Tästä tuleekin muistoja eräästä messumatkasta Saksaan, missä pari tuttua suomalaista ottivat hotellin respasta kaverilleen "autokorjaamon mainos kortin". Tuossa kortissa mainostetiin escort serviceä palvelua, jonka nämä kaverit päättelivät tarkoittavan tietenkin Ford Escortin huoltopalveluja...
Lithium AGM:n tilalle
Re: Lithium AGM:n tilalle
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
No nyt on tullut vähän otettua selvää. Tai itse asiassa asia ei selvinnyt, tuli vain lisää kysymyksiä.
Ilmeisesti tuollaista LiFePo4 akkua pitää ladata 14.4 voltilla bulk-vaiheessa, sama jännite toimii absorption-vaiheessa myös. Float-vaihetta ei tarvitse, eikä välttämättä edes tarvita (onko haitallinen?). Alla olevassa youtube-videossa sanotaan että alle 13,6 voltin (tai alle) float-vaihe olisi ok.
Sterling Pro Digital säätimen saa asettettua niin, että se käyttää 14.4 V bulk-vaihetta. Sen absorption-vaiheen jännite on vielä auki, selvittelen. Float-vaihe on "about" 14 V joka on vähän liikaa.
Olen kysellyt sekä enerprof.de:n tekniseltä tuelta että Sterling Powerilta. Katsotaan saanko vastauksia.
Aurinkopaneeli on vain 2-3 A, joten se on nyt aivan sama mitä sieltä tulee. Niin pienellä virralla saa tuskin rikottua 100 - 150 A akkua.
CTek laturini on 15 A. Jos Sterlingin 4-vaiheinen lataus toimii niin toimii varmaan sekin, ehkä?
https://www.youtube.com/watch?v=ultUAyv-XQs
Ilmeisesti tuollaista LiFePo4 akkua pitää ladata 14.4 voltilla bulk-vaiheessa, sama jännite toimii absorption-vaiheessa myös. Float-vaihetta ei tarvitse, eikä välttämättä edes tarvita (onko haitallinen?). Alla olevassa youtube-videossa sanotaan että alle 13,6 voltin (tai alle) float-vaihe olisi ok.
Sterling Pro Digital säätimen saa asettettua niin, että se käyttää 14.4 V bulk-vaihetta. Sen absorption-vaiheen jännite on vielä auki, selvittelen. Float-vaihe on "about" 14 V joka on vähän liikaa.
Olen kysellyt sekä enerprof.de:n tekniseltä tuelta että Sterling Powerilta. Katsotaan saanko vastauksia.
Aurinkopaneeli on vain 2-3 A, joten se on nyt aivan sama mitä sieltä tulee. Niin pienellä virralla saa tuskin rikottua 100 - 150 A akkua.
CTek laturini on 15 A. Jos Sterlingin 4-vaiheinen lataus toimii niin toimii varmaan sekin, ehkä?
https://www.youtube.com/watch?v=ultUAyv-XQs
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tossa on muuten ihan hyvää infoa https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/ tähän aiheeseen liittyen.
Olen itse tätä hommaa lukiessani (mutta kuitenkin täysin kokonaisuutta ymmärtämättä) saanut sen kuvan että pitää kyllä investoida myös vähän (= yleensä aika paljon) muuhunkin kuin pelkkiin akkuihin. Latureilla tulisi olla Lithium-moodi, jotta saavat akun ladattua täyteen, muilla akkuasetuksilla kun jäänee ymmärtääkseni lataus vajaaksi. Sitten taas moottorin laturi pitää suojata sitä vastaan että BMS lopettaa litiumakun latauksen ja myös ettei se polta laturia kun siitä myös pienillä kierroksilla (= pieni jäähdytys laturin tuulettimesta) kuitenkin vedetään paljon tehoja irti.
Ihmetyttää kyllä suuresti ettei akkujen valmistajat tuo kytkentäkaavioita tyypilliseen asennukseen ja että kaikkien pitää tätä infoa itse kaivaa ja pähkäillä. Kyse ei ole mistään ihan triviaalista asiasta. Ehdotin asiaa Sunwindille, mutta joku epämääräinen vastaus sieltä tuli että olis jotain opasta tulossa tms. Saa nähdä tuleeko ja jos tulee, niin mitä.
Olen itse tätä hommaa lukiessani (mutta kuitenkin täysin kokonaisuutta ymmärtämättä) saanut sen kuvan että pitää kyllä investoida myös vähän (= yleensä aika paljon) muuhunkin kuin pelkkiin akkuihin. Latureilla tulisi olla Lithium-moodi, jotta saavat akun ladattua täyteen, muilla akkuasetuksilla kun jäänee ymmärtääkseni lataus vajaaksi. Sitten taas moottorin laturi pitää suojata sitä vastaan että BMS lopettaa litiumakun latauksen ja myös ettei se polta laturia kun siitä myös pienillä kierroksilla (= pieni jäähdytys laturin tuulettimesta) kuitenkin vedetään paljon tehoja irti.
Ihmetyttää kyllä suuresti ettei akkujen valmistajat tuo kytkentäkaavioita tyypilliseen asennukseen ja että kaikkien pitää tätä infoa itse kaivaa ja pähkäillä. Kyse ei ole mistään ihan triviaalista asiasta. Ehdotin asiaa Sunwindille, mutta joku epämääräinen vastaus sieltä tuli että olis jotain opasta tulossa tms. Saa nähdä tuleeko ja jos tulee, niin mitä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kiitos linkistä, pitää lukea tuota hartaasti, vaikuttaa osuvan hyvin.
Sterlingillä ovat avuliaita ja vastailevat sähköpostiin, odotellaan mitä sieltä kerrotaan.
Sterlingillä ovat avuliaita ja vastailevat sähköpostiin, odotellaan mitä sieltä kerrotaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
LiFePO4 lataus taitaa olla aikalailla uskontoasia. Puritistit tyrmäävät täysin 12 V akut eli pitää olla erilliset kennot, joilla oma BMS. Myöskin float on täysin kielletty, mikä on aika ristiriitaista venekäytössä, kun olisi mukava pitää akut täytenä, jotta ei tarvitse pian ladata purjehtiessa tai luonnonsatamassa.
Latausjännitteestä on myös monia mielipiteitä. Jotkut 12 V akkujen myyjät väittävät kestävän jopa yli 15 V jännitteitä ja puristit taas eivät halua ladata edes 14,0 V vaan 13,6-13,8 V.
Kaikkien litiumakkujen ongelma on se, etteivät ne pidä olosta täysin ladattuna. Näyttää läppärikin olevan nykyään 70-80% varauksessa, vaikka on käytännössä jatkuvasti kiinni laturissa ja akkua käytän ehkä kerran kuussa. Kännykkä sentään latautuu täyteen, mutta noissahan akut kestävätkin vain 2-4 v. Ajatusmaailma pitää siis kääntää. Lyijyakulle alhainen varaustila on vahingollinen eli syväpurkauksia pitää välttää. Litiumilla taa ennemminkin pitää välttää sitä yläpäätä eli latausjännitettä alentamalla pitenee käyttöikä. Toisaalta sitten litium on kerrasta vainaa, jos purkaa täysin. Tuolle on suojaus, mutta ainakin osa ohittaa suojauksen startille ja ehkä muillekin vastaaville.
Ainakin kaverin veneessä LiFePO4:n latautauminen ei ole ollut oleellisesti nopeampaa kuin lyijyllä. Molemmat tietysti riippuvat jännitteestä eli myös LiFePO4:llä on aivan samantyylinen hidastuminen akun täyttyessä. Kaverin veneessä lataus tapahtuu melko lailla 14,0 V. Laturi on 60 A ja akut taitaa olla 120 Ah. Ei tuo pitkään lataa 60 A:ta ja sitten loppua kohti virta alenee olemattomaksi. Oikein pitkässä koneajossa jännite nousee 14,1 V paikkeile ja silloin latausvirta on nolla (taisi olla alle 0,1 A).
Tuo float-lataus on monen mielestä täysin kiellettyä, mutta mahtaako sitten nollavirralla latauksesta oikeasti olla haittaa. Tai onhan siitä tietysti se haitta, että jännite pysyy "epänormaalin" korkeana, joka ehkä nopeuttaa kapasiteetin putoamista. Noiden kapasiteettihan putoaa nopeammin täytetän säilyttämisestä kuin venekäytön tyyppisestä melko hidastahtisessa syklisessä käytössä. Taisi vuoden säilytys täytenä vastata akun rapautumisessa satoja purkusyklejä. Tuskin Suomessa purjehtiessa tulee edes 50 sykliä/kausi ellei akusto ole todella niukka ja purjehduspäiviä tolkuttomasti. Itsellä ainakin 50% purkaus vaatii viikonlopun ja päivässä ei saa aikaan kuin 20% luokkaa.
Latausjännitteestä on myös monia mielipiteitä. Jotkut 12 V akkujen myyjät väittävät kestävän jopa yli 15 V jännitteitä ja puristit taas eivät halua ladata edes 14,0 V vaan 13,6-13,8 V.
Kaikkien litiumakkujen ongelma on se, etteivät ne pidä olosta täysin ladattuna. Näyttää läppärikin olevan nykyään 70-80% varauksessa, vaikka on käytännössä jatkuvasti kiinni laturissa ja akkua käytän ehkä kerran kuussa. Kännykkä sentään latautuu täyteen, mutta noissahan akut kestävätkin vain 2-4 v. Ajatusmaailma pitää siis kääntää. Lyijyakulle alhainen varaustila on vahingollinen eli syväpurkauksia pitää välttää. Litiumilla taa ennemminkin pitää välttää sitä yläpäätä eli latausjännitettä alentamalla pitenee käyttöikä. Toisaalta sitten litium on kerrasta vainaa, jos purkaa täysin. Tuolle on suojaus, mutta ainakin osa ohittaa suojauksen startille ja ehkä muillekin vastaaville.
Ainakin kaverin veneessä LiFePO4:n latautauminen ei ole ollut oleellisesti nopeampaa kuin lyijyllä. Molemmat tietysti riippuvat jännitteestä eli myös LiFePO4:llä on aivan samantyylinen hidastuminen akun täyttyessä. Kaverin veneessä lataus tapahtuu melko lailla 14,0 V. Laturi on 60 A ja akut taitaa olla 120 Ah. Ei tuo pitkään lataa 60 A:ta ja sitten loppua kohti virta alenee olemattomaksi. Oikein pitkässä koneajossa jännite nousee 14,1 V paikkeile ja silloin latausvirta on nolla (taisi olla alle 0,1 A).
Tuo float-lataus on monen mielestä täysin kiellettyä, mutta mahtaako sitten nollavirralla latauksesta oikeasti olla haittaa. Tai onhan siitä tietysti se haitta, että jännite pysyy "epänormaalin" korkeana, joka ehkä nopeuttaa kapasiteetin putoamista. Noiden kapasiteettihan putoaa nopeammin täytetän säilyttämisestä kuin venekäytön tyyppisestä melko hidastahtisessa syklisessä käytössä. Taisi vuoden säilytys täytenä vastata akun rapautumisessa satoja purkusyklejä. Tuskin Suomessa purjehtiessa tulee edes 50 sykliä/kausi ellei akusto ole todella niukka ja purjehduspäiviä tolkuttomasti. Itsellä ainakin 50% purkaus vaatii viikonlopun ja päivässä ei saa aikaan kuin 20% luokkaa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kiitettävästi ovat Sterlingillä vastanneet. Laajennn sitä tänne, mutta lyhyesti;
https://sterling-power.com/collections/ ... or-bbs1230
Lataus ja startti kiinni lyijy-starttiakkuun, ja tuo väliin. Plussana tuossa on myös aurinkopaneelille sisääntulo.
LiFePo4-akun BMS sammuttaa latauksen kun akusto on sen mielestä täysi. Se voi silti antaa MosFET-ien läpi virtaa, mutta latausta se ei ota vastaan. Tämä ei ole kovin hauskaa jos moottori ja laturi pyörii. Sen takia aina lyijyakku kiinni laturissa.
Onko tuo sitten enää kaksi-akku järjestelmä? Kai se on, jos molempia voidaan käyttää erikseen starttaamiseen?
14,4 V on hyvä latausjännite, tuo Sterlingin DC-DC laturi säätää jännitteet automaagisesti ja on kustomoitavissa.
Nykyisellä akulla (220 Ah AGM) saan kyllä tarvittaessa laturin tappiin tuon Sterling DAR12 säätimen avulla. Tulevaisuudessa se ei olisi niin tärkeä kun tuo DC-DC laturi nostaa jännitteen itse. Täysi teho laturista jää saamatta sillä jännite on pienen starttiakun latauksen mukaan (aina täysi).
https://sterling-power.com/collections/ ... or-bbs1230
Lataus ja startti kiinni lyijy-starttiakkuun, ja tuo väliin. Plussana tuossa on myös aurinkopaneelille sisääntulo.
LiFePo4-akun BMS sammuttaa latauksen kun akusto on sen mielestä täysi. Se voi silti antaa MosFET-ien läpi virtaa, mutta latausta se ei ota vastaan. Tämä ei ole kovin hauskaa jos moottori ja laturi pyörii. Sen takia aina lyijyakku kiinni laturissa.
Onko tuo sitten enää kaksi-akku järjestelmä? Kai se on, jos molempia voidaan käyttää erikseen starttaamiseen?
14,4 V on hyvä latausjännite, tuo Sterlingin DC-DC laturi säätää jännitteet automaagisesti ja on kustomoitavissa.
Nykyisellä akulla (220 Ah AGM) saan kyllä tarvittaessa laturin tappiin tuon Sterling DAR12 säätimen avulla. Tulevaisuudessa se ei olisi niin tärkeä kun tuo DC-DC laturi nostaa jännitteen itse. Täysi teho laturista jää saamatta sillä jännite on pienen starttiakun latauksen mukaan (aina täysi).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tuo DC-DC -laturi on joo yksi tapa toteuttaa. Itseä tässä mietityttää siis se, että starttiakusta ladataan hupiakkua, joka mielestäni kuulostaa vähän nurinkuriselta. Mutta, osaisko joku selittää miten tämä toimii, eli niin että starttiakku aina on täysi ja että hupiakku latautuu vain silloin kun latausta tulee? Eli mikä rajoittaa sitä ettei DC-DC -laturi tyhjennä starttiakkua, mutta musa soi ja kaljat on kylmänä?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Re: Lithium AGM:n tilalle
Tervehdys
Youtube kanava sailing brick house on tehnyt videon myös tästä päivän kuumasta perunasta ja sen tekniikasta latauksineen yms.
https://www.youtube.com/watch?v=6gbdwMo1lk4
Lisäksi Yuotubesta löytyi akkuteknologia vertailu otsikolla: Don't Waste Your Money On Batteries - The Shocking Truth I Discovered When Testing RV Batteries
https://www.youtube.com/watch?v=iy3hga_P5YY
Youtube kanava sailing brick house on tehnyt videon myös tästä päivän kuumasta perunasta ja sen tekniikasta latauksineen yms.
https://www.youtube.com/watch?v=6gbdwMo1lk4
Lisäksi Yuotubesta löytyi akkuteknologia vertailu otsikolla: Don't Waste Your Money On Batteries - The Shocking Truth I Discovered When Testing RV Batteries
https://www.youtube.com/watch?v=iy3hga_P5YY
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Kannattaa lukea lisää infoa siitä sivusta minkä linkkasin. Se siis alkaa lataamaan vasta kun sisänmenopuolen jännite on yli 13,3 V. Eli aika samalla tavalla kuin Bilteman latausrele. Voi olla että pärjää itse asiassa sillä bilteman releellä, se lyijyakku suodattaa ja tasoittaa jännitteet ennen kuin virta saapuu lifepo-akulle.Cage wrote: ↑Wed Apr 14, 2021 13:53 pm Tuo DC-DC -laturi on joo yksi tapa toteuttaa. Itseä tässä mietityttää siis se, että starttiakusta ladataan hupiakkua, joka mielestäni kuulostaa vähän nurinkuriselta. Mutta, osaisko joku selittää miten tämä toimii, eli niin että starttiakku aina on täysi ja että hupiakku latautuu vain silloin kun latausta tulee? Eli mikä rajoittaa sitä ettei DC-DC -laturi tyhjennä starttiakkua, mutta musa soi ja kaljat on kylmänä?
DC-DC laturi nostaa ilmeisesti sisäisellä hakkurilla tjms. tekniikalla jännitteen ulosmenopuolella sopivaksi asetuksissa asetetun akkutyypin lataamiseksi.
Sinänsä en näe ongelmaa siinä että musa soi ja kaljat on kylminä. Mitä tarkoitat?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Meidän kaikkien ystävä Mads on myös asentamassa LiFePo4-akkuja omaan Athenaan. Ilmeisesti Janin linkkaamaa https://shop.gwl.eu pakettia.Panu wrote: ↑Wed Apr 14, 2021 13:59 pm Tervehdys
Youtube kanava sailing brick house on tehnyt videon myös tästä päivän kuumasta perunasta ja sen tekniikasta latauksineen yms.
https://www.youtube.com/watch?v=6gbdwMo1lk4
Lisäksi Yuotubesta löytyi akkuteknologia vertailu otsikolla: Don't Waste Your Money On Batteries - The Shocking Truth I Discovered When Testing RV Batteries
https://www.youtube.com/watch?v=iy3hga_P5YY
https://shop.gwl.eu/Winston-12V-sets/12 ... html?cur=1
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Jos molempia voi käyttää starttaamiseen, tällöin molempien akkujen miinuspuolet pitää kytkeä yhteen? Onko lyijy- ja litum-akkujen miinuspuolten pysyvä yhteenkytkeminen a) haitallista, b) tarpeellista maadoitusten takia? Vai onko ajatuksena viedä miinusjohdotkin kytkimen kautta?
s/y Orion FIN-2597
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Näitä surfatessa huomasin tällaisen vehkeen;
https://www.victronenergy.com/battery-m ... tery-shunt
Tuo on siis shuntti, jossa bluetooth. Korvaa käytännössä akkumonitorin ilman kaiken maailman johtovetoja.
https://www.victronenergy.com/battery-m ... tery-shunt
Tuo on siis shuntti, jossa bluetooth. Korvaa käytännössä akkumonitorin ilman kaiken maailman johtovetoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11055
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: Lithium AGM:n tilalle
Laitetaan tämäkin talteen;
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... datasheets
DC-DC laturi, jolla voi ladata LiFePo4-akku starttiakusta. Jos starttiakku on aina kiinni laturissa ei tule sitä ongelmaa että BMS katkaisee yhteyden kun laturi pyörii = palanut laturi.
Sama DC-DC mutta Sterlingin;
https://www.mdsbattery.co.uk/sterling-p ... uct_tabs-1
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... datasheets
DC-DC laturi, jolla voi ladata LiFePo4-akku starttiakusta. Jos starttiakku on aina kiinni laturissa ei tule sitä ongelmaa että BMS katkaisee yhteyden kun laturi pyörii = palanut laturi.
Sama DC-DC mutta Sterlingin;
https://www.mdsbattery.co.uk/sterling-p ... uct_tabs-1
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Lithium AGM:n tilalle
Myös CTEK:iltä löytyy vastaava: https://www.ctek.com/au/battery-chargers-12v-24v/d250se
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
jossa myös integroitu MPPT-lataussäädin aurinkopaneelille.
s/y Pikku Myy : FIN-2039
Re: Lithium AGM:n tilalle
Itse olen tuollaista DC-DC laturia miettinyt helpoimpana tapana lähteä lithiumin polulle, mikäli sille lähden. AGM-starttiakun painosta ei pääse eroon, mutta kulutuspuolella taas säästää kiloissa ihan kivasti. Joku saa kertoa, mikäli helpompia ja halvempia tapoja löytyy.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)