Ideaali kruisipurje?

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Kolmosessa ottaisin itse dacronia vastedes. On saanut pettyä laminaattien kestävyyteen jo muutaman kerran.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Joakim »

Noin pienessä veneessä ja purjeessa Dacron pitää muotonsa melko riittävästi. Omassa veneessä on alkuperäiset Elvströmin cruising-laminaatit. Fokkaan on vaihdettu UV-suoja ja lattataskut, isoon korjattu skuuttikulman hela ja 2-reivin kohdalta yksi pieni paneeli. Ihan hyvin noi mielestäni ovat kestäneet, kun ovat vuodelta 2005 ja veneellä purjehdittu jo yli 15 000 M. Vieläkin tuolla isolla pärjää kisoissa ihan OK, mutta kisoissa on toinen fokka. Tosin ei noiden fokkien välillä eroa mittareista huomaa, mutta jotenkin kumman muotoinen tuo on. Se toinen fokka on myös laminaattia, mutta ilman taffetaa ja vuodelta 2008.

Kyllä ne laminaatitkin siis kestää, kun on vain tehty kestämään eli riittävän tukevaa ja taffetalla tai muuten kestävää kamaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Vaikeus onkin tehdä niin ohut purje joka sopii meidän mittakaavaan. Tässä en ole vielä nähnyt uskottavaa vaihtoehtoa. Ehkä 3dr olisi sellainen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Joakim »

Miksi pitää olla niin ohut, jos haluaa kestävän cruising-purjeen? Ei Tempon Dacron-fokka ainakaan ohut ollut, vaan varsin painava ja kankea. Tietysti se oli mitoiltaan aika erilainen kuin FE:n matalan keulakolmion. Tempon Cuben-fokka oli laminaattia, todella kevyt ja ohut. Sellainen taskuun tungettava! Se tuntui kestävänkin mitä melkein mitä vaan. Ainoat teippaustarpeet tulivat hajonneesta mastovalosta, jonka piikit viiltivät takaliikkiin reiät. Valitettavasti Cuben oli sikahintaista eikä sitä saa enää. North 3Di ja Doyle Ice ovat vähän Cubenin oloisia ja saattavat kestää hyvin.

Mutta tosiaan taffetapintainen laminaatti, mieluiten polyesterilaminaatti, kestää varsin pitkään. Mun alkupräiset purjeet ovat radiaalikeitattuja, joka myös saattaa kestää paremmin kuin stringipurje. No MAXX kestää varmaankin yhtä hyvin kuin radiaalileikattu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Radiaalit ovat kestäneet hyvin. Osin varmaan siksi että laminaatti on tehty hyvin.

Aika vaikeaa on kyllä purjehtia jos purje on peltiä eikä kerro mitään. Fokka ei ehkä niin tärkeä, eikä iso mutta ykkönen tai kevyemmän tuulen purjeen soisi edes vähän liikahtavan tuulen kulman mukaan.

Maxx pehmeni yllättävän nopeasti, menetti muotonsa ja reikäili.

Ykkönen saisi olla hiilikuitulevyä takaliikissä, mutta melkein lakana etuliikissä, paitsi liikinsuuntaisesti
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Panu »

Joakim wrote: Mon Sep 21, 2020 18:33 pm Noin pienessä veneessä ja purjeessa Dacron pitää muotonsa melko riittävästi.
Tervehdys

Itselläni on kokemus lainatusta dacron G3:sta (OD leikkaus, eli radiaalinen skuuttikulma plus vaakapanelit ylös asti), joka kovatuulisessa Espoo GP:ssä tuntui venyvän silmissä ja nojaavan mantookeihin aina tuulen puuskassa. Ongelmahan on että kude kulkee vuoroin loimen ylä- ja alapuolitse, eli on jatkuvalla s mutkalla. Tuulen puuskassa nämä mutkat pyrkivät suoristumaan ja kangas venymään. Tästä syystä meille lopulta tuli membraani G3 taffetalla, jossa kalvot ja kuidut kalvojen välissä tuo muoto jäykkyyden ja dacron taffeta repeämislujuutta väärinkäyttöä vastaan.
Joakim wrote: Mon Sep 21, 2020 18:33 pm Kyllä ne laminaatitkin siis kestää, kun on vain tehty kestämään eli riittävän tukevaa ja taffetalla tai muuten kestävää kamaa.
Harvoin laminaatti kestää kudotun dacronin lailla, mutta kumpi on sitten se huonompi juttu venyvä muoto hyvällä kestolla tai hyvä muoto lyhyellä kestolla. Jotenkin itse tulin tulokseen, että mielummin katson hyvää purjetta kuin iät kestävää "perunasäkkiä"
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Ero tulee varmaan tuosta taffetasta. Minulla on ollut kaksi G3 laminaatilla ilman taffetaa. Ensimmäinen oli MAXX:ia, ja siihen syntyi aika nopeasti ("parin kauden") reikä alimman latan ympärillä. Tämä toinen on kolme kautta vanha, ja laminaatti tai oikeammin mylar on poikki koko skuuttikulmavahvistuksen matkalta. Ok, tuo tokenee varmaan reilulla määrällä insignialla, mutta ei sekään halpaa ole.

Olet oikeassa että dacron muuttaa muotoaan iän myötä, mutta se ei ainakaan mene rikki.

Molempi tietenkin parempi, hankkii molemmat :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Joakim »

Eikös tuo MAXXkin varmaan ollut aramidia? Polyesteri tai dyneema kestää laminaateista pisimpään ja pienissä veneissä aramidin tai hiilen paremmat ominaisuudet menevät harakoille.

Taffeta vaikuttaa ihan oleellisesti kestävyyteen ja filmi on kestävyydeltään heikko pinnassa. 3Di:ssä, ICEssä ja Cubenissa ei ole kalvoa samalla tavalla, mikä lienee pääsyy pitkäikäisyyteen. Ei noissa taffetaakaan ole.

Noissa mun cruisinglaminaateissa ei kalvo ole mistään rikki. Siinä vaihdetussa paneelissa laminaatti delaminoitui täysin eli purjeen eri puolten taffetat kalvoineen irtosi toisistaan "pussiksi". Tuossa oli mielestäni huonosti vahvistettu kakkosreivin kohta, josta tullut veto rikkoi purjeen.

Kuinkas monella FE:llä on purjehdittu 15 000 M samalla purjesetillä. Tai no onhan mullakin ehkä 1000-2000 M tuosta kisasetillä, joka meni siis roskiskuntoon tuossa ajassa, toki olikin käytettynä ostettu.
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by JoonasV »

Itse hankin uuden G3:n viime kesälle. Se on Haraldin tapaan ollut pääasiallinen käyttöpurje kruisaillessa juuri helpon käytettävyyden ja riittävän suorituskyvyn vuoksi. Oikein hyvä yleispurje. Säilytyksen kannalta latallinen purje on toki hankalampi, koska sitä ei voi viikkaamisen jälkeen rullata pussiin, ellei lattoja ota joka kerta pois. Itse olen tyytynyt jättämään purjeen kannelle pitkään purjepussiin. Kotisatamassa purje viikattuna ja kertaalleen taitettuna sisällä.

Materiaalivalintaan vaikuttaa tietysti käyttötarkoitus. Jos ei ole aikomus kilpailailla, on hyvälaatuinen vaakaleikattu dacron varmasti järkevin vaihtoehto. Se on edullinen, kestävä ja suorituskyvyltään kruisailuun riittävä. Jos kokee tarvitsevansa hieman parempaa suorituskykyä, mutta ei halua tinkiä kestävyydestä on triradial -leikattu dacron hyvä vaihtoehto.

Itse päädyin North Sailsin 3Di Nordaciin (Ocean 330), hyvälaatuiseen cruising -purjeeseen, joka vastaa muotokestävyydeltään polyesterimembraania ja kulutuskestävyydeltään dacronia. Toimii siis pienessä purjeessa kohtalaisesti myös kilpakäytössä. Hintaa tietysti jonkin verran enemmän, kuin vaakadacronissa, mutta triradialiin eroa ei ainakaan silloin ollut kovinkaan paljon. Olen ollut todella tyytyväinen. Tuolla muutama kuva https://www.fe83.org/gallery/index.php/ ... um489/2018

Cruising-laminaatteihin en lähtisi ollenkaan. Aramidille tai hiilikuidulle ei kruisailijalle ole tarvetta ja polyesterilaminaatissa yhdistyy polyesterikuidun edellä mainittuja heikompi muotosäilyvyys ja filmipurjeen lyhyt käyttöikä. Taffetalla voi toki käyttöikää pidentää, mutta painon ja käsiteltävyyden kustannuksella. Taffeta on myös yhtä paksu joka puolella purjetta. 3Di-purjeissa on pelkästään kuituja ja hartsia. Enemmän kuitua siellä missä tarvitaan ja vähemmän siellä missä tarve on pienempi. Näin päästään lähelle Haraldin mainitsemaa tilannetta eloisasta purjeen etuosasta ja jäykemmästä takaosasta tai miten ikinä purjeentekijä sen onkin suunnitellut.
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

Hävyttömän hienot purjeet kyllä nuo nordacit. Ja ilmeisen nopeatkin. Hinnoista on meidän jäsenpalstassa jotain keskusteluja vanhoissa kimppahankinta-ketjuissa.

Mikähän ero on muuten 3Di Nordac ja 3Di RAW 330 välillä? Molemmat 100% polyesteriä, RAW:n saa mustana. edit: Ei saa mustana juuri tuota RAW 330-mallia.

Latallisen purjeen saa viikattua pussiin jos viikkaa sen niin, että takaliikki taittu itsensä päälle. Näin latat ovat päällekkäin, ja purjeen voi viikata sitten lattojen etupuolelta. Haittapuoli on siinä että juuri siinä kohtaa ei haluaisi taitosta purjeen eliniän kannalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
hankki
alokas
Posts: 24
Joined: Thu Sep 19, 2019 10:39 am
Location: Helsinki
Vene: Ghibli

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by hankki »

Nyt on valinta tehty ja omaan käyttöön toivottavasti ideaali kruisipurje tilattu. Loppusuoralla olivat cruising-laminaatti, 3Di ja radiaali-dacron, valinta osui radiaali-vaakaleikattuun teryleeniin. Kisasempia purjeita on sitten kiva speksailla erikseen (jos koskaan oikeasti tulee ajankohtaiseksi) ja siihen saakka harjoitella purjehtimista ja ylipäätään purjeen käsittelyä mahdollisimman anteeksiantavilla vehkeillä :-).

Loistavia vinkkejä ja näkökulmia, kiitos! Oli paljon helpompi jutella ompelimoiden kanssa, kun sai etukäteen vähän perspektiiviä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by harald »

FEneily on voimistavaa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by rpuustin »

Hei.

Minkä hintainen tuo tilaamasi 3Di on näin syysalennusten aikaan?

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Joakim »

JoonasV wrote: Thu Sep 24, 2020 00:55 am Cruising-laminaatteihin en lähtisi ollenkaan. Aramidille tai hiilikuidulle ei kruisailijalle ole tarvetta ja polyesterilaminaatissa yhdistyy polyesterikuidun edellä mainittuja heikompi muotosäilyvyys ja filmipurjeen lyhyt käyttöikä.
Tätä en kyllä allekirjoita lainkaan! Muodon pysyvyys tulee laminaatista. Siis siitä, ettei ole sitä kangasta, joka hartsin pehmentyessä alkaa venymään miten sattuu varsinkin diagonaalisuuntiin, mutta myös langan suuntiin. Polyesterikuitu ei veny pysyvästi ja ei myöskään vene hetkellisesti ongelmallisesti oikein mitoitettuna. Filmi kantaa diagonaalikuormat. Polyesterikuitua toki tarvitaan enemmän kuin aramidia tai hiiltä, mutta eihän voimat suuria ole FE83:n purjeissa, joten painoeroakaan ei juuri taida tulla. Suuri etu on hyvä UV- ja taittokestävyys. Toki taffetan alla aramidinkin kestää aika hyvin.

Paljas filmi on toki herkkä ja pitkäikäisyys vaatii taffetan, josta tulee painoa ja jäykkyyttä, mutta ei hyvää dacronia enempää.

3Di polyesterillä kuulostaa fiksulta, mutta todellinen kestävyys on vielä arvoitus, kuten koko 3Di:n cruising-käytössä. Eihän noita ole ollut kuin muutaman vuoden vs. dacron 50 vuotta ja cruisinglaminaatit 30 vuotta.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Ideaali kruisipurje?

Post by Joakim »

Esimerkkinä Contenderin kankaat:

Maxx Endurance GP: https://www.contendersailcloth.com/prod ... -laminate/
FE-kokoluokkaan sopii 05. Paino 3,4 oz

Maxx Endurance: https://www.contendersailcloth.com/prod ... ax-enduro/
Sama kuin edellä, mutta tupla taffetalla ja hiukan enemmän -70 kuitua. Paino 5,2 oz.

AP Dacron: https://www.contendersailcloth.com/product/fibercon-ap/
G3 suositellaan 7,38 oz ja G1 5,38 oz. Siis varsinkin G3 reilusti painavempaa kuin Maxx Endurance.

Radiaali-Dacronille suositellaan aika samoja, tosin Pro Radian vähän isommallekin veneelle samoja: https://www.contendersailcloth.com/product/pro-radian/

On tuo taffeta-purje siis Dacronia kevyempi. Riippuu tietysti valinnoista.
Post Reply