veneen sähköjärjestelmä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Valtteri
alokas
Posts: 11
Joined: Mon Aug 31, 2020 16:17 pm
Vene: Squaw

veneen sähköjärjestelmä

Post by Valtteri »

Eilen yritin korjata pentterin valaisinta ja totesin vikaa etsiessä että veneen sähkökeskus muistuttaa enemmän viidakkoa kuin sähkökeskusta. 40 vuoden aikana sinne on kertynyt vaikka mitä mielenkiintoisempia viritelmiä. Luulen että joudun tekemään alkuun isomman luukun josta pääsee kunnolla käsiksi johtoihin. Onko jollain kokemusta kyseisetä remontista? Löytyykö joltain veneen sähkökaaviota? Osaako joku sanoa mitä kautta pentterin kattovalon johdot menee?
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
jokn
alokas
Posts: 12
Joined: Wed Jun 24, 2020 10:39 am
Location: Hämeenlinna/Helsinki
Vene: Avatea

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by jokn »

Minulla on sama homma edessä. Galleriasta muistan löytyneen kuvia tuollaisen luukun väsäämisestä (Charlotta?). Meinasin sellaisen väkertää, pianosarana alareunaan, sulakerasia sisäpuolelle ja kytkinpaneeli pintaan.
korf
alokas
Posts: 16
Joined: Tue May 14, 2019 18:31 pm

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by korf »

Sähköt ovat tosiaan aikamoinen harakanpesä, ilmeisesti ei ole ollut kovin siisti uutenakaan. Kattovalon johto tulee lamppuun suoraan seinästä, liekö johto kiinnitetty paikalleen ennen tasoitetta ja sitten pakkeloitu piiloon, toinen pää löytyy todennäköisesti anopinlaatikon puolelta ko. laipiota.

Kaikki alkuperäiset sähkö tuntuvat olevan ruskeaa parikaapelia, josta ei luonnollisestikaan selviä napaisuus (sillähän ei ole ollut väliä kun alkuperäiset valot ovat hehkulamppuja), ja paaran puolella johdot tuntuvat menevät anopinlaatikosta kannen ja kyljen väliseen saumaan, jossa ne kulkevat peitelistan takana (sama lista joka peittää mastonjalkojen mutterit). Styyran puolella suunta on moottoritilaa pitkin pilssiin, ja sieltä sohvan sisällä kohti keulaa. Mastovalon johto kulkee sitten mastonjalan tukiputken sisässä ylös kantta kohti.

Piirtelin jonkinlaista kuvaa (jpg pdf) uusien kytkentöjen hahmottamiseksi, alunperin tarkoitus oli dokumentoida olemassaolevat kytkennätkin mutta se tuntui kohtuuttoman työläältä suhteessa saavutettavaan hyötyyn. Tarkoituksena on laittaa kulkuvaloille kolmiasentoinen vaihtokytkin, josta riittää valita sopiva moodi ankkurointiin, purjehdukseen tai moottoriajoon ilman että tarvitsee siinä kohtaa muistella minkä valon piti milloinkin palaa. Sisävaloihin tulee vastaavanlainen kytkin jolla saa tarvittaessa sisävalaistuksen vaihdettua himmeämpään punaiseen jos on sen verran pimeää että hämäränäköä pitäisi suojata. Periaatteessa tuon voisi kyllä kytkeä kulkuvaloihin, mutta ehkäpä iltahämärästä löytyy myös sellaisia hetkiä jolloin kulkuvalot on asiallista laittaa jo päälle vaikkei valkea sisävalo vielä häiritsekään hämärässä näkemistä.
Samalla sitten hehkulamput vaihtuvat ledeihin (ainakin kaikki pl. moottoriajovalo) ja ehkä hiukan yläkanttiin automaattisulakepaneeli(t), jotta eri laitteet saisi omien sulakkeidensa ja katkaisijoidensa taakse. Ihan kaikkea kuvaan piirrettyä tosin ei ole olemassa (eikä välttämättä tulossakaan), mutta tuntuu järkevältä suunnitella systeemi vähän yläkanttiin varmuuden vuoksi niin se pysynee siistimpänä myös tulevaisuudessa.
Starttiakun ollessa pyhitetty vain nimensä mukaiseen käyttöön on sille ja hupiakulle omat pääkatkaisijansa, minkä lisäksi miinuskiskolle tuleva yhteinen miinus on myös katkaisijan takana, jotta tarvittaessa sähköt saa yhdellä liikkeellä kokonaan poikki. Erotusreleen avulla pitäisi saada varmistettua, että starttiakku on aina täynnä ennen kuin aletaan ladata hupiakkua.

Galleriassa on tosiaan kuvia monenlaisesta toteutuksesta, ainakin Merellin toteutus näyttää sen verran siistiltä, että siitä voisi ottaa mallia.
Tällainen akkukenkäpuristin on ylivertainen työkalu kenkien kiinnitykseen, eritoten hinta-laatusuhteeltaan (n. 13e ilman vasaraa) paljon lompakkoystävällisempi kuin varsinaiset akkukenkäpuristimet.
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

Tein siistimisoperaation äskettäin kutakuinkin seuraavasti:

-maksimikokoisen luukun avaaminen
-vanhojen piuhojen selvittäminen ja merkkaaminen
-kaikki miinukset yhteiseen isoon kiskoon
-kaikki plussat plussarimoihin ja niistä edelleen kytkimille

Rimojen kanssa pystyy helposti ryhmittelemään kaikki laitteet, joille halutaan virta yhdellä katkaisijalla ja muokkaamaan järjestelmää tarpeen mukaan.

https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... MG_9896-01
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Cage »

Tästä Image näkee taustalla meidän luukun. Paremmat kuvat on vielä vuosienkin jälkeen siirtämättä. Saisipa aikaiseksi joku päivä.

