Spinnun peruskurssin kalvot

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11205
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by harald »

Aika kovassa tuulessa jaksaa kyllä sivutuulessa vetää luun skuuttia kohti ison puomia. Laukaiseminen on tietenkin vähän vaikeaa, mutta luun skuutin päästäminen onnistuu. Tätä tapaa tuli käytettyä tänä vuonna enemmän, hyvä jos tulee kiire kun ei tarvise nousta sitloodasta keulakannelle.

Jos seisoo pulpitin putken päällä ja roikkuu keulaharuksesta yllättää yllättävän pitkälle taakse puomin päähän.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 924
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by asalovuo »

Joakim wrote: Mon Sep 07, 2020 16:06 pm Kuten kirjoitin, on puomi päästettävä lähelle etustaagia, jotta skuuttihaan voi laukaista. Ei FE:ssäkään millään yllä laukaisemaan sitä hakaa, jos puomi sojottaa sivulle.
Joo tuo on totta, lähinnä ajattelinkin veneitä joissa puomi on korkealla. Jos puomi on hiilaria/muuta komposiittia tai staagissa on foili, päästön kanssa pitää olla varovainen. Meidän setupilla on aivan sama makaako puomi hetken staagissa varsinkin jos se aikaisemmin on ollut sivulla eli ajetaan myötätuuleen.
Joakim wrote: Mon Sep 07, 2020 16:06 pm Spinnun lentäminen taakse ja siten ison puomin pään väärälle puolelle tapahtuu sivutuulessa. Ei silloin voi vetää leen barberia kiinni spinnun vetäessä. Tai tietysti kevyessä tuulessa voi, mutta silloin saa spinnun kasattua käsin syliinsä muutenkin helposti. Todellakaan silloin kun on "pulassa" spinnun kanssa ja haluaa saada sen pois sivutuulessa ei pidä mennä vetämään leen barberia. Sitten vasta pulassa onkin. FE:n veneeseen nähden ja muutenkin varsin pienellä spinnulla tietysti selviää paljosta sellaisesta, jota ei saa anteeksi jollain muulla veneellä.
Tietty barberin ja leen skuutin voi vetää kiinni kun purje on laukaistu kuten taisin kirjoittaa :)
Sivutuulessa en ole spinnua ison väärälle puolelle saanut FE:llä muttu tuo onnistunee kyllä jos joku löysää leen skuuttia samalla. Tuo ei vain yksikertaisesti muutoin onnistu koska barberi on mitoitettu siten ettei kulma pääse lähellekkään puomin päätä jos purje on skuutattu täysin sisään.
Oletetaan siis, että ajetaan vaikka 85-90 asteen tosituulikulmaa ja purje niin tiukalla kun mahdollista. Silloin barberi alkaa Merellissä olla aika tiukka ja kiinni kulmassa (vaikka se on irti lukosta). Jos menen ja laukaisen spinnun keulasta en näe minkäänlaista mahdollisuutta sille, että purje pääsisi ison väärälle puolelle ellei joku päästä leen skuuttia. Meillä puomien päästäpäähän on matkaa +6,5m ja purjeen leveys jotakin 4,8m jos siis on yrittänyt vähänkään minimoida ylimääräisen narun määrää sitloodassa barberit on mitoitettu sopiviksi. Leen skuuttia voineen päästää huoleti reilun metrin ehkä puolitoista ennen kuin purjeen kulma alkaa yltämään laukaisun jälkeen puomin päähän mutta tuolloin en enää puhuisi "sivutuulesta" ainakaan FE:n kohdalla ja riski on kaiketi poistunut sitä kautta.

Joakim wrote: Mon Sep 07, 2020 16:06 pm Jos ei luun skuuttia päästä, ei haittaa mitään, vaikka spinnu menisi mereen. Siinä se enintään vähän liiraa veden päällä ja kevyesti nostettavissa veneeseen. Siis myös mun veneen spinnu, jossa neliötä on n. 3-kertaisesti FE:hen nähden nousee helposti yhden miehen voimin "merestä" vauhdin hidastumatta. Se ei troolaa ellei päästä myös luun skuuttia fallin kanssa. Eikä ole köysiä vedessä eli voi ajaa koneellakin.
Pitää paikkansa ja tää toimii vallan hienosti.

Keulagastatessa mulle on aivan sama miten purjetta lähdetään ottamaan alas (kunhan tapa on informoitu keulaan) silloin minun tehtäväni on saada purje ehjänä veneeseen ja joku muu hoitaa tarvittavat köydet irti. Tarkemmin ajateltuna kuskinakaan laskutapa ei kiinnosta ja veneen omistajana ehkä sen verran, että olisi kiva jos purje olisi pääosin ehjä alasoton jälkeen :lol:
Kutosissa homma hoidetaan juurikin noin kuten kuvasit, x99:ssä samankaltaisesti kuin FE:ssä mutta keulaluukusta tai kulkuaukosta sisään, isommissa toppirikatuissa veneissä (spinnu 2xTroyn spinnun kokoinen) en juuri muuta ole ollut tekemässä kuin laukaisua tai tuota samaa mitä sinä käytät mutta silloin keulassa on ollut useampi kaveri.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by toxi »

johan tämä keskustelu pomppasi vaikka koitin vain kertoa Antilta oppimani näppärästä tavasta laskea spinnu tiukassa paikassa vajaalla miehistöllä. Me käytetään tätä myös kisoissa Happy Oursilla. Kun ei ole ratakisasta kyse niin sen kerkiää kyllä hyvin pakkaamaan ennen seuraavaa käyttöä (ja jos tällä jää Niemelän E-tron taakse tuloksissa kuten "Round Bengtskärissä" niin ei voi olla väärä tapa) :-)
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
toxi
kokelas
Posts: 134
Joined: Wed Aug 13, 2008 15:00 pm
Location: Grani

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by toxi »

Ja lomalla, tai muutenkin, voi hetkellisesti laskea kurssia vaikka puomi on keulastaagissa. Silloin kun laukaisee niin homma on hallussa ja rätin saa ison taakse piiloon. Jos tämä tapa ei toimi niin silloin hakee kyllä tarkoituksella ongelmia itselleen. en tosin lähde sitäkään tuomitsemaan, onhan sekin opettavaa :-) Tämä tapa on meillä lisännyt spinnun lomakäyttöä huomattavasti (edellisessä n. 50m3, nyt reilu 60) ja spinnu käytössä 8m/s kun olen yksin kannella.
Tomppa
s/y Happy Ours
FIN 3767
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by Joakim »

asalovuo wrote: Mon Sep 07, 2020 20:39 pm Tietty barberin ja leen skuutin voi vetää kiinni kun purje on laukaistu kuten taisin kirjoittaa :)
Sivutuulessa en ole spinnua ison väärälle puolelle saanut FE:llä muttu tuo onnistunee kyllä jos joku löysää leen skuuttia samalla. Tuo ei vain yksikertaisesti muutoin onnistu koska barberi on mitoitettu siten ettei kulma pääse lähellekkään puomin päätä jos purje on skuutattu täysin sisään.
Oletetaan siis, että ajetaan vaikka 85-90 asteen tosituulikulmaa ja purje niin tiukalla kun mahdollista. Silloin barberi alkaa Merellissä olla aika tiukka ja kiinni kulmassa (vaikka se on irti lukosta). Jos menen ja laukaisen spinnun keulasta en näe minkäänlaista mahdollisuutta sille, että purje pääsisi ison väärälle puolelle ellei joku päästä leen skuuttia.


Barberin kiristys laukaisun tain luun skuutin päästön jälkeen on helposti myöhäistä, jos purje tai paremminkin leen skuutti on mennäkseen puomin pään väärälle puolelle. Homma tietysti geometriasta eli missä on spinnuplokit, barberit, kuinka pitkät ne täytyy olla ja kuinka kireällä skuutti oli. Jos tuulee hiukankin enemmän (siis vaikkapa 6 m/s), harvempi vene kantaa spinnua kovinkaan tiukalla skuutilla (FE83 on tuossa poikkeus). Sanoisin, että useimmissa veneissä käy ikävän helposti noin.
asalovuo wrote: Mon Sep 07, 2020 20:39 pm Kutosissa homma hoidetaan juurikin noin kuten kuvasit, x99:ssä samankaltaisesti kuin FE:ssä mutta keulaluukusta tai kulkuaukosta sisään, isommissa toppirikatuissa veneissä (spinnu 2xTroyn spinnun kokoinen) en juuri muuta ole ollut tekemässä kuin laukaisua tai tuota samaa mitä sinä käytät mutta silloin keulassa on ollut useampi kaveri.
Melkein kaikissa veneluokissa käytetään eri laskutapoja veneestä ja ennen kaikkea tilanteesta riippuen. Niin käytän minäkin. Joskus päästän leen skuutin ja joskus fallin. Molemmissa tavoissa toinen päästetään kokonaan (no skuutti niin, että varovasti etustaagia vasten ja sitten kokonaan) ja on tärkeää, että köysi juoksee hyvin ja veto lähtee spinnusta. Myös leen (tai tulevan leen, jos jiipataan merkillä) ja fallin päästäminen yhtäaikaa toimii, kunhan riuhtaisee spinnun fokan luun puolelle laskun alussa.

Jos yksin pitää laskea spinnu nopeasti, otan kiinni barberista kaiteen ulkopuolelta ja tuon sen vinssinvapauttajan luo (tuossa tarvitaan "ylipitkä" barberi) ja päästän fallin kokonaan auki. Sitten barberin avulla spinnun kulma käteen ja kroolian takaliikkiä pitkin niin usein spinnu on kuivana hetkessä veneessä. Kulma on vielä puomissa kiinni, mutta sen saa rauhassa pois. Erityisen hyvin tuo toimii tiukalla kulmalla ja etuna on, ettei kurssia tarvitse lainkaan muuttaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11205
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by harald »

Ja ehkä itsestään selvyys kaikille: Ei sitten ikinä mitään stopparisolmua spinnuskuutteihin!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by Joakim »

harald wrote: Tue Sep 08, 2020 09:39 am Ja ehkä itsestään selvyys kaikille: Ei sitten ikinä mitään stopparisolmua spinnuskuutteihin!
Tuokin on aika venekohtaista. Vaikkapa 606:ssa on yhtenäinen spinnuskuutti, joka on varsin kätevä ja yleinen jollissa. Hyvin toimii, vaikka tuossakin on kohtuu iso spinnu veneeseen nähden.

Ehkä sitten kun spinnu on oltava vinssillä on syytä olla skuutit, jotka juoksevat läpi tarvittaessa?
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by Petri »

harald wrote: Tue Sep 08, 2020 09:39 am Ja ehkä itsestään selvyys kaikille: Ei sitten ikinä mitään stopparisolmua spinnuskuutteihin!
Tuostahan on yleisesti kaksi koulukuntaa, oikea ja väärä :D
Sama koskee kasea esim. genuan skuuttien päässä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2298
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Spinnun peruskurssin kalvot

Post by Panu »

Petri wrote: Tue Sep 08, 2020 15:41 pm Tuostahan on yleisesti kaksi koulukuntaa, oikea ja väärä :D
Sama koskee kasea esim. genuan skuuttien päässä.
Tervehdys

Vanha Englantilainen purjehdussanonta kertoo, että on KOLME tapaa purjehtia: Oikea, Väärä ja vielä Laivaston tapa, mutta tuon pointti lienee aika sama.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply