tuuli kuitenkin käätyi sen verran sivummalle, että Ariel ei enää päässyt peittämään meitä ja saatiin kivassa sivutuulessa lähestyä vihreää. Mitä lähemmäksi sitä päästiin, sitä puuskaisemmaksi tuuli tuli ja Subbotan broachatessa ainakin pariin otteeseen, päästiin vetään kaulaa. Meilläkin oli kerran 50/60 että olisko lähtenyt lapasesta, mutta löysäsin isoa ja Antti oli todella hyvin hereillä spinnuskuutissa, niin selvittiin tilanteesta. Vihreällä spinnu alas ja kryssimoodi päälle kohti maaliviivaa. Näytti siltä että mentäis yhdellä halssilla maaliin saakka, mutta sieltä tuli sen verran iso shifti, että jouduimme tekemään pari tikkiä. Lasketussa ajassa tulikin sitten 1. sija, eli ihan jees aloitus pidemmän tauon jälkeen, etenkin kun itsellä meni taas totutellessa iso osa keskittymisestä boat handlingiin eikä niinkään kokonaiskuvan ylläpitoon.
Kiitos miehistölle! Hienoa oli taas päästä vähän tuulettumaan.
2021-06-16 Haukkis
2021-06-16 Haukkis
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: 2021-06-16 Haukkis
Eli voittaminen ilman mittakirjaa on mahdollista. Shocking.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: 2021-06-16 Haukkis
Laitetaan täältä sitten mittakirjapohjaista rapsaa.
Vene täynnä tuoreita käsiä ja vähän kuitenkin keliä luvassa, niin jonkinmoinen safetymode oli lähtökohtana jo ennen radalla tuloa. Se verran kiukkuista puuskaa oli lähtöalueen tuntumassa, niin otettiin isoon reivi sillä oletuksella, että vähintään sama keli jatkuu vihreän jälkeen. Lippupään lähtö oli mielessä ja siitä safetyllä ilman spinnua vihreälle. Kaikki starttitööttäykset menivät enemmän tai vähemmän ohi, joten siirryimme visuuaaliseen starttiin. Katalana ajatuksena oli nostatella heti startin jälkeen kaikki spinnua virittelevät, mutta ainoana vieressä ja yläpuolella ollut Estelle ehti juuri ja juuri livahtamaan karkuun. Ns. "peli" oli käytännössä menetetty ekalla vedolla, koska heti startin jälkeen tuulta ei ollutkaan lähellekään sitä mitä juuri ennen starttia. "Pataan" tuli yhdellä vedolla yli 400 m. Vihreällä ravisteltiin reivi pois ja lähdettiin tekemään mitä tehtävissä vielä oli. Tarpeettoman monella liian kovavauhtisella tikkauksella sitten punaiselle ja sieltä sitten isolla huudolla spinnu ylös. Squaw oli edessä vielä jotenkin saavutettavissa, mutta ilman peittoa ei nopeuseroa oikein löytynyt. Punaisen ja vihreän puolenvälin kohdalla katselimme, että edessä vihreän luona sattuu ja tapahtuu. Tältä pohjalta otimme spinnun alas etuajassa juuri ennen kuin tulimme kiukkuisemman tuulen alueella. Vihreän jälkeen taas ylätuuleen etenevään jonoon. Aika nopeasti näytti siltä, että yhdellä vedolla ei päästä maaliin. Otettiin korjaava tikki ennen karia ja ajettiin siitä maaliin. Parasta antia oli tällä kertaa se, että RaceQs-tallennetta tuli nyt kolmelta veneeltä, joten peiliin katsominen on huomattavasti tehokkaampaa.
Vene täynnä tuoreita käsiä ja vähän kuitenkin keliä luvassa, niin jonkinmoinen safetymode oli lähtökohtana jo ennen radalla tuloa. Se verran kiukkuista puuskaa oli lähtöalueen tuntumassa, niin otettiin isoon reivi sillä oletuksella, että vähintään sama keli jatkuu vihreän jälkeen. Lippupään lähtö oli mielessä ja siitä safetyllä ilman spinnua vihreälle. Kaikki starttitööttäykset menivät enemmän tai vähemmän ohi, joten siirryimme visuuaaliseen starttiin. Katalana ajatuksena oli nostatella heti startin jälkeen kaikki spinnua virittelevät, mutta ainoana vieressä ja yläpuolella ollut Estelle ehti juuri ja juuri livahtamaan karkuun. Ns. "peli" oli käytännössä menetetty ekalla vedolla, koska heti startin jälkeen tuulta ei ollutkaan lähellekään sitä mitä juuri ennen starttia. "Pataan" tuli yhdellä vedolla yli 400 m. Vihreällä ravisteltiin reivi pois ja lähdettiin tekemään mitä tehtävissä vielä oli. Tarpeettoman monella liian kovavauhtisella tikkauksella sitten punaiselle ja sieltä sitten isolla huudolla spinnu ylös. Squaw oli edessä vielä jotenkin saavutettavissa, mutta ilman peittoa ei nopeuseroa oikein löytynyt. Punaisen ja vihreän puolenvälin kohdalla katselimme, että edessä vihreän luona sattuu ja tapahtuu. Tältä pohjalta otimme spinnun alas etuajassa juuri ennen kuin tulimme kiukkuisemman tuulen alueella. Vihreän jälkeen taas ylätuuleen etenevään jonoon. Aika nopeasti näytti siltä, että yhdellä vedolla ei päästä maaliin. Otettiin korjaava tikki ennen karia ja ajettiin siitä maaliin. Parasta antia oli tällä kertaa se, että RaceQs-tallennetta tuli nyt kolmelta veneeltä, joten peiliin katsominen on huomattavasti tehokkaampaa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: 2021-06-16 Haukkis
Näytä sitä peiliä meillekin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: 2021-06-16 Haukkis
Voin paljastaa salaisuuksia sen verran, että täydellä isolla ja spinnulla pääsee jopa 2 solmua kovempaa kuin reivatulla ja ilman spinnua. Myöskin on melko todennäköistä, että mittaroidulla veneellä on helpompaa kryssiä.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
Re: 2021-06-16 Haukkis
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: 2021-06-16 Haukkis
Siistiä! Saiko tuohon jäljet näkymään? Pikaisella googlauksella en keksinyt että miten.
edit: Analyze-sivulla saa laitella kaikkea kivaa päälle.
edit: Analyze-sivulla saa laitella kaikkea kivaa päälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: 2021-06-16 Haukkis
Sieltä vene vs vene välilehdeltä vasemmaisin nappi ja sieltä full track.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
S/Y Feria
FIN 2772