Jos nyt tekisin uudelleen, niin harkitsisin sähkökeskuksen rakentamista pistopunkan seinään. Meillä on moottorin ohjauspaneeli kulkuluukun alapuolella (paljon järkevämpi olisi istumalaatikon peräpuolella) ja se tuomukanaan riskin että sen ohjauspaneelin ja sen kiinnitysmuotin kautta valuu vettä sisään sähkökeskukseen. Samoin purjehtiessa voi tulla roiskevettä luukun kautta. Valojen katkasimet pitää tietysti sijoittaa helposti käytettäviksi.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Valtteri
alokas
Posts: 11
Joined: Mon Aug 31, 2020 16:17 pm
Vene: Squaw

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Valtteri »

kiitos neuvoista. Täytyy toivoa ettei tule enempää ongelmia vastaan ja saan veneen vesille ajoissa :D
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

Lisbethin paneeli on mainitsemisen arvoinen;

https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 73/album96

Charlottan paneeli 2004: https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... 0/album103

Jossain pitäisi olla kyllä juttua näistä vuosien takaa, mutta en osaa käyttää hakua oikein näköjään.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
hankki
alokas
Posts: 24
Joined: Thu Sep 19, 2019 10:39 am
Location: Helsinki
Vene: Ghibli

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by hankki »

Tämän talven isoin proggis on ollut ymmärtää, siistiä tai uusia sekä dokumentoida oman veneen sähköt. Lähtötilanne oli, että mm. päävirtakytkimillä oli lähinnä ohjeellinen vaikutus sähkölaitteiden toimintaan. Nyt on todellisuutta vastava skema, voin jakaa jos siitä on iloa.

Harakanpesissä oli meillä erityispiirteenä, että sokeripalat (!!) sekä vessassa että "keskuksessa" oli tungettu joka puolelta niin täyteen merkitsemättömiä ja keskenäänkin yhteen pyöritettyjä johdonpäitä, että oli ihan mahdoton sanoa, mistä syöttö tulee ja missäpäin on kulutus. Keskenään samanlaisten ruskeiden parikaapelien lisäksi johtojen jatkoja ja jajatkoja oli niin, että johtojen värikin muuttui sujuvasti kesken matkaa. Ainoastaan sentti sentiltä etenemällä ja/tai yleismittarilla mitaten voi olla oikeasti varma johdon syvimmästä olemuksesta. Onneksi näin ei ole enää!

Meillä mastovalo meni keskukselta styyran punkkaa pitkin vessan sokeripalalle, josta päälaipion etupintaa ja rustin kylkeä pitkin verhousmaton alle katon uumeniin ja kansiliittimelle. Groundi oli jaettu ajo- ja etusisävalojen kanssa ja samalla sokeripalalla. Kyökin lampun johto taisi kurkkia matkansa varrella anopinarkun katossa, jossa oli kiinni parilla ikiaikaisella kuumaliimatäplällä. Meillä ei siis muistaakseni mennyt kitin sisällä koko matkaa jemmassa.
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by toxi »

Onko joku löytänyt jonkun näppärän ohjelman jolla piitää noita kaavioita jossa valmiina perus-kuvakkeet sulakkeille, katkaisijoille, releille yms.?

Vinkkinä piirtämiseen kannattaa käyttää samaa logiikkaa kun millä laitteiden ja autojen kytkikset tehdään. Ylhäällä koko kuvan leveydeltä löytyy vaihe/ vaiheet ja alhaalla vastaavasti nolla. Autoskemoissa yleensä 30 (jatkuva +12V) ja 15 (sytytysvirta päällä) ovat ylhäällä ja akun miinus 0V alhaalla. Näin piirrettynä jokainen piiri löyty helposti eikä tarvitse arpoa ja seurata viivoja että mihin se päättyy.

//Tomppa
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Valtteri
alokas
Posts: 11
Joined: Mon Aug 31, 2020 16:17 pm
Vene: Squaw

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Valtteri »

Nyt on sähköt selvitetty ja laitettu järjestykseen. Luukkua suunnitellessa luukun kokoon vaikutti päävirtakytkimen johtojen lyhyys. joten päätin tehdä hieman pienemmän luukun josta kummiskin pääsee hyvin sähköihin käsiksi. Pentterin lampun johto oli huonossa kunnossa ja ei antanut kunnolla virtaa joten jouduin vetämään pintavetona uuden johdon. Ei mikään nätein tapa mutta pääasia on että toimii.

WhatsApp Image 2021-03-18 at 13.18.33.jpeg
WhatsApp Image 2021-03-18 at 13.18.28.jpeg
Valtteri, s/y Squaw FIN-2798
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

Mikä moottori ja laturi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Valtteri.s

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by Valtteri.s »

Moottori on 1gm, laturin mallia en tiiä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

Ota mielellään vähän kuvia siitä, ei näytä vakiolaturilta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
olpalon
luti
Posts: 371
Joined: Fri Jun 17, 2016 14:23 pm
Location: Espoo
Vene: Feria

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by olpalon »

Paras lämmitin joka tapauksessa.
Olli P
S/Y Feria
FIN 2772
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: veneen sähköjärjestelmä

Post by harald »

"Paras lämmitin koska mielestäni se..."
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